شناسهٔ خبر: 59320197 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سخنگوی صنعت برق خبر داد:

امکان خرید برق بالای یک مگاوات از طریق بورس انرژی

تهران - ایرنا - سخنگوی صنعت برق از ابلاغ دستورالعمل جدید توسعه بورس برق توسط وزیر نیرو خبر داد و گفت: بورس انرژی در سال ۱۳۹۱ راه‌اندازی شد و مشترکان برق بالای یک مگاوات، تاکنون امکان خرید برق از طریق بورس انرژی را داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی شبکه برق ایران، مصطفی رجبی مشهدی از ابلاغ دستورالعمل جدید توسعه بورس انرژی توسط وزیر نیرو خبر داد و اظهار کرد: بر اساس این دستورالعمل مشترکان بالای یک مگاوات که قبلاً امکان خرید برق از طریق بورس برایشان فراهم نبود می‌توانند در سال ۱۴۰۲ برق مورد نیاز خود را مستقیماً از طریق بورس انرژی خریداری نمایند.

وی افزود: تعداد مشترکان بالای یک مگاوات بیش از ۶۸۰۰ مشترک بوده که حدود ۱۰۹ میلیارد کیلو وات ساعت و تقریباً معادل ۳۳ درصد (۱/۳) برق مصرفی کشور است.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: این اقدام موجب معامله یک سوم از برق مصرفی کشور از طریق بورس انرژی خواهد شد و مشترکین بالای یک مگاوات، می‌توانند برق را به صورت سلف با نرخی کمتر از نرخ تکلیفی، براساس سهمیه تعیین شده برای خود به صورت مستقیم از نیروگاه خرید نمایند. از مزایای دیگر این رخداد افزایش و اطمینان از نقدشوندگی مبالغ فروش برق نیروگاه‌ها و عرضه کنندگان در بورس بوده که کمک بزرگی به کاهش مطالبات نیروگاه‌ها از صنعت برق خواهد کرد و باعث ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران در توسعه و احداث نیروگاه‌های جدید خواهد شد. از طرفی مشترکان برق نیز می‌توانند برنامه خرید برق را به صورت روزانه، ماهیانه و فصلی تنظیم نمایند و در اولویت تامین برق قرار خواهند بود.

سخنگوی صنعت برق افزود: هدف اصلی صنعت برق کشور در برنامه هفتم، افزایش سهم معاملات در بورس انرژی حداقل تا ۶۰ درصد معاملات برق کشور بوده به طوری که نقش دولت در تصدی خرید و فروش برق به حداقل ممکن برسد و وزارت نیرو فقط نقش تنظیم‌گری در میان عرضه و تقاضای برق را ایفا نماید و عمده معاملات در بورس انرژی یا در قالب معاملات دوجانبه صورت پذیرد.

رجبی مشهدی گفت: راه‌اندازی تابلو سبز نیز یکی دیگر از مفاد دستورالعمل جدید است که در اوایل سال ۱۴۰۲ راه‌اندازی و بستر لازم برای حضور انرژی‌های تجدیدپذیر فراهم خواهد شد و سرمایه گذاران این بخش می‌توانند براساس یک بازار مطمئن و با ثبات، نسبت به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر اقدام نمایند که علاوه بر کاهش آلودگی محیط زیست باعث جبران قابل توجهی از ناترازی برق در صنعت برق کشور نیز خواهد شد.

نظر شما