شناسهٔ خبر: 6324691 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

كمپين‌سازي، بدعت جديد براي مخالفت با يك فيلم

مخالفان «رستاخيز» در شبكه‌هاي مجازي سنگر مي‌سازند

روزنامه جوان

با نزديك شدن اكران فيلم سينمايي «رستاخيز» موجي از مخالفت‌ها با اكران اين فيلم سينمايي در قالب ايجاد كمپين‌هاي اينترنتي به راه افتاده است...

صاحب‌خبر -
با نزديك شدن اكران فيلم سينمايي «رستاخيز» موجي از مخالفت‌ها با اكران اين فيلم سينمايي در قالب ايجاد كمپين‌هاي اينترنتي به راه افتاده است.
به گزارش«جوان»، فيلم سينمايي «رستاخيز» بعد از حدود يك سال و نيم از اكران در جشنواره فيلم فجر، قرار است در نوبت اكران عيد فطر، به سينما‌ها بيايد. اين فيلم به دليل مخالفت‌هايي كه با محتوا و ساختار آن شده است، جنجال‌برانگيز‌ترين فيلم مذهبي ساخته شده در سينماي ايران به شمار مي‌رود.

   «رستاخيز» نااميدكننده

احمدرضا درويش، كارگردان گزيده‌كار سينماي ايران كه تا مدت‌ها گران‌قيمت‌ترين فيلم سينماي تاريخ ايران را با ساخت فيلم «دوئل» به نام خود كرده بود، چند سال وقت خود را صرف ساخت فيلم سينمايي با موضوع قيام عاشورا كرد. به دليل سابقه خوب درويش در سينماي دفاع مقدس، اين نويد مي‌رفت كه بعد از چند اثر سينمايي كه سال‌ها پيش ساخته شده بودند، فيلمي نو و فاخر پيرامون «عاشورا» ساخته شود.
 به خصوص آنكه اين فيلم قرار بود به صورت مستقيم به وقايع روز عاشورا بپردازد. كاري كه در فيلم‌هاي «سفير» و «روز واقعه» صورت نگرفته بود. فيلم به‌رغم اينكه در زمان دولت دهم تكميل شد به دليل عدم تمايل درويش به اكران فيلم در آن دولت، باقي ماند تا در اولين جشنواره‌اي كه دولت يازدهم اجرا مي‌كند، فيلم را به جشنواره فجر ببرد. پيش از آغاز جشنواره نيز اعضاي هيئت دولت و چند تن از مديران ارشد سياسي و هنري كشور در اكران خصوصي فيلم حضور يافتند و افكار براي رونمايي از اين فيلم آماده شد.
فيلم از چند جنبه براي اهالي سينما جذابيت داشت. ابتدا اينكه رستاخيز با كمك چند مؤسسه شيعي در خارج از كشور كه منتسب به يكي از مراجع تقليد بود، ساخته شده و پيش از اين سرمايه‌گذاري خارجي در چنين سطحي در سينماي ايران اتفاق نيفتاده بود، دوم اينكه فيلم پروژه‌اي فاخر و تاريخي بود كه در سينماي ايران كمتر پيش آمده كه در چنين سطحي فيلم تاريخي ساخته شود و پرداختن به موضوع عاشورا كه هم جايگاه ويژه از نظر مذهبي دارد و هم از نظر دراماتيك قابليت‌هاي بالايي براي تصوير‌سازي دارد. اما اكران «رستاخيز» بسياري از تصورات فوق‌العاده‌اي را كه از اين فيلم در اذهان به وجود آمده بود، از بين برد. فيلم به چندين دليل ساختاري و محتوايي نتوانسته بود در حد انتظار ظاهر شود. به خصوص اينكه ايرادات متعددي بر روايت فيلم وجود داشت كه با عقايد مذهبي در تعارض بود.

   از استفتا تا اصلاحات

تيم سازنده «رستاخيز» تلاش كرد تا در برابر سيل انتقادات وارد شده به فيلم سكوت كند و در مقام پاسخگويي برنيايد در عوض پاسخ كساني را كه به نشان دادن تصوير تمثالي از چهره‌هاي ديني چون حضرت عباس(ع) و حضرت علي‌اكبر(ع) اعتراض داشتند با انتشار استفتاي انجام شده از مراجع تقليد داد. رسانه‌اي كردن استفتا باعث شد تا بسياري از رسانه‌ها مواضع قبلي خود را نسبت به اين فيلم تعديل كنند اما هنوز بسياري از ايرادات فيلم باقي مانده بود كه اين بار فيلمساز دست به اصلاح فيلم زد. حدود 40 دقيقه فيلم اصلاح شد و نسخه اصلاح شده فيلم براي اكران در عيد فطر آماده شد. در نسخه اصلاح شده، تلاش شده بود تا موارد مهم مورد مناقشه مانند روابط عاشقانه «بكير»، نشان دادن تصوير حضرت علي‌اكبر(ع) و صحنه شهادت حضرت علي‌اصغر(ع) اصلاح و برخي به كلي حذف شد.

   سنگر‌هاي مجازي

با وجود تلاش‌هاي صورت گرفته براي تصحيح «رستاخيز» و سفر‌هاي استان به استان «درويش» براي برقراري ارتباط مستقيم با مخاطبان سينما در مناطق مختلف كشور، عده‌اي در فضاي شبكه‌هاي مجازي و چند سايت خبري غيررسمي و كمتر شناخته شده شروع به موضوع‌گيري عليه «رستاخيز» كرده‌اند. جالب اينجاست كه خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي مهم خبري براساس اصلاحات فيلم و استفتاهاي انجام شده سعي كرده‌اند مخالفت چنداني با اكران فيلم نداشته باشند و حتي با اكران آن همراهي كنند. به نظر مي‌رسد گروه‌هاي مخالف فيلم به دليل اينكه راهي به رسانه‌هاي مهم پيدا نكرده‌اند، تمركز خود را در فضاي مجازي و كمپين‌هاي اينترنتي قرار داده‌اند.

نظر شما