شناسهٔ خبر: 6137547 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بازتاب کلیپ «فارس» تحت عنوان «ملک سلمان صدام جدید خاورمیانه» در رسانه‌های خارجی

کلیپ تولیدی سرویس «صوت و تصویر» خبرگزاری فارس درباره تهاجم عربستان سعودی به ملت یمن تحت عنوان «ملک سلمان؛ صدام جدید خاورمیانه»، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی و انگلیسی پیدا کرد.

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل و سیاست خارجی خبرگزاری فارس ؛ کلیپ تولیدی سرویس «صوت و تصویر» فارس تحت عنوان «ملک سلمان؛ صدام جدید خاورمیانه»بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی و بیگانه پیدا کرده و ضمن معطوف کردن مجدد نگاه‌ افکار عمومی به فجایع جنگ عربستان سعودی علیه یمن، از زوایای مختلفی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

وبگاه خبری «الصحافه نت» در این زمینه نوشت: خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس یک فیلم درباره ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان تولید کرده و وی را صدام جدید خاورمیانه نامیده است.

سایت خبری «عربی 21» نیز با بازتاب این خبر، نوشت: خبرگزاری فارس گفت که رفتار و سیاست‌های ملک سلمان در قبال ایران و شیعیان منطقه مطابق با سیاست‌های «صدام حسین» رئیس‌جمهور پیشین عراق است. فارس از تصاویر عملیات «طوفان قاطع» در این ساخت این فیلم استفاده کرد.

این وبگاه خبری در تحلیل این کلیپ نوشت: خبرگزاری فارس، اهداف اصلی عملیات طوفان قاطع را طائفی خواند که هیچ ارتباطی به کمک کردن به ملت یمن ندارد... این خبرگزاری افزود: بیش از 2 هزار نفر در یمن کشته شدند تا صدام جدیدی در خاورمیانه ظاهر شود.

از طرفی وبگاه خبری «الحصاد» نیز در بازتاب خبر انتشار این کلیپ نوشت: فارس تحولات یمن را به تحولات عراق در زمان صدام حسین ربط داد و در تعبیر شباهت سیاست‌ها و مواضع صدام حسین و ملک سلمان در قبال ایران و شیعیان، تصاویر آنها را ادغام کرد تا بگوید که پادشاه عربستان مسئول پیامدهای عملیات طوفان قاطع است.

از طرفی دیگر وبگاه خبری «هذا الیوم» نیز با انتشار این خبر، کلیپ تولیدی فارس را برای کاربرانش منتشر کرد.
 خبرگزاری رویترز در صفحه عربی خود نیز در گزارشی تفصیلی درباره این کلیپ تولیدی، تیتر «تهران جنگ روانی فراگیری علیه عربستان به راه می‌اندازد و عکس چهره ملک سلمان را در هم آمیخته با چهره صدام می‌کشد» را برای گزارش خود انتخاب کرد.

در این گزارش آمده است: رسانه‌های رسمی ایران تحولات جنگی که از سه ماه گذشته در یمن آغاز شده  را به صورت جامع به زبان‌های عربی، فارسی و انگلیسی پوشش می‌دهند. خبرگزاری فارس درتازه‌ترین هجوم تبلیغاتی خود چهارشنبه گذشته یک فیلم را منتشر کرد که چهره ملک سلمان را در هم آمیخته با چهره صدام حسین، به تصویر می‌کشد. در فیلم تصاویری از کودکان گریان یمنی پخش می‌شود.

خبرگزاری «الیمن الآن»، «یمن پرس» و «مجله مباشر»، «ازامیل» و «وطن» نیز خبر انتشار کلیپ فارس تحت عنوان «ملک سلمان؛ صدام جدید خاورمیانه» را بازتاب دادند.

وبگاه خبری «کتابات اخباریة» نیز در تیتری تحت عنوان «یک فیلم ایرانی،‌ ملک سلمان را به صدام حسین تشبیه می‌کند» به این موضوع پرداخت. 

کلیپ تولیدی سرویس «صوت و تصویر» خبرگزاری فارس تحت عنوان «ملک سلمان؛ صدام جدید خاورمیانه» علاوه بر رسانه‌های خبری، بازتاب گسترده‌ای نیز در شبکه‌های اجتماعی کشورهای عربی و بیگانه پیدا کرد.

خبرگزاری انگلیسی «آسیاتایمز» هم در گزارشی که در خصوص جنگ فرهنگی ایران علیه سعودی‌ها پس از حمله به یمن نوشته شده بود، به ویدئو کلیپ فارس اشاره کرده و نوشته که «چهارشنبه کلیپی منتشر شد که در آن عکس چهره ملک سلمان به شکل صورت صدام حسین تغییر می‌یافت، دیکتاتور عراقی که در تهران مردم به عنوان دشمن جنگ هشت ساله از وی بیزاراند؛ در این کلیپ تصاویر کودکان گریان یمنی هم دیده می‌شد.» ژولیان بارن، از اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در خصوص این اقدامات ایران گفته که «موفقیت سیاسی ایران بیشتر از توانایی این کشور برای نشان دادن خود به عنوان ایجادکننده صلح نشأت می گیرد تا از توانایی آنها برای نهایی کردن قرارداد صلح در عالم واقعیت.»

خبرگزاری رویترز در بخش انگلیسی خود نیز به این کلیپ اشاره کرده است. این خبرگزاری در گزارشی تحت عنوان جنگ رسانه ای ایران علیه حمله سعودی ها به یمن، ویدئو کلیپ فارس را «تازه ترین پرده» از پاسخ رسانه ای تهران به حملات عربستان که به کشته شدن بیش از 2800 و آوارگی بیش از 21 میلیون نفر از مردم یمن منجر شده، توصیف کرده است.
رویترز نوشته است که فارس «روز چهارشنبه ویدئو کلیپی را منتشر کرد که نشان می دهد صورت شاه سلمان، به صورت صدام حسین دیکتاتور سابق عراق که به دلیل جنگ سال های 1980 تا 1988 دشمن شناخته می شود، تبدیل می شود. در این ویدئو صحنه هایی از کودکان گریان یمنی نیز به تصویر کشیده شده است.»
انتهای پیام/

نظر شما