شناسهٔ خبر: 59366349 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مروری بر آنچه در سال ۱۴۰۱ گذشت

مروری بر آنچه سال ۱۴۰۱ در خراسان جنوبی گذشت

بیرجند - ایرنا - استان خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۱ رویدادهای تلخ و شیرین را پشت سر گذاشت؛ از حادثه قطار مشهد - یزد و گرمای همدلی برای عبور از بحران سرما، افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های مهم تا اولین سفر از دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور که به مقصد این استان انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا سال ۱۴۰۱ در حالی آغاز شد که مردم خراسان جنوبی مانند سایر هموطنان بیش از ۲ سال با ویروس مرگبار کرونا درگیر بودند و به مدد تامین واکسن توسط دولت سیزدهم و گسترش واکسیناسیون عمومی توانستند با خیال آسوده‌تر تعطیلات نوروزی را سپری کنند.

بعد از گذشت ۲ سال که ایران و دنیا با ویروس کرونا دست و پنجه نرم کرد، در کشور تدابیری اندیشیده شد تا سفرها به شرط تزریق واکسن کرونا از سر گرفته شود و همانطور که پیش‌بینی می‌شد، سفر به خراسان جنوبی هم رونق گرفت.

خراسان جنوبی در مسیر چند استان به سمت مشهد مقدس قرار دارد و از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا پایان روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ در تمامی راه‌های استان چهار میلیون و ۸۰۰ هزار و ۲۷۱ تردد وسایل نقلیه با ۸۰ دستگاه ترددشمار فعال در محورهای اصلی و شریانی به ثبت رسید که ۵۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.

با وجود آنکه آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای در خراسان جنوبی همچنان نگران‌کننده است اما بنابر آمار موجود فوتی‌های تصادفات نوروز ۱۴۰۱ در خراسان جنوبی ۲۰ نفر کمتر از سال ماقبل شد و این استان رتبه نخست کشور در کاهش آمار تلفات جاده‌ای را کسب کرد.

ارگ کلاه فرنگی که به نماد و نگین شهر بیرجند مشهور است نیز در هشتمین روز سال نو با دستور استاندار خراسان جنوبی و پس از مرمت به روی گردشگران و مسافران نوروزی گشوده شد. همزمان با نوروز گردی مردم، سه هزار و ۲۰۰ جهادگر در قالب ۱۸۰ گروه جهادی با حضور در مناطق مختلف استان خراسان جنوبی به مردم خدمت‌رسانی کردند و این استان میزبان ۱۲ گروه جهادی از دانشگاه‌های تهران، قم و مازندران بود که در شهرستان‌های مرزی نهبندان، سربیشه، درمیان و زیرکوه فعالیت داشتند.

روند محرومیت‌زدایی، ارتقای زیرساختی و توسعه همه‌جانبه خراسان جنوبی که با سومین سفر استانی رئیس جمهور در شهریور ۱۴۰۰ وارد دوره جدیدی شد در سالی که گذشت با سرعت بیشتری ادامه یافت به طوری که استاندار اواخر فروردین ماه اعلام کرد: از محل مصوبات سفر در سال مالی ۱۴۰۰ تاکنون ۹۰۰ میلیارد تومان به استان اختصاص یافته که تحقق ۱۱۴ درصدی دارد.

جواد قناعت گفت: پروژه‌های مصوبات سفر رئیس جمهور در بازه زمانی یک تا سه سال یعنی تا سال ۱۴۰۲ تعریف شده است البته تعداد محدودی از مصوبات هم مربوط به سال ۱۴۰۳ می‌شود.

مطابق هر سال که فصل بهار در خراسان جنوبی همراه با بارش‌های رگباری است، سامانه بارشی اواخر فروردین فعال شد که فعالیت آن در نیمه شرقی استان شدت بیشتری داشت و از جمله سیل بیش از ۵۰ میلیارد تومان در شهرستان نهبندان خسارت برجا گذاشت.

سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری شد و توجه عملی به این حوزه در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت تا جایی که استاندار خراسان جنوبی چهارم اردیبهشت اعلام کرد: کارگروه ویژه برای رسیدگی به مسائل شرکت‌های دانش‌بنیان در استان تشکیل می‌شود و در این کارگروه مشکلات کارآفرینان به صورت موردی، بررسی خواهد شد.

در همین ماه "علی جوزانی" به عنوان کارگر نمونه ملی در رشته جوشکاری در و پنجره از شهرستان سرایان با دریافت لوح از رئیس جمهور در سی و سومین جشنواره ملی امتنان به مناسبت هفته کار و کارگر تجلیل شد.

راهپیمایی روز قدس نیز در ۳۰ نقطه شهری خراسان جنوبی برگزار شد و قشرهای مختلف مردم خراسان جنوبی پس از ۲ سال محدودیت‌های کرونا، بار دیگر حضور حماسی را در این دیار ثبت کردند.

دهم اردیبهشت یازدهمین روز متوالی در خراسان جنوبی فوت ناشی از ویروس کرونا گزارش یا ثبت نشد و از ابتدای شیوع کرونا در اسفند ۱۳۹۸، به عنوان دومین روز متوالی تعداد بیماران کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه (icu) بیمارستان‌های استان به صفر رسید.

