شناسهٔ خبر: 59353937 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

رویترز یه نقل از سه منبع مطلع:

عربستان و سوریه بعد از عید فطر سفارتخانه‌های خود را بازگشایی می‌کنند

سه منبع آگاه گفتند سوریه و عربستان سعودی پس از قطع روابط دیپلماتیک خود بیش از یک دهه پیش، توافق کرده‌اند سفارتخانه‌های خود را بازگشایی کنند، گامی که نشان‌دهنده گسترش چشمگیر حضور دمشق در جهان عرب است. یکی از آنها گفت: دو دولت در حال آماده شدن برای بازگشایی سفارتخانه‌ها پس از عید فطر هستند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العالم: سه منبع مطلع به رویترز گفته‌اند عربستان پس از ایران، در مسیر برقراری مجدد روابط با سوریه حرکت می‌کند.

بنابر گزارش رویترز، سه منبع آگاه گفتند سوریه و عربستان سعودی پس از قطع روابط دیپلماتیک خود بیش از یک دهه پیش، توافق کرده‌اند سفارتخانه‌های خود را بازگشایی کنند، گامی که نشان‌دهنده گسترش چشمگیر حضور دمشق در جهان عرب است.

یک منبع منطقه‌ای همسو با دمشق گفت: تماس‌ها بین ریاض و دمشق پس از توافق تاریخی برای برقراری مجدد روابط بین عربستان سعودی و ایران، متحد کلیدی بشار اسد، شتاب بیشتری گرفته است.

برقراری مجدد روابط بین ریاض و دمشق، مهم‌ترین پیشرفت در اقدامات کشور‌های عربی برای عادی‌سازی روابط با اسد است که بسیاری از کشور‌های غربی و عربی پس از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ از او دوری کردند.

دومین منبع منطقه‌ای همسو با دمشق به رویترز گفت: دو دولت در حال آماده شدن برای بازگشایی سفارتخانه‌ها پس از عید فطر هستند.

به گفته یکی از منابع منطقه‌ای و یک دیپلمات در خلیج فارس، این تصمیم نتیجه مذاکرات در عربستان سعودی با یک مقام ارشد اطلاعاتی سوریه بوده است.

این دیپلمات خلیج فارس خاطرنشان کرد، مقام بلندپایه اطلاعاتی سوریه «روزها» در ریاض ماند تا توافقی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها «به سرعت» حاصل شود.

دفتر ارتباطات دولت عربستان سعودی، وزارت خارجه عربستان و دولت سوریه به درخواست‌های رویترز برای اظهار نظر پاسخ ندادند. این منابع نیز به دلیل حساسیت موضوع به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند.

این پیشرفت ناگهانی نشان می‌دهد چگونه توافق بین تهران و ریاض ممکن است به بحران‌های دیگر در منطقه پایان دهد.

این در حالی است که آمریکا همچنان مخالف عادی‌سازی روابط کشور‌های منطقه با سوریه و دولت اسد است.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما