شناسهٔ خبر: 59366272 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بهاری با ایران درودی/ عادل فردوسی‌پور در جام رمضان/ پیشنهادهایی برای سفر یک‌روزه

نازنین کارگر

نخستین روزهای ۱۴۰۲ (از اول تا چهارم فروردین) در حالی سپری شدند که از چهره‌هایی چون ایران درودی و عباس بلوکی‌فر نوشتیم، پربازدیدترین اماکن تاریخی در این چند روز اعلام شد و «تهران» در صدر تخلفات خدمات سفر قرار گرفت، بازدید از کاخ سعدآباد رکورد زد، احمد سمیعی گیلانی درگذشت و یک مستند ایرانی نامزد جشنواره مونیخ شد. همچنین وحید شمسایی، عادل فردوسی پور و امید زندگانی در جام رمضان شرکت می‌کنند و گشتی هنری هم در ونیز داشتیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،  شکوفه‌های درختان سبز شده‌ و همه‌جا رنگ و بوی تازگی و سرزندگی می‌دهد، نوروز آمده، سال نو و روز از نو شده است. در ایران بزرگ هر قوم و ملیت، از هر رنگ و نژادی، نوروز و آمدن بهار را جشن می‌گیرند. هر شهر و استانی با جشن و رسم‌های خاص خود، یا با پخت شیرینی و خوراک‌های گوناگون، به فرهنگ نوروز ایرانی رنگ و عطر بیشتری می‌دهند.  

همین موضوع بهانه‌ای شد تا نوروز را در دو استان کردستان و سیستان و بلوچستان مرور کنیم.  در سیستان و بلوچستان حضور پرستوها و وزش باد همراه با رقص شمشیر آمدن نوروز را بشارت می‌دهند، در واقع شادی و رقص شمشیر مردان زابلی همزمان با وزش نخستین باد بهاری پلپلاسی (پرستو)، نوید سال نو در سرزمین سیستان (شمال سیستان و بلوچستان) را می‌دهد.

همچنین استقبال از نوروز در  کردستان با خانه‌تکانی شروع می‌شود. در روستاها از چند روز قبل و در شهرها یک ماه قبل از عید، شروع به خانه‌تکانی و خرید می‌کنند. در روستاها مهم‌ترین کار، سفید کردن دیوارهای خانه بود که در طول زمستان دوده‌ تنور زمستانی آن را سیاه کرده بود. سپس قالی‌ها را بیرون برده و می‌تکاندند و اگر هوا آفتابی و مساعد بود آن‌ها را می‌شستند. در شهرستان سقز بر این اعتقادند که با این کار علاوه‌بر تمیزی فرش، درد و بلای سال گذشته می‌گذرد و وارد سال نو می‌شوند.

پیشنهادهایی برای سفر یک‌روزه

در نخستین روزهای بهار، دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور بیش از ۳۰ مسیر گردشگری در ۹ استان کشور را با قابلیت برنامه‌ریزی برای سفرهای کوتاه‌مدت و یک‌روزه معرفی کرد. مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.  

«تهران» در صدر تخلفات خدمات سفر/ پربازدیدترین اماکن تاریخی در نوروز ۱۴۰۲

در ادامه، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با معرفی سامانه تلفنی ۰۹۶۲۹برای ارائه اطلاعات سفر و ثبت شکایت‌ها و تخلف‌ها، اعلام کرد: تهران تاکنون بیشترین شکایت‌ها را داشته است.

همچنین قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اعلام آمار بازدید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی، پربازدیدترین اماکن تاریخی تا دوم فروردین‌ماه ۱۴۰۲ را معرفی کرد.

تخت جمشید دومین مکان پربازدید در نوروز ۱۴۰۲

بر این اساس تخت جمشید (پارسه ـ پرسپولیس)، که اکنون بهار چهره تازه‌ای به آن بخشیده، دومین مکان پربازدید پس از آرامگاه حافظ در نوروز ۱۴۰۲ معرفی شد. ساعت بازدید از این میراث جهانی در تعطیلات نوروز از ۸ صبح تا ۱۸ عصر اعلام شده است که بلیت‌فروشی آن تا ساعت ۱۷ انجام می‌شود. با توجه به فضای باز این مجموعه و با درنظر گرفتن تدابیر امنیتی، برخلاف سایر اماکن تاریخی در نوروز امسال، ‌ بازدید شبانه از تخت جمشید انجام نمی‌شود، مگر در صورت اجرای برنامه نور و صدا که آن هم با درنظر گرفتن شرایط جوی و در بعضی روزها از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰ در دو نوبت، ‌ خواهد بود