همایش منطقه‌ای بزرگداشت استاد "بدیع‌الزمان فروزانفر" ادیب، نویسنده، مترجم، سراینده و پژوهشگر ادبی همراه با نشست مولوی پژوهان در شهر بشرویه از رویدادهای فرهنگی سال گذشته بود و مراسم بزرگداشت فرهنگ پژوهان برای تجلیل از تلاش‌های فرهنگی دکتر "محمد بهنام‌فر" استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، انجمن آثار و مفاخر استان و دانشگاه بیرجند برگزار شد.

اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها که مصوبه مجلس و تکلیف قانونی دولت بوده همزمان با سراسر کشور از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ در خراسان جنوبی کلید خورد و این مرحله حساس برای اصلاح نظام ارزی و پرداخت یارانه‌ها در پی تدابیر مسوولان استانی برای تامین و توزیع کالاهای اساسی با کمترین مشکلات سپری شد.

اول خرداد با حضور معاون اول قوه قضاییه در بیرجند، حجت‌الاسلام‌ علی موحدی‌راد که پیش از آن رئیس شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان خراسان رضوی بود و دادستان عمومی و انقلاب زاهدان از سوابق وی است، به عنوان رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی معرفی شد. حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل سابق دادگستری خراسان جنوبی هم با حکم رئیس قوه قضاییه به سمت رئیس کل دادگستری استان کرمان منصوب شد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور، تولیت آستان قدس رضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس فدراسیون تیراندازی از جمله مسوولان کشوری بودند که در خرداد ماه به خراسان جنوبی سفر کردند.

"سید صولت مرتضوی" معاون اجرایی وقت رئیس جمهور دهم خرداد برای نظارت میدانی و بررسی آخرین وضعیت پیشرفت و تحقق مصوبات نخستین سفر استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی سفر کرد و پیرو این سفر انجام تکالیف دستگاه‌ها در اجرای پروژه راه‌آهن بیرجند - قاین - یونسی طی نشستی با حضور معاون رئیس جمهور در تهران زمان‌بندی شد.

پانزدهم خرداد پیکر همسر و فرزند "حامد سلطانی" مجری تلویزیون که در حادثه رانندگی محور خور به طبس جان باختند، با حضور جمعی از مسوولان و مردم در بیرجند تشییع شد.

"محمدحسین عزیزی خرانقی" سرپرست هیات باستان‌شناسی در همین ماه خبر داد که علاوه‌ بر یافته‌های سفالی در محوطه کله‌کوب آیسک شهرستان سرایان، شواهدی از مدیریت اداری و حسابداری نیز به‌ دست‌ آمده که نشان می‌دهد کله‌کوب در هزاره چهارم پیش ‌از میلاد به سطح پیچیدگی اجتماعی و مدیریت منابع مالی دست‌ یافته است.

یکی از اتفاقات تلخ خراسان جنوبی در سالی که گذاشت خروج قطار از ریل بود که حوالی ساعت ۵:۲۲ بامداد چهارشنبه ۱۸ خرداد هنگام عبور قطار مسافری مشهد به مقصد یزد در بلاک عباس‌آباد - ریزو در منطقه طبس به دلیل برخورد قطار با بیل مکانیکی، چند واگن آن از خط خارج شد.

سالی پرحادثه همراه با طرح‌ها و سفرهای پربار در خراسان جنوبی

قطار مسافری مشهد به یزد، ۳۴۸ مسافر داشت که در این حادثه ۸۶ نفر مصدوم و شماری از هموطنان یزدی فوت شدند.

رئیس جمهور پس از جلسه هیات دولت در تماس تلفنی با استانداران خراسان جنوبی و یزد که در محل حادثه حضور داشتند بر بسیج همه امکانات برای امدادرسانی به مصدومان حادثه خروج قطار از ریل در طبس تاکید کرد. "احمد وحیدی" وزیر کشور و مرحوم "رستم قاسمی" وزیر وقت راه و شهرسازی نیز همان روز برای بررسی ابعاد مختلف حادثه و روند رسیدگی به مصدومان در شهرستان طبس حضور یافتند.

استاندار خراسان جنوبی درباره این حادثه گفت: هماهنگی و تعامل خوبی بین اعضای مدیریت بحران استان و شهرستان‌ها انجام شد البته مدیریت بحران استان یزد هم پای کار آمد و تعامل خوبی بین دو استان رقم خورد.

در ادامه تحولات حوزه میراث فرهنگی خراسان جنوبی، باغ و عمارت تاریخی رحیم‌آباد بیرجند پس از حدود سه سال که در دست مرمت و بهسازی قرار داشت، ۲۷ خرداد با حضور استاندار خراسان جنوبی بازگشایی شد البته بخش‌هایی از جمله اصطبل و فضای جنوب شرق باغ و عمارت تاریخی رحیم‌آباد در اختیار بنیاد مستضعفان است که درخواست شد به میراث فرهنگی واگذار شود تا این باغ تاریخی به گذشته باشکوه خود برگردد.

تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام یکی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم بوده و یکی از این طرح‌های حیاتی در خراسان جنوبی طرح آبرسانی به شهر بیرجند به عنوان یک طرح راکد و نیمه‌تمام است که با اختصاص اعتبار لازم، عملیات اجرایی آن خرداد سال ۱۴۰۱ دوباره آغاز شد.

