شناسهٔ خبر: 59320911 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

نگاهی به وضعیت آشفته این روزهای تاتنهام؛ تحلیل نقاط ضعف تیم کونته

علیرضا لیورپولی

صاحب‌خبر -

شاید در شروع فصل کمتر کسی فکر میکرد تاتنهام آنتونیو کونته که فصل پیش با پشتکار بالای بازیکنان موفق به کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا شد، امسال به جای پیشرفت بیشتر درجا بزند!

در طی هفته های اخیر این تیم از لیگ قهرمانان اروپا حذف شده و در لیگ برتر هم امتیازات حساسی را از دست داده است که ممکن است در پایان فصل برایش گران تمام شود و تیم کونته در راه کسب سهمیه لیگ قهرمانان ناکام بماند.

این مطلب اختصاص دارد به تحلیل مشکلات تاتنهام در مستطیل سبز در فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲

 

 

نقاط ضعف تاتنهام در فاز تدافعی

اولین مشکل تاتنهام در دفاع از نحوه پرسینگ تیم آغاز میشود؛ جاییکه بازیکنان تیم تمرکزشان صرفا به رفتن به پای بازیکن صاحب توپ رقیب محدود میشود و از مارکینگ و جایگیری مناسب برای پوشش دهی مناطق غفلت میکنند‌. 

در طی چند وقت اخیر پس از تماشای چند مسابقه از تیم های مختلف به این نتیجه رسیدم که در زمینه پرسینگ فضاگیری و محدود کردن گرینه پاس دهی رقیب با مارکینگ مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد و فقط تحت فشار قرار دادن بازیکنان رقیب از جلو کافی نیست؛ پرسینگ صحیح پرسینگی است که در تمامی خطوط فشردگی و استحکامش را حفظ کند.

این در حالیست که در تاتنهام پرسینگ از جلو شروع میشود اما خبری از پوشش دهی فضای پشت سر بازیکنانی که برای پرس جلو میروند وجود ندارد و این باعث میشود تیم های رقیب راحت تر خط پرس اسپرز را بشکنند.

دومین مشکل مهم تاتنهام در فاز تدافعی به استقرار نامناسب هافبک های تیم در زمین هنگام دفاع کردن برمیگردد؛ هافبک های تیم برای پرس و پیشروی به سمت بازیکنان صاحب توپ رقیب به جلو میروند در حالیکه در فضای پشت سرشان فضای خالی زیادی برای صاحب توپ‌ شدن بازیکنان رقیب وجود دارد.

هافبک های تیم از پوشش دهی بخش میانی خط هافبک غافلند و این باعث راحت تر صاحب توپ شدن رقبا در مرکز و افزایش قدرت پیشروی آنها به دروازه تیم میشود.

با توجه به فاصله موجود بین خط هافبک و دفاع تیم، برحسب شرایط مدافعان تیم برای حمایت هافبک ها و پوشش دهی فضای پشت سر آنها نمیتوانند اقدام مفیدی انجام دهند که یکی از دلایل این موضوع کند بودن خط دفاع تیم میباشد.

در نتیجه توانایی تیم کونته در زمینه جلوگیری از پیشروی رقبا بسیار پایین است و تیم های رقیب با چند پاس ساده یا تکیه بر قدرت حمل توپ بازیکنان تکنیکی خود خیلی راحت به محوطه جریمه اسپرز میرسند.

سومین مشکل اسپرز در دفاع هم به عدم کار تیمی مطلوب تیم برای بستن راه نفوذ رقبا از کناره ها برمیگردد.

از طرفی دقت عمل مدافعان تیم و بخصوص مدافع چپ تیم در انجام ری اکشن تدافعی در برابر پاس های ارسالی رقبا به فضای پشت خط دفاعی تیم پایین است و از سوی دیگر سایر بازیکنان تیم از جمله هافبک دفاعی های تیم هنگام جلو رفتن فولبک ها برای پرس اقدام راسخی برای پوشش دهی فضای پشت سر آنها نمیکنند. 

روی گل اول ساوتهمپتون به تاتنهام در بازی چند روز پیش ۲ تیم، پیشروی عجولانه و بی محابای بازیکنان تیم در سمت چپ و غفلت آنها از جایگیری و استقرار مناسب در دفاع کاملا نمایان بود.

 

کیفیت عملکرد تیم در فاز تهاجمی

در فاز تهاجمی امید تاتنهام به قدرت پرسینگ بازیکنانی همچون سون و کولوسفسکی و خلاقیت و قدرت فضاسازی هری کین میباشد.

کماکان کین با فضاسازی برای وینگرهای تیم میتواند آنها را راه بیندازد و سه نفری به سمت دروازه رقبا پیشروی کنند.

با اینحال میزان وابستگی تاتنهام به کین و سون بیش از حد است و همین باعث افت کیفیت تیم در حمله شده است. هافبک های تیم هنگام حمله خوب به مهاجمان نزدیک نمیشوند و نمیتوانند آنها را بخوبی ساپورت کنند.

روند انتقال توپ تیم به حمله ریتم کندی دارد و از سرعت و قدرت ویرانگری لازم برخوردار نیست؛ در ضدحمله ها بخصوص دیگر خبری از پیشروی و حرکات انفجاری سابق بازیکنان تاتنهام نیست.

فصل پیش یادمان می آید پس از بازپس گیری توپ، بازیکنان تاتنهام چقدر سریع توپ را به خط حمله میرساندند.

بازی برگشت تاتنهام لیورپول در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ در آنفیلد را به یاد بیاورید که روی گل سون به لیورپول چقد منظم و با Team work مطلوب بازیکنان تاتنهام نهایتا توپ را به سون رساندند و او کار را تمام کرد.

امسال اما خبری از آن انتقال توپ سریع نیست.

جای خالی یک هافبک ریتم دهنده به بازی تیم که بتواند توپ را سریعا به حمله انتقال دهد، برای تاتنهام میدان داری کند، وینگرهای تیم را ساپورت کند و در طراحی حملات تیم به هری کین کمک کند بشدت احساس میشود.

 

تاتنهام کونته امسال شادابی و استحکام لازم رو ندارد و با مشکلات و حواشی بسیاری روبروست.

اگر اسپرز نتواند سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کند، هیچ جایی برای دفاع از مربی خوش قیافه ایتالیایی باقی نخواهد ماند.

امسال همه منتظر به چالش کشیده شدن منچسترسیتی بوسیله تاتنهام بودند اما کونته نه تنها انتظارات را برآورده نکرد که با تیمش در حال درجا زدن است.

دون آنتونیو و تیمش کار بسیار سختی برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان سال آینده دارند و با این شکل بازی سخت به هدفشان برسند.

 

کار نویسندگی و تحلیل فنی این پست برعهده کاربر " علیرضا لیورپولی " بود.

این پست متعلق به " اتحادیه نویسندگان صدر " سایت طرفداری میباشد.

 

 

 

 

 

نظر شما