شناسهٔ خبر: 59366257 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نگاهی به وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی در چند کشور مختلف

فاطمه حسین‌پور

در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا، امکانات خوابگاهی به نحوی است که دانشجو بدون داشتن دغدغه می‌تواند تنها روی تحصیل خود تمرکز کند و همزمان با درس خواندن، زندگی دانشجویی آرام و راحتی را تجربه کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، زیست دانشجویی با مشکلات و چالش‌های متعددی گره خورده است. چالش‌هایی که برخی از آنها با اهمیت دادن از سوی مسئولان می‌تواند رفع شود و از دغدغه‌های دانشجویان بکاهد. 

یکی از مسائل مهم این دوران، داشتن خوابگاهی است که خیال دانشجو را بابت داشتن یک زندگی آرام راحت کند. 

طبیعی است که در تمام دانشگاه‌های دنیا، امکانات خوابگاهی در سطوح مختلف به دانشجویان ارائه شود. اما برخی از دانشگاه‌ها دارای خوابگاه‌هایی هستند که در جهان مثال زدنی محسوب می‌شوند. 

در سطح جهان، آمریکا دارای خوابگاه‌های دانشجویی است که بعضا مانند هتل‌های چند ستاره هستند و امکانات بسیار زیادی برای دانشجویان خود دارند. 

اما کشورهای دیگری نیز دارای خوابگاه‌هایی با کیفیت بسیار بالا هستند که قصد داریم در گزارش ذیل به معرفی مختصری از برخی از آنها بپردازیم. 

موسسه فناوری ماساچوست(آمریکا) 

یکی از خوابگاه های دانشگاه ام آی تی به لحاظ طراحی و امکانات در جهان منحصر به فرد است. خوابگاه سیمونر دانشگاه ام آی تی دارای سالن‌های مطالعه فردی و گروهی، یک اتاق چند منظوره، آزمایشگاه کامپیوتر، اتاق بازی، امکانات خشکشویی و آشپزخانه کوچک است. 

در طراحی این خوابگاه از ۶۰۰۰ پنجره قابل استفاده با صفحه خورشیدی برای تهویه طبیعی استفاده شده است. بدین ترتیب یک تهویه با مصرف انرژی کم و طراحی مکانیکی رطوبت زدایی در این پنجره‌ها به کار گرفته شده است. این ترکیب امکان استفاده از خوابگاه را در تمام طول سال بدون نیاز به تهویه مطبوع فراهم می کند.

دیوارهای بتنی ساختمان نیز به حفظ آسایش ساکنین آن یعنی دانشجویان کمک می کند. بتن داخلی از تهویه شب برای خنک کردن و تاخیر حرارتی بتن برای حفظ دمای خنک‌تر در طول روز بهره می‌برد.

نگاهی به وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی در چند کشور مختلف

دانشگاه کمبریج (انگلیس)

تمامی دانشجویان در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه کمبریج می‌توانند از خوابگاه‌های دانشگاه کمبریج استفاده کنند. قرار دادهای سالیانه در خوابگاه‌های دانشگاه کمبریج ۲۷ تا ۳۹ هفته است. بنابراین برای تعطیلات هزینه‌ای از دانشجو دریافت نمی‌شود. خوابگاه‌های دانشگاه کمبریج از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. هر فرد می‌تواند با توجه به سلیقه خود اتاق‌هایی با حمام اختصاصی یا حمام مشترک انتخاب کند. خوابگاه‌های این دانشگاه مجهز به امکاناتی از قبیل زمین های بازی، امکانات ورزشی، موسیقی، تلویزیون، روزنامه، بازی‌های رایانه‌ای، سالن‌های بدن سازی، سالن های غذا خوری و... هستند.

نگاهی به وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی در چند کشور مختلف

دانشگاه بوکونی (ایتالیا) 

دانشگاه بوکونی برای دانشجویان، خوابگاه هایی با ظرفیت ۱۵۰۰ نفر در داخل و خارج از محوطه دانشگاه تعبیه کرده است که از طریق اداره خوابگاه های دانشگاه (ISD) در اختیار دانشجویان قرار میگیرند. خوابگاه ها انواع مختلفی دارند و دارای خدمات بهداشتی و نظافتی، رخت شورخانه، سالن مطالعه و پارکینگ هستند. 

خوابگاه های دانشگاه بوکونی ایتالیا شامل ۷ خوابگاه می شود که امکانات آنها با هم متفاوت است. 

اقامتگاه Arcobaleno :  اتاق‌های تک نفره در آپارتمان های ۲ اتاقه با حمام مشترک. بیشتر برای دانشجویان ورودی در نظر گرفته شده است.

اقامتگاه Bligny : اتاق‌های تک نفره با حمام و آشپزخانه مشترک. در پردیس دانشگاه واقع شده است.

اقامتگاه Bocconi : اتاق‌های تک نفره با حمام مشترک. این خوابگاه دارای باشگاه بدنسازی نیز می باشد.

اقامتگاه Dubini : اتاق‌های تک نفره در آپارتمان های چهار اتاقه با دو حمام مشترک.

اقامتگاه Isonzo : اتاق‌های تک نفره با حمام مشترک و همچنین بک آشپزخانه در هر طبقه.

اقامتگاه Javotte : اتاق‌های تک نفره با حمام مشترک.

اقامتگاه Spadolini : اتاق‌های تک نفره در آپارتمان های چهار اتاقه با دو حمام مشترک.

نگاهی به وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی در چند کشور مختلف

نگاهی به وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی در چند کشور مختلف

دانشگاه هایدلبرگ(آلمان)

یکی از بهترین امکانات خوابگاهی در آلمان در دانشگاه هایدلبرگ است.  این دانشگاه دارای چندین خوابگاه مجزا با امکانات قابل توجه است. به عنوان مثال، یکی از خوابگاه‌های این دانشگاه تحت عنوان "براون هال" یک سالن اقامتی سه طبقه است که اتاق‌های یک و دو نفره ارائه می دهد. همه اتاق‌ها دارای تهویه مطبوع هستند. این ساختمان شامل خدمات خشکشویی و سالن های استراحت در هر طبقه است. سالن اصلی، مکانی عالی برای مطالعه است. در حالی که زیرزمین ساختمان یک فضای عالی با میزهای بیلیارد، میز پینگ پنگ و قسمت نشیمن تلویزیون است. 

نگاهی به وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی در چند کشور مختلف

نگاهی به وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی در چند کشور مختلف

دانشگاه ملی سنگاپور ( سنگاپور)

دانشگاه ملی سنگاپور که دو سال پیاپی است در رتبه‌بندی کیواس به عنوان بهترین دانشگاه آسیایی انتخاب می‌شود، به واجدین شرایط خوابگاه اعطا می‌کند.

بنا بر اعلام این دانشگاه، دانشجویان پاره وقت و یا دانشجویان انصرافی قادر به استفاده از خوابگاه‌های دانشگاه ملی سنگاپور نخواهند بود. همچنین دانشجویان دارای معوقه مالی و یا دانشجویانی که برای سال بعد تحصیل در دانشگاه ملی سنگاپور به آنها پیشنهادی نشده است،‌قادر به استفاده از خوابگاه‌های این دانشگاه نیستند.

هزینه‌های اقامت در خوابگاه‌های دانشگاه‌های سنگاپور متفاوت است. در دانشگاه های برتر برای هر ترم ۲ هزار و ۲۰۰ دلار به بالا (در هر دوره ۵ تا ۶ ماه بستگی دارد) هزینه دریافت می شود.  

برخی از اتاق‌های خوابگاه‌های این دانشگاه به طور خاص برای دانشجویان با نیازهای خاص طراحی شده اند. اگر دانشجویی به دلیل یک بیماری جدی پزشکی نیازهای خاصی دارد، باید آنها را به وضوح در فرم درخواست خود ذکر کند تا مناسب ترین اتاق موجود را به او اختصاص دهند.

دانشگاه ملی سنگاپور به عنوان یک دانشگاه تحقیقاتی، پذیرش دانشجویان محقق را اولویت اسکان قرار می‌دهد.

خوابگاه‌های دانشگاه ملی سنگاپور مانند یک سوئیت است که هر دانشجو در اتاق جداگانه خاص خود مستقر می‌شود. هر سوئیت مبله بوده و آشپزخانه مجهز خاص خود را دارد.

نگاهی به وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی در چند کشور مختلف

نگاهی به وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی در چند کشور مختلف

انتهای پیام 

نظر شما