شناسهٔ خبر: 6160576 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کنه‌ها مهمترین ناقلان بیماری تب کریمه کنگو

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به فرا رسیدن فصول گرم سال و افزایش فعالیت و تکثیر کنه‌ها که مهمترین ناقلان بیماری تب کریمه کنگو هستند، از مردم خواست توصیه‌های بهداشتی اداره کل دامپزشکی را جدی بگیرند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه  وبگردی باشگاه خبرنگاران و به نقل از ایسنا، دکتر نادر پرور با تشریح بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، افزود: این بیماری از جمله بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان است که نشانه درمانگاهی مشهودی در دام‌های آلوده ندارد.

وی دامداران، کارکنان کشتارگاه‌ها، قصابان، کشاورزان و به ویژه روستائیان و عشایر را از جمله گروه‌های در معرض خطر این بیماری دانست.

پرور خاطرنشان کرد: بیماری تب کریمه کنگو در دام هیچگونه علائم مشهودی ندارد، اما ویروس در محیط خارج از بدن و لاشه دام پایداری دارد، بنابراین باید از ذبح دام در خارج از کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی و خرید گوشت از اماکن غیربهداشتی و غیرمجاز خودداری شود و صرفاً از دام‌های کشتار شده در کشتارگاه‌های مورد تائید دامپزشکی استفاده شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه به مردم توصیه کرد: گوشت تازه را به مدت حداقل 24 ساعت و آلایش خوراکی (دل، جگر و قلوه) را به مدت حداقل 48 ساعت در یخچال با دمای صفر تا چهار درجه نگهداری و سپس استفاده کنند.

پرور از کارگران کشتارگاه‌ها نیز خواست در زمان کشتار از دستکش، ماسک و عینک استفاده کنند.

وی ادامه داد: روستائیان و دامداران نیز باید هنگام شیردوشی مراقب کنه‌ها باشند و از له کردن کنه‌ها با دست خودداری کنند، زیرا با خارج شدن خون از کنه‌ها خطر ابتلا به بیماری وجود دارد.

این مسئول اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و فعالیت کنه‌ها، باید سمپاشی بدن دام‌ها و اماکن دامی تحت نظر کارشناسان دامپزشکی توسط دامداران انجام شود.

پرور معتقد است: مصرف گوشت قرمز در صورتی که دام در کشتارگاه‌های مجاز ذبح شده، در دمای مناسب نگهداری شود و لاشه گوشت نیز به تأیید دامپزشکی رسیده باشد، هیچ مشکلی ندارد.

انتهای پیام/

نظر شما