شناسهٔ خبر: 6201504 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفر نخست وزیر هند به آسیای میانه ؛

احتمال دیدار سران هند و پاکستان در روسیه

دهلی نو ـ ایرنا - 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند امروز سفر هشت روزه خود را به کشورهای آسیای میانه و روسیه با سفر به ازبکستان آغاز می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ؛ نخست وزیر هند در میانه سفرش در روزهای نهم و دهم جولای (18و 19 تیر) برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای به اوفا در روسیه سفر می کند.

بسیاری از کارشناسان، حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در اوفای روسیه را بسیار مهمتر از خود نشست ارزیابی کرده اند و احتمال می دهند که 'مودی' در حاشیه این نشست با 'محمد نواز شریف' همتای پاکستانی اش دیدار کند.

این احتمال درحالی مطرح می شود که روابط هند و پاکستان چندی است که دچار تنش شده و حملات لفظی دو طرف در ماه های اخیر چشم انداز روابط دو کشور را تیره و تار کرده است.

این تنش در روابط دو کشور هند و پاکستان به دنبال آزادی 'عبدالرحمن لخوی' متهم حملات تروریستی به بمبئی که بیش از 160 قربانی گرفت از چند هفته پیش افزایش یافته است.

هند همچنین تلاشی را برای محکومیت پاکستان در سازمان ملل در هفته گذشته به خاطر آزادی 'لخوی' از زندانی در پاکستان آغاز کرد که با دخالت چین ناکام ماند.

همچنین شب گذشته مرزبانان هند و پاکستان در خط کنترل مرزی شمال کشمیر در کوپوارا با گشودن آتش بر روی یکدیگر که منجر به کشته شدن یک سرباز هندی شد ، روابط دو کشور را پیچیده تر کرد.

شواهد حاکی از آن است که طرف پاکستانی مایل است دیدار 'نارندرا مودی' و 'نواز شریف' در روسیه انجام شود اما پاکستان اظهار داشته که هنوز تماسی درباره این دیدار دریافت نکرده است.

روابط دو کشور هند و پاکستان با لغو گفت وگوهای قائم مقام وزرای خارجه دو کشور در 25 اگوست 2014 با مشکلات بیشتری مواجه شد.

هند دلیل این اقدام را دعوت کمیسیرعالی پاکستان از رهبران جدایی طلبان کشمیر و گفت وگو با آنان درست قبل از این جلسه ذکر کرد.

مقامات هندی با لغو گفت وگوهای دو کشور ، ملاقات کمیسیر عالی پاکستان با جدایی طلبان کشمیری را به منزله بی صداقی پاکستان ارزیابی و مذاکرات را لغو کردند.

بسیاری از کارشناسان ، دیدار احتمالی 'نارندرا مودی' و 'نواز شریف' نخست وزیران هند و پاکستان در حاشیه اجلاس روسیه را منجر به شکستن یخ روابط دو کشور تعبیر می کنند.



** تلاش برای نفوذ در آسیای میانه



با وجود کنترل پاکستان و چین بر منطقه آسیای میانه، روابط هند با کشورهای این منطقه همواره در سایه سایر قدرت های آسیایی قرار گرفته است به طوری که حجم تجارت هند با پنج کشور این منطقه سالانه یک میلیارد دلار است. از سوی دیگر، روابط تجاری چین با این کشورها حدود 50 برابر این رقم است.

هند قصد دارد با طرح حوزه های کاری جدید، بازار کشورهای آسیای میانه را از رقبای خود بگیرد. درمان از راه دور و آموزش، و همچنین تاکید بر گسترش یوگا، راهبرد جدید هند برای نفوذ در کشورهای این منطقه است.



** هند در پی تسریع پروژه چابهار



به دلیل نبود اعتماد میان هند و پاکستان ، دهلی نو از مدت ها پیش در پی یافتن راهی جایگزین برای رسیدن به افغانستان و کشورهای آسیای میانه بوده است.

بنابراین، مسیر کریدور شمال - جنوب خود را از بندر چابهار ایران، به افغانستان و درنهایت به ترکمنستان و ازبکستان تعریف کرده است.

اما با وجود مشکلات موجود و تحریم های ایران، اجرای پروژه این کریدور به کندی پیش می رود. روابط هند با کشورهای آسیای مرکزی نیز در گرو پیشرفت این مسیر است.

حضور طالبان در افغانستان و پایین آمدن قیمت نفت و گاز فرصتی برای دهلی نو فراهم کرده تا در ایران سرمایه گذاری کند.

بنابراین، هند اجلاس سازمان همکاری های شانگهای را که در روسیه برگزار می شود، فرصتی می داند تا با سران ایران درباره تسریع پروژه چابهار گفت و گو کند. گفته می شود که احتمال دیدار 'حسن روحانی' رییس جمهوری ایران و 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند در حاشیه این اجلاس وجود دارد.

به این ترتیب، سفر مودی به منطقه نتایج بسیاری به دنبال خواهد داشت. او در هشت روز آینده، با یک تیر چندین هدف را نشانه می گیرد.

این سفر، نخستین دیدار یک رهبر هند به برخی کشورهای آسیای میانه در 20 سال گذشته محسوب می شود و به همین دلیل، انتظار می رود که این سفر به خودی خود، تاثیرات چشمگیری در روابط هند با آن کشورها داشته باشد.

اگر کریدور شمال به جنوب هند از طریق ایران به پیشرفت قابل قبولی برسد ، ممکن است هند به روابط اقتصادی و نظامی جدیدی با کشورهای آسیای مرکزی بیاندیشد و حضور خود را در این کشورها ملموس تر سازد.

سفر نخست وزیر هند امروز از ازبکستان آغاز می شود. او سپس به کشورهای قزاقستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان می رود و در تاریخ 13 جولای سفرش را به پایان می رساند.

*آساق*264*1600**1392

نظر شما