تیر ماه گرمای هوا در شهر طبس رکورد زد و بنابر اعلام اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی، هفتم تیر بیشینه دمای هوا در طبس ۴۷.۶ درجه بود که قبل از آن در هفتم تیر سال ۱۳۶۹ بالاترین درجه گرما در این شهر ۴۷.۵ درجه به ثبت رسید.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه هشتم تیر به خراسان جنوبی آمد و از پایانه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه بازدید کرد، این بازدید با هدف بررسی شرایط موجود و ارائه راهکارهای لازم برای توسعه مبادلات مرزی استان با کشور افغانستان از طریق بازارچه مرزی یزدان انجام شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دومین بار در سال ۱۴۰۱ به خراسان جنوبی سفر کرد. بعد از سفر علی نیکزاد به استان در خرداد امسال و بنا به قولی که داده شد این سفر در تیر ماه به مقصد شهرستان‌های سربیشه و نهبندان انجام شد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نوزدهم تیر همزمان با عید سعید قربان در آغاز سفر دو روزه به خراسان جنوبی در منزل "ایمان بنیادی" که در حادثه بمب‌گذاری مسجد علی بن ابی طالب (ع) شهر زاهدان در سال ۱۳۸۸ به درجه جانبازی نایل آمد، حضور یافت و از همسر این جانباز به پاس زحمات و تلاش‌های مخلصانه‌اش با اهدای لوحی قدردانی کرد.

تعداد مبتلایان به کرونا بار دیگر افزایش یافت و از چهارم تیر روند شناسایی، ابتلا و بستری بیماران افزایشی شد به طوری که خراسان جنوبی در نقطه شروع پیک هفتم قرار گرفت. موارد مثبت کرونا از ۱۵ اردیبهشت تا چهارم تیر ماه روزانه به طور متوسط کمتر از پنج مورد و ۲ تا سه مورد بستری در بیمارستان‌های استان بود که در هفته اول تیر این موارد افزایش چشمگیری داشت و از مردم خواسته شد برای ادامه روند واکسیناسیون به مراکز مربوطه مراجعه کنند.

رویداد اولین ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در "بیابان لوت" محدوده استان خراسان جنوبی به عنوان یکی از گرم‌ترین نقاط کره زمین قبل از طلوع آفتاب ۲۶ تیر ماه آغاز شد و به مدت ۲۴ ساعت ادامه داشت. این رویداد به همت گروهی از محققان دانشگاه‌ها و موسسات علمی کشور با همکاری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی انجام شد و براساس برداشت‌های اولیه از ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در تعداد زیادی از نقاط مورد هدف دمای ۷۳ درجه به دست آمد.

اواخر تیر ماه در پی انتشار خبر آزار و اذیت دانش‌آموزان توسط معلم مرد ۵۵ ساله در فردوس، مسوولان استان در این زمینه اطلاع‌رسانی کردند از جمله مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: آموزش و پرورش به محض اطلاع از موضوع آزار و اذیت کودکان در شهرستان فردوس پیگیری مستمر را در دستور کار قرار داده که منجر به تشکیل پرونده در دادگستری و هیات رسیدگی به تخلفات اداری شده است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی هم گفت: خرداد گذشته و در پی اعلام شکایت خانواده‌های هفت نفر از دانش‌آموزان دختر، مبنی بر اینکه فرزندشان توسط معلمی هدف آزار و اذیت و بهره‌کشی جنسی قرار گرفته است، بلافاصله پرونده‌ای در این باره تشکیل شد و با طی روال قانونی در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ مورد رسیدگی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد افزود: با اعتراض برخی شاکیان به حکم صادر شده از سوی دادگاه، پرونده آزار و اذیت کودکان در فردوس به دادگاه تجدیدنظر استان ارسال شده است و بررسی‌ها و تحقیقات قانونی همچنان ادامه دارد.

اولین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور یادمان پروفسور معتمدنژاد از رویدادهای فرهنگی خراسان جنوبی بود که برگزیدگان آن در ۲ بخش حرفه‌ای و موضوعی اواخر تیر ماه معرفی و تجلیل شدند.

بازگشایی مجدد درب صادراتی منطقه ویژه اقتصادی در مرز ماهیرود و صدور مجوز عبور ترانزیت از این مرز در تیر ماه، رویداد اقتصادی مهم بود چراکه مرز ماهیرود فرصتی اقتصادی برای خراسان جنوبی و کل کشور است و بخش زیادی از مراودات ایران با کشور افغانستان از طریق این مرز انجام می‌شود.

سرعت بخشیدن به تامین مالی پروژه راه‌آهن بیرجند - قاین - یونسی یکی از دستاوردهای سفر استانی رئیس جمهور بوده که طی یک سال گذشته منجر به مساعدت صندوق توسعه ملی برای پرداخت ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و مشارکت بانک‌های عامل شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اوایل مرداد اعلام کرد: قرارداد پرداخت تسهیلات پروژه ریلی استان به میزان ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان با توافق سندیکای بانکی تنظیم و به صندوق توسعه ملی ارسال شد که با شروع پرداخت تسهیلات از سوی صندوق توسعه ملی عملیات احداث راه‌آهن نیز سرعت بیشتری می‌گیرد.

