شناسهٔ خبر: 6238374 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

امام جمعه پردیسان قم مطرح کرد؛

گره خوردن شب‌های قدر با یاد امیرالمؤمنین راه نجات را نشان می‌دهد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام قوامیوی با بیان این که سرنوشت ما با حضرت علی(ع) عجین شده و دو شب قدر با نام علی(ع) گره خورده است، گفت: برنامه و سرنوشت ما با حکومت علوی تعیین می‌شود و ما موظف هستیم که مسیر او را طی کنیم و گرنه به سعادت نخواهیم رسید و این که در شب قدر قتل ایشان صورت می‌گیرد به این معنی است که حضرت علی(ع) می‌تواند سرنوشت ما را عوض بکند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدصمصام الدین قوامی امام جمعه پردیسان شب گذشته در سخنرانی مراسم احیای شب قدر در مسجد خاتم الانبیای پردیسان قم ضمن تسلیت شهادت حضرت علی(ع) به بیان برخی صفات بارز ایشان پرداخت و گفت: حضرت علی(ع) در اوج قدرت مظلوم و غم خوار یتیمان بود.

 

وی با بیان این که سرنوشت ما با حضرت علی(ع) عجین شده و دو شب قدر با نام علی(ع) گره خورده است، گفت: برنامه و سرنوشت ما با حکومت علوی تعیین می‌شود و ما موظف هستیم که مسیر او را طی کنیم و گرنه به سعادت نخواهیم رسید و این که در شب قدر قتل ایشان صورت می‌گیرد به این معنی است که حضرت علی(ع) می‌تواند سرنوشت ما را عوض بکند.

 

نویسنده و پژوهشگر حوزه علمیه با اشاره به منطبق شدن شب قدر که شب نزول قرآن است و شهادت حضرت علی(ع) که قرآن ناطق است، گفت: این یعنی قانون زندگی ما قرآن و مجری آن امیرمؤمنان است و نباید از این دو ثقل جدا شد؛ زیرا سرنوشت ما به قرآن و مجری آن بسته شده و این پیام شب قدر است.

 

وی با بیان این که بیدار بودن ما در شب قدر به معنی شرکت در سرنوشت است، اظهار داشت: در این شب باید چیزهای بزرگ از خدا بخواهیم؛ باید با خدا چانه زنی کنیم و سهمیه بیشتری بخواهیم؛ مانند طول عمر و وسعت در رزق تا بتوانیم در مسیر بندگی خدا از آن استفاده کنیم و مهم ترین دعا در این شب‌ها باید دعا برای ظهور حجت خدا باشد.

 

عضو هیأت علمی دائرة المعارف فقه اهل بیت(ع) افزود: برادران اهل سنت بر این باورند که قرآن فقط یک بار در شب قدر در زمان پیامبر(ص) بر ایشان نازل شده؛ عده ای دیگر از اهل سنت معتقدند که قرآن بعد از پیامبر(ص) هم نازل می‌شود اما معلوم نیست رمضان باشد اما شیعیان اعتقاد دارند که قرآن هر سال در شب قدر بر قلب امام زمان(عج) که حجت خداوند بر روی زمین است نازل می‌شود و منظور از« لیال عشر »که در قرآن آمده 10 شب آخر رمضان است یعنی شب قدر را باید در این 10 شب جست‌وجو کنیم.

 

وی با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) راجع به شب قدر در سال 62 در بین مسؤولان نظام گفت: قرآن هر سال بر قلب امام زمان(عج) نازل می‌شود زیرا او حجت خداوند است و اگر قلب حجت خدا نباشد دیگران توان درک حقیقت  قرآن را ندارند و هر کس قرآن را اگرچه یک آیه را درک کند شب قدر را درک کرده و این قلب است که ملاک درک است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که علامت درک شب قدر خشوع قلب است، افزود: قلب لرزان، چشم گریان و دست تهی و نیازمند از نشانه های خشوع است؛ و انسان باید در این شب ها زیاد استغفار کند و از خدا بخواهد که گذشته او را ببخشد و در آینده به او خیر عطا کند.

 

وی با اشاره به این که مسافر از زمانی سفرش تحقق پیدا می‌کند که گوشش صدای اذان را نشنود و چشمش دیوار شهر را نبیند، گفت: مسافر به سمت خدا هم زمانی مسافر است که نه صدای خود را بشنود و نه خود را ببیند؛ بلکه باید هرچه می‌بیند خدا و هر چه می‌شنود صدای خدا باشد و منیت خود را فراموش کند.

 

حجت الاسلام قوامی با اشاره به این که شب قدر شب تعیین سرنوشت است، گفت: خداوند تقدیر هر ملت را در شب قدر معین می کند و شاید تمدید مذاکرات هسته ای هم تا شب بیست و سوم به همین خاطر باشد و باید دید که سرانجام مذاکرات چه خواهد شد؛ آیا سبب عزت و سربلندی ملت می‌شود یا موجب ذلت و سر به زیری مردم خواهد شد.

 

رییس مجمع عمومی انجمن علمی مدیریت اسلامی با تأکید بر این که نوشتن سرنوشت در شب قدر تشریفاتی نیست و این حقیقت را باید باور داشته باشیم، افزود: پیشنهاد ما به دولت این است که برنامه و بودجه سال آینده کشور باید در شب های قدر تنظیم شود تا بتوانیم از این نیروی ملکوتی بهره ببریم؛ زیرا ما باور داریم که همه چیز در شب قدر تعیین می‌شود./843/پ202/ف

نظر شما