شناسهٔ خبر: 6228924 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

میرزاده: آیت‌الله هاشمی همیشه موسس و موید برنامه‌های دانشگاه بوده و هستند/ تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی توسعه پیدا می‌کند

صاحب‌خبر -

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست هماهنگی و پایش امور دانشگاه آزاد اسلامی استان ها گفت: استراتژی دانشگاه آزاد اسلامی براساس فرموده مقام معظم رهبری این است که نباید رشد شتاب علمی کشور متوقف شود و بر همین اساس تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی توسعه پیدا می کند.


به گزارش ایسکانیوز، اولین نشست هماهنگی و پایش امور دانشگاه آزاد اسلامی استان ها پیش از ظهر امروز به ریاست رییس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.


میرزاده در این جلسه با تسلیت شهادت حضرت علی (ع) به تمام مسلمانان ایران و جهان و همچنین خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: حضرت علی (ع) امام همامی بود که مردم آن زمان ، تاب تحمل عدالت ایشان را نداشتند.


وی همچنین با اشاره به روایتی از امام محمد باقر(ع) در اصول کافی، گفت: اسلام بر 5 اصل نماز، روزه، زکات ، حج و ولایت استوار است اما متاسفانه بنا بر همین حدیث مردم چهار اصل اول را گرفتند اما اصل مهم ولایت را رها کردند و همین امر موجب انحراف از اسلام ناب محمدی و شهادت حضرت علی ( ع) شد که این موضوع در دوره های متعدد تاریخ تکرار شد.


وی ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات، ابراز امیدواری کرد بتوانیم در روزهای باقیمانده از ماه مبارک رمضان، مهمان این ضیافت الهی بوده و از فضیلت های بی نظیر این ماه استفاده کنیم.


دعوت از خانواده دانشگاه آزاد اسلامی برای حضور پرشور در راهپیمایی روز قدس


میرزاده با اشاره به پیش رو بودن روز قدس، گفت: امیدوارم خانواده دانشگاه آزاد اسلامی همانند هرسال در این اعتراض جهانی علیه شقاوت، بی عدالتی، کشتار مردم بیگناه فلسطین و غصب سرزمین های آنها، یکصدا و همراه با مسلمانان جهان شرکت کنند.


دکتر میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه بزرگ، کم نظیر و بی نظیر در سطح ملی و جهانی است، اظهار داشت: این دانشگاه مدیریت، ابزار، روش ها و منش های خاص خود را می طلبد و باید با ظرافتی خاص از مجموعه دانشگاه مراقبت کنیم تا بتواند اثربخشی خود را در تمام شئونات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... داشته باشد.


هماهنگی تمام روسای واحدهای استانها و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: لازمه این امر این است که تمام روسای واحدهای استانها و مدیران سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با هم هماهنگ باشیم تا چرخ های این دانشگاه بچرخد و هیچگونه تضادی در اجرای برنامه هایمان پیش نیاید.


وی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یک مجموعه است که امروز به 31 شاخه اصلی تبدیل شده است که آن شاخه ها نیز خوشه هایی دارند که همان واحدها و مراکز دانشگاهی هستند.


دکتر میرزاده خطاب به روسای واحدهای استانها گفت: مسئولیت بزرگی بر دوش شما گذاشته شده و ضرورت دارد در تعامل با واحدها و مراکز زیر مجموعه به این مسئله توجه ویژه و جدی داشته باشید و همه واحدهای استان را در امر مدیریت دانشگاه مشارکت دهید و مسئله همه واحدهای استان، مسئله شما باشد.


دانشگاه آزاد اسلامی وارد حاشیه سازی و بازی های سیاسی نمی شود


وی با بیان اینکه دانشگاه از شأن خاصی برخوردار است، اظهار داشت: ما به هیچ عنوان نباید وارد حاشیه سازی و بازی های سیاسی شویم. دانشگاه آزاد اسلامی با مأموریت های علمی، برنامه های زیادی برای توسعه دارد و از این رو نباید وارد اموری شویم که در شأن مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی نیست.


دکتر میرزاده با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، باشگاه سیاسی نیست، اظهار داشت: این دانشگاه در انتخابات مجلس، در حمایت یا علیه جناح یا شخصی خاصی وارد عمل نخواهد شد .


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اجرای طرح تجمیع 2 ، گفت: در این طرح، تجدید ساختار صورت گرفته و با اینکه زمان زیادی از آن نگذشته، بخشنامه ها، آئین نامه ها و انتصابات جدیدی شکل گرفته و اداره امور به خوبی پیش می رود.


تغییرات عمده ای در استانها نخواهیم داشت


وی تأکید کرد: ما از این به بعد تغییرات عمده ای در استانها نخواهیم داشت و با تمام کسانی که با پاکدستی، به دنبال تغییر و تحول مثبت و افزایش بهره وری هستند همکاری می کنیم.


