شناسهٔ خبر: 59317120 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مرور رخدادهای سیاسی ۱۴۰۱؛ سال پرتلاطم

آرین افخمی

سال ۱۴۰۱ در یک کلام «سال بلوا» بود. سالی که چند ماه از آن کشور در ناآرامی‌های پس از مرگ مهسا امینی فرو رفت. سالی که متروپل فروریخت، قیمت دلار رکورد شکست و کشور در موج تلاطم امنیتی و اقتصادی ضربه‌های زیادی خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سال ۱۴۰۱ پر از بلوا و جنگ بود اما به قول «عباس معروفی» در رمان «سال بلوا»، «هر جنگی به خاطر صلح در می‌گیرد، و هر صلحی مقدمه‌ای است بر جنگ.»

فروردین؛ سیسمونی

سال ۱۴۰۱ در سیاست با پیام رهبر انقلاب اسلامی آغاز شد و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نطق تلویزیونی خود این سال را سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامیدند.

مرور رخدادهای سیاسی ۱۴۰۱؛ سال پرتلاطم

در ۲ فروردین محمد محمدی‌ری‌شهری وزیر اولین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، دادستان اسبق کشور، نماینده مجلس خبرگان رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و تولیت حرم حضرت عبدالعظیم به علت بیماری در ۷۶ سالگی درگذشت.

در ۱۰ فروردین و در جریان بازی فوتبال ایران و لبنان در ورزشگاه ثامن مشهد، نوع برخورد با زنانی که برای تماشای این مسابقه در ورزشگاه حاضر شده بودند جنجال‌هایی را ایجاد کرد تا جایی که رئیس دولت سیزدهم در ۱۴ فروردین دستور بررسی ویژه این موضوع را داد.

در ۱۶ فروردین در صحن پیامبر اعظم حرم امام رضا (ع) یک فرد با چاقو به سه روحانی حمله کرد که در اثر این اتفاق یکی از مضروبین به شهادت رسید.

در ۲۳ فروردین مسئولان و کارگزاران نظام به دیدار رهبر انقلاب اسلامی رفتند و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، همه مسائل کشور را قطعاً قابل حل خواندند و با تبیین ابعاد مختلف شعار سال، تأکید کردند: منظومه قدرت جمهوری اسلامی و دستاوردهای گوناگون آن در بخش‌های مختلف، ایران را به الگویی جذاب برای ملتها تبدیل کرده است و ناامید کردن مردم و القای حسّ بن‌بست، جفا به مردم و انقلاب است.

در ۳۱ فروردین انتشار عکس‌های سفر همسر و دختر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به ترکیه حاشیه‌ساز شد و پرونده‌ای را با عنوان «سیسمونی گیت» در افکار عمومی باز کرد.

اردیبهشت؛ گرانی

در ۳ اردیبهشت طالبان اقدام به جاده‌سازی بدون هماهنگی قبلی در محدوده مرز دوغارون و نقض مرز کرد که مرزبانی جمهوری اسلامی ایران مانع این کار شد. این اتفاق به تنشی میان نیروهای مرزبانی ایران و طالبان انجامید و دو طرف به روی هم آتش گشودند.

در ۵ اردیبهشت صدها نفر از دانشجویان و اعضای تشکل‌های دانشجویی با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند و در میان صحبت‌های خود از رهبری درخواست کردند که لقب «انقلابی» را از مجلس یازدهم بردارند که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این خواسته گفتند: «حالا صحبت مجلس شد و اعتراض به مجلس و درخواست از من که عنوان انقلابیگری را پس بگیرم از این مجلس. خب خیلی نماینده‌های این مجلس همین جوان‌های دیروز در جایگاه شمایند. یعنی خیلی‌ از آنها جوان‌هایی هستند که چند سال قبل از این مثل شما می‌آمدند می‌ایستادند انتقاد می‌کردند، حرف می‌زدند، اشکال می‌کردند. انقلابی‌اند. این جور نیست که انقلابی نباشند. البته من یکایک را که نمی‌شناسم. مجموعه را می‌بینم روی مجموعه قضاوت می‌کنم. مجموعه بد نیست، خوب است، هم در دولت، هم در مجلس و در بعضی از بخش‌های دیگر، مجموعه خوب است. حالا ممکن است یک اشکالاتی بر بعضی‌ از آنها وارد باشد.»

