شناسهٔ خبر: 59366378 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سوریه به سمت تحول

دمشق – ایرنا – کشور سوریه که در اسفند ماه سال گذشته ۱۲ سال جنگ با تروریسم را پشت سر گذاشت، در سال ۱۴۰۱ وقایع مهمی را به خود دید که مهم ترین آن زلزله مهیب ۱۷ بهمن ماه می باشد که خسارت های زیادی به شمال غرب این کشور وارد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه ای ایرنا در دمشق، زلزله مهیب هفت و هشت دهم ریشتری ۱۷ بهمن شمال غرب سوریه و جنوب ترکیه بیش از ۵۰ هزار کشته و دهها هزار زخمی بر جای گذاشت و خسارت های فراوانی به مردم این دو کشور وارد کرد.

پنج استان شمال غرب سوریه همچون حلب، لاذقیه، حماه، طرطوس و ادلب در اثر این زلزله آسیب فراوان دیدند، ولی در عین حال کمک های داخلی و بین المللی به آسیب دیدگان این زلزله تا حدودی بر قلب آسیب دیده مردم این مناطق مرهم شد.

در کنار آسیب های وارد و غیرقابل جبران این واقعه، شکست حلقه محاصره ایجاد شده توسط غرب به سرکردگی آمریکا با ارسال کمک های دوستان سوریه به مردم این کشور و حضور چند هیئت پارلمانی از سوی پارلمان عربی، ایران و لبنان و سه سفر بین المللی بشار اسد رییس جمهور سوریه به کشورهای عمان، روسیه و امارات از صحنه های موفقی بود که پس از ۱۲ سال موجب پریشانی آمریکا و رژیم صهیونیستی شد.

بیشترین کمک ها به آسیب دیدگان سوری را امارات با بیش از ۱۱۰ هواپیما انجام داد و جمهوری اسلامی ایران نیز با ارسال ۱۶ فروند هواپیما شامل، دارو، مواد غذایی، شیرخشک، چادر، پتو و انواع مایحتاج و ایجاد چندین کمپ اسکان برای آسیب دیدگان زلزله اخیر شمال غرب سوریه، به کمک آنها شتافت.

عمان نیز یک خط هوایی کمک رسانی به سوریه ایجاد کرد.

یکی از صحنه های خوب و ماندگار در موضوع زلزله سوریه، کمک های مردم یمن و لبنان به آسیب دیدگان این حادثه بود. دو کشوری که هر دو با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند ولی مردم سوریه را فراموش نکردند.

حضور کریمانه و قدرتمند حشدالشعبی، مردم عراق و گروه های وابسته به مرجعیت عراق در کمک رسانی به مردم زلزله زده سوریه، یکی دیگر از صحنه های دیدنی این واقعه بود. حضوری که برخی از مشکلات زلزله زدگان را مرتفع کرد.

یکی از کارهای خوب جمهوری اسلامی در سوریه در دوران زلزله این کشور، لغو برنامه جشن های پیروزی انقلاب اسلامی بود که دفتر نمایندگی ولی فقیه در سوریه و سفارت ایران در دمشق برنامه های جشن خود را به دلیل ابراز همدردی با مردم این کشور لغو کردند.

سوریه به سمت تحول

ادامه بمباران سوریه توسط بمب افکن های رژیم صهیونیستی

یکی از مسایلی که در سال ۱۴۰۱ در سوریه موجب خسارت های زیاد به مردم و این کشور وارد کرد، حملات بمب افکن های رژیم صهیونیستی به سوریه بود.

رژیم صهیونیستی حتی پس از زلزله مهیب شمال غرب سوریه که مردم این کشور نیاز شدید به کمک داشتند، سه بار اقدام به بمباران سوریه کردند. در یکی از این بمباران ها فرودگاه حلب که به مرکز ارسال کمک های بین المللی تبدیل شده بود مورد هدف صهیونیست ها قرار گرفت و نشان داد که مقامات تل آویو به دلیل خوی ضدانسانی خود چقدر از کمک های دوستان سوریه به مردم آسیب دیده این کشور ناراحت هستند.

سوریه به سمت تحول

سفر بشار اسد به ایران، عمان و روسیه و امارات

"بشار اسد" رییس جمهور سوریه سه سفر مهم در سال جاری (۱۴۰۱) به چهار کشور ایران، عمان و روسیه داشت.

رییس جمهور سوریه پیش از آن یعنی در ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به تهران سفر و با رهبر معظم انقلاب و آیت الله رییسی رییس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت وگو کرد؛ سفری که در دوران جنگ ۱۲ ساله این کشور اولین سفر علنی اسد به یک کشور خارجی به شمار می رفت.

دومین سفر علنی بشار اسد در سال جاری به مسقط پایتخت عمان بود؛ اسد در این سفر با استقبال گرم "هیثم بن طارق" سلطان عمان روبه رو شد.

عمان یکی از کشورهایی عربی بود که در دوران زلزله شمال غرب سوریه و جنگ این کشور در کنار دولت و ملت سوریه قرار داشت و بر خلاف بسیاری از کشورهای عربی که حامی تروریست ها بودند، دولت عمان حامی ملت و دولت سوریه بوده است.

