شناسهٔ خبر: 59321174 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دولت مردمی به دنبال توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر است

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت‌فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت اقتصاد فرهنگ و هنر گفت: دولت مردمی به دنبال توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر با استفاده از ظرفیت‌های موجود است.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم؛ یکی از رویکردهای مهم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برقراری عدالت فرهنگی و البته تکمیل طرح‌های نیمه تمام بوده که از همان روزهای اول مورد نظر مسئولان مربوطه قرار گرفته است و براساس تقسیم وظایف در این وزارتخانه معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه نقش کلیدی را برعهده داشته است.

سید محمود اسلامی؛ معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره طرح‌های عمرانی مطرح شده در فرهنگ اظهار داشت: با توجه به پرسش‏‌هایی که درباره طرح ‏های عمرانی مطرح است، بهتر است مدنظر داشته باشیم مکان‌های فرهنگی و خلاق، روح شهرهای فشرده و پیچیده ما در زندگی پر شتاب امروزی هستند.

اسلامی در ادامه افزود: بدون تردید ساخت؛ تکمیل و حفظ  فضاهای فرهنگی و هنری نه تنها توسعه و تقویت فضاهای عمومی  را در پی دارد بلکه ضامن شادابی و پایداری سلامت مدنی هم است. بنابراین همت و توان مجموعه معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه در سالی که گذشت صرف این موضوع شد تا طرح‏ های نیمه ‏تمام فرهنگی را بررسی و ارزیابی و در یک برنامه اجرایی منظم بر اساس میزان پیشرفت فیزیکی؛ آنها را به سرانجام برسانیم.

وی معتقد است  مجتمع‏‌های فرهنگی و هنری ساخته شده باید به مکان‌هایی دلپذیر تبدیل شوند که هم دسترسی مردم و فعالان فرهنگی و هنری به آثار و رویدادها در این مراکز با نهایت دقت و سهولت امکان ‏پذیر باشد و هم میزان رفاه و نیز فرصت‌های شغلی در همه بخش‌ها را افزایش ‏دهد و این مهم؛ نیازمند مشارکت پرشور هنرمندان و مردم هر شهر است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: با این نگاه طرح‏ های ملی فرهنگی به عنوان مکان‏ هایی خلاق و دارای اعتبار در زمره دارایی‌های ملت ایران در نظر قرار دارد و سپردن‏شان به نسل‌‏های آینده کشور به معنای حفاظت از تاریخ و هویت فرهنگی و وظیفه‌ای ارزشمند و ستودنی است. طرح‏‌های استانی هم که مایه غنی‌‌سازی کیفیت زندگی، ترویج استاندارد بالای فضاهای عمومی و بهبود کارایی و زیبایی شهری می‏ شود، حتما اقشار مردم و گروه‌های مختلف فرهنگی و هنری  را بهره‏‌مند خواهد کرد.

با استاندارد سرانه فضای فرهنگی فاصله داریم

به گفته وی با این اوصاف اما سرانه فضاهای فرهنگی در کشور ما که در چند و چون آن هم مفصل می‏‌توان بحث کرد تا سطح استاندارد فاصله دارد و در تأمین حدود استاندارد؛ همه نهادها و دستگاه‏ های فرهنگی و عمومی باید تلاشی مضاعف داشته باشند، چرا که بیش از یکصد نهاد و دستگاه فرهنگی در کشور فعالیت دارند و از این تکثر باید فرصت خوبی برای ارتقاء شاخص‏ های فرهنگی به هم برسد.

اسلامی تصریح کرد: سیاست‏‌های دولت سیزدهم و عزم ما بر این است که طرح‏ های پرشمارِ  نیمه ‏تمام را تکمیل کنیم و به تعهدات‏مان در این زمینه هم پایبند هستیم به طوری که تا تکمیل این طرح‏ ها از آغازِ برنامه‏ ریزی برای هر طرح جدیدی باید خودداری کرد. خوشبختانه بر همین اساس در دور اول سفرهای رئیس جمهور محترم به استان ‏های کشور و با عنایت ویژه ایشان؛ اعتباری بالغ بر پنج هزار و پانصد میلیارد تومان برای تکمیل طرح‏ های عمرانی بخش فرهنگ؛ مصوب شد که از این میزان تا امروز نزدیک به یک سوم این اعتبارات تأمین و هزینه شده است. از این طریق 4 طرح ملی در شهرهای ارومیه، ساری  کرمان و  قم با بیش از 45 هزار متر مربع زیربنا طی سال جاری تکمیل و به بهره ‏برداری رسید.

اسلامی همچنین افزود: باید خاطرنشان کنم این مجتمع‏‌های فرهنگی و هنری دارای سالن‏‌های متعدد و تخصصی هنر؛ نگارخانه و فضاهای کتابخانه‌ای و نمایشگاهی با گنجایش هزاران نفر است و در مجموع 448 میلیارد تومان؛ صرف تکمیل و تجهیز شان شده است. همچنین 3  طرح استانی در خراسان شمالی، بوشهر و خراسان جنوبی شامل مجتمع فرهنگی و هنری جاجرم؛ پلاتوی برازجان و خانه مطبوعات بیرجند نیز در سال جاری به بهره‏ برداری رسید.  در ادامه فعالیت‏‌های عمرانی وزارتخانه، مجتمع‏‌های فرهنگی و هنری یزد با زیر بنای 14450متر مربع و شهرک دانش کرمانشاه با زیربنای2002 متر مربع به عنوان طرح‏ های ملی و همین‏طور فضاهای فرهنگی و هنری با کاربری‏ های متنوع در 16 استان دیگر با پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد در اولویت قرار گرفتند که در حال تکمیل‏ اند و اگر با همراهی و همت سازمان برنامه و بودجه؛ تامین اعتبار بهنگام انجام شود، نیمه اول سال آینده با عنایت حضرت حق؛ شاهد بهره ‏برداری از 33 پروژه ملی و استانی خواهیم بود.

به گفته این مقام مسئول افزون بر 2 طرح ملی در استان‏ های یزد و کرمانشاه؛ 31 طرح دیگر  شامل 15 مجتمع فرهنگی و هنری؛ 7 واحد پلاتو؛ 4 باب خانه فرهنگ؛ مطبوعات و هنرمندان و 6 باب نگارخانه؛ فرهنگسرا و یا کتابخانه در این 16 استان به بهره‏ برداری می ‏رسد، تا به این ترتیب 32358 متر مربع به سرانه فضاهای فرهنگی کشور افزوده  و بهبود چشمگیری در بخش فرهنگ و هنر حاصل شود.
 

عدالت فرهنگی مهمترین شعار

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهمیت عدالت فرهنگی در دولت مردمی گفت:  این که ما چطور به این شعار مهم دولت جامه عمل می‌پوشانیم. از نظر من به پایان رساندن طرح‌های نیمه ‏تمام و برآوردن انتظارات بحق مردم برای دسترسی به فضاهای فرهنگیِ وعده داده ‏شده در تحقق این شعار اهمیت بسیاری دارد و فرقی نمی‏ کند این تعهدات در چه دوره‏ای ایجاد شده است، مهم تعادلی است که میان وعده‌‏های دولتی و انتظارات مردم باید برقرار شود و تا رسیدن به این تعادل نباید وعده‏ای دیگر داد. ما در این دولت برای رسیدن به سطح مناسبی از شاخص‏‌های عدالت فرهنگی؛ موظف به تکمیل و گشایش طرح‏‌های نیمه‏ تمام عمرانی در همه مناطق کشور شده ‏ایم و انشاءالله که از عهده آن هم بر خواهیم آمد.

وی همچنین تاکید کرد از منظر توسعه مدیریت و منابع؛ اقتصاد فرهنگ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چنان اهمیتی دارد که رواﺑﻂ دستگاه را ﺑﺎ فعالان فرهنگی، هنری و رسانه ‏ای ﺳﺎﻣﺎن بدهد و این انتظار هم می ‏رود که مداخله‏ های متعادل و سودمندی با هدف توزیع و اهرم کردن منابع و نیز بهبود محیط کسب و کار ‏صورت بگیرد.

وی معتقد است به‏ روزرسانی تشکیلات و سامانه‏‌های صدور مجوزهای فرهنگی، هنری و رسانه‏‌ای بر مبنای قوانین لازم ‏الاجرا؛ دریافت و توزیع اعتبارات حمایتی و نظارت بر اعطای تسهیلات و نیز حمایت از پژوهشگران اقتصاد خلاق برای تنظیم اسناد راهبردی توسعه صنایع فرهنگی و خلاق از جمله اقدامات معاونت توسعه مدیریت و منابع و در راستای تحقق شعار سال و برنامه‌های وزیر محترم بوده است.

اسلامی تصریح کرد: امیدواریم که مجموعه این اقدامات و هم راستایی فعالیت دیگر معاونت ‏ها و حوزه ‏های تخصصی؛ موجب توسعه اقتصاد فرهنگ و افزایش سهم بخش فرهنگ در تولید ناخالص داخلی شود. که البته این امر نیازمند تلاش‏‌های مؤثر برای ایجاد زیرساخت‏‌ها و رفع محدودیت‌‏ها و کمبودهاست. همچنین باید تأکید کنم که افزایش سهم اشتغال فرهنگی و خلاق نیازمند اقداماتی چندجانبه در سطوح دولتی و خصوصی است. از آنجایی که مشاغل فرهنگی و خلاق دسترسی کمتری به حمایت‌‌های اجتماعی دارند و اغلب فعالان این بخش هم خوداشتغالند، برنامه‌ریزی‏‌های مناسبی برای حمایت‌های مالی، زیرساختی و تقنینی در سال جاری صورت گرفت که به یاری خدا طی سال‏ آینده نیز استمرار هم خواهد داشت.

وی در ادامه افزود:   به‌طور خلاصه می‌توانم به تلاش برای حمایت‏‌های مالی با دریافت تخصیص‏‌ها و اعطای تسهیلات از محل منابع پیش‌بینی شده در قانون بودجه ویژه حمایت از شاغلان بخش و نیز تسهیل روند صدور مجوز کسب و کارها و مشاغل خانگی و افزایش دسترسی به آموزش‌های کارآفرینی و بستن شکاف‌های مهارتی جامعه هنری در این زمینه با کمک متخصصان اقتصادی و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها اشاره کنم.

اسلامی همچنین با  اشاره به رایزنی‌های گسترده برای تحقق اهداف گفت: نکته مهم و قابل توجه آن که با تلاش‏‌ها و رایزنی‏‌های گسترده، اهمیت توسعه اقتصاد فرهنگ در دولت سیزدهم چنان آشکار شد و مورد اتفاق قرار گرفت که حمایت از اقتصاد فرهنگ در قانون بودجه سال آینده ذیل تبصره ویژه حمایت از تولید دانش‏‏ بنیان و اشتغا‏ل‏ آفرین گنجانده شد، تا سال آینده انشاءالله حمایت‌های مالی در مسیر توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر با سهولت بیشتری و البته با همراهی بهتر و کاراتر نظام بانکی کشور محقق شود.

به گفته وی از طرف دیگر تکمیل و نوسازی فضاهای فرهنگی و هنری در سراسر کشور را هم به منزله حمایت‏ های زیرساختی قلمداد می ‏کنم که موجب توسعه تولیدات و فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای می‏‌شود، فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیمی را فراهم می ‏آورد و شکوفایی اقتصاد به ویژه در بخش فرهنگی و خلاق را شتاب می‏‌دهد.

وی درباره حقوق و دستمزد پرسنل وزارت نیز تاکید کرد:  پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دستگاه‏‌های دولتی تحت یک نظام هماهنگ صورت می‌پذیرد و افزایش پرداخت هم از موضوعات کلان حاکمیتی و متأثر از قوانین مصوب بودجه‏‌های سنواتی و دیگر قوانین خدمات کشوری است که در راستای سیاست‏‌های عمومی بایستی اعمال شود. بر همین اساس و به استناد تصویب نامه‌های هیئت وزیران با تغییر ضرایب؛ معادل 10% افزایش فوق العاده در آغاز سال جاری اعمال شد. از ابتدای مهرماه و در اجرای مواد اصلاح ‏شده قانون بودجه کل کشور مصوب مجلس شورای اسلامی نیز افزایشی در قالب ترمیم حقوق داشتیم که به طور ویژه در پرداخت حق عائله‏ مندی و کمک هزینه اولاد محاسبه شد.

اسلامی تاکید کرد: از ابتدای آذرماه امسال هم بر اساس تصویب نامه هیئت وزیران ، فوق ‏العاده ویژه مشاغل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اخذ مجوز سازمان امور اداری  استخدامی کشور به میزان 50% برای شاغلین مشمول رسمی و قراردادی کارمعین افزایش یافت. با این همه برای ترمیم حقوق و مزایای نیروهای انسانی وزارتخانه و کاهش فشار اقتصادی بر آنان تلاش‏‌های مؤثر و مستمری صورت گرفت و توانستیم با هدایت‌ها و حمایت‌های وزیر محترم که دغدغه مند و جهادگونه نگاهی مثبت به این موضوع داشتند شاخص‌‏های رفاهی کارکنان را ماهانه و در مناسبت‌‏های ملی و دینی بهبود ببخشیم و امیدوارم سال آینده نیز نویددهنده روزهایی بهتر برای همه مردم ایران و کارکنان خدوم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

انتهای پیام/

نظر شما