رونمایی از یک قاب منحصربه‌فرد در سال خرگوش و

دسترس‌پذیری موزه ملی ایران برای نابینایان و کم‌بینایان 

قاب لاکی منحصربه‌فردی منقوش به صور فلکی با نقش «خرگوش در مرکز» ، با توجه به این‌که خرگوش نماد سال ۱۴۰۲ است، در موزه ملی ایران، موقت و در نوروز به نمایش گذاشته شده است. همچنین در آستانه سال نو موزه ملی ایران و وبگاه آن برای بازدید افراد دارای آسیب‌های بینایی، دسترس‌پذیر شد.

رکورد بازدید از کاخ سعدآباد 

همچنین مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد اعلام کرد در نخستین روز از بهار ۱۴۰۲، حدود ۱۱ هزار بازدید را ثبت کرده و رکود بازدیدهای اول فروردین‌ماه سال گذشته را شکسته است.

مصر گنجینه تاریخی‌اش را از ایتالیا پس گرفت

سفارت مصر در ایتالیا نیز از موفقیت خود در بازگرداندن آثار تاریخی ارزشمند با کمک مقامات ایتالیایی از موزه مصر در تورین خبر داد که شامل بزرگترین مجموعه آثار باستانی مصر در خارج از این کشور است. تاریخچه این آثار به اواخر دوره مصر باستان بازمی‌گردد و آثار به دست‌آمده شامل آثار هنری فراعنه و هیروگلیف در کنار آثار دوران یونانی ـ رومی است که شامل یک ظرف کوچک سفالی، مجسمه کوچکی از یک زن ساخته‌شده از سفال و در نهایت ستونی متعلق به پادشاهی جدید مصر می‌شود.  

احمد سمیعی گیلانی درگذشت

دومین روز بهاری نیز در حالی آغاز شد که احمد سمیعی (گیلانی)، پیشکسوت حوزه فرهنگ و ادبیات در ۱۰۳ سالگی از دنیا رفت و اعلم شد که مراسم تشییع پیکر او روز شنبه، پنجم فروردین‌ماه در فرهنگستان زبان و ادب فارسی جایی که عمری را در آن گذرانده بود برگزار می‌شود.

درباره احمد سمیعی بیشتر بخوانید:

احمد سمیعی گیلانی پس از مرگ نیز می‌نویسد 

از زندان و تبعید تا استادی ۱۰۳ساله

سال‌ها برای درست‌نویسی پدری کرد

پخش تلویزیونی فیلم‌های «فجر» اکران سینمایی را منتفی می‌کند؟

همچنین در نوروز ۱۴۰۲ فیلم‌های «هوک»، «های پاور» و «شماره ۱۰» که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر را هم گرفت، برای نمایش در تلویزیون انتخاب شده‌اند و این در حالی است که تهیه‌کننده فیلم «های‌پاور» معتقد است که نمایش تلویزیونی فیلم‌های جشنواره فجر پیش از اکران عمومی، تدارک و توجیه مالی برای نمایش سینمایی و تبلیغ فیلم را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

مستند ایرانی نامزد جشنواره مونیخ شد

 فیلم مستند «تنها» به کارگردانی جعفر نجفی که در بخش رقابتی سی و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند مونیخ حضور دارد؛ در بین ۵ نامزد دریافت جایزه «SOS-Kinderdörfer weltweit» این جشنواره معتبر بین المللی قرار گرفته است. جشنواره مستند مونیخ از ۱۳ الی ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در شهر مونیخ کشور آلمان برگزار می‌شود.  

تازه‌هایی از سینمای جهان

همچنین اعلام شد که «دنیل کوآن» و «دنیل شاینرت» کارگردانان فیلم «همه چیز همه جا به یک‌باره» فاتح اسکار ۲۰۲۳ مشغول ساخت سریال جدیدی در دنیای «جنگ ستارگان» هستند.  

