شناسهٔ خبر: 615864 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خداحافظی باشکوه و غریبانه ستارگان فوتبال ایران

اهالی فوتبال منتظر قرارداد بستن علی کریمی با راه‌آهن در دقایق آخر فصل نقل و انتقالات بودند که یکباره کریمی با انتشار یک متن از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، اختلافات علی کریمی با چند تن از اعضای تیم پرسپولیس باعث دور شدن این بازیکن از پرسپولیس شد کریمی در این چند سال در تیم‌های استیل‌آذین و تراکتورسازی بازی کرد و وقتی مطمئن شد جایی برای بازگشت به پرسپولیس نخواهد یافت،‌ تصمیم‌ گرفت فوتبال را کنار بگذارد.
 
خداحافظی کریمی بهانه‌ای شد تا سری به پرونده‌های خداحافظی‌های فوتبال ایران در سال‌های اخیر بزنیم.
 
فرشاد پیوس: یکی از خاص‌ترین و خاطره‌انگیزترین خداحافظی‌های فوتبال ایران به نام فرشاد پیوس گلزن فراموش نشدنی پرسپولیس‌ها ثبت شده است آقای گل دربی تیرماه 1376 از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.
 
روزی که پرسپولیس با سه گل استقلال را در هم کوبید تا  پیوس با خاطره‌ای خوش از دنیای بازیکنی برود در آن بازی فرشاد پیوس دقایقی به صورت نمادین برای پرسپولیس بازی کرد بعد از آن جای خودش را به مهدوی کیا داد این خداحافظی آنقدر خاطره انگیز بوده که مهدوی کیا پیش از خداحافظی‌اش آرزو کرده بود روزی مثل پیوس از فوتبال برود که این اتفاق هم افتاد.
 
احمدرضا عابدزاده: بعد از پیوس باید گفت که احمدرضا عابدزاده یکی از بهترین خداحافظی‌ها را از فوتبال داشته است. کاپیتان تیم ملی ایران در جام جهانی 98 بیست و سوم دی ماه 84 و در بازی دوستانه مقابل بایرن مونیخ آن هم در ورزشگاه آزادی از فوتبال خداحافظی کرد. عابدزاده در آن بازی برای دقایقی برای پرسپولیس گلری کرد و بعد از آن برای همیشه از فوتبال رفت. یکی از اتفاقات جالب آن بازی رویارویی عابدزاده با اولیور کان یکی از گلرهای بزرگ تاریخ جهان بود که به احترام دروازه‌بان ایران تا نیمه زمین جلو آمد و عابدزاده را در آغوش کشید.
 
علیرضا منصوریان: این بازیکن هم در روز قهرمانی استقلال از فوتبال خداحافظی کرد تا مثل خیلی‌ها حسرت نخورد.
او بعد از فینال جام حذفی لیگ هشتم و قهرمانی استقلال در ورزشگاه آزادی در حالی که جام را بالای سر برد. از فوتبال خداحافظی کرد در آن بازی صدهزار نفر به استادیوم آزادی آمده بودند تا جشنی باشکوه را برای کاپیتانی‌شان برگزار کنند. جالب اینکه در آن بازی استقلالی‌ها با پیراهن منصوریان به زمین مسابقه آمدند تا به نوعی از او تقدیر کرده باشند.
 
محمود فکری: هر چند بازی‌های ملی محمود فکری از 30عبور نکرده اما با این وجود او یکی از خداحافظی‌های باشکوه را از تیم ملی داشته است. البته او این خداحافظی‌اش را باید مدیون امیر قلعه‌نویی باشد که بعد از رفتن به تیم ملی فکری را کاپیتان تیمش کرد فکری در جریان بازی ایران و کره جنوبی در مقدماتی جام ملت‌های 2007 از فوتبال خداحافظی کرد. ایران در آن بازی با نتیجه 2برصفر کره را شکست داد تا فکری با خاطره‌ای خوش از فوتبال برود.
 
