شناسهٔ خبر: 6226005 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

موگرینی: مذاکرات تمدید شـد/برخی وزرا وین را ترک کردند/چرایی تمدید مذاکـرات/کاخ سفید: مذاکره با ایران ارزش ادامه دادن را دارد

صاحب‌خبر -
سرویس سیاسی خرداد:‌ مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در وین همچنان ادامه دارد و دیپلمات‌ها سخت در تلاش هستند تا بر سر برنامه هسته‌ای ایران به توافق برسند. اما همچنان برخی اختلاف‌ها وجود دارد؛ اختلافاتی که به گفته لاوروف "حدود 10 موضوع حل نشده باقی‌مانده که مسئله تحریم تسلیحاتی ایران یکی از آنهاست". در همین حال فدریکا موگرینی با حضور در جمع خبرنگاران گفته است که "حداقل دو روز دیگر مذاکره را با ایران ادامه می‌دهیم."
 

به گزارش خرداد، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران نیز با تایید اینکه "مذاکرات در دو سه روز آینده به منظور بررسی راه‌حل‌‌ها پیرامون موضوعات باقی‌مانده ادامه می‌یابد، دلیل ادامه یافتن مذاکرات تا سه روز دیگر را «دلبستگی طرف مقابل به تحریم‌ها، شورای امنیت و قطعنامه‌های آن» و نیز عدم اجماع میان کشورهای 1+5 عنوان کرد. همچنین ماری هارف مشاور ارشد وزیر امور خارجه آمریکا در امور روابط استراتژیک در وین گفت که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی تا روز جمعه 10 ژوئیه ادامه خواهد داشت.

 

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حضور در جمع خبرنگاران گفت: گروه 1+5 مهلت مذاکرات را به صورت انعطاف‌پذیر تفسیر می‌کند و اگر لازم باشد در روزهای آینده هم به کار ادامه می‌دهد، اما این به معنای تمدید مهلت و تعیین یک مهلت جدید نیست. وی با بیان اینکه کار سخت روی متن توافق ادامه دارد، ادامه داد: این کار در بعضی مواقع بسیار دشوار است و کار به دشوارترین مرحله رسیده است.


اما در حالی که خبرها حاکی از خروج برخی وزرای امور خارجه گروه 1+5 از وین دارد، موگرینی در این‌باره گفته است که "خروج بعضی از وزیران خارجه از وین به معنای شکست مذاکرات نیست و آنها احتمالا باز می‌گردند." وزیر خارجه روسیه نیز در همین‌باره گفته است "فکر می‌کنم که وزرای خارجه ایران و 1+5 دوباره به وین بازگردند."در همین حال گزارش شده که "هتل محل اقامت آمریکایی‌ها می‌گوید اقامتشان تا جمعه تمدید شده و باید کارت اتاقشان را عوض کنند."

در مورد مسائل مورد اختلاف هم آن‌طور که لاوروف گفته است "برگشت‌پذیری تحریم‌ها همچنان مورد بحث است." وزیر خارجه روسیه به خبرنگاران روسی حاضر در محل مذاکرات گفت "که ۱۰ مورد باقی مانده است و به چند روز بیشتر برای بحث نیاز داریم." وی با بیان اینکه "مذاکرات ایران و 1+5 پیشرفت زیادی داشته است و به حصول توافق بسیار نزدیک هستیم، تاکید کرد: تمام طرف‌ها برای رسیدن به این توافق از خود تمایل نشان داده‌اند. ایران و 1+5 برای رفع محدودیت‌های تسلیحاتی تهران تلاش می‌کنند و این مساله در حال حاضر موضوعیت دارد. محدودیت‌های تسلیحاتی تنها موضوع حل نشده در مساله لغو تحریم‌های ایران است.

خبر تمدید چندروزه مذاکرات در حالی از سوی موگرینی اعلام شده است که نوذر شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در گفت‌وگو با یک سایت خبری داخلی با بیان اینکه "به نظر من اراده بر این است که این بحث حل شود"، خاطرنشان کرد: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که این اتفاق می‌افتد حالا ممکن است اسامی مختلفی برای آن در نظر بگیرند تحت عنوان جمع‌بندی، یا تحت عنوان توافق امضاء نشده یک چیزهای اینطوری ممکن است برای آن در نظر بگیرند ولی در نهایت توافق حاصل می‌شود. این توافق به احتمال زیاد تا پایان این هفته اعلام خواهد شد. 

فابیوس و لاوروف وین را ترک کردند/دیدار ظریف و وانگ‌یی
 
 لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه قبل از ترک وین گفت: گفت: امروز می‌روم و فردا دوباره به وین باز می‌گردم تا به آن‌چه آن را توافق خوب گذاشتیم برسیم. مذاکرات ادامه دارد و در جریان است و من به زودی به وین برمی‌گردم. سه نکته‌ای که برای فرانسه مهم است؛ تحقیق و توسعه، ابعاد احتمالی نظامی و برگشت‌پذیری تحریم‌هاست. مذاکرات در لحظات سختی قرار دارد.

پیش از فابیوس، سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه وین را ترک کرد.همچنین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عصر روز سه‌شنبه با همتای چینی خود وانگ‌یی دیدار کرد. 
 
اتحادیه اروپا اجرای تحریم‌های ایران را مجددا تعلیق کرد
 
شورای اروپا زمان مشخص‌شده برای تعلیق در اجرای تحریم‌ها و تدابیر محدودکننده اتحادیه اروپا علیه ایران را تا دهم ژوئیه تمدید کرد. اتحادیه اروپا در پی توافقی که در 24 نوامبر 2013 با ایران صورت گرفت، اعلام کرده بود که اجرای برخی از تحریم‌ها و تدابیر محدودکننده را علیه کشورمان به حالت تعلیق درمی‌آورد.

این شورا اعلام کرد که این تصمیم با هدف فرصت دادن به مذاکرات کنونی و با هدف دستیابی به راهکاری بلندمدت برای موضوع هسته‌ای ایران اتخاذ شده است.

کاخ سفید: مذاکره با ایران ارزش ادامه دادن را دارد
 
سخنگوی کاخ سفید با وجود عبور مذاکرات از دومین ضرب الاجل تعیین شده اعلام کرد که گفت‌وگوها با ایران حداقل در زمان کنونی ارزش ادامه دادن را دارد.

نظر شما