شناسهٔ خبر: 6228833 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

المیادین: توافق هسته ای انجام شده / بحث بر سر اجرای آن است

به گفته فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا چند روز آینده خواهد بود. برخی مسائل مربوط به اجرای توافقنامه حل نشده است که مذاکرات درباره آنها ادامه دارد. اعضای گروه پنج بعلاوه یک درباره این موضوعات با خود مذاکره می کنند تا موضع خود را مشخص کنند و سپس با ایران درباره آن مذاکره کنند

صاحب‌خبر -

 خبرنگار المیادین تاکید کرد می توان گفت مذاکرات به ساحل امن رسیده است و اکنون مسئله اصلی نه توافق بلکه اجرای آن است.

 به گزارش فرهيختگان آنلاين به نقل از المیادین، قدر مسلم این که به سمت تمدید چند روزه مذاکرات می رویم که به گفته فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا چند روز آینده خواهد بود. برخی مسائل مربوط به اجرای توافقنامه حل نشده است که مذاکرات درباره آنها ادامه دارد. اعضای گروه پنج بعلاوه یک درباره این موضوعات با خود مذاکره می کنند تا موضع خود را مشخص کنند و سپس با ایران درباره آن مذاکره کنند.

وی افزود: پیش بینی می شود شماری از وزرای خارجه امروز وین را به مقصد کشورهای خود ترک کنند و پس فردا پنج شنبه بار دیگر به مذاکرات ملحق شوند. آنچه قطعی است این است که مذاکرات امروز به پایان نخواهد رسید. احتمال می رود جان کری و محمدجواد ظریف وزرای خارجه آمریکا و ایران در ساعات آینده سخنانی ایراد کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال شکست مذاکرات نیز وجود دارد، گفت: گمان نمی کنم در مرحله ای قرار داشته باشیم که امکان شکست وجود داشته باشد. اکنون به مرحله بی بازگشت رسیده ایم که صحبت از جزئیات اجراست. به این معنا که مشکل در حصول توافق نیست بلکه درباره اجراست. می توان گفت مسائل به یکدیگر مرتبط هستند و بر همین اساس مشکلاتی به وجود می آید در نتیجه تلاش هایی برای سامان دادن به امور و قرار دادن مسائل در جای خود صورت می گیرد.

خبرنگار المیادین در پاسخ به این سوال که منظور سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از این که گفته است هشت موضوع باید حل شود چیست؟ ، گفت: سخنان وی مؤید همان چیزی است که ما به آن اشاره کردیم.

اکنون چند مسئله وجود دارد و آنها (مذاکره کنندگان) تلاش می کنند برای همه متناسب باشد بر همین اساس تلاش می شود روی شیوه نوشتن و عبارات کار کنند. اکنون مرحله توافق را پست سرگذاشته ایم و مشکل اصلی توافق نیست بلکه مشکل درباره اجرای توافق و ساز و کار و جدول اجرای آن است.

هیچ مشکلی مذاکرات را تهدید نمی کند و می توان گفت مذاکرات به ساحل امن رسیده است و موضوع اصلی اجرای توافقاتی است که به دست آمده است و در نتیجه تلاش می شود راهی که مورد قبول همه باشد برای اجرای توافقات به دست آمده اجرا شود.

نظر شما