شناسهٔ خبر: 59317538 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

حقوق کارگران 27 درصد افزایش یافت/ پایان جدال مزدی در شورای عالی کار

به دنبال توافق صورت گرفته میان اعضای شورای عالی کار، رقم دستمزد کارگران برای سال آینده ۵ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۳۰ تومان تعیین شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، سرانجام جدال بر سر تعیین حقوق کارگران در سال 1402 پایان گرفت. به دنبال توافق صورت گرفته میان اعضای شورای عالی کار متشکل از نمایندگان دولت، کارفرمایان و کارگران رقم دستمزد کارگران برای سال آینده ۵ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۳۰ تومان تعیین شد؛ این یعنی افزایش 27 درصدی نسبت به سال 1401.

جلسه شورای عالی کار با حضور وزرای کار و اقتصاد در ساعت 20 دیشب البته با دو ساعت تاخیر آغاز به کار کرد. پیشتر صولت مرتضوی، وزیر کار اعلام کرده بود که در نشست امشب قرار است دستمزد بیش از 14.5 میلیون کارگر برای سال 1402 تعیین شود.

پیش از این، در حالی جلسه بیست و ششم اسفندماه (جمعه هفته گذشته) برای حدود 16 ساعت به درازا کشید که با حواشی بسیاری همراه بود؛ از ترک جلسه از سوی نمایندگان کارگری تا پادرمیانی وزرای اقتصادی دولت سیزدهم برای ادامه نشست.

آنگونه که اطلاعات بیرون آمده از این جلسه نشان می‌داد دولت حتی بیش از کارفرمایان پا را در یک کفش کرده بود که دستمزد کارگران افزایش 20 درصدی داشته باشد؛ یعنی همانند حقوق کارمندان در سال آینده. همین موضوع باعث ترک جلسه از سوی نمایندگان کارگری شد. اما ظاهرا بعد از چانه‌زنی بسیار، این رقم کمی فراتر رفت و به 24 درصد رسید.

با اینحال بازهم رقم اعلامی با آنچه از نرخ تورم منتشر شده، فاصله قابل توجهی داشت. براساس آخرین اطلاعات منتشر شده از مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه بهمن ماه به 47 درصد رسیده و البته نرخ تورم نقطه‌ای بدتر است؛ بیش از 50 درصد! موضوعی که به نگرانی‌ها از بابت کاهش قدرت خرید کارگران در سال آینده و اینکه بازهم آنها از تامین حداقلی‌های زندگی خود برنیایند، دامن زد.

حقوق کارگران چقدر افزایش یافت؟

سرانجام دیشب بعد از ساعت‌ها چانه‌زنی، نشست شورای عالی کار با تصویب افزایش ۲۷ درصدی حداقل دستمزد پایان یافت. بر این اساس حداقل دستمزد از چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان به ۵ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۳۰ تومان افزایش یافت.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط خبرگزاری ایسنا، شورای‌ عالی کار در مورد مبلغ حق مسکن و بن خواربار نیز تصمیم‌گیری کرد و مبلغ بن خواربار کارگران را یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حق مسکن را ۹۰۰ هزار تومان تعیین کرد. امسال مبلغ حق مسکن کارگران ۶۵۰ هزار تومان و بن خواربار ۸۵۰ هزار تومان بود. حق مسکن جهت اجرا باید به تصویب هیأت دولت برسد.

میزان افزایش برای کارگران سایر سطوح مزدی نیز ۲۱ درصد به اضافه‌ مبلغ ۸۳۵۹۶ تومان روزانه تصویب شد.

به دنبال افزایش ۲۷ درصدی حداقل دستمزد ۱۴۰۲ پایه حقوق کارگران از چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان به ۵ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۳۰ تومان رسید و با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خواربار و حق اولاد به ۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

بر اساس این گزارش، هرچند رقم افزایش حقوق کارگران در جلسه دیشب با تغییراتی همراه شد اما هنوز با نرخ اعلامی تورم فاصله قابل توجهی دارد و بنابراین نمی‌توان انتظار جبران عقب‌ماندگی‌های معیشتی را برای سال آینده داشت.

 

نظر شما