مهدی مهدوی‌کیا: مهدوی کیا یکبار در فینال جام حذفی دو فصل قبل مقابل سپاهان در شرایطی ناراحت کننده و بی‌توجهی مسئولان مجبور به خداحافظی شده بود و چهار گوشه زمین را بوسید اما مسئولان پرسپولیس بعد از مدتی تصمیم گرفتند که بازی خداحافظی باشکوهی برای مهدوی‌کیا بگیرید بر این اساس یک بازی دوستانه بین پیشکسوتان پرسپولیس و ستارگان میلان در ورزشگاه آزادی تدارکاتی دیدند که در دقیقه 28 مهدوی کیا جای پیوس را گرفت.
 
پیوس شماره 17 را که بعد از بازنشستگی‌اش به مهدی رسیده بود از تن در آورد و به مهدوی‌کیا داد و پنجعلی هم بازوبند کاپیتانی را بازوی مهدی بست بعد از مسابقه هم مراسم خداحافظی مهدوی‌کیا بسیار باشکوه برگزار شد.
 
علی دایی: دایی در روزی برای همیشه از فوتبال خداحافظی کرد که سایپا قهرمان لیگ شده بود اما خداحافظی در ورزشگاه 12 هزار نفری انقلاب کرج به هیچ عنوان در شان آقای گل فوتبال جهان نبود.
 
به هر حال انتظاری می‌رفت مسئولان فدراسیون فوتبال بعد از کناره‌گیری او از تیم ملی بازی در شان فردی که بیشترین تعداد بازی ملی در کارنامه دارد و بیشتر گلهای جهان را زده برگزار کنند که تا به امروز این اتفاق نیافتده و مطمئنا در آینده هم نخواهد افتاد.
 
جواد زرینچه هم جزو بزرگان دو دهه اخیر فوتبال ایران و باشگاه استقلال بود که در اسفند 65 در جریان بازی‌های مقدماتی المپیک 1988 سئول در حالی که 20 ساله ملی‌پوش شد.
 
زرینچه 80 بازی ملی در کارنامه دارد یکی از استقلالی‌هایی است که در جام جهانی هم فوتبال بازی کرده اما با این وجود خداحافظی چندان با فوتبال نداشته است زرینچه هم یکی از همان بازیکنان بود که قرار شد برایش بازی دوستانه برگزار کنند تا به طور رسمی از فوتبال برود اما تا به امروز هیچ کدام از وعده‌ها عملی نشده است.
 
کریم باقری: باقری رکورد دار حضور در فوتبال ملی بود هیچ کس به اندازه او در تیم ملی را از حیث طول مدت زمان تجربه نکرده بود و شاید تا سالهای سال هم کسی به این رکورد نرسد با این وجود وی هم غریبانه از فوتبال خداحافظی کرد و مجبور شد در خاک یک کشور بیگانه از فوتبال خداحافظی کند.
 باقری در جریان بازی تیم‌های ملی ایران و برزیل در ابوظبی از فوتبال خداحافظی کرد تا در دوران زمان خیلی‌ها از مسئولان فدراسیون فوتبال و باقری انتقاد کنند که چراکه در خاک ایران این اتفاق رخ نداده است.
 
فرهاد مجیدی: مجیدی بدون هیچ تردیدی یکیاز محبو‌بترین بازیکنان تاریخ باشگاه استقلال بوده است. این بازیکن سه شنبه شب هفتم آبان ماه 92 در دقیقه 81 بازی با مس کرمان با حضور در جلوی چشم هزار تماشاگر از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. به هر حال مجیدی در سن 37 سالگی و با 20 سال بازی حرفه‌ای کفش‌هایش را آویخت.
 
گفتنی است، علی کریمی هم خداحافظی غریبانه‌ای داشت و حتی خودش اعلام کرد که هرگز تن به بازی خداحافظی که بوی ریا می‌دهد، نخواهد داد. باید دید در سال‌های بعد ستارگان این چنین غریبانه با فوتبال خداحافظی می‌کنند.
 
انتهای پیام/
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

نظر شما