سومین سفر علنی رییس جمهوری سوریه شامگاه سه شنبه (۲۳ اسفند ماه) به مسکو و دیدار با "ولادیمیر پوتین" رییس جمهور روسیه بود. سفری که قرار بود پس از آن نشست چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه، برگزار شود که این نشست به تاخیر افتاد.

چهارمین سفر بین المللی اسد به امارات بود که با استقبال خوب شیخ محمد بن زاید رییس این کشور مواجه شد.

سوریه به سمت تحول

سفر امیرعبداللهیان به سوریه

دکتر "حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سال جاری سه بار به سوریه سفر و با "بشار اسد" رییس جمهور این کشور و "فیصل المقداد" همتای سوری خود دیدار و گفت وگو کرد.

اولین سفر امیرعبداللهیان به سوریه در سال ۱۴۰۱ در تاریخ ۱۱ تیرماه، دومین سفر وی به این کشور در تاریخ ۲۴ دی ماه و سومین سفر وی به دمشق در ۱۸ اسفند ماه انجام شد. سفرهایی که هر سه نشان از رابطه نزدیک میان تهران – دمشق دارد.

شرایط اقتصادی در سوریه

به دلیل تحریم های سوریه از سوی غرب و به ویژه آمریکا و همچنین پایان نیافتن جنگ ۱۲ ساله تروریسم بین الملل به سرکردگی آمریکا در سوریه، این کشور شرایط اقتصادی مناسبی ندارد. کمبود برق و گرانی سوخت و کالاها فشار زیادی به مردم سوریه آورده و دولت دمشق سعی می کند، همچون شکست گروه های تروریستی مانند داعش با این توطئه غرب نیز مقابله کرده و آن را شکست دهد و امنیت اقتصادی را برای مردم خود به ارمغان بیاورد.

در حال حاضر هر یکصد دلار آمریکا با ۷۵۰ هزار لیره سوری معامله می شود. در سال ۱۳۸۹ یعنی پیش از جنگ هر دلار آمریکا با ۴۸ لیره سوری معامله می شد.

لاینحل ماندن موضوع تروریسم در شمال غرب و شمال شرق سوریه

با شکست گروه تروریستی داعش در آذرماه سال ۱۳۹۶ در سوریه و پس از آن دیگر گروه های تروریستی همانند تحریر الشام (جبهه النصره) در سال ۱۳۹۷ و انتقال عناصر آن به استان ادلب و برخی قسمت های شمال حلب، هنوز جنگ با تروریسم در سوریه پایان نیافته و در آخرین ایستگاه خود معطل مانده است. به غیر از این، حضور تروریست های سنتکام در شمال شرق سوریه و سرقت جان و مال سوری ها از سوی تروریست های آمریکایی یکی دیگر از مشکلات مردم این مناطق می باشد که ارتش و دولت سوریه باید برای آن فکر اساسی نمایند.

برطرف شدن سوء تفاهم ها میان دمشق و حماس

یکی از مسایلی که در سال جاری به خوشی انجام شد، موضوع برقراری رابطه مجدد میان حماس و دولت دمشق بود. این رابطه که با شروع بحران این کشور در اسفندماه سال ۱۳۸۹ و با رویکرد اشتباه حماس با مشکل مواجه شده بود، با تغییر رویکرد این جنبش و اصلاح آن به حالت قبل بازگشت.

دولت سوریه در هفت دهه گذشته تاکنون یکی از حامیان مساله فلسطین و فلسطینیان بوده و در این راه با تمام توان به یاری فلسطینی ها پرداخته و کوتاهی نکرده است.

برقراری رابطه میان حماس و دولت سوریه تاثیر بسزایی در ادامه مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی دارد.

تلاش اردوغان برای دیدار با بشار اسد

یکی از مسایلی سیاسی که در چند ماه گذشته در سطح منطقه مطرح بود، درخواست چندباره دیدار "رجب طیب اردوغان" رییس جمهور ترکیه با بشار اسد رییس جمهور سوریه می باشد؛ ارتش و دولت ترکیه در ۱۲ سال گذشته عملا در کنار تروریست ها در سوریه قرار دارند و خسارت های فراوانی به مردم این کشور وارد کرده اند؛ از این رو اولین شراط اسد برای موافقت با دیدار همتای ترک خود خروج نیروهای ترکیه از بخش های اشغالی شمال غرب سوریه و دست برداشتن آنکارا از حمایت تروریسم در سوریه می باشد.

سوریه به سمت تحول

احتمال برقراری رابطه میان ریاض – دمشق

خبر بازگشایی کنسولگری عربستان در دمشق پس از ۱۲ سال خبر خوش دیگری بود که امیدواری ها برای برقراری صلح و امنیت در منطقه را افزایش داد.

منابع خبری در روزهای اخیر اعلام کرده اند که کنسولگری عربستان در پایتخت سوریه، پس از ۱۲ سال قطع روابط دیپلماتیک این دو کشور به زودی بازگشایی خواهد شد.

انتشار این خبر حکایت از تحول جدید در منطقه غرب آسیا دارد، اخباری که برای دوستان امیدوار کننده و برای دشمنانی همچون رژیم صهیونیستی و آمریکا ناراحت کننده خواهد بود.

نظر شما