شناسهٔ خبر: 59366528 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

شهردار کرمانشاه خبر داد:

طرح جدید شهرداری برای مقابله با معضل زباله‌گردی

شهردار کرمانشاه گفت: چنان‌چه موفق شویم طرح جمع‌آوری زباله را از در منازل اجرایی کنیم، پدیده زباله‌گردی تا حد زیادی مهار می‌شود. در طرح جمع‌آوری زباله از در منزل، حدود ۸۰ درصد مخازن موجود در سطح شهر جمع‌آوری می‌شود، ۲۰ درصد مخازن باقی‌مانده نیز مربوط به مسیرهای اصلی و زباله‌های صنعتی و تجاری است.

صاحب‌خبر -

نادر نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از معضلات مهم شهر، حجم زیاد زباله تولید شده توسط شهروندان و زباله‌گردی است؛ لذا طرحی را برای جمع‌آوری و برداشت زباله از در منازل شهروندان در دستور کار قرار داده‌ایم تا معضل زباله‌گردی به حداقل برسد.

وی افزود: درحال‌حاضر ۳۵۰۰ مخزن در سطح شهر و حدود سه هزار زباله‌گرد وجود دارد که هر زباله‌گرد، به‌طورمیانگین روزانه ۳۰ تا ۵۰ کیلوگرم زباله از مخازن فعلی خارج می‌کند.

شهردار کرمانشاه خاطرنشان کرد: به صورت روزانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن زباله سرقت می‌شود و ۴۰۰ مرکز خرید ضایعات در سطح شهر فعالیت می‌کنند که مشکلات عدیده‌ای برای سلامت و زیبایی شهر ایجاد کرده‌اند.

نوروزی تصریح کرد: چنان‌چه موفق شویم طرح جمع‌آوری زباله را از در منازل اجرایی کنیم، پدیده زباله‌گردی تا حد زیادی مهار می‌شود؛ در طرح جمع‌آوری زباله از در منزل حدود ۸۰ درصد مخازن موجود در سطح شهر جمع‌آوری می‌شود، ۲۰ درصد مخازن باقی مانده نیز مربوط به مسیرهای اصلی و زباله‌های صنعتی و تجاری است.

وی اضافه کرد: یکی از دلایلی که طرح جمع‌آوری زباله با مشکل مواجه شده، نبود زمینه برای فرهنگ‌سازی مناسب است.

شهردار کرمانشاه تاکید کرد: ۲۰ درصد زباله‌های شهر از در منازل جمع‌آوری می‌شود، سال گذشته یک محله به نام حافظیه به عنوان طرح پایلوت انتخاب و زباله‌ها از در منزل جمع‌آوری شد، در بعضی دیگر از محلات که امکان ورود ماشین‌آلات حمل زباله وجود ندارد نیز زباله از در منازل جمع‌آوری می‌شود.

نوروزی گفت: شهرداری سال جاری در سه مرحله که هر مرحله شامل ۲۵ درصد محلات می‌شود، زباله‌ها از در منازل جمع‌آوری می‌کند، اجرای موفقیت‌آمیز این طرح مستلزم فرهنگ‌سازی مناسب است و شهروندان باید رأس ساعت مقرر که همکاران جهت جمع‌آوری زباله به در منازل مراجعه می‌کنند، کیسه‌های تفکیک زباله را تحویل دهند.

وی افزود: اگر این طرح به درستی اجرا شود، شاهد مهار پدیده زباله‌گردی خواهیم بود و به دنبال آن، مراکز خرید ضایعاتی که چهره نازیبایی برای بعضی از نقاط شهر ایجاد کرده است نیز جمع‌آوری می‌شود.

شهردار کرمانشاه اظهار کرد: مخازن فعلی زباله مشکلات عدیده‌ای را برای سلامت و پاکیزگی شهر ایجاد کرده است که با فرهنگ‌سازی و اجرای طرح جمع‌آوری زباله از در منازل شاهد پاکیزگی و سلامت شهر خواهیم بود.

نوروزی خاطرنشان کرد: اگر در اجرای این طرح موفق شویم، بازیافت زباله‌ها هزینه برداشت را تأمین می‌کند و مقدار زباله‌ای که درحال‌حاضر از مخازن سطح شهر به سرقت می‌رود، در فرایندی بهینه موجب درآمدزایی شهرداری می‌شود که می‌تواند به ارائه خدمات بهتر به شهروندان کمک کند.

نظر شما