همزمان وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار استاندار خراسان جنوبی که در دفتر وزیر انجام شد، از آمادگی این وزارتخانه برای پشتیبانی همه‌جانبه از سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به تولیدکنندگان خراسان جنوبی خبر داد.

سید "احسان خاندوزی" ضمن اعلام آمادگی برای معرفی سرمایه‌گذاران به منظور سرمایه‌گذاری در این استان افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی آمادگی پشتیبانی قوی نسبت به حمایت از سرمایه‌گذاران و پرداخت تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان همچنین فعال‌تر شدن گمرگات استان را دارد.

یک ماه بعد استاندار خراسان جنوبی از اخذ مجوز گمرک تخصصی مرز ماهیرود شهرستان سربیشه برای واردات ماشین‌آلات راهسازی و معدنی به استان خبر داد و گفت: درخواست مجوز گمرک تخصصی مرز ماهیرود برای واردات ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی را اعلام کردیم که با پیگیری‌های اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان و توجه ویژه وزیر اقتصاد توانستیم این مجوز را اخذ کنیم.

مرداد ۱۴۰۱ هیات‌های مذهبی و قشرهای مختلف مردم خراسان جنوبی پس از ۲ سال با حضور پرشور در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان بار دیگر جلوه‌ای از عشق و ارادت به خاندان عصمت و طهارت را به منصه ظهور رساندند و بسیاری از آیین‌های عزاداری که محدود یا تعطیل شده بود از جمله مراسم سنتی بیل‌زنی هفدهم مرداد در شهر خوسف برگزار شد.

در حوزه مسکن که از مسائل روز کشور است فراهم کردن مقدمات اجرای طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از برنامه‌های کلان دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ سرعت گرفت و خراسان جنوبی در زمینه پالایش متقاضیان و تامین زمین مورد نیاز این طرح رتبه‌های برتر کشور را کسب کرد.

عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن در نقاط مختلف استان از جمله سایت زعفرانیه شهر بیرجند آغاز شد ضمن آنکه واحدهای مسکونی در ۳۰ شهر استان به‌صورت ویلایی ساخته می‌شود و فقط در مرکز استان واحدهای مسکونی آپارتمانی چهار یا پنج طبقه احداث خواهد شد.

تولد نخستین نوزاد به روش IVF به عنوان یکی از روش‌های موفق در درمان نازایی که به وسیله لقاح آزمایشگاهی بارداری حاصل می‌شود، خبر خوبی بود که از مرکز درمان ناباروری رویش بیرجند در مرداد مخابره شد.

با توجه به آمار بالای ناباروری و نازایی در استان، زوجین برای درمان خود با صرف هزینه‌های بالا راهی استان‌های دیگر می‌شدند که این موفقیت نشان داد بالاترین سطح درمان نازایی در خراسان جنوبی قابل انجام است.

رویداد دیگر حوزه بهداشت و درمان اینکه استاندار خراسان جنوبی اوایل شهریور در دیدار با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در محل این وزارتخانه انجام شد، کمبود پزشک را از مهمترین دغدغه‌های این استان عنوان کرد و گفت: براساس آخرین برآوردهای صورت گرفته، این استان به ۲۶۰ پزشک متخصص نیاز دارد.

قناعت افزود: سال گذشته ۷۵ پزشک متخصص سهمیه استان بود که این تعداد پزشک در مناطق مختلف مستقر و به خدمات‌رسانی مشغول شده‌اند اما نیاز استان را کفایت نمی‌کند.

زیرکوه تنها شهرستان فاقد بیمارستان ملکی در خراسان جنوبی است که با پیگیری‌های متعدد مسوولان و نمایندگان استان، عملیات اجرایی بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان زیرکوه در نخستین روز از هفته دولت با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استاندار خراسان جنوبی آغاز شد.

سالی پرحادثه همراه با طرح‌ها و سفرهای پربار در خراسان جنوبی

هفته دولت سالی که گذشت هزار و ۲۱ پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتبار هشت هزار و ۱۶۷ میلیارد تومان در این استان به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی ۸۴ پروژه با اعتبار هزار و ۵۳۸ میلیارد تومان آغاز شد.

همچنین با افتتاح طرح‌های گازرسانی در هفته دولت، ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و روستایی استان خراسان جنوبی زیر پوشش گاز طبیعی قرار گرفت و تعداد محدودی از روستاهای کم خانوار باقی مانده که گازرسانی به آنها در دست انجام است.

شهریور ۱۴۰۰ در سفر استانی دولت به خراسان جنوبی موضوع گازرسانی به ۱۶۹ روستای فاقد گاز تا پایان سال ۱۴۰۱ مصوب شد و پس از گذشت یک سال از آن سفر و ۶ ماه پس از ابلاغ مصوبه دولت، به جای ۱۸ ماه در مدت ۶ ماه این تعداد روستا گازرسانی شد.

با ادامه این اقدام جهادی در هفته دولت ۱۴۰۱ با افتتاح گازرسانی به ۱۳۳ روستای دیگر که ۳۸۲ میلیارد تومان هزینه داشت، ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و روستایی استان از گاز طبیعی برخوردار شدند.

میز ارتباطات مردمی روز جمعه در سومین روز هفته دولت با حضور "یوسف نوری" وزیر آموزش و پرورش و استاندار خراسان جنوبی در محل نماز جمعه بیرجند برپا شد و شماری از مردم و فرهنگیان به‌صورت چهره به چهره، مسائل و مطالبات خود را مطرح کردند.

