شناسهٔ خبر: 59280862 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

سال 1401 در یک نگاه/ هر آنچه در حوزه فرهنگ و هنر گذشت

موج نیوز بهاره بهرامی / موج نیوز

امسال به واقع یکی از پرتلاطم ترین سال های دهه اخیر بود، چهره های به یادماندنی که پرکشیدند، چهره هایی که از عرصه هنر خداحافظی کردند و هنرمندانی که در جشنواره فجر خوش درخشیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، سال ۱۴۰۱ به باور بسیاری از مردمی سالی پر از تنش و حادثه بود و امروز با عبور از تمام حوادث رخ داده در آستانه ورود به سال جدید هستیم و در این گزارش بنا داریم مهمترین اتفاقات سال ۱۴۰۱ در حوزه فرهنگ و هنر کشور را مرور کنیم.

 

هنرمندانی که در سال ۱۴۰۱ به دیار باقی شتافتند

 

امسال به واقع یکی از غم انگیز ترین سال های دهه اخیر بود ، چه جوان ها و دسته گل هایی که پرکشیدند و چه بازیگران و چهره های تاثیرگذاری که رفتنشان آواری از غم در دل و زندگیمان به جای گذاشت.

 در کنار مرور نام تمام هنرمندان و چهره های تاثیرگذار از دست رفته، یاد می کنیم از همه نیکو صفتانی که اسمشان در این لیست نیست، اما یادشان، مرامشان و شجاعتشان همواره در تاریخ ماندگار شده است.

شهلا ناظریان _ دوبلور

شهلا ناظریان متولد دی ماه 1326 در تهران، دوبلور و بازیگر است. تحصیلکرده مقطع دبیرستان بود و از سال 1340 وقتی 16 ساله بود وارد عرصه دوبله شد و با دوبله فیلم «هشت زن از جهنم» شناخته شد.

استاد شهلا ناظریان 4 اردیبهشت 1401 در 75 سالگی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت، همچنین همسر ایشان حسین عرفانی از دیگر دوبلورهای معروف 1 شهریور 1397 درگذشت.

شهلا ناظریان

محمد علی اسلامی ندوشن _ نویسنده

محمد علی اسلامی ندوشن متولد 3 شهریور 1303 در یزد شاعر و نویسنده بود. وی فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه تهران می باشد که فعالیت خود را از سال 1337 با سرودن شعر آغاز کرد و از سال 1369 به مترجمی کتاب روی آورد.

استاد محمد اسلامی ندوشن روز 5 اردیبهشت 1401 در 97 سالگی به دلیل کهولت سن در شهر تورنتو کشور کانادا درگذشت.

نادر طالب زاده _ مجری

نادر طالب زاده متولد 4 دی 1332 در تهران، مجری و منتقد است. او فارغ التحصیل لیسانس ادبیات انگلیسی از دانشگاه راندولف میکن و فوق لیسانس کارگردانی سینما از دانشکا کلمبیا می باشد.سال 1359 با فعالیت مستند سازی شروع به کار کرد، سپس بعنوان منتقد سیاست های رسانه آمریکا در تلویزیون و در قامت کارشناس و سخنران حاضر شد.

طالب زاده روز 9 اردیبهشت 1401 در 69 سالگی به علت عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت.

نادر طالب زاده

سید عبدالله فاطمی نیا _ روحانی

سید عبدالله فاطمی نیا متولد 23 مرداد 1325 در تبریز روحانی و سخنران بود. او تحصیلکرده حوزه می باشد که به مدت 30 سال شاگرد «علامه حسن مصطفوی» بود سپس بعنوان خطیب، استاد اخلال و کتاب شناس در صدا و سیما حضور داشت.

 سید عبدالله فاطمی نیا در بهمن 1397 به سرطان مبتلا شد و در نهایت روز 26 اردیبهشت 1401 در 76 سالگی دار فانی را وداع گفت.

روح الله مفیدی _ بازیگر

روح الله مفیدی متولد 7 مرداد 1308 در یزد، بازیگر سینما و تلویزیون بود. بیشتر شهرت ایشان قبل از انقلاب در سال 1355 با سریال «دایی جان ناپلئون» شروع شد. استاد روح الله مفیدی روز جمعه 24 تیر 1401 بعد از مدت ها مبارزه با بیماری سرطان در 93 سالگی درگذشت.

روح الله مفیدی

اسماعیل شنگله _ بازیگر

سماعیل شنگله متولد 13 خرداد 1315 در تهران، بازیگر است. فارغ التحصیل لیسانس کارگردانی از آکادمی هنرهای نمایشی وین می باشد که با فیلم «دایره مینا» سال 1353 اولین بار جلوی دوربین رفت. شهرت ایشان از سال 1379 با فیلم «سام و نرگس» شروع شد.

استاد اسماعیل شنگله بامداد روز شنبه 25 تیر 1401 به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در 86 سالگی دار درگذشت.

اسماعیل شنگله

پرویز فیروز کار _ دوبلور

پرویز فیروز کار متولد 20 اردیبهشت 1318 در تهران دوبلور بود. فعالیت دوبلوری خود را از سال 1348 در 30 سالگی شروع کرد و با دوبله مجموعه «جان کوچولو» و عموی سندبار در مجموعه «ماجراهای سندبار» مورد توجه قرار گرفت. ایشان روز 29 تیر 1401 در 83 سالگی بر اثر بیماری ای ال اس در شهر لس آنجلس آمریکا دار فانی را وداع گفت.

هوشنگ ابتهاج _ شاعر

هوشنگ ابتهاج متولد 6 اسفند 1306 در رشت، شاعر و پژوهشگر ادبی است. دانش آموخته مدرسه تمدن تهران  بود که سال 1325 وقتی 19 ساله بود اولین مجموعه شعر خود را بنام «نخستین نغمه ها» منتشر کرد.

 استاد هوشنگ ابتهاج بامداد روز چهارشنبه 19 مرداد 1401 در سن 94 سالگی به علت کهولت سن در آلمان، دار فانی را وداع گفت و در ایران دفن شد.

هوشنگ ابتهاج

بابک برزویه _ عکاس

بابک برزویه متولد 23 شهریور 1348 در تهران عکاس سینما، بازیگر ،کارگردان و مطبوعات بود. او از سال 76 با عکاسی فیلم «ایلیا نقاش جوان» وارد عرصه عکاسی حرفه ای شد و بعدها مدرس این رشته هم بود. بابک برزویه 25 مرداد 1401 در 53 سالگی به علت بیماری مغزی از دنیا رفت.

منوچهر اسماعیلی _ دوبلور

منوچهر اسماعیلی متولد 8 فروردین 1318 در کرمانشاه، دوبلور است. بعد از گرفتن دیپلم ترک تحصیل کرد و سال 1338 در 20 سالگی با حمایت علی کسمایی با فیلم «دروازه های پاریس» کارش را در دوبله شروع کرد. او با دوبلوری در فیلم «بن هور» در سال 1341 درخشید.

استاد منوچهر اسماعیلی در شامگاه روز دوشنبه 31 مرداد 1401 به دلیل ابتلا به عارضه قلبی در 83 سالگی و در منزل شخصی خود درگذشت.

منوچهر اسماعیلی

عباس معروفی _ نویسنده

عباس معروفی متولد 27 اردیبهشت 1336 در تهران نویسنده و شاعر بود. فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در رشته ادبیات دراماتیک می باشد که نخستین کتاب خود به نام روبروی آفتاب را سال 1359 در تهران منتشرکرد.

او با چاپ رمان سمفونی مردگان در عرصه ادبیات ایران به شهرت رسید. استاد عباس معروفی روز پنج‌شنبه 10 شهریور 1401 در 65 سالگی بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

اصغر یوسفی نژاد _ کارگردان

اصغر یوسفی نژاد متولد 1348 در تبریز، کارگردان و نویسنده بود. دانش‌آموخته رشته کارگردانی از دانشکده صدا و سیما می باشد که فعالیت خود را از سال 1369 با نوشتن شروع کرد سپس در قامت تهیه کننده ادامه فعالیت دارد.

آخرین فیلم او به نام «عروسک» از جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شد و تلاش‌ های او برای دریافت پروانه نمایش بی‌ نتیجه ماند. اصغر یوسفی نژاد در نهایت روز 22 شهریور 1401 در 53 سالگی به علت خون ریزی مغزی از دنیا رفت.

یدالله رویایی _ نویسنده و شاعر

یدالله رویایی متولد 17 اردیبهشت 1311 در دامغان شاعر و نویسنده بود. دکترای حقوق بین المللی بوده که سال 1340 اولین کتاب خود را به نام «جاده های تهی» منتشر کرد و علاوه بر نویسندگی در زمینه شعر و شاعری هم فعالیت داشت.

 یدالله رؤیایی پس از یک دوره بیماری، روز 23 شهریور 1401 در 90 سالگی در شهر پاریس فرانسه درگذشت.

امین تارخ _ بازیگر

امین تارخ متولد 20 مرداد 1332 در شیراز ، بازیگر سینما و تلویزیون، فارغ التحصیل دانشکده هنرهای نمایشی در دنشگاه تهران و فوق لیسانس مدیر فرهنگی بود که فعالیت هنری خود را با تئاتر آغاز کرد. او از انقلاب نیز کنار بازیگری اولین موسسه آموزشگاه بازیگری را افتتاح کرد.

امین تارخ روز شنبه 2 مهر 1401 در سن 69 سالگی به علت سکته قلبی از جمله بازیگران فوت شده بودند که غم بزرگی در دل جامعه هنری به جا گذاشتند.

امین تارخ در سریال آقا زاده

جلال مقامی _ دوبلور

جلال مقامی متولد 2 مرداد 1320 در تهران، دوبلور و بازیگر بود. فارغ التحصیل دیپلم دبیرستان حافظ واقع در بازار تهران می باشد که و فعالیت خود را با دوبله شروع کرد و سال 1344 با فیلم من مادرم بازیگری را هم تجربه کرد.استاد جلال مقامی از جمله هنرمندان فوت شده در روز پنجشنبه 5 آبان 1401 در 81 سالگی به دلیل کهولت سن و بیماری زمینه ای بود.

جلال مقامی

شهین _ خواننده

مهین‌ تاج مغول کی‌ سر متولد 1318 در شیراز بازیگر و خواننده بود. او مشهور به «شهین» فعالیت خود را با تئاتر آغاز کرد و اولین بار سال 1332 با فیلم «گناهکار» جلوی دوربین رفت و در زمینه خوانندگی نیز فعالیت داشت. خانم شهین روز 18 آبان 1401 در سن 83 سالگی در شهر کانادا یه خاطر بیماری پارکینسون از دنیا رفت.

اسفندیار قره باغی _ خواننده

اسفندیار قره باغی متولد 1 بهمن 1322 در تبریز، خواننده و آهنگساز بود. تحصیلکرده هنرستان موسیقی می باشد که از سال 1338 شروع به خواند کرد سپس به عضویت گروه اپرای تهران درآمد و در کشورهای مختلفی اجرا داشت.

اسفندیار قره باغی

او با خوانده سرود انقلابی «آمریکا آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» مورد توجه قرار گرفت و مدرک در جه 1هنری (معادل دکترا)  رااز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.استاد اسفندیار قره باغی روز 17 آذر 1401 در 78 سالگی بر اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

کریمی مراغه ای _ شاعر

میرزا حسین کریمی مراغه ای متولد 12 مرداد 1310 در مراغه، شاعر بود. تحصیلات اولیه خود را با فراگیری دروسی از قرآن مجید آغاز کرد سپس تحصیلات کلاسیک را ادامه داد و از نوجوانی سرودن شعر را آغاز کرد.

استاد کریمی مراغه ای روز 20 بهمن 1401 در 91 سالگی بر اثر کهولت سن در بیمارستان تبریز درگذشت.

شهرام عبدلی _ بازیگر

شهرام عبدلی متولد 29 اردیبهشت 1355 در تهران، بازیگر، فارغ التحصیل لیسانس رشته ادبیات بود که از سال 1370 در 15 سالگی تئاتر فرهنگسرا بهمن شروع کرد و سال 1387 با سریال «همسفر» جلوی دوربین رفت. بیشتر شهرت ایشان از سال 1380 با سریال «خط قرمز» شروع شد. عبدلی متاسفانه روز 6 اسفند 1401 بر اثر خون ریزی و عارضه مغزی به دلیل سابقه بیماری در 46 سالگی دار فانی را وداع گفت.

شهرام عبدلی

جواد گلپایگانی _ بازیگر

جواد گلپایگانی متولد 26 اسفند 1329 در گلپایگان، بازیگر، فارغ التحصیل دیپلم فنی و فوق دیپلم فیلمسازی از دانشگاه علمی و کاربردی واحد فرهنگ و هنر بود که در کنار بازیگری، تهیه کنندگی کرده و مدتی در زندان بود. در سال 1368 به دعوت محمود دینی قرار شد در چند سکانس بازیگر نقش یک معتاد بنام «آتقی» باشد، اما این نقش افزایش یافت و توانست نقش بیاد ماندنی بازی کند و به شهرت عجیبی برسد.

 محمد جواد نظری گلپایگانی روز یکشنبه 14 اسفند 1401 بر اثر ایست قلبی در خواب، در سن 72 