شناسهٔ خبر: 59327655 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تهدید روسیه به فسخ قرارداد غلات

تهران- ایرنا- سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه روسیه دوشنبه شب در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرد در صورتی که ظرف ۶۰ روز هیچ پیشرفتی در اجرای الزامات روسیه حاصل نشود، قرارداد غلات را فسخ می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ورشینین گفت: حرف‌هایی زده شده است اما هیچ پیشرفتی وجود ندارد و برای همین ما این توافق را برای ۶۰ روز یعنی برای یک دوره کوتاه‌تر تمدید کردیم.

روز شنبه رئیس جمهور ترکیه از تمدید توافقنامه صادرات غلات اوکراین برای دو ماه دیگر خبر داد و گفت که مذاکرات و میانجیگری ما برای تمدید توافق صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه به نتیجه رسید.

رجب طیب اردوغان اضافه کرد: مذاکرات ترکیه با طرف‌های روسی و اوکراینی به تمدید توافق عبور غلات از دریای سیاه منجر شد.

رئیس جمهور ترکیه افزود: امروز (شنبه) مدت توافق قبلی درباره عبور غلات که از مهمترین موضوعات مورد تفاهم میان دو طرف درگیری است، به پایان می‌رسید.

وزارت دفاع ترکیه نیز با صدور بیانیه‌ای از روسیه برای تمدید فعالیت راهگذر انتقال غلات اوکراین برای دو ماه دیگر قدردانی کرد.

وزارت دفاع ترکیه در این بیانیه از ادامه مذاکره و هماهنگی با طرفین و مراجع بین المللی برای فعال ماندن این راهگذر خبر داد و اضافه کرد: زمان فعالیت «راهگذر غلات» که با تلاش ترکیه برای از بین بردن خطر «بحران غذایی» ناشی از جنگ روسیه و اوکراین ایجاد شده، در ۱۸ مارس ۲۰۲۳ (۲۷ اسفندماه ۱۴۰۱) به پایان می‌رسید ولی برای دو ماه دیگر تمدید شد.

وزارت دفاع ترکیه در این بیانیه با اشاره به انتقال بالغ بر ۲۴ میلیون تن غلات از طریق این راهگذر به مقصد کشورهای مختلف اعلام کرد: مذاکره در زمینه آسان سازی فرایند صادرات فرآورده‌های غذایی و کودهای شیمیایی فدراسیون روسیه به بازارهای بین‌المللی نیز در قالب قرارداد فعالیت راهگذر غلات ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، پس از آغاز درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین و توقف صادرات غلات اوکراین و کمبود برخی محصولات غلات در بازارهای جهانی به خصوص بروز مشکل در تامین امنیت غذایی در برخی نقاط جهان، تابستان سال گذشته با ابتکار ترکیه یک «مرکز هماهنگی مشترک» با مشارکت سازمان ملل با هدف انتقال ایمن غلات تولید اوکراین در استانبول ایجاد شد.

این توافق که در نتیجه تلاش‌ها برای جلوگیری از بحران غذایی در سراسر جهان حاصل شد، شامل خروج کشتی‌ها از بنادر اوکراین و نیز ارسال غلات به بنادر این کشور توسط کشتی‌های تحت کنترل این مرکز فعال در ترکیه بوده و تاکنون به اجرا درآمده است.

۴۰ درصد غلات عبوری از این راهگذر به اروپا، ۳۰ درصد به آسیا، ۱۳ درصد به ترکیه، ۱۲ درصد به آفریقا و پنج درصد هم به خاورمیانه منتقل شده است.

نظر شما