شناسهٔ خبر: 59366230 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: عطنانیوز | لینک خبر

محسن حبیبی در گفتگو با عطنا؛

تلاقی ماه مبارک رمضان با نوروز نویدبخش یک آغاز بسیار خوب و سالی روبه رشد است

صاحب‌خبر -

عطنا - محسن حبیبی، استاد فلسفه و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه نوروز می‌تواند یک مناسبت عالی برای آغاز خصلت‌ها و فضائل خوب برای هر انسان و جامعه‌ای باشد، گفت: نوروز همراه با رویش طبیعت، شروع یک زندگی دوباره است که تلاقی آن با ماه مبارک رمضان نیز می‌تواند نویدبخش یک آغاز بسیار خوب باشد.

وی با بیان اینکه نوروز می‌تواند خمودگی‌ها و عادی شدن‌ها را از بین ببرد، عنوان کرد: همان‌گونه که طبیعت بعد از یک وقفه و خواب دوباره رویش می‌کند و شروع دوباره‌ای را رقم میزند، با فرارسیدن نوروز نیز انسان‌ها هم می‌توانند بعد از یک وقفه، گرما را به زندگی خود برگردانند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: انسان‌ها از نوروز می‌توانند درس سرزندگی، رویش دوباره و پیوندها بگیرند به همین علت نمادهایی که در نوروز استفاده می‌شود به موضوع سرزندگی، برکت، فضائل و آثار مثبت در زندگی اشاره دارد.

حبیبی با تأکید بر اینکه نوروز به تنهایی اتفاق بسیار بزرگی است که می‌تواند برای زندگی‌های فردی یا اجتماعی انسان‌ها یک سرمشق بزرگ باشد، افزود: ما همیشه به چنین مفهوم‌هایی در زندگی نیاز داریم، انسان‌ها برای زندگی اجتماعی روبه رشد نیاز به یک مفهومی به نام پاتوق دارند؛ این پاتوق‌ها می‌تواند زمانی و مکانی باشد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: عید یعنی انسان‌ها بعد از یک دوره وقفه بازگشتی به اصل خود داشته باشند به همین دلیل نوروز را عید میدانیم چون بازگشت به تمام فضائل انسانی است.

وی ادامه داد: گذشتگان ما با توجه به اهمیت این بازگشت‌ها پاتوق‌های فراوانی از نظر مکانی مانند مساجد، زیارتگاه‌ها و اماکن مقدس که طراوت‌بخش باطن و روح انسان‌ها هستند فراهم کردند، در ادیان مختلف به عبادتگاه‌ها و زیارتگاه‌ها توجه خاص شده همچنین به مناسبت‌های مختلف زمانی نیز توجه ویژه صورت می‌گرفته.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: توجه به این موارد باعث ایجاد طراوت و سرزندگی یک جامعه یا خانواده می‌شود، در اسلام نیز عید فطر، قربان و مواردی دیگر داریم و ولادت‌ها یا شهادت‌ها هم به نوعی ایجاد پیوند مثبت برای انسان‌ها هستند که توجه به آن‌ها می‌تواند ترمیم‌کننده بسیاری از مشکلات و معضلاتی باشد که به طور روزمره درگیر آن هستیم.

حبیبی با بیان اینکه نوروز یک پاتوق بسیار استثنایی محسوب می‌شود که نویدبخش به جود آمدن یک زندگی سالم است، افزود: این پاتوق فرهنگی بزرگ با آداب‌ورسومی که در آن وجود دارد موجبات سلامت و رشد اجتماعی انسان‌ها را فراهم می‌آورد.

ماه مبارک رمضان فرصت عالی برای تغییر مسیر و حرکت در جهت درست

وی با اشاره به اینکه همه مشکلات انسان در طول زندگی توسط برکاتی که در ماه رمضان وجود دارد قابل‌ترمیم است، تصریح کرد: در این ماه انسان‌ها می‌توانند به یک زایش دوباره برسند، ماه مبارک رمضان ماه بسیار عظیمی است که در آن ما می‌توانیم سرشار از تمام فضائل رفتاری، اخلاقی، معنوی و باطنی شویم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ماه مبارک رمضان با توجه به آداب و رسوم و روابط انسانی که در آن وجود دارد مانند دادن افطاری، دید بازدیدها، دستگیری از فقرا و انس با قرآن می‌تواند رشد بزرگی را فراهم آورد. ماه مبارک رمضان هم بهار دل‌ها نام گرفته و ربیع القلوب است.

حبیبی با تأکید بر اینکه تلاقی ماه مبارک رمضان با نوروز یک اتفاق بزرگ است، گفت: بهار استثنایی پیش رو خواهیم داشت، ما می‌توانیم از این فرصت عالی برای ترمیم تمام مشکلات فردی یا اجتماعی خود بهره ببریم، این تلاقی نویدبخش سال پرنشاط و روبه رشد است.

وی در ادامه بیان کرد: در خصوص روزه گرفتن در این ماه در قرآن آمده يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ «ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید.» با روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان انسان‌ها به یک تقوای حقیقی دست پیدا می‌کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شب اول این ماه می‌تواند برای همه انسانی‌هایی که در طول سال دچار لغزش‌هایی شده‌اند یک زندگی دوباره باشد، گفت: بسیاری از افرادی که دچار اعتیاد می‌شوند بعد از ترک، تولد خود را از همان نقطه ترک اعتیاد می‌دانند، انسان‌ها می‌توانند نقطه زایش دوباره خود را از یک توبه در ماه مبارک رمضان بدانند.

وی در پایان اظهار کرد: مسئله تغییر جهت در زندگی خیلی اهمیت دارد و فقط سرعت نیست که دارای اهمیت است، گاهی سرعت زیاد در مسیر غلط ما را از مقصد خیلی دور می‌کند، ماه مبارک رمضان فرصت عالی برای تغییر مسیر و حرکت در جهت درست است.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

نظر شما