در هفته اول اردیبهشت محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم، صادق آملی‌لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسئولان نیروی انتظامی از کیفیت خودروهای داخلی انتقاد کردند که این موضوع با واکنش‌های مختلفی مواجه شد.

در ۱۶ اردیبهشت انتشار یک فایل صوتی از مهدی طائب فرمانده قرارگاه عمار جنجال‌هایی را ایجاد کرد. طائب در بخشی از این فایل صوتی گفت: «میثم نیلی برادر داماد رئیس جمهور در انتشار خبر این ماجرا (سفر دختر و همسر قالیباف به ترکیه) نقش جدی داشته و هدف از این درز خبری، تخریب قالیباف و حذف او از ریاست مجلس شورای اسلامی بوده است.» میثم نیلی در واکنش به این اظهارات، طائب شکایت کرد و فردای آن روز طائب با ارائه توضیحاتی از نیلی عذرخواهی کرد.

طائب در توضیحات خود عنوان کرد: «یکی از حاضرین جلسه سوالی پرسید و بنده برای پاسخ به سوال ابتدا ادعای ایشان را تکرار کردم تا مخاطبان مطلب ایشان را متوجه بشوند. وقتی در محاوره برخی کلمات حذف شد چنین به نظر آمد که این حرف‌ها را من گفتم در حالی که این مطالب متعلق به فردی بود که سوال را پرسیده بود. حتی این ادعا نسبت به گذشته هم بود نه ماجرای آقای قالیباف. من آنجا هم گفتم که این ماجرا را نمی‌دانم چه کسی راه انداخته و ماجرا چیست. بنده عرض می‌کنم که ساحت آقای نیلی از این حرف ها مبرّا است و اعتقاد من نسبت به ایشان این نیست و اصلا ایشان در چنین فضایی نیست.»

در ۱۹ اردیبهشت رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از کارگران با اشاره به برنامه‌های مهم دولت در زمینه مسائل اقتصادی تأکید کردند: همه قوا و دستگاه‌ها و مردم به دولت کمک کنند.

در همان روز رئیس دولت سیزدهم در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی وعده داد که پرداخت یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی از برنامه‌های دولت است.

مرور رخدادهای سیاسی ۱۴۰۱؛ سال پرتلاطم

در ۲۱ اردیبهشت در برخی از شهرهای کشور اعتراضات خیابانی به گرانی صورت گرفت که چند روز ادامه پیدا کرد.

همچنین در ۲۱ اردیبهشت رهبر انقلاب اسلامی در دیدار خود با معلمان، میزان تحقق سند تحول آموزش‌وپرورش را خرسند کننده ندانستند و گفتند: با گذشت بیش از ۱۰ سال از تنظیم سند و رفت‌وآمد وزیران متعدد که البته این تعدد مدیریت‌ها نیز نوعی آسیب و آفت است، به این سند به‌عنوان یک مجموعه کامل و بهم پیوسته عمل نشده است.

خرداد؛ متروپل

در ۱ خرداد سید احمد عبودتیان از سوی رئیس دولت سیزدهم به عنوان «دستیار رئیس جمهور در امور مردمی‌سازی» منصوب شد.

در همان روز سرهنگ پاسدار صیاد خدایی از مدافعان حرم در مقابل منزلش در تهران ترور شد.

در ۲ خرداد ساختمان متروپل آبادان به دلیل شکست سازه‌ای بخشی از آن فرو ریخت که در این حادثه ۴۳ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر مصدوم شدند. نحوه ساخت متروپل و روابط مالک آن با برخی اشخاص، اعتراضاتی را در شهرهای مختلف رقم زد.

مرور رخدادهای سیاسی ۱۴۰۱؛ سال پرتلاطم

در ۴ خرداد محمدباقر قالیباف برای بار سوم به ریاست مجلس یازدهم رسید. در همین روز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دیدار رهبر انقلاب اسلامی رفتند.

