شناسهٔ خبر: 6200887 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

یک تحلیلگر: سنای امریکا در تلاش برای شکست مذاکرات هسته‌ای ایران است

صاحب‌خبر -

جیمز موریس، روزنامه نگار و تحلیلگر آمریکایی گفت با توجه به تلاش مجلس سنای امریکا برای شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران، توافق گروه 1 + 5 و ایران بعید است.

موریس، روز دوشنبه در مصاحبه با پرس تی وی افزود: «تصور می‌کنم که مجلس سنای امریکا اجازه نمی‌دهد هیچ نوعی از یک توافق هسته‌ای (با ایران) اجرا شود. همه آنچه آن‌ها (سناتورها) باید انجام دهند... درخواست دور دیگری از تحریم‌ها علیه ایران است و بدین ترتیب توافق از دست می‌رود.»

موریس به عنوان سردبیر وبسایت تحلیلی  America-hijacked.com درخواست‌های تحمیل شده به ایران در قبال برنامه هسته‌ای تهران را «غیرمنطقی» دانست.

وی این اظهارات را در واکنش به پیام توئیتریِ زبیگنیو برژینسکی، استراتژیست سیاست خارجی امریکا عنوان کرد که واشنگتن را تشویق به میانجیگری برای توافق با ایران کرده بود.

برژینسکی نوشته بود: «همچنانکه هرج و مرج در خاورمیانه رو به افزایش است، عاقلانه‌تر این است که ثبات را افزایش دهیم و نه کاهش. توافق با ایران بهتر از عدم توافق است.»

جیمز موریس گفت برژینسکی مانند اکثر انسان های منطقی مخالف جنگ در خاورمیانه است اما وزارت امور خارجه آمریکا تحت تاثیر لابی اسرائیل به دنبال جنگ با ایران است.

این روزنامه نگار و تحلیلگر آمریکایی افزود: «وزارت امور خارجه (امریکا) با توجه به نفوذ آیپک (کمیته امور عمومی آمریکا – اسرائیل) و نومحافظه کاران، به شدت تحت تاثیر لابی اسرائیل است ... آن‌ها خواستار جنگ با ایران و همچنین به خطر انداختن مذاکرات به هر نحو ممکن هستند.»

موریس تصریح کرد درخواست بازرسی از سایت‌های نظامی ایران در حالی که تهران پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا کرده است، نشان از تحمیل یک معیار دوگانه‌ توسط امریکا دارد چرا که اسرائیل با داشتن 200 تا 400 کلاهک اتمی حتی به سازمان ملل متحد نیز اجازه‌ی بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود در دیمونا (منطقه ای در سرزمین های اشغالی) نمی‌دهد. 

این تحلیلگر افزود این وضعیت بسیار نگران کننده‌ است، جان کری، وزیر خارجه امریکا می‌گوید که ما به دنبال توافق هستیم اما در تفسیر آن می‌افزید که الزامی برای رسیدن به این توافق نداریم.

موریس تاکید کرد که هیچ مدرکی مبنی بر این‌که ایران سلاح هسته‌ای دارد، وجود ندارد.  

وی به این واقعیت اشاره کرد که «کشورهایی در منطقه مانند عربستان که با ایران خصومت دارند احتمالا به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای هستند.»

ایران و گروه 1 + 5 شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، و آلمان در حال مذاکرات فشرده در وین، پایتخت اتریش هستند به این امید که تا دو روز آینده به توافقی جامع درباره‌ی برنامه هسته‌ای ایران دست یابند.

ع م/س م ل/ح ع

 

نظر شما