شناسهٔ خبر: 63043256 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به‌رغم مخالفت دولت؛

تحمیل بار مالی مجلس به دولت به اسم حمایت از فرهنگ

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس تصویب کردند که بانک‌ها و شرکت‌های دولتی یک درصد از هزینه‌های خود را به بخش فرهنگ اختصاص دهند موضوعی که به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، بار مالی برای دولت به همراه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در نوبت عصر نشست علنی امروز شنبه ۲۹ مهرماه مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه به بررسی بندهایی از فصل فرهنگ عمومی و رسانه پرداختند.

عبدالحسین روح الامینی نماینده مردم تهران در مجلس در موافقت با بند «ب» ماده ۷۶ لایحه برنامه و بند الحاقی یک آن اظهار نظر کرد.

داود منظور رئیس سازمان برنامه بودجه درباره این بند (بند «ب» ماده ۷۶ لایحه برنامه و بند الحاقی یک آن) اظهار کرد: آنچه در لایحه دولت آمده این است که ما باید بر محتوای محصولات رسانه ای خانگی نظارت داشته باشیم گاهی محصولی مانند فیلم‌ها و سریال‌های خانگی تولید می‌شود و گاهی نیز محصولات کاربرمحور است که بر هر دو مورد نظارت می‌کنیم؛ آنچه در پیشنهاد کمیسیون آمده، با عاملیت جابه جا کرده است یعنی هر کس می خواهد محصولی تولید کند باید فقط از پلتفرم صداوسیما باشد که نیازی به این کار نیست و اتفاقا باید رقابتی شود و سبب می شود هزینه ها برای مردم که می خواهند سریال های خانگی را ببینند کاهش یابد اما محتوا باید نظارت شود در اینجا آمده که صداوسیما پلتفرم واحد ایجاد کند و هر کس می‌خواهد محصول رسانه ای تولید کند فقط باید از طریق صداوسیما باشد که انحصار ایجاد می‌کند اتفاقا در این موارد تنوع و تعدد پلتفرم ها یک امتیاز است اینکه عاملیت و طریقیت با صداوسیما باشد، مخالفیم و نظارت باید با صداوسیما باشد.

بیژن نوباوه وطن به نمایندگی از کمیسیون تلفیق برنامه اظهار کرد: توضیحاتی که مانند فیلیمو و نماوا داده شد، ارتباطی به این بند ندارد ما برای اینکه مجوزها یکپارچه باشد گفته ایم پنجره واحد را صداوسیما کند قرار شد سکویی در تلوبیون ایجاد شود تا وی او دی ها آزادانه در آن فعال کنند؛ لذا مهمترین موضوع در صوت و تصویر فراگیر این است که یک بار برای همیشه حل شود؛ به این بند (بند «ب» ماده ۷۶ لایحه رأی مثبت دهید.

قالیباف گفت: این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گیری شده و مسئولیت تنظیم گری و صدور مجوز برای رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و وی او دی‌ها و شبکه نمایش خانگی به ویژه تولید سریال‌ها و برنامه های تلویزیونی بر عهده صداوسیماست؛ اینکه در اینجا بگویی پنجره واحد ایجاد شود، موازی کاری است و شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تصویب و ابلاغ کرده است بناست سیاست گذاری‌هایی که در حوزه فرهنگی شده، مجددا در مجلس قانون گذاری نکنیم؛ هیچ ضرورتی برای این بند نداریم و این وظیفه ای است که شورای عالی انقلاب فرهنگی به صداوسیما داده است مجلس از صداوسیما می خواهد که این نقش‌ها بدون صاحب باقی نماند. لذا باید از این بند عبور کنیم. صداوسیما هم می تواند از وی او دی های متخلف شکایت کنیم لذا نمی‌توانیم این بند را در مجلس تصویب کنیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم گری را به صداوسیما داده نه نظارت را.

در نتیجه بند «ب» ماده ۷۶ لایحه برنامه و بندالحاقی یک آن از گزارش کمیسیون تلفیق برنامه حذف شد.

در ادامه بند الحاقی ۲ ماده ماده ۷۶ لایحه برنامه هفتم مورد بررسی قرار گرفت که سد سلمان ذاکر در مخالفت با آن اظهار نظر کرد.