همزمان با هفتم شهریور سالروز سفر مقام معظم رهبری به شهرستان نهبندان در سال ۱۳۷۸، عملیات اجرایی احداث پست برق ۴۰۰ کیلوولت در ششمین روز هفته دولت با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار خراسان جنوبی در شهرستان نهبندان آغاز شد و با اجرای این طرح زیربنایی ضمن رفع افت ولتاژ در منطقه، برق مورد نیاز معادن و صنایع معدنی نیز تامین می‌شود.

از دیگر رویدادهای هفته دولت این بود که رئیس جمهور در هفدهمین دوره جشنواره شهید رجایی از استاندار خراسان جنوبی برای کسب رتبه برتر این استان در شاخص تبیین دستاوردهای دولت و اقناع افکار عمومی در سطح استانی، تقدیر کرد.

اولین بار در جشنواره شهید رجایی با مشارکت دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت، دستگاه برتر حوزه اطلاع‌رسانی در سطح ملی و استانی انتخاب شد که وزارت آموزش و پرورش به عنوان دستگاه برتر ملی و استانداری خراسان جنوبی به عنوان استانداری برتر در موضوع "تبیین دستاوردهای دولت و اقناع افکار عمومی" معرفی شدند.

سیزدهم شهریور و ۵۴ سال پس از زلزله مهیب فردوس در جنوب خراسان و سالروز حضور مقام معظم رهبری برای ارائه خدمات جهادی به مردم زلزله‌زده منطقه، این شهرستان میزبان اجلاسیه ملی جهادگران بود تا این روز مبدا تشکیل گروه‌های جهادی در کشور معرفی شود.

رویداد ملی جهاد مقدس (اجلاس جهادگران کشور) با حضور معاول اول رئیس جمهور، جمعی از مسوولان کشوری و لشکری، استاندار خراسان جنوبی، نخبگان و گروه‌های جهادی از سراسر کشور در مصلای امام خمینی (ره) فردوس برگزار شد.

سالی پرحادثه همراه با طرح‌ها و سفرهای پربار در خراسان جنوبی

سخنران ویژه این مراسم که اولین بار در این سطح برگزار شد، معاون اول رئیس جمهور بود همچنین از کتاب «دوباره فردوس» که روایتی از حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و خدمات جهادی ایشان در آن ایام است، رونمایی شد.

۱۴ شهریور ماه همزمان با آغاز نمادین سال زراعی جدید که با حضور رئیس جمهور، وزیر و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد، از ۱۷۱ کشاورز برگزیده و ۳۸ گندمکار پیشرو تجلیل به‌عمل آمد که این افراد لوح تقدیر و مدال یادبود دریافت کردند.

در این مراسم استان خراسان جنوبی با دریافت هفت لوح تقدیر از مجموع رشته‌های مورد ارزیابی سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داد، این کشاورزان در ۱۵۰ رشته و از میان ۲۷ هزار داوطلب در سراسر کشور پس از ارزیابی و بررسی به عنوان نمونه انتخاب و معرفی شدند.

خط انتقال فرآورده‌های نفتی به خراسان جنوبی از موضوعات دیدار استاندار با وزیر نفت در شهریور پارسال بود که بعد از بررسی آخرین وضعیت مطالعات طرح مقرر شد موضوع برای اخذ مجوزهای مربوطه به شورای اقتصاد ارائه تا کار وارد فاز اجرا شود.

استاندار در این دیدار به ۲ پروژه مهم وزارت نفت در خراسان جنوبی شامل اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی به استان و اجرای خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان اشاره کرد و تسریع در روند اجرای آنها را خواستار شد.

زلزله‌ای به بزرگی ۵، ۱ ریشتر بامداد ۲۲ شهریور حوالی عشق‌آباد در بخش دستگردان شهرستان طبس را لرزاند اما به گفته مسوولان خسارت نداشت. با توجه به اینکه محل اصلی زلزله در نزدیکی روستاهای خالی از سکنه بود، خسارتی گزارش نشد همچنین مقاوم‌سازی ساختمان‌های این منطقه پس از زلزله سال ۱۳۵۷ تاثیرگذار بوده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم شهریور ماه به خراسان جنوبی آمد و در نشست شورای قضایی استان گفت: با توجه به اینکه ۹۸ درصد اراضی ملی و ۱۷ درصد اراضی کشاورزی در خراسان جنوبی حدنگاری شده است امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم جشن پایان حدنگار را برای اولین بار در کشور در خراسان جنوبی برپا کنیم.

حسن بابایی افزود: اجرا و تکمیل حدنگاری (کاداستر) در سیاست‌های کلی برنامه پنج ساله هفتم که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، مورد تاکید قرار گرفته است.

اواخر شهریور میزان ابتلای روزانه و بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی به کمترین تعداد از شروع پیک هفتم رسید و موارد فوت ناشی از کرونا در این استان همچنان صفر است.

تظاهرات مردمی در اعتراض به هنجارشکنی و آشوبگری اول مهر ماه بعد از نماز جمعه در شهرهای مختلف خراسان جنوبی برگزار شد و مردم در این راهپیمایی ضمن محکومیت توهین به مقدسات و حرکات هنجارشکنان، انزجار خود را نسبت به اقدامات خرابکارانه و خلاف نظم و امنیت عمومی اعلام کردند.