دکتر میرزاده خطاب به روسای واحدهای استانها، از آنان خواست برای روسای واحدهای سطح استان نقش پدری ایفا کنند و با هم همکاریهای لازم را انجام دهند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در مهر 92 اتوماسیون اداری کاملی در دانشگاه وجود نداشت، گفت: خوشبختانه در حال حاضر 270 واحد دانشگاه آزاد اسلامی به اتوماسیون اداری وصل شده که می توانیم از این فرصت برای سرعت بخشیدن به امور دانشگاه استفاده کنیم.


لازمه توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی


وی با بیان اینکه یکی از چالش های بزرگ در دانشگاه آزاد اسلامی، بحث تحصیلات تکمیلی است، اظهار داشت: بررسی آمار تعداد رشته محل های کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی نشان می دهد که این رشته محل ها به طور فزاینده ای در دانشگاه افزایش یافته اند و در یک سال و نیم گذشته، تحول و جهش بزرگی در تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه به وجود آمده که این راه ادامه پیدا خواهد کرد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: استراتژی دانشگاه آزاد اسلامی براساس فرموده مقام معظم رهبری این است که نباید رشد شتاب علمی کشور متوقف شود و از آنجا که رشد علمی بدون توسعه تحصیلات تکمیلی امکانپذیر نیست، تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی توسعه پیدا می کند.


وی با بیان اینکه پیگیری های لازم برای رشته های دانشگاه آزاد اسلامی که در انتظار تصویب هستند، در حال انجام است، اظهار داشت: ما در دانشگاه به هیچ عنوان اجازه نمی دهیم پرچم توسعه تحصیلات تکمیلی پایین بیاید.


اشتغال فارغ التحصیلان از طریق مراکز رشد


وی با بیان اینکه وظیفه دانشگاهها ایجاد اشتغال نیست، گفت: البته ما می توانیم از طریق مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی برای فارغ التحصیلان شغل به وجود آوریم که بسیار خوب است و سطح فرهیختگی جامعه نیز افزایش می یابد.


دکتر میرزاده با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر نزدیک به 56درصد تحصیلات تکمیلی در کشور را در دست دارد، اظهار داشت: ما تمام مشکلات موجود را از سر راه بر می داریم و تحصیلات تکمیلی را توسعه می دهیم.


وی با اشاره به طرح آمایش برنامه ششم توسعه دانشگاه، گفت: باید طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این طرح برای تصویب به این شورا برده شود. طرح آمایش آموزشی دانشگاه سند مهم و ارزشمندی در سنوات آینده خواهد بود و از شما دعوت می کنم که در این فرآیند فعال شرکت کنید.


اعضای هیأت علمی؛ موتور پیشران توسعه دانشگاه


میرزاده در ادامه درخصوص هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اعضای هیأت علمی، موتور پیشران توسعه دانشگاهها هستند و در حال حاضر 26هزار نفر عضو هیأت علمی به استانها معرفی شده اند که تا پایان سال 96، 20هزار نفر از آنان که دارای درجه دکتری هستند، جذب می شوند.


وی همچنین از روسای واحدهای استانها خواست رشته های جدید و چندنظمی را با توجه به اقلیم و آمایش استانهای خود و همچنین پتانسیل هایی نظیر صنعت و خدمات و کشاورزی به وجود آورده و استادان متخصص را استخدام کنند.


مشارکت واحدهای دانشگاهی با سازمان سما برای تاسیس مدارس غیرانتفاعی


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد کرد واحدهای دانشگاهی با هماهنگی سازمان سما و وزارت آموزش و پرورش، مدارس غیرانتفاعی را تأسیس کنند و از این طریق هم توسعه آموزشی را در کشور به وجود می آورند و هم منبع درآمدی جدیدی برای واحدها و سازمان سما ایجاد خواهد شد.


آیت الله هاشمی همیشه موسس و موید برنامه های توسعه دانشگاه بوده و هستند


به خاطر نقش بی بدیل آیت الله هاشمی به عنوان بنیانگذار دانشگاه آزاد اسلامی، تمام طرح ها و برنامه های جامع دانشگاه با اخذ نظر ایشان و هیأت موسس و هیأت امنا به اجرا گذاشته می شود و ایشان علاوه بر موسس، همیشه موید برنامه های دانشگاه بوده و هستند.


استقلال و جامعیت دو واحد دانشگاهی علوم و تحقیقات تهران و نجف آباد


دکتر میرزاده همچنین از استقلال و جامعیت دو واحد دانشگاهی علوم و تحقیقات تهران و نجف آباد به عنوان دو واحد جامع مستقل به علت داشتن امتیازات 15 گانه و حائز شرایط بودن از نظر استانداردها خبر داد و گفت: انتظار ما این است که تمامی واحدهای دانشگاهی در مسیر ارتقای کیفیت و رسیدن به استانداردها قدم بردارند.


۲۰۱۰۱

نظر شما