شناسهٔ خبر: 59312435 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیش از 274 هزار حمله به یمن در هشت سال جنگ/تلفات متجاوزان 21 هزار نفر شد

تهران-ایرنا- سخنگوی نیروهای مسلح یمن عصر امروز یکشنبه با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی دستاوردهای مقاومت یمن در طول هشت سال تجاوز ائتلاف سعودی، عملیات های دو طرف و میزان تلفات نیروهای خارجی را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در این نشست خبری گفت: تعداد حملات جنگنده‌های متجاوزان به یمن طی هشت سال گذشته بیش از ۲۷۴ هزار و ۳۰۲ حمله بوده و ۵۹ مورد از این حملات حمله در سال گذشته انجام شد.

به گفته وی، «این ارقام فقط شامل مواردی است که مقامات و نهادهای ذی‌ربط موفق به رصد و ثبت آنها شده‌اند».

وی گفت: تجاوز به کشور ما و محاصره آن تحت رهبری و نظارت آمریکا و با مشارکت غرب صورت گرفته و ما در سال‌های گذشته میزان مشارکت هر کشور در ائتلاف متجاوز را رصد کرده‌ایم.

سریع اضافه کرد: نیروهای ما در طول نبرد برای مقابله با تجاوزات وحشیانه بیش از ۱۳ هزار و ۲۲۹ عملیات نظامی انجام دادند. از میان این عملیات‌های نظامی، ۶۷۰۲ عملیات هجومی و ۶۵۲۷ عملیات پاسخ و خنثی سازی تلاش های تهاجمی و پیشروی‌های دشمن بود.

«نیروهای مسلح کشورمان طی هشت سال گذشته با انجام ده‌ها عملیات نظامی منحصر به فرد و گسترده به دستاوردهای میدانی دست یافته‌اند».

وی افزود: نیروی موشکی با هدف قرار دادن تجمعات و مواضع دشمن در داخل خاک یمن، ۱۸۲۸ عملیات نظامی از جمله ۱۲۳۷ عملیات داشت. از این رقم ۵۸۹ عملیات موشکی، دشمن را در خارج از جغرافیای ما هدف قرار داد که شامل عملیات‌هایی در عمق عربستان و امارات بود.

به گفته وی، «نیروی موشکی دارای سامانه‌های موشکی متعدد و متفاوتی از جمله بالستیک و بالدار است».

سریع درباره عملیات‌های پهپادی تصریح کرد: یگان پهپادی ارتش یمن طی هشت سال گذشته ۱۲ هزار و ۹ مورد عملیات شامل ۳۲۶۴ عملیات تهاجمی و ۸۷۴۵ عملیات شناسایی داشت. پهپادها ۲۲۶۷ عملیات در داخل خاک یمن و ۹۹۷ عملیات خارجی انجام دادند.

وی ادامه داد: کل عملیات پدافند هوایی طی هشت سال جنگ بالغ بر ۴۵۸۵ عملیات شامل ۲۰۲۲ عملیات تیراندازی و اصابت به هدف و ۲۵۶۵ عملیات پاسخ بوده است. پدافند هوایی موفق شد ۱۶۵ فروند هواپیمای جاسوسی و جنگی دشمن را سرنگون کند.

«در این عملیات‌ها ۱۳ فروند جنگنده، ۱۰ آپاچی و ۶ بالگرد از جمله بالگرد «بلک هاوک» سرنگون شدند. همچنین ۴۸ فروند پهپاد مسلح متعلق به نیروی هوایی آمریکا و ۱۲۳ هواپیمای جاسوسی دیگر نیز سرنگون شدند».

** آمار عملیات‌های نیروی دریایی و زمینی ارتش یمن

سخنگوی نیروهای مسلح یمن به تشریح عملیات‌های نیروی دریایی و زمینی ارتش یمن پرداخت و گفت: نیروی دریایی و پدافند ساحلی طی هشت سال گذشته ۳۸ عملیات خاص داشت و طی آن شناورهای نیروی دریایی عربستان و امارات را هدف قرار داد.

به گفته وی، «عملیات‌های یگان‌های مختلف نیروی زمینی بالغ بر ۲۵۰ هزار مورد بود. تعداد کل عملیات تک تیراندازی از زمان ورود به خط نبرد به ۷۱ هزار و ۱۲۸ مورد رسید که از این رقم ۵۲۱۳ عملیات تک تیراندازی در سال هشتم جنگ رخ داد و از این تعداد ۳۳۷۴ عملیات به صورت صوتی و تصویری مستند شده است».

وی گزارش داد: عملیات‌های یگان های مهندسی بالغ بر ۲۲ هزار و ۸۵۴ مورد بود که طی آن تجمعات نظامیان دشمن هدف قرار گرفت. همچنین تعداد کل عملیات یگان ضد زره طی هشت سال بالغ بر ۷۹۴۲ عملیات بود و در این عملیات های ضد زرهی، ۳۰۸۲ استحکامات، تجمع و پادگان‌های دشمن و ۴۸۶۰ خودرو دشمن مورد هدف قرار گرفتند.

«مجموع عملیات انجام شده توسط یگان توپخانه ارتش نیز در طول هشت سال جنگ حدود ۸۵۶۳۴ عملیات بوده است».

** تلفات انسانی

سریع درباره شمار تلفات ائتلاف متجاوز عربی در این جنگ گفت: تلفات ارتش دشمن سعودی طی هشت سال به بیش از ۱۰ هزار و ۸۴۰ کشته و مجروح رسید که ۳۶ افسر و نظامی سعودی طی سال هشتم جنگ کشته و ۴۵ تن دیگر در همین سال مجروح شده‌اند.

«تلفات دشمن اماراتی نیز بیش از ۱۲۵۱ کشته و مجروح شامل افسران عالی رتبه بود. تعداد کشته‌ها و مجروحان ارتش سودان نیز به بیش از ۹۵۴۵ نفر رسید که بیش از ۴۰ افسر و نظامی سودانی در هشتمین سال تجاوز کشته و ۶۵ نفر دیگر زخمی شدند».

به گفته وی، «طی سال‌های جنگ ۲۶۱ هزار و ۲۴۳ مزدور یمنی کشته و مجروح شده‌اند».

سخنگوی نیروهای مسلح یمن خاطرنشان کرد: ادامه تجاوز و محاصره به معنای خسارات بیشتر برای کشورهای متجاوز و حامیان آنهاست و ادامه نبرد فقط به تشدید بیشتر عملیات‌ها و کار روی گزینه‌های قانونی برای دفاع از کشورمان منجر خواهد شد.

وی تاکید کرد «رژیم‌های که تجاوز به یمن را آغاز کردند، باید درس‌هایی را از اتفاقات سال‌های تجاوز و قدرتمندتر شدن یمن بگیرند».

عربستان سعودی از ششم فروردین ۱۳۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از هشت سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به کاهش تجاوزات خود شدند.

نظر شما