شناسهٔ خبر: 5969682 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

حمام «گپ» لرستان مجتمع خدماتی و پذیرایی می‌شود

صاحب‌خبر - گروه گردشگری: حمام «گپ» لرستان از سوی صندوق احیاء به بخش خصوصی واگذار شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از روابط عمومی صندوق احیاء، حمام «گپ» از بناهای تاریخی لرستان است که در محدوده بافت مرکزی شهر خرم‌آباد قرار گرفته و دارای 870 مترمربع عرصه و عیانی معادل 720 مترمربع است.

کاربری این حمام تاریخی به‌دلیل قرار گرفتن در منطقه مرکزی شهر، وضعیت اجتماعی و اقتصادی منطقه و شرایط موجود در بنا، خدماتی- پذیرایی در نظر گرفته شده است. براساس قرارداد اعلام شده، این بنا برای مدت 10 سال در اختیار بخش خصوصی و شرکت توسعه سرمایه‌گذاری
«آرنیکا اقتصاد» خواهد بود. همچنین هیات کارشناسی هزینه‌های مرمت این بنا را 20 میلیارد ریال برآورد کرده که طرف قرارداد موظف است بعد از 5 سال و 9 ماه اول قرارداد که دوره بازگشت سرمایه و عملیات اجرایی آن است، ماهانه 17.200.000 ریال با افزایش سالانه 20 درصد اضافه بهای اجاره به صندوق احیاء پرداخت کند.
شرکت سرمایه‌گذاری آرنیکا از شرکت‌های سرمایه‌گذاری مطرح در استان لرستان است که تاکنون پروژه‌های مختلف گردشگری، تجاری و فرهنگی را در این استان ساخته و در حال حاضر هتل 5 ستاره بام خرم‌آباد را در دستور کار دارد.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، صندوق احیاء و بهره‌برداری از آثار تاریخی و فرهنگی از سال 1386راه‌اندازی شده و به‌دلیل نوع کاری که برای آن تعریف شده در بسیاری موارد ناجی آثار و بناهای تاریخی شده و همچنین نقش موثری در فعال شدن بخش خصوصی در زمینه احیای آثار و بناهای تاریخی داشته است. حمایت از مالکان اماکن تاریخی و توانمندسازی ایشان، واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی برای احیا، مرمت، بازسازی و تغییر کاربری از جمله وظایف این صندوق است.
حمام گپ در مركز شهر خرم آباد در كنار ميدان گپ واقع شده و منسوب به حسين‌خان ساكي است و احتمال مي‌رود با بناي پل گپ خرم‌آباد هم‌دوره باشد كه در دوره شاه سلطان حسين صفوي بنا شده است؛ به نظر مي‌رسد در دوره‌های بعدي نيز تغیيراتي در آن ایجاد شده باشد. 
تزئينات ساده گچبري در رسمي‌بندي‌هاي زير گنبد آن وجود دارد و هيچ شواهدي دال بر وجود نقاشي و آهك‌بري در آن نیست. در قسمت بينه دو ستون سنگي و در گرمخانه نيز چهار ستون سنگي وجود دارد و قوس‌هاي اجرا شده در بنا همگي از نوع شبدري كند هستند. حمام گپ مربوط به دوره صفويه و به شماره 2357 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده 
است.

نظر شما