در ادامه، اکران فیلم جدید و ترسناک «وینی پو» در کشور هنگ‌هنگ و به دستور مقامات اداره سانسور چین متوقف شد. نمایش فیلم «وینی پو: خون و عسل» که قرار بود این هفته در هنگ‌کنگ اکران شود، به دلایل فنی لغو شده و کمپانی «موویماتیک» که اکران این فیلم را ترتیب داده بود نیز در صفحات اجتماعی خود از لغو اکران آن خبر داده است.

کمپانی پارامونت نیز اعلام کرد که قصد دارد نسخه جدید از فیلم معروف «سرگیجه» ساخته «آلفرد هیچکاک» را به به سینما بیاورد و یک بازیگر هالیوودی برای نقش اصلی آن در نظر گرفته شده است. فیلم اصلی «سرگیجه» با بازی «جیمز استوارت» در نقش «جان اسکاتی فرگوسن»، کارآگاه پلیس سانفرانسیسکو است که به دلیل ترس فلج کننده از ارتفاع و در نتیجه سرگیجه شدید بازنشسته می‌شود.

در ادامه هم  «پل گرانت» بازیگر فیلم‌های «جنگ ستارگان» و «هری پاتر» در سن ۵۶ سالگی و بر اثر یک حادثه در مترو لندن درگذشت.

نیاز به یک جرقه بعد از ۳۰ سال

نوروز ۱۴۰۲ با رمضان ۱۴۴۴ تقارن دارد و از آخرین‌باری که این هم‌زمانی پیش آمده است، بیش از ۳۰ سال می‌گذرد؛ چنانکه این هم‌زمانی در بهار ۱۳۷۰ اتفاق افتاد.  تا پیش از این، تولیدِ سریال‌های مناسبتی برخلاف دیگر کشورهای اسلامی (مانند مصر که برای هر رمضان ده‌ها سریال می‌سازد) در ایران چندان رایج نبود، اما پس از این تقارن و استقبال مخاطبان، در سال‌های بعد، فیلم‌سازان زیادی داوطلب تولید و نمایش سریال‌های تلویزیونی شدند؛ به‌نحوی که بسیاری از سریال‌های خاطره‌انگیزِ سال‌ها قبل، هنوز از دهان نیفتاده، همچنان مرور شده و در زمرۀ تولیدات مناسبتی قرار می‌گیرند. شاهد این ادعا، ترند بودنِ گاه‌وبی‌گاهِ مجموعه‌های کمدی «خانه‌به‌دوش»، «متهم گریخت»، «بزنگاه» و... و حتی درام‌هایی مانند «میوۀ ممنوعه»، «اغماء»، «او یک فرشته بود» و ... در شبکه‌های اجتماعی است.  

حالا چند سالی صداوسیما با چالشی به نام کوچک شدنِ حلقۀ مخاطبانش مواجه است؛ برخی این مساله را به تنوع رسانه‌ها نسبت می دهند و عده ای دیگر شرایط موجود را متوجه برنامه ریزان می دانند؛ و البته امسال سریال‌های ساخته‌شدۀ تلویزیون خصوصاً در ایام نوروز و رمضان، در شرایطی تحت آزمونی جدید قرار می‌گیرند که صداوسیما ریسک کنار گذاشتن برخی برنامه های پربیننده اش را به جان خریده است.

در این زمینه بیشتر بخوانید: 

کارگردان «شهرزاد» و «جیران» زمانی اولین سریال های مناسبتی را ساخت

پخش «نون خ» و انیمیشن‌های «پهلوانان»، «شکرستان» و «جوانمردان»

در ادامه اخبار رسانه، فصل چهارم از مجموعه «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی از اول فروردین ماه ۱۴۰۲ روی آنتن شبکه اول سیما رفت و زمان پخش سری جدید انیمیشن‌های «پهلوانان»، «شکرستان» و «جوانمردان» برای ایام نوروز اعلام شد. به این ترتیب انیمیشن های «پهلوانان» هر روز ساعت ۱۹ و ۱۵ دقیقه از شبکه یک سیما، «شکرستان» هر روز ساعت ۱۸ از شبکه نسیم روی آنتن می روند و مجموعه پویانمایی «جوانمردان» نیز هر روز ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه از شبکه امید پخش می شود.

همچنین زمان‌ پخش ویژه‌برنامه‌های ماه رمضان از تلویزیون اعلام شد.  ویژه برنامه‌های سحرگاهی، افطاری، مناجات‌خوانی و ... از جمله تدارکات شبکه‌های سیما برای ماه مبارک رمضان است.