سپس الیاس نادران نمالینده مردم تهران در موافقت با بند الحاقی ۲ ماده ۷۶ لایحه برنامه هفتم اظها کرد: الان کسی نمی‌تواند کتاب بخواند و باید به کتابخوانی کمک کرد؛ رسانه‌ها در حال تعطیل شدن هستند دولت هم توان حمایت ندارد و اگر می‌خواهید دانش آموزان، کتابخوانی و مطبوعات و رسانه ها را حمایت کنید، باید به این بند که کاهش یک درصد از هزینه‌های بانک‌ها و شرکت‌های دولتی به این حوزه اختصاص یابد.

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با این بند الحاقی گفت: امسال ۳۵۰۰ همت هزینه و بودجه شرکت های دولتی که یک درصد آن یعنی ۳۵ همت است در طول ۵ سال ۱۳۵ همت می شود که هزینه بر شرکت‌های دولتی تحمیل می‌شود اما این پول‌ها را شرکت‌های دولتی به حقوق و دستمزد و هزینه های جاری آنها می شود پیشتر هم انواع مالیات ها به این شرکت ها تحمیل شده بود که مجموع این یک درصدها هزینه زیادی می شود از سوی دیگر بسیاری از شرکت های دولتی زیان‌ده هستند و این حکم یعنی زیان انباشته آنها افزایش می یابد بنابراین این حکم با این اطلاقی که دارد مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی است و ضمنا به بخش مولد اقتصاد ضربه می زند همچنین بر فرض که این پول هم داده شد؛ اما چه کسی بر این منابع نظارت می کند؟ به چه فیلم و کتابی داده می شود؟ طرف دیگر این حکم مسکوت است و صرفا به منابع فکر شده و فکری برای مصارف نشده است.

در ادامه محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم اظهار کرد: این بند، بند «ه» تبصره ۸ قانون بودجه امسال است و عین همان متن را در لایحه برنامه برای ۵ سال آورده ایم؛ حوزه فرهنگ حوزه ای است که نمی توانیم بدون در نظر منابع مالی، تصور تحول در آن را داشته باشیم امروز کشورهای غربی با هزینه هاهی هنگفتی در کمپانی های فیلم سازی و فضای مجازی به پمپاژ فرهنگ خود می پردازند؛ بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی، فرهنگ است ولی آن را هزینه می پنداریم؛ سرود سلام فرمانده دیدیم که سبب یک تحول بزرگ شد. صداوسیما تنها مجموعه ای است که در برابر هزاران شبکه و کانال در حال تولید محصولات فرهنگی است؛ باید درباره فرهنگ تصمیم بگیریم؛ ما هم مایل نیستیم یک درصد از هزینه های شرکت های دولتی را به این بخش بدهیم ولی منابع دیگری نداریم.

قالیباف گفت: این بند مخالف اصل ۷۵ قانون اساسی است ضمن اینکه با بند «ه» تبصره ۹ قانون بودجه عینا یکی است؛ در زمان بودجه منظور ما هزینه های عملیاتی بوده یا جاری که گفته شد هزینه های جاری است؛ مباحث فرهنگی بسیار مهم است لذا اجازه دهید این بند به هزینه های جاری تغییر کند اما برای حوزه فرهنگ، رقم مناسبی است.

منظور: یکی از این شرکت های دولتی، سازمان هدفمندی یارانه هاست که ۶۵۰۰ همت هزینه می‌دهیم؛ یعنی باید از یارانه های مردم یک درصد کم کنیم و به فرهنگ بدهیم همچنین بخش مهمی از هزینه‌های شرکت های دولتی، حقوق و مزایاست که باید از آن یک درصد کم کنیم؛ این اطلاق چه برای هزینه های جاری و چه کل هزینه ها، مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی است و ما مخالفیم.

قالیباف: آقای منظور این بودجه اصلا مشمول یارانه‌ها نمی شود و آن بودجه قطعی همانجاست.

در ادامه این بند (بند الحاقی ۲ ماده ۷۶ لایحه برنامه) به رأی گذاشته شد که با وجود مخالفت دولت و موافقت کمیسیون تلفیق برنامه به تصویب رسید و به شرح زیر است:

بند الحاقی ۲- در راستای ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره ۳ قانون بودجه سنواتی مکلفند یک درصد از هزینه‌های خود را برای هم افزایی و ارتقای فعالیت ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، جوانی جمعیت، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و تولید محتوای فرهنگی فاخر فارسی در فضای مجازی و گردشگری، توسعه و آموزش سواد رسانه ای اختصاص دهند.

آیین نامه اجرایی این بند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارتخانه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

نظر شما