در ۱۴ خرداد رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی سخنرانی کردند. در این مراسم شعارهایی علیه سید حسن خمینی از سوی عده‌ای سر داده شد که رهبر انقلاب در واکنش به آن نسبت به تعرض به نوه رهبر فقید انقلاب اعتراض کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود با اشاره به برخی حواشی در زمان سخنرانی حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی تأکید کردند: شنیدم در زمان سخنرانی جناب آقای حاج سیدحسن خمینی، کسانی سر و صدا کردند. همه بدانند که من با این کارها و سر و صداها مخالف هستم.

در همان روز سید محمود دعایی از انقلابیون باسابقه، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و عضو حزب اصلاح‌طلب مجمع روحانیون مبارز در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

در ۱۵ خرداد به صندوق امانات بانک ملی در خیابان انقلاب دستبرد زده شد. البته به گفته پلیس، سارقین ۵ روز بعد دستگیر شدند.

در ۱۷ خرداد یک گروه هکری به سایت شهرداری تهران حمله و برخی اطلاعات شهروندان را پاک کردند.

در ۲۴ خرداد حجت عبدالملکی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از سمت خود استعفاء کرد. در همان روز مجلس به سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت کارت زرد داد.

در ۲۸ خرداد یک فروند هواپیمای اف‌۱۴ ارتش در اصفهان سقوط کرد. خلبان و کمک‌خلبان این جنگنده با استفاده از چتر نجات، نجات پیدا کردند.

در ۲۹ خرداد مصوبه مجلس درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی و خروج آن‌ها از شمول دیوان عدالت اداری اعتراض‌هایی را به همراه داشت.

تیر؛ خداحافظی طائب از اطلاعات سپاه

در ۲ تیر سردار سرتیپ محمد کاظمی از سوی فرمانده کل سپاه به جای حسین طائب به ریاست سازمان اطلاعات سپاه منصوب و طائب به عنوان مشاور فرمانده سپاه منصوب شدند.

مرور رخدادهای سیاسی ۱۴۰۱؛ سال پرتلاطم

همچنین در ۴ تیر سردار سرتیپ دوم حسن مشروعی‌فر به جای سردار ابراهیم جباری راهی فرماندهی سپاه ولی امر شد.

در ۶ تیر هم سردار مجید خادمی به ریاست سازمان حفاظت اطلاعات سپاه منصوب شد.

در همان روز به صنایع فولاد کشور حمله سایبری صورت گرفت.

در ۱۷ تیر سید مصطفی تاج‌زاده معاون وزیر کشور دولت اصلاحات بار دیگر بازداشت شد.

در ۲۱ تیر سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی از مجلس کارت زرد گرفت.

در ۲۵ تیر احمد جنتی بار دیگر به عنوان دبیر شورای نگهبان در سمت خود ابقاء شد.

در ۲۷ تیر خبر دستگیری مهدی میرسلیم فرزند سید مصطفی میرسلیم نماینده مجلس در سال ۱۳۹۸ به جرم ارتباط با سازمان مجاهدین خلق (منافقین) منتشر شد و جنجال‌هایی را علیه پدرش به عنوان یکی از مسئولان ارشد سابق و نماینده فعلی مجلس ایجاد کرد.

مرداد؛ پرتاپ ماهواره خیام

در ۵ مرداد ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

در ۷ مرداد بارش شدید باران در تهران و نقاط مختلف کشور مشکلاتی را ایجاد کرد تا جایی که سید ابراهیم رئیسی برای بررسی مناطق سیل‌زده راهی فیروزکوه شد.

مرور رخدادهای سیاسی ۱۴۰۱؛ سال پرتلاطم

در ۱۱ مرداد سومین کارت زرد مجلس به وزرای دولت به سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان داده شد.

در ۱۳ مرداد از سوی وزارت اطلاعات اعلام شد که سربازان گمنام امام زمان (عج) ۱۰ نفر از تروریست‌های تکفیری-صهیونیستی داعش که قصد انجام چند عملیات تروریستی در میان عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را داشتند؛ دستگیر شدند.

