شناسهٔ خبر: 59327587 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

ما متحدیم/ یادداشت

راهیان نور تجلی‌گر فرهنگ استقامت و پایداری ملت ایران است

راهیان نور یک فرهنگ است فرهنگی که در آن استقامت یک ملت به نمایش گذاشته شده است.

صاحب‌خبر -

گروه استان‌های دفاع‌پرس - «مجید مظهر صفاری» مدرس درس آمادگی دفاعی در دانشگاه‌های ارومیه، حرکت فرهنگی انقلاب اسلامی و حفظ مسیر بالندگی آن نیازمند سرمایه‌گذاری ترویج و تبلیغ درست مولفه‌های تاثیرگذار و فرهنگ ساز تاریخ آن است جریان عظیم فرهنگی راهیان نور یکی از پر مخاطب ترین عرصه‌های فرهنگی کشور با تاثیرگذاری مثبت در فرهنگ عمومی جمهوری اسلامی ایران است و از کارآمدترین راه‌های مقابله با جنگ نرم دشمن و جنگ روایت‌ها و فرصت تبیینی در فضای مجازی برای مقابله با جنگ ترکیبی امروزه دشمن با استفاده از ثروت غنی و سرچشمه‌ی قوی دوران دفاع قدس است.

‌یکی از مصادیق جهاد تبیین، تبیین دفاع مقدس است. این گنجیه بی پایان به خوبی به تعبیر مقام معظم رهبری برای جوانان ما شناخته نشده است یکی از شیوه‌های مهم برای شناخت ماهیت حمله تجاوزکارانه ارتش بعثی عراق به میهن اسلامی ایران در شهریور 1359 و نحوه‌ی مقابله مردم مسلمان و انقلابی ایران به ویژه جوانان با جنگ تحمیلی آنان، اردوهای راهیان نور می باشد.

به فرموده حضرت آقا مسئله کاروان‌های راهیان نور حافظ افتخارات و نقطه ‌های عطف سربلندی و عزت ملت ایران است. دانشجویان و دانش آموزان در کلاس‌های درس کم و بیش با دفاع مقدس آشنا می‌شوند ولی با شرکت در اردوی راهیان نور و بازدید از مناطق جنگی اوج ایثار، فداکاری جانفشانی و مقاومت دلیرانه رزمندگان اسلام به عینه و از نزدیک آشنا می‌شوند. فضایی که در فکه، دهلاویه، هویزه، خرمشهر، شلمچه، آبادان، جزیره‌ مینو، نحر خین، ساحل اروند رود ایجاد شده است بیانگر رشادت‌های شهدا، جانبازان، و زحمات آزادگان 8 سال دفاع مقدس است.

امروزه راهیان نور یک فرهنگ است فرهنگی که در آن استقامت یک ملت به نمایش گذاشته شده است.

ملتی که از سوی ابرقدرت‌ها و حامیان آن مورد تحریم واقع شده بود صادرات نفت آن به حداقل رسیده و از خرید سلاح و مهمات برای تداوم عملیات‌های جنگی ‌علیه صدام متجاوز محروم بود، ولی جوانان غیور کشور مردم قهرمان  و پشتیبان و نیروهای مسلح اعم از بسیجیان غیور، ارتشیان سلحشور و پاسداران جان بر کف به همراه جهاد‌گران  این سنگر سازان بی سنگر به تعبیر امام خمینی(ره) با خلاقیت و ابتکارات خود در شیوه‌ها و اصول جنگ و نحوه‌ی نبرد با دشمنی که همه‌ ظالمان عالم او را پشتیبانی کردند توانستند نه تنها دشمن را از خاک ایران به عقب برانند بلکه او را در عملیات‌های والفجر 2، والفجر8، کربلای 5 و بیت المقدس2 در استان سلیمانیه عراق وادار به شکست کنند.

اوایل سال 1366 پس از عملیات کربلای 5 که ما توانستیم ماشین جنگی عراق را در شلمچه و پشت کانال پرورش ماهی عراق منهدم نماییم آمریکایی‌ها رسما اعلام کردند که ما نباید بگذاریم ایران در صحنه ی جنگ و با عملیات نظامی بر عراق پیروز شود به همین جهت فشار بر ایران و تحلیل جنگ نفت و حمله به نفکش ها در خلیج فارس تابستان 1366 آغاز شد و از طرف دیگر با حضور در ایران و شنیدن نظرات مسئولین ایران با صدور قطعنامه 598 خواستند عراق را از شرکت حتمی در صحنه‌ی نبرد رهایی بخشند.

آری نوجوانان جوانان و مردم با حضور در کاروان‌های راهیان نور با واقعیت‌های جنگ و دفاع مقدس از نزدیک آشنا شده و فرهنگ جهاد و شهادت در آنها نهادینه می‌شود. این جوانان مدیران آینده کشور با کسب تجربه از راهیان نور به تلاش خود در تحصیل علم و فن و جنبش نرم افزاری و حضور موثر در فضای مجازی پاسدار خون شهدا و آرمان‌های انقلاب اسلامی خواهند بود. در این زمینه راویان دفاع مقدس در یادمان‌های جنوب، غرب و شمال غرب کشور نقش مهم و حیاتی دارند.

خیلی از آن راویان در عملیات‌ها و خطوط مقدم جبهه در دوران دفاع مقدس حضور داشته و یا تشریح عملیات‌ها و ذکر خاطرات خود شناخت بازدیدکنندگان از مناطق عملیاتی را افزایش داده و در آنها فرهنگ جهاد و شهادت و مقاومت را نهادینه می‌کنند.

به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، راهیان نور یک فناوری است و برای استفاده از این ثروت عظیم 8 سال دفاع مقدس این معدن طلای عظیمی است که در خیال ما است. این را باید خیلی قدر دانست. این راهیان نور کار بسیار بزرگ و مهمی است سعی کنید این کار را درست انجام دهید‌. به نظر می‌رسد مدیران و دست‌اندرکاران اعزام کاروان‌های راهیان نور باید بیش از گذشته اهتمام جدی به فراهم آوردن و مقدمات و تهدیدات این سفر معنوی همت گماشته و برنامه‌های ایمانی و اعتقادی آن را با استفاده از ابزار هنر و شیوه‌های جدید تبلیغ افزایش دهند.

انتهای پیام/

نظر شما