شناسهٔ خبر: 59317806 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

لحظه و دعای تحویل سال نو ۱۴۰۲

لحظه دقیق تحویل سال ۱۴۰۲ برابر با ۵۴ دقیقه و ۲۸ ثانیه روز سه‌ شنبه یک فروردین است./گرافیست: شاهو صالحی

صاحب‌خبر -

عید نوروز بزرگترین جشن ملی و اصیل ایرانیان است. هر سال شمسی در تقویم ایران زمانی آغاز می‌شود که خورشید به نقطه اعتدال بهاری یا همان برج فلکی حمل می‌رسد. در واقع لحظه نو شدن سال شمسی زمانی است که فاصله خورشید از نقطه اعتدال بهاری صفر می‌شود.

لحظه تحویل سال ۱۴۰۲

لحظه دقیق تحویل سال ۱۴۰۲ هجری شمسی به ساعت رسمی جمهوری اسلامی ایران برابر با ۵۴ دقیقه و ۲۸ ثانیه روز سه‌شنبه ۱ فروردین سال ۱۴۰۲ هجری شمسی است.

لحظه تحویل سال به ساعت جهانی

لحظه دقیق تحویل سال ۱۴۰۲ هجری شمسی به ساعت جهانی برابر با ساعت ۵ و ۲۴ دقیقه بامداد روز سه‌شنبه ۱ فروردین سال ۱۴۰۲ هجری شمسی است.

تاریخ روز عید نوروز ۱۴۰۲

تاریخ دقیق تحویل سال ۱۴۰۲ برابر با روز سه شنبه ۱ فروردین ۱۴۰۲ هجری شمسی است.

تاریخ دقیق تحویل سال ۱۴۰۲ مصادف با روز سه شنبه ۲۸ شعبان ۱۴۴۴ هجری قمری است.

تاریخ دقیق تحویل سال ۱۴۰۲ هم زمان با روز سه شنبه ۲۱ مارس ۲۰۲۳ میلادی است.

نحوه تعیین اولین روز سال جدید

برای تعیین اولین روز فروردین هر سال، ساعت تحویل سال در نظر گرفته می‌شود. به این صورت که اگر لحظه تحویل سال جدید قبل از ظهر باشد همان روز را به عنوان اول فروردین یا روز عید در نظر می‌گیرند و اگر ساعت تحویل سال نو بعد از ظهر باشد فردای آن روز به عنوان اول فروردین اعلام می‌شود.

عید نوروز چیست

عید نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایران باستان است و مردم ایران این جشن را هم زمان با فرا رسیدن سال نو برگزار می‌کنند. کلمه نوروز به معنای روزی که در آن سال نو شروع می‌شود و به روز اعتدال بهاری (برابری شب و روز) مشهور است. در قدیم نوروز را با نام «ناوا سردا» و به معنای سالی نو می‌شناختند. در زمان هخامنشیان نیز نوروز به «نوسارد» و «نوسارجی» مشهور بود.

دعای تحویل سال

یا مقلب القلوب و الابصار (ای تغییر دهنده دل‌ها و دیده‌ها)

یا مدبر الیل و النهار (ای تدبیرگر شب و روز)

یا محول الحول و الاحوال (ای گرداننده سال‌ها و حالت‌ها)

حول حالنا تا احسن الحال (حال ما را به نیکوترین حال دگرگون کن)

رنگ سال ۱۴۰۲

رنگ هر سال در آستانه شروع سال جدید میلادی توسط کمپانی پنتون (مرجع جهانی حوزه رنگ)، معرفی می‌شود. رنگ انتخابی توسط این کمپانی برای سال ۲۰۲۳ که با ۱۴۰۲ همپوشانی دارد، رنگ قرمز پرشین (Viva Magenta) است. این رنگ یک طیف خاص از رنگ قرمز با کد رنگی Pantone ۱۸-۱۷۵۰ است. رنگ قرمز پرشین که نشاط و انرژی زیادی دارد، الهام گرفته از خاک قرمز خلیج فارس و یک حشره کوچک به نام cochineals است.

حیوان و نماد سال ۱۴۰۲

از گذشته تا کنون در فرهنگ ایران هر سال شمسی به نام یک حیوان نام گذاری می‌شود. این تقسیم بندی ریشه در طالع بینی چینی دارد. در این نام گذاری از ۱۲ حیوان که عبارتند از موش، گاو، پلنگ، خرگوش، نهنگ، مار، اسب، گوسفند، میمون، مرغ، سگ و خوک، استفاده می‌شود. هر یک از این حیوان‌ها ویژگی‌های خاصی دارد که طالع بینی آن سال را متناسب با این ویژگی‌ها انجام می‌دهند. سال ۱۴۰۲ سال خرگوش است. خرگوش حیوانی ظریف، دوست داشتنی و مهربان است که از فرزندان خود مراقبت می‌کند و نماد سرعت، ذکاوت، امید و تولد دوباره است. همچنین در فرهنگ چینی خرگوش نماد طول عمر، آرامش، صلح، رفاه و موفقیت است.

نظر شما