در ۱۸ مرداد میرحسین موسوی از حصر در بیانیه‌ای جنجالی مواضعی درباره موروثی شدن حکومت و شهید سردار همدانی اتخاذ کرد که با واکنش‌هایی مواجه شد.

در همان روز ماهوار خیام به وسیله ماهواره‌بر سایوز روسیه از قزاقستان به فضا پرتاب شد.

در ۲۱ مرداد دور اول سفرهای استانی رئیسی با سی و یکمین سفر او به کرمان به پایان رسید.

در ۲۳ مرداد حکم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای یک ماه تمدید شد.

در ۲۶ مرداد اظهارات سعید لیلاز اقتصاددان اصلاح‌طلب در مخالفت با برجام و اینکه «آرامش از گلوله توپ بیرون می‌آید نه از مذاکره» واکنش‌های منفی زیادی به خود دید.

در ۲۵ مرداد ارسال گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه به قوه قضاییه و انتشار آن جنجال زیادی ایجاد کرد. در این گزارش موارد متعددی از فساد که تا ۹۱ هزار میلیارد تومان می‌رسید باعث ایجاد انتقادات فراوانی شد.

شهریور؛ مرگ مهسا

در ۲ شهریور حسن روحانی رئیس‌جمهور پیشین، گزارش‌های مرتبط با خود در موضوع تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه را تکذیب کرد.

در ۷ شهریور اولین نشست خبری رئیسی با رسانه‌ها پس از ریاست بر دولت سیزدهم برگزار شد. رئیس قوه مجریه مسئله مسئولیت‌پذیری دولت، تصمیم‌گیری به‌هنگام و معطل نکردن کشور را از موارد تغییر رویکردها در دولت مردمی دانست و خاطرنشان کرد: از ابتدا بنا را بر این گذاشتیم که همه در دولت مسئولیت‌پذیر باشند و تصمیمات لازم را به موقع اتخاذ و اجرا کنند. کشور نیازمند تصمیم‌های متقن و قوی برای باز کردن گره‌هاست.

در ۸ شهریور اعضای کابینه سیزدهم به مناسبت هفته دولت با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، زنده کردن امید و اعتماد مردم را مهم‌ترین توفیق دولت دانستند و افزودند: مردم می‌بینند که دولت در وسط میدان و مشغول کار و تلاش برای حل مشکلات و خدمت‌رسانی به آنها است و این واقعیت، امید و اعتماد عمومی را تا حد زیادی احیاء کرده است البته این تلاش‌ها در برخی زمینه‌ها به نتیجه رسیده و در بعضی زمینه‌ها نیز هنوز به نتایج لازم نرسیده است.

در ۱۱ شهریور خبر بازداشت قاسم مکارم‌شیرازی مشاور عالی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی منتشر شد.

در ۱۱ شهریور ناوشکن جماران با قایق‌های بدون سرنشین آمریکایی درگیر شد.

در ۱۳ شهریور رئیس قوه مجریه ۱۰ ماموریت به بانک مرکزی برای تحول داد.

در ۱۶ شهریور به دلیل هرج و مرز در مرز ایران و عراق برای سفر اربعین مرز دو کشور بسته شد.

در ۱۶ شهریور اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری با یک بیانیه درباره شایعات جانشینی رهبری پایان یافت.

در ۲۱ شهریور سیاست‌های کلی برنامه هفتم از سوی رهبر انقلاب اسلامی ابلاغ شد.

در ۲۵ شهریور روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با استناد به چهار منبع، ادعاهایی را درباره وضعیت سلامتی رهبر انقلاب منتشر کرد که منجر به ایجاد شایعاتی درباره وضعیت جسمانی ایشان شد. اما حضور رهبری در میان ورزشکاران و سخنرانی ایستاده حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ۲۶ شهریور در دیدار دانشجویان به این شایعات پایان داد.

