شناسهٔ خبر: 6225107 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

دینانی در گفتگو با شبستان:

امیرمومنان (ع) با حقیقت لیلة القدر گره خورده است

خبرگزاری شبستان: امیرمومنان (ع) این دو دیده را دارد. عین الله است. جمال از جلال عبور می کند و جلال هم از جمال عبور می کند. دو دیده یعنی جمال و جلال را دیدن. حضرت عینه عین الله و لسانه لسان الله و اذنه اذن الله و وجه، وجه الله و یده یدالله بود.

صاحب‌خبر -

غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد فلسفه و عرفان اسلامی در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در مورد رابطه بین شب قدر و امام علی (ع) گفت: حضرت امیر(ع) از همه چیز دنیا سیر و با همه عظمتش تشنه معرفت بود، یعنی آن چیزی که مولا را سیر کرد، چشمه سار معرفت الله بوده است.

 

وی با بیان اینکه انسان از بسیاری چیزها سیر می شود، ولی معرفت هیچ وقت سیری ندارد، اظهار کرد: یک سری حجاب های ظلمانی داریم و یک سری حجاب های نورانی. وقتی حجاب های ظلمانی کنار برود تازه به حجاب های نورانی می رسیم. باید این حجاب ها را هم کنار زد تا به معدن نور رسید و این راه امیرالمؤمنین(ع) است.

 

دینانی تصریح کرد: اگر ما این شب ها از مولا علی (ع) تقاضایی داشته باشیم، باید از ایشان توفیق معرفت بخواهیم. همان راهی که خودش سالک همان راه است. مولا (ع) با حقیقت لیلة القدر گره خورده است ما باید از این راه به مولا نزدیک شویم.

 

وی بیان کرد: ابن ابی الحدید معتزلی در مقدمه شرح نهج البلاغه اش می نویسد: می خواهم با یک چشم جمال تو رو ببینم و با یک چشم جلال تو را، یعنی عینا با یک چشم جمال حق را ببینم و با یک چشم جلال حق. اصلا سرّ دو دیده همین است. «أَلَمْ نَجْعَل لَّهُ عَيْنَيْنِ*وَلِسَانًا وَشَفَتَيْنِ»

 

دینانی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: امیرمومنان (ع) این دو دیده را دارد. عین الله است. جمال از جلال عبور می کند و جلال هم از جمال عبور می کند. دو دیده یعنی جمال و جلال را دیدن. حضرت عینه عین الله و لسانه لسان الله و اذنه اذن الله و وجه، وجه الله و یده یدالله بود.

پایان پیام/

 

نظر شما