شناسهٔ خبر: 60391578 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

تحلیلگر مصری فاش کرد؛

زوایای پنهان سفر سلطان عمان به تهران

یک تحلیلگر مصری به زوایای پنهان سفر سلطان عمان به تهران پرداخت و نقشی که هیثم بن طارق می‌تواند در همگرایی میان ایران و مصر ایفا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، روسیاالیوم در مطلبی با عنوان «از قاهره تا تهران؛ آیا سلطان عمان روابط قطع شده میان مصر و ایران را به هم گره می زند» به نقل از بشیر عبدالفتاح کارشناس مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی الاهرام آورده است: سلطان نشین عمان تنها کشور عربی است که روابطش را با مصر پس از توافق صلح با اسرائیل قطع نکرد. عمان روابطش را از دیرزمانی حفظ کرده است و این خصوصیت روابط میان دو کشور است.

وی افزود: عمان به میانجیگری بین ایران و چند کشورعربی و بین ایران و آمریکا عادت دارد و در نتیجه بعید نیست که سفر سلطان عمان به مصر شامل یک سفر ویژه برای عمق بخشیدن به همگرایی میان قاهره و تهران، بخصوص پس از اعلام سفر روز یکشنبه سلطان عمان به تهران باشد.

وی افزود: همگرایی ایران با کشورهای عربی از قبل با میانجیگری چین بین ایران و عربستان، ایران، امارات و مصر آغاز شد و این همگرایی شروع شده و ادامه خواهد داشت، به ویژه آنکه کشورهای منطقه درک کرده اند که طرف های دیگری از این اختلافات سود می برند که این بر اهمیت تمرکز بر گفتگو و تفاهم بیش از برخورد و درگیری تأکید می کند.

لازم به ذکر است که دو روز قبل، دیوان سلطانی عمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیثم بن طارق یکشنبه به ایران سفر می‌کند.

در این بیانیه آمده است: در راستای تقویت دوستی میان سلطان نشین عمان و جمهوری اسلامی ایران و در راستای تحکیم روابط شاخص و حسن همجواری و در راستای پاسخ به دعوت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، به یاری خداوند، سلطان سفری دو روزه به ایران خواهد داشت که از روز یکشنبه ۲۸ ماه مه سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

این سفر در راستای تداوم رایزنی و هماهنگی میان طرفین به منظور بررسی تحولات منطقه و اوضاع بین المللی و ارتقای همکاری میان دو کشور در همه زمینه‌ها و راههای توسعه آن به نحوی است که در خدمت روابط دو کشور باشد.

در این سفر هیثم بن طارق سلطان عمان را هیئت عالی رتبه شامل؛ شهاب بن طارق آل سعید معاون نخست وزیر در امور دفاعی، خالد بن هلال البوسعیدی وزیر امور درباره سلطانی، سرلشکر سلطان بن محمد النعمانی وزیر دربار، بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه، سلطان بن سالم الحبسی وزیر دارایی، حمد بن سعید العوفی رئیس دفتر، عبدالسلام بن محمد المرشدی رئیس نهاد سرمایه گذاری عمان، قیس بن محمد الیوسف وزیر بازرگانی و صنایع، سالم بن ناصر العوفی وزیر انرژی و معادن، دریادار عبدالله بن خمیس الرئیسی رئیس ستاد نیروهای مسلح و ابراهیم بن احمد المعینی سفیر عمان در ایران همراهی می‌کنند.

نظر شما