در ۲۵ شهریور مرگ «مهسا امینی» پس از انتقال به یکی از مراکز پلیس امنیت اخلاقی آغاز بلوایی بود که چند ماه منجر به ایجاد اعتراضات و ناآرامی‌هایی در نقاط مختلف کشور شد.

مرور رخدادهای سیاسی ۱۴۰۱؛ سال پرتلاطم

در ۲۶ شهریور مراسم خاکسپاری مرحومه امینی در شهر سقز با حضور گسترده مردم برگزار شد.

در ۲۸ شهریور اعتراضاتی در تهران، رشت، اصفهان، مشهد، کرج و... به این اتفاق صورت گرفت که منجر به درگیری میان مردم و نیروهای امنیتی و انتظامی شد.

در ۲۹ شهریور اعضای دوره نهم مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رهبر انقلاب منصوب شدند که صادق آملی‌لاریجانی باز هم به ریاست مجمع رسید. نبود اشخاصی مثل حسن روحانی، علی‌اکبر ناطق‌نوری و اسحاق جهانگیری در میان اعضای جدید مجمع تشخیص از نکات قابل توجه این انتصاب بود.

در ۳۰ شهریور تعدادی از رونامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای از جمله «نیلوفر حامدی» خبرنگار روزنامه «شرق» که پیگیر اخبار مرگ مهسا امینی بود و «الهه محمدی» خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» که گزارشی از مراسم خاکسپاری مهسا امینی در سقز تهیه کرده بود بازداشت شدند.

مهر؛ آتش‌سوزی زندان اوین

در هفته اول مهر اعتراضات به درگذشت مهسا امینی و نوع برخورد با معترضان در شهرهای مختلف کشور ادامه پیدا کرد. معترضان در چند شنبه متوالی با حضور در خیابان‌ها و دانشگاه‌ها شعارهایی را در اعتراض  سر دادند و ناآرامی‌هایی در شهرهای مختلف کشور رخ داد.

در ۶ مهر رئیس دولت سیزدهم در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با اشاره به اعتراضات خیابانی، اعتراض در چارچوب را حق مردم دانست.

در ۸ مهر حمله به معترضان سیستان و بلوچستانی و کشته شدن و زخمی شدن تعدادی از مردم باعث اعتراض مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه مسجد مکی زاهدان و بسیاری از فعالان سیاسی و مردم شد که در ۱۴ مهر رئیس دولت سیزدهم به وزیر کشور دستور داد حوادث  زاهدان به سرعت مورد رسیدگی قرار گیرد.

در ۱۰ مهر به دنبال تجمع دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف، نیروهای امنیتی با محاصره این دانشگاه تعدادی از دانشجویان را بازداشت کردند که خبر این اتفاق باعث هجوم خانواده زندانیان و تعدادی از مردم به سمت خیابان‌های اطراف دانشگاه شریف و اعتراضاتی شد.

در ۱۱ مهر رهبر انقلاب اسلامی در مراسم مشترک دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح در سخنانی با اشاره به حوادث رخ داده در کشور تأکید کردند: با صراحت می‌گویم این حوادث طراحی آمریکا، رژیم صهیونیستی و دنباله‌روهای آنها است. مشکل اصلی آن‌ها با ایران قوی و مستقل و پیشرفت کشور است. ملت ایران در این حوادث کاملاً قوی ظاهر شد و در آینده نیز هر جا که لازم باشد، شجاعانه وارد میدان خواهد شد.

در ۱۲ مهر محمد هادی زاهدی‌وفا که از سوی رئیس دولت سیزدهم برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شده بود نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

در ۲۰ مهر اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از همه مسئولان خواستند که نگذارند ناآرامی‌های صورت گرفته در کشور تمرکز آنان را از حل مشکلات کشور به هم بزند.

در ۲۳ مهر آتش‌سوزی در زندان اوین باعث ایجاد ناآرامی‌هایی در این زندان شد و بسیاری از خانواده‌های بازداشتی‌ها را نگران کرد. فیلم‌های منتشرشده از این اتفاق شایعاتی را درباره دلایل آتش‌سوزی در اوین رقم زد که شائبه‌هایی را ایجاد کرد.