تجمع بزرگ امت رسول الله (ص) همزمان با سراسر کشور در محکومیت آشوب‌های اخیر و توهین به مقدسات سوم مهر ماه همزمان با تشییع پیکر شهید تازه شناسایی شده در بیرجند برگزار شد.

۷۶۱ سری جهیزیه با هزینه تهیه ۲۵ میلیارد تومان رویداد اجتماعی بود که در اجرای مرحله دوم تفاهم‌نامه همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) و استانداری خراسان جنوبی نیمه مهر ماه به نوعروسان تحت حمایت کمیته امداد اهدا شد.

اجتماع بزرگ دهه هشتادی‌ها نیز با عنوان "شور مسلمانی، نسل سلیمانی" ۱۴ مهر ماه همزمان با سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) در سالن فرهنگسرای شهر بیرجند برای ابراز همبستگی نوجوانان و ارادت به وطن و شهدا به‌ ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.

۱۶ مهر ماه طرح جامع جهاد تبیین خراسان جنوبی در شورای فرهنگ عمومی استان با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند تصویب شد و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اعلام کرد: این طرح شامل سه محور اصلی است که هر یک از دستگاه‌ها به‌صورت تخصصی عمل خواهند کرد و از ظرفیت‌های مردمی هم استفاده می‌شود.

همچنین به مناسبت روز ملی روستا و عشایر با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور و همزمان با سراسر کشور ۱۱۵ پروژه عمرانی روستایی و عشایری با اعتبار ۱۰۹ میلیارد تومان در استان خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید.

اولین جشنواره ملی زرشک ۲۱ تا ۲۷ مهر ۱۴۰۱ در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی برگزار شد تا بازاریابی، معرفی و فروش این محصول راهبردی خراسان جنوبی رونق بگیرد.

مردم شهرهای مختلف خراسان جنوبی بعد از نماز جمعه ششم آبان همگام با سایر هموطنان در محکومیت اقدامات آشوبگرانه و تروریستی بار دیگر راهپیمایی کردند. تظاهرات مردمی محکومیت حرکت تروریستی عوامل استکبار در تجاوز به حریم اهل بیت و به شهادت رساندن زائران حرم شاهچراغ شیراز در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی برگزار شد.

۱۳ آبان پارسال دانش‌آموزان و مردم خراسان جنوبی همگام با سایر هموطنان با حضور گسترده در راهپیمایی ۱۳ آبان، گام‌های استوار ملتی مقاوم را در برابر استکبار جهانی به نمایش گذاشتند و حضور اقشار مختلف مردم در این راهپیمایی پررنگ‌تر از سال‌های قبل بود.

رئیس قوه قضاییه در حالی ۱۹ آبان به خراسان جنوبی سفر کرد که کشور هنوز درگیر اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ بود و دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای با دانشجویان در دانشگاه بیرجند، تولیدکنندگان، کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان همچنین دیدار با اقشار مختلف مردم، نتایج و بازتاب خوبی داشت.

همچنین "سعید جلیلی" نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ۲۳ آبان ماه به بیرجند سفر کرد و برگزاری نشست با جمعی از اساتید دانشگاه‌های استان و حضور در یادواره ۵۳ شهید استانداری، فرمانداری‌ها و بخشداری‌های تابعه خراسان جنوبی از جمله برنامه‌های وی بود.

خراسان جنوبی در روزهای پایانی پاییز ۱۴۰۱ به مدت ۲ روز میزبان رئیس جمهور و شماری از اعضای هیات دولت در اولین سفر از دور دوم سفرهای استانی دولت بود؛ سفری که با استقبال پرشور و گسترده مردم در مرکز استان و شهرستان‌ها مواجه شد.

سالی پرحادثه همراه با طرح‌ها و سفرهای پربار در خراسان جنوبی

۱۵ عضو هیات دولت، رئیس جمهور را در اولین مقصد دور دوم سفرهای استانی همراهی کردند و به عنوان نمایندگان تام‌الاختیار رئیس جمهور در شهرستان‌های استان حضور یافتند.

دیدار مردمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی در ورزشگاه آزادی بیرجند از برنامه‌های اولین روز این سفر بود همچنین چند طرح بزرگ اقتصادی و عمرانی با حضور رئیس جمهور در این استان افتتاح شد.

رئیس جمهور در این سفر از تعدادی از طرح‌های استان که در سفر قبلی دولت مردمی به خراسان جنوبی تصمیماتی برای تکمیل آنها اتخاذ شده بود، بازدید کرد همچنین با مردم بیرجند و نهبندان دیدار و در جمع آنان سخنرانی کرد.

آیت الله رئیسی در دومین روز سفر به خراسان جنوبی راهی شهرستان مرزی نهبندان شد و قبل از آن صبح جمعه ۲۵ آذر ماه در دهستان مرزی لانو به عنوان منطقه هدف فعالیت گروه‌های جهادی در راستای محرومیت‌زدایی حضور یافت.