حضور مازیار لرستانی در یک برنامه رسمی

مازیار لرستانی  بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون با حضور در برنامه «طناز» کمال تبریزی، ناگفته‌هایی را درباره زندگی شخصی و حرفه‌ای خود گفت و ویژه برنامه طنز «دورهم باشیم» با اجرای علیرضا جاویدنیا از سوم فروردین از رادیو ایران به روی آنتن رفت.  

وحید شمسایی، عادل فردوسی پور و امید زندگانی در جام رمضان 

همچنین اعلام شد که همزمان با ماه مبارک رمضان دومین دوره مسابقات فوتسال «جام رمضان» با حضور اهالی فرهنگ، رسانه و پیشکسوتان ورزش در فرهنگسرای رسانه برگزار می‌شود.  حسین شمس، سرمربی سابق تیم ملی فوتسال کشورمان، وحید شمسایی بازیکن فوتسال ایران، عادل فردوسی پور و امید زندگانی از مجریان صداوسیما و ...‌  از شرکت‌کنندگان این مسابقات هستند.  

«جیران» به سرانجام رسید

قسمت آخر سریال «جیران» صبح روز جمعه( ۴ فروردین ماه) منتشر و پرونده این سریال برای همیشه بسته شد.  عاشقانه «جیران» را احسان جوانمرد و حسن فتحی به نگارش درآوردند که به وقایع بعد از مرگ امیرکبیر و آشنایی ناصرالدین‌شاه با خدیجه تجریشی ملقب به جیران پرداخته‌ است.

چه کتابی سر سفره هفت سین «ایران درودی» بود؟

در این روزها گزارشی هم از ایران درودی داشتیم، نقاش صاحب‌نام که حدود دو سال از درگذشتش می‌گذرد، او در سال‌های دبیرستان به تاریخ ایران، دوره هخامنشی و اشکانیان علاقه داشت؛ با جمله "چو ایران مباشد، تن من مباد" صحبتش را آغاز می‌کرد. به بهانه «نوروز» برخی از آثار او را که تصاویری آشنا و مرتبط با ایران است، مرور کردیم.

دست‌های پشت این پرده، رنگی است!

عباس بلوکی‌فر از تاثیرگذاران و پیشکسوتان نقاشی به سبک قهوه‌خانه‌ای، نیز از دیگر سوژه‌هایی بود که به بهانه سالروز تولدش از او نوشتیم، بلوکی‌فر با ورود به عرصه نقاشی قهوه‌خانه‌ای، هنر و استعدادش را به ترمیم تابلوهای قدیمی متمرکز کرد. این هنرمند پس از مدتی خود دست به قلم برداشت و با جادوی رنگ، بر روی پرده‌ها قصه گفت. او در پنجم مهر ماه سال ۱۳۷۹ چشم بر جهان بست و نقاشی قهوه‌خانه‌ای را تنها گذاشت.

خانه‌تکانی خانه هنرمندان

همچنین در خانه هنرمندان خانه تکانی بهاره از هفته های پایانی اسفند ماه آغاز شد؛ از اتمام نمایشگاه های شش گالری زمستانه در اواخر سال تا آغاز یک رویداد مرتبط با فروش آثار هنرمندان ایرانی در امتداد آن که قرار است تا ۱۲ فروردین ماه ادامه داشته باشد.

گشتی هنری در ونیز شگفت‌انگیز

گشتی هنری هم در ونیز شگفت‌انگیز داشتیم،  یکی از زیباترین شهرهای جهان که هر گوشه و کنارش شبیه صحنه‌ای از تئاتر یا یک فیلم سینمایی است. پس جای تعجب ندارد که ونیز سوژه همواره بدیع بسیاری از هنرمندان در طول تاریخ بود. در این گزارش می‌توانید آثار هنری را که درباره ونیز خلق شده است، ببینید.

پیشنهادهایی برای خواندن:

بهار اینجاست /سفر به نوستالژی ۳۰ سال پیش

موسیقی پاپ ایران مدیون کدام بهاریه است؟

آقای جوساز در «قیف» رضا عطاران و لغو سریال حمید جبلی

موجودی زنده از زمان سقوط امپراتوری روم!

جزئیاتی از قایق اشراف‌زاده مصری

انتهای پیام 

نظر شما