مرور رخدادهای سیاسی ۱۴۰۱؛ سال پرتلاطم

در هفته آخر مهر تعدادی از چهره‌های ورزشی و هنری در شبکه‌های اجتماعی نسبت به حوادث رخ داده در کشور انتقاد کردند. از جمله علی دایی که به مرگ اسرا پناهی در اردبیل و دلایلی که از سوی برخی مسئولان برای آن عنوان شد اعتراض کرد.

در ۲۷ مهر رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با نخبگان نسبت به حوادثی که در دانشگاه‌ها رخ داده واکنش نشان دادند و از تلاش عده‌ای برای تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز علمی انتقاد کردند.

آبان؛ حمله به شاهچراغ

در ۴ آبان و در چهلمین روز درگذشت مهسا امینی دامنه اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف گسترده‌تر شد که در این ناآرامی‌ها تعدادی از معترضان و نیروهای امنیتی کشته و زخمی شدند. همچنین ادامه تجمعات دانشجویی در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی صورت گرفت که منجر به بازداشت تعدای از دانشجویان شد.

در همان روز ساختمان متروپل آبادان به صورت کامل فرو ریخت و در یک حمله تروریستی به زائران حرم شاهچراغ شیراز که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت ۱۳ نفر به شهادت رسیدند.

مرور رخدادهای سیاسی ۱۴۰۱؛ سال پرتلاطم

در ۶ آبان وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در اولین بیانیه مشترک خود به بیان جزئیاتی درباره ناآرامی‌های صورت گرفته در کشور پرداختند.

در همان روز شورای تامین زاهدان درباره وقایع ۸ مهر اطراف مسجد مکی بیانیه‌ای صادر کرد و با پذیرفتن اشتباهات صورت گرفته در برخورد با مردم، رئیس پلیس زاهدان و کلانتری که از آنجا شلیک صورت گرفته بود، برکنار شدند.

در ۱۰ آبان استیضاح سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس رای نیاورد. در همان روز محسن منصوری به سمت معاون اجرایی رئیس دولت سیزدهم و سرپرست نهاد ریاست جمهوری منصوب شد.

در ۱۲ آبان اعتراضات خیابانی و ناآرامی‌ها در نقاط مختلف کشور ادامه پیدا کرد و در خاش تعدادی کشته و مجروح شدند. فردای آن روز مولوی عبدالحمید درخواست برگزاری رفراندوم را مطرح و نسبت به کشته شدن مردم در خاش اعتراض کرد.

در ۱۵ آبان حجت عبدالملکی وزیر مستعفی کار به سمت دبیر مناطق آزاد کشور منصوب شد.

در ۱۶ آبان وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای از دستگیری ۲۶ نفر از عاملان حمله تروریستی به حرم شاهچراغ خبر داد.

در ۱۷ آبان دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در یک تجمع اعتراضی شرکت کردند. در همان روز سخنان علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت درباره «مثل اب خوردن بودن شلیک به معترضان» جنجال‌ها و انتقاداتی را ایجاد کرد.

در ۱۸ آبان دادستان سیستان و بلوچستان توضیحاتی را درباره مرگ «خدانور لجه‌ای» و سوابق او ارائه کرد که با واکنش‌هایی مواجه شد.

در ۲۲ مرداد نمایندگانی از سوی رهبر انقلاب اسلامی به ریاست حاج علی‌اکبری به سیستان و بلوچستان سفر و با علما و مردم برای حل مشکلات به وجود آمده دیدار و گفت‌وگو کردند.

در ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان به دنبال انتشار فراخوان‌هایی برای اعتراض، تعدادی از بازاریان اعتصاب کردند و اعتراضات خیابانی در برخی شهرها رخ داد. در ۲۵ آبان و در آنچه حمله تروریستی عنوان شد به سوی تعدادی از شهروندان در ایذه شلیک صورت گرفت که کشته شدن کودکی به نام «کیان پیرفلک» و انتشار فیلم‌هایی از او افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد.

