شناسهٔ خبر: 59366545 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم:

اقتصاد بافت تاریخی باید با زندگی مردم گره بخورد

قم- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: برای این که بتوانیم به خوبی فرهنگ حفاظت از بافت های تاریخی را ایجاد کنیم نیازمند آن هستیم تا اقتصاد بافت تاریخی با زندگی مردم گره بخورد.

صاحب‌خبر -

علیرضا ارجمندی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در شهرهایی مانند اصفهان،‌کرمان، یزد و کاشان توجه مردم به بافت تاریخی بسیار بالاست و دلیل این اهمیت به بافت تاریخی این است که این بافت با زندگی مردم گره خورده است و خود آن ها حافظ بافت تاریخی شهر هستند.

وی ادامه داد: این اتفاق در استان قم نیفتاده است و به جای فرهنگ حفاظت از بناهای تاریخی مردم بیشتر به دنبال تخریب بافت تاریخی هستند.

وی بیان کرد: برای حفاظت از بافت تاریخی استان قم در یکی از طرح های خوبی که سال گذشته داشتیم، هدف گذاری شد که یکی از بازارهای متروکه شهر به نام بازار کهنه را احیا کنیم و این در حالی بود که کسبه در آن بازار خیلی مخاطب نداشتند و بیشتر آن ها به دنبال فروش املاک خود بودند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم ابراز داشت: این بازار فوق العاده مربوط به عصر صفوی و در موقعیت با ارزشی قرار دارد که هنوز تولیدکنندگان صنایع دستی بسیار قدیمی در آن فعال هستند و این ظرفیت نباید از بین می رفت چرا که از حیث میراثی و خرید سوغات صنایع دستی جاذبه بسیار خوبی برای گردشگران محسوب می شود.

وی گفت: بازار کهنه قم تعدادی معارض داشت اما با هماهنگی دستگاه قضایی ورود کردیم و شرکت های آب،‌برق و گاز هم همکاری خوبی کردند تا فاز اول بهسازی بازار کهنه قم در سال گذشته انجام شود و با توجه به این که بازار موقعیت خاص تاریخی دارد، رسانه ها باید کمک کنند تا اقتصاد گردشگری در این منطقه بالا برود.

ارجمندی ابراز داشت: در استان قم حساسیت های میراثی در حفظ و نگهداری آثار تاریخی بافت ها، بسیار پایین است و با این چالش مواجه هستیم که مردم در بافت ها بیشتر تمایل به تخریب تا نگهداری آثار تاریخی را دارند و این جاست که رسانه باید به کمک بیاید تا فرهنگ سازی لازم صورت گیرد.

نظر شما