وی در پاسخ به درخواست اهالی این منطقه برای پرداخت عواید فروش سوخت به مرزنشینان خراسان جنوبی که از سال ۱۳۹۹ قطع شده است، گفت: عواید سوخت برای مرزنشینان را در همین سفر دنبال می‌کنیم و تعیین تکلیف می‌شود.

حدود ۱۰۳ هزار نامه مردم در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی جمع‌آوری شد که کار اجرایی مربوط به آنها نیز انجام شده است.

۲ زلزله به بزرگی ۵.۴ ریشتر ۲۲ آذر و ۵.۱ ریشتر سوم دی ماه مناطقی از خراسان جنوبی را لرزاند که کانون آن شهرستان بشرویه بود و پس لرزه‌ها تا مدتی ادامه داشت. این زلزله‌ها خسارت جانی نداشت اما خسارت‌های مالی، ترک خوردگی منازل و نگرانی از وقوع زلزله بزرگتر را به دنبال داشت همچنین برخی واحدهای مسکونی در شهرستان طبس خسارت دیده است.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هجدهم دی ماه با حضور در شهرستان‌های بشرویه و طبس از مناطق زلزله‌زده بازدید کرد و سپس در نشست ستاد مدیریت بحران استان از افزایش تسهیلات بازسازی منازل آسیب‌دیده از زلزله اخیر در خراسان جنوبی خبر داد.

خراسان جنوبی در سرمای کم‌سابقه زمستان امسال با اُفت فشار گاز مواجه شد به‌ گونه‌ای که تامین گاز بخش خانگی در اولویت قرار گرفت و ضمن اتخاذ تدابیر لازم برای مدیریت مصرف انرژی، تقویت شبکه انتقال گاز در این استان با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.

سامانه هوای سرد که اواخر دی ماه وارد کشور شد، به دلیل شدت برودت کم‌سابقه، ماندگار بودن و گستردگی از شرق تا غرب کشور، نسبت به دوره‌های قبل حتی طی ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه توصیف شد به‌طوری که مناطقی از استان خراسان جنوبی دمای منفی ۲۰ درجه را تجربه کردند.

به گفته کارشناسان هواشناسی، خراسان جنوبی پس از سال ۱۳۸۶ چنین سرمایی را تجربه نکرده و زمستان پارسال برای روزها و شب‌های متوالی، ۱۵ ایستگاه‌ هواشناسی استان دمای زیر صفر را ثبت کردند.

با افت شدید فشار گاز که از سمت خراسان رضوی وارد خراسان جنوبی می‌شود عصر جمعه ۲۳ دی ماه استاندار خراسان جنوبی به همراه اعضای ستاد مدیریت مصرف انرژی استان در اتاق مدیریت بحران شرکت گاز حضور یافتند تا تمهیدات لازم را برای جلوگیری از قطعی گاز بیندیشند و تعطیلی ادارات و غیرحضوری شدن مدارس از جمله این تدابیر بود.

در حالی که برخی شهرهای کشور با وجود فشار گاز ۱۶۰ پی اس آی، قطعی گاز را تجربه کردند اما با کار شبانه‌روزی و جهادی شرکت گاز استان با اینکه در برخی شهرها فشار به کمتر از ۱۰۰ رسید اما قطعی گاز گسترده نداشتیم و با تدابیر ستاد مدیریت بحران استان در نقاطی که احتمال می‌رفت به دلیل قرار گرفتن در انتهای خط با قطع گاز مواجه شوند سوخت جایگزین تامین شد و در اختیار فرمانداران قرار گرفت.

مجموعه اقدامات مسوولان و دستگاه‌ها در کنار همراهی مردم برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی شرایطی را پدید آورد که نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی از آن به عنوان "گرمای همدلی" یاد کرد.

همزمان با دهه فجر پارسال هزار و ۲۵۳ پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتبار ۶ هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان در استان خراسان جنوبی افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

افتتاح ۴۵۳ واحد مسکن شهری و روستایی با اعتبار ۲۳۹ میلیارد تومان و گازرسانی به ۷۶ روستای زیر ۲۰ خانوار، طرح روشنایی باند فرودگاه طبس، طرح توسعه و بهسازی ترمینال فرودگاه شهید کاوه بیرجند، تکمیل راه‌های روستایی، افتتاح واحد تولید شمش طلای شهرستان نهبندان با اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان، کارخانه کنسانتره آهن شهرستان زیرکوه با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان، تامین برق سایت ۵۰ هکتاری نهضت ملی مسکن شهر طبس دستگاه ایکس - ری کانتینری نیمه ثابت با قابلیت اسکن سریع ماهیرود با اعتبار ۱۲۵ میلیارد تومان از جمله این پروژه‌هاست.

با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نهمین روز دهه فجر عملیات اجرایی کارخانه فرآوری مواد نسوز در کارخانه سیمان قاین با حدود هزار میلیارد تومان اعتبار آغاز شد که عواید اقتصادی فراوانی برای منطقه دارد.

علاوه بر این پروژه‌ها ۸۵۰ عنوان برنامه متنوع با بیش از ۱۷ هزار ریز برنامه در حوزه‌های فرهنگی و هنری توسط دستگاه‌های اجرایی مرتبط و نهادهای انقلابی با مشارکت مردم در استان اجرا شد.

سالی پرحادثه همراه با طرح‌ها و سفرهای پربار در خراسان جنوبی

راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ در طلیعه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صبح شنبه با حضور گسترده مردم همزمان با سراسر کشور در ۳۱ شهر و اکثر روستاهای پرجمعیت خراسان جنوبی برگزار شد.

جمعیت راهپیمایان در شهر بیرجند به گفته رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیش از ۱۰۰ هزار نفر برآورد شده است.

بهمن ماه سالی که گذشت اولین ایستگاه هوشمند زمینی بارورسازی ابرها در کشور به همت نخبگان و پژوهشگران خراسان جنوبی در ارتفاعات باقران بیرجند راه‌اندازی و افتتاح شد.

این سایت هوشمند داده‌های محیطی از جمله دما، میزان رطوبت و پوشش ابر را اندازه‌گیری کرده و اطلاعات را به مرکز کنترل ارسال می‌کند سپس با تحلیل و مقایسه داده‌ها اگر شرایط باروری ابرها فراهم باشد دستور اجرای عملیات از مرکز کنترل صادر می‌شود.

عملیات اجرایی طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی نیز سال گذشته در خط چهار شروع شد و در مرحله مسیریابی است. مسیر انتقال آب از دریای عمان به طول هزار و ۳۴۰ کیلومتر قطعی شده که قرار است از چابهار آغاز شود و با عبور از خراسان جنوبی تا خراسان رضوی امتداد یابد.

در سالی که گذشت دانشکده پرستاری و مامایی قاین و دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس به عنوان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با پیگیری مسوولان استان و موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارتقا یافتند.

کشف درمان دارویی آپنه خواب اولین بار در جهان توسط دکتر سید "محمد موسوی میرزایی" متخصص مغز و اعصاب و رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با نتایج رضایت‌بخش از کارآزمایی بالینی خبر مهمی بود که در سطح وسیع منتشر شد.

اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب دوم اسفند در دانشگاه بیرجند برگزار شد و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به صورت وبیناری در این همایش سخنرانی کرد.

با گذشت ۲ ماه از سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی موافقت‌نامه واگذاری امتیاز استفاده از پساب مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین برای تامین آب پایدار مجتمع فولاد قاینات با اعتبار اولیه بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان سوم اسفند به امضا رسید و همزمان عملیات اجرایی این طرح در شهرستان قاینات آغاز شد.

نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران رویداد فرهنگی و علمی بود که ۱۰ اسفند به میزبانی دانشگاه بیرجند با قرائت پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد و "غلامعلی حداد عادل" رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو از سخنران وبیناری این همایش بودند.

در شرایطی که بدحالی دانش‌آموزان در تعدادی از مدارس کشور به موضوع روز تبدیل شده بود، جشنواره شاد دانش‌آموزی فیلم دفاع مقدس در خراسان جنوبی با مشارکت ۶۰ هزار دانش‌آموز دختر و پسر دوره‌های تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول از سیزدهم تا بیست و چهارم اسفند برگزار شد.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان که ۲۲ اسفند وارد نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان در مرز دوغارون شد شامگاه همان روز به خراسان جنوبی آمد و پس از بازدید زیرساخت‌های بازارچه مرزی یزدان، در جمع تجار و اهالی کلاته نظر مستقر در مرز یزدان حضور یافت و درخصوص استقرار گمرک در این نقطه قول مساعد داد.

نورالدین عزیزی شامگاه شنبه در استانداری خراسان جنوبی مورد استقبال استاندار قرار گرفت و روز بعد از سایر بازارچه‌های مرزی این استان و کارخانه سیمان باقران بازدید کرد.

اعضای شورای فرهنگ عمومی استان در پنجاه و هفتمین جلسه این شورا که با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند برگزار شد، با نامگذاری ۱۴ آبان «روز علم و ایمان» به نام روز فرهنگ عمومی شهرستان بیرجند موافقت کردند و ۱۴ آبان «روز علم و ایمان» برگرفته از تعبیر رهبر معظم انقلاب درباره بیرجند به نام روز فرهنگ عمومی شهرستان بیرجند تعیین شد.

چهارشنبه آخر سال در حالی سپری شد که حوادث چهارشنبه‌سوری در خراسان جنوبی ۱۳ مصدوم برجا گذاشت و نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشت.

۲۷ اسفند ماه با حضور جانشین فرمانده کل انتظامی در بیرجند ضمن قدردانی از خدمات سردار "ناصر فرشید" فرمانده سابق انتظامی استان، سرهنگ "حسن شجاعی‌نسب" که پیش از آن جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی بود، به عنوان فرمانده جدید انتظامی استان معرفی شد.

استاندار خراسان جنوبی در آخرین روز کاری سال ۱۴۰۱ از محل شورای هماهنگی بانک‌های استان و اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی بازدید و اعلام کرد: میزان درآمدهای عمومی پیش‌بینی شده برای استان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نسبت به میانگین کشوری کاهش بیش از ۵۰ درصدی داشته است.

جواد قناعت گفت: کاهش میزان درآمد پیش‌بینی شده برای خراسان جنوبی در سال آینده به معنای کاهش فشارها بر مردم و بخش‌های تولیدی و صنعتی و اقتصادی استان و از جنبه دیگر نیز به نفع است زیرا اگر مازاد درآمد داشته باشیم خلق منبع درآمد برای استان است.

نظر شما