در ۲۹ آبان تعداد زیادی از ورزشکاران و هنرمندان به دنبال اعتراضات خورد نسبت به حوادث رخ داده از کشور احضار و برخی بازداشت شدند.

در روزهای پایانی آبان به دنبال گسترده شدن اعتراضات در مناطق کردنشینی مثل کهاباد، جوانرود، بوکان و... و ایجاد ناآرامی و برخورد با این ناآرامی‌ها از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی، تعدادی کشته و زخمی شدند و موجی از بازداشت‌ها در این مناطق صورت گرفت.

آذر؛ جام جهانی

در ۱ آذر استعفای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به دلیل بیماری از سوی رئیس دولت سیزدهم پذیرفته شد.

در ۴ آذر اعتراضات خیابانی در زاهدان و در حمایت از مردم کردستان صورت گرفت که ۴ نفر در این اعتراضات کشته شدند.

در دهه اول آذر و با برگزاری رقابت‌های جام جهانی، مسابقات تیم فوتبال ایران و برد ولز و باخت به انگلیس و آمریکا باعث ایجاد واکنش‌های متفاوتی از سوی معترضان و نیروهای امنیتی و ناآرامی‌های خیابانی شد.

در ۹ آذر مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر از مدارس قم آغاز شد.

در ۱۵ و ۱۶ آذر سران قوا با حضور در دانشگاه‌های مختلف به مناسبت روز دانشجو علاوه بر سخنرانی با دانشجویان دیدار و گفت‌وگو کردند.

مرور رخدادهای سیاسی ۱۴۰۱؛ سال پرتلاطم

در ۱۶ آذر مجلس شورای اسلامی به مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی رای اعتماد داد.

در ۱۷ آذر رستم قاسمی وزیر پیشین راه و شهرسازی دولت سیزدهم و وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان درگذشت.

در ۲۴ آبان دور دوم سفرهای استانی رئیس قوه مجریه با سفر به خراسان جنوبی آغاز شد.

دی؛ اعدام جاسوس انگلیسی

در ۱ دی عباس شیبانی از انقلابیون باسابقه، نماینده مجلس قانون‌گذاری موسسان، نماینده ادوار اول تا پنجم مجلس شورای اسلامی و عضو شورای شهر ادوار دوم تا چهارم تهران در ۹۱ سالگی درگذشت.

در ۸ دی و جلسه فوق‌العاده هیات دولت محمدرضا فرزین جایگزین علی صالح‌آبادی در ریاست بانک مرکزی شد.

در دو هفته اول دی رشد بی‌سابقه نرخ ارز و قیمت دلار و همچنین آلودگی هوا در نقاط مختلف کشور اعتراض‌هایی را ایجاد کرد.

در ۱۴ دی رهبر انقلاب اسلامی در دیدار صدها تن از زنان فرهیخته و فعال در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی با اشاره به حوادث کشور به بهانه آزادی زنان، اظهار کردند: چند سال قبل در یکی از سفرهای استانی و در جمع علمای آن منطقه گفتم که چرا خانمی را که قدری موهایش بیرون و به تعبیر رایج بدحجاب و در واقع، ضعیف‌الحجاب است، متهم می‌کنید در حالی که در استقبال مردمی شماری از خانم ها چنین حجابی داشتند. اینها زنان و دختران خودمان هستند که در مراسم دینی و انقلابی هم شرکت می‌کنند.

در ۱۷ دی سردار احمدرضا رادان به عنوان فرمانده کل نیروی انتظامی کشور جایگزین سردار حسین اشتری شد.

در همان روز محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی به اتهام مشارکت در قتل روح‌الله عجمیان در جریان ناآرامی‌های کشور اعدام شدند.

در ۲۴ دی علیرضا اکبری از مقامات سابق کشور به جرم جاسوسی اعدام شد.

از ۲۲ تا ۲۷ دی ورود موج سرما و برف به نقاط مختلف کشور و افت فشار گاز موجی از نارضایتی را در کشور ایجاد کرد.

در ۲۹ دی برگزاری نشست بانوان تاثیرگذار به ابتکار جمیله علم‌الهدی همسر سید ابراهیم رئیسی و حضور بانوانی از کشورهای مختلف جنجال‌هایی را ایجاد کرد.

مرور رخدادهای سیاسی ۱۴۰۱؛ سال پرتلاطم

بهمن؛ مولدسازی

در ۲ بهمن رئیس قوه مجریه با حضور در صحن مجلس از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ دفاع کرد.

مرور رخدادهای سیاسی ۱۴۰۱؛ سال پرتلاطم

در ۷ بهمن حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران باعث تنش میان آذربایجان و خروج کارکنان سفارت آذربایجان از ایران شد. در این حمله یک نیروی امنیتی آذربایجانی کشته شد و چند نفر مجروح شدند.

در ۸ بهمن بررسی اجرای کامل قانون مولدسازی اموال دولت در جلسه سران قوا و دادن مصونیت قضایی به اعضای هیات مولدسازی باعث انتقادات فراوانی نسبت به این تصمیم شد.

در ۱۶ بهمن با حکم رهبر انقلاب، بازداشت‌شدگان حوادث اخیر کشور به صورت مشروط عفو شدند و موجی از آزادی زندانیان آغاز شد.

در ۲۲ بهمن و در جریان برگزاری راهپیمایی گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رئیس دولت سیزدهم با اشاره به عفو رهبری از برنامه‌های دولت در این مورد و رفع ممنوعیت‌ها سخن گفت.

در ۲۴ بهمن حسن روحانی رئیس‌جمهور پیشین در دیدار دوره‌ای با اعضای کابینه خود بر ترمیم سرمایه اجتماعی از دست رفته در حوادث اخیر تاکید کرد.

در ۲۹ بهمن کارگزاران نظام و سفرای کشورهای خارجی به مناسبت عید مبعث به دیدار رهبر انقلاب اسلامی رفتند و در این دیدار رئیس دولت سیزدهم قول کنترل تورم را داد.

اسفند؛ پایان ۷ سال قهر با عربستان

در ۲ اسفند اجلاسیه دو روزه یازدهم دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری برگزار شد و اعضای هیات رئیسه انتخاب شدند که احمد جنتی بار دیگر به ریاست این مجلس برگزیده شد. و پس از در ۴ اسفند آن نمایندگان مجلس خبرگان با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

در ۴ اسفند بالگرد حامل سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان و همراهانش در کرمان سقوط کرد که اسماعیل احمدی مشاور و رئیس دفتر وزیر در این حادثه کشته شد و سجادی برای چند روز به کما رفت.

در ۶ اسفند از سوی رئیس قوه مجریه، سکینه سادات پاد به عنوان مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی و محمدامین آقامیری به سمت دبیر شورای عالی فضای مجازی منصوب شدند.

در طول ماه اسفند مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در بسیاری از مدارس شدت گرفت و باعث ایجاد اعتراضاتی توسط اولیای دانش‌آموزان و تعطیلی برخی مدارس شد. به دنبال این اتفاقات رهبر انقلاب اسلامی در ۱۵ اسفند و ژس از کاشت سه نهال به مناسبت روز درختکاری، در واکنش به این اتفاق آن را جنایتی غیر قابل اغماض خواندند که باید عواملش شناسایی و مجازات شوند.

مرور رخدادهای سیاسی ۱۴۰۱؛ سال پرتلاطم

همچنین افزایش قیمت دلار تا ۶۰ هزار تومان باعث ایجاد انتقاداتی از سوی فعالان سیاسی و اقتصادی شد. البته برخی اقدامات دولت و پس از آن توافق ۱۹ اسفند ایران و عربستان در چین برای از سرگیری روابط بعد از ۷ سال، باعث ریزش قیمت دلار تا ۴۳ هزار تومان شد.

به هر حال سال ۱۴۰۱ با تمام سختی‌هایش و با تقدیری عجیب برای ملت ایران به پایان رسید. به قول «عباس معروفی» در رمان «سال بلوا»، «تقدیر، اسب رم‌کرده‌ای است که نمی‌شود به آن دهنه زد.»

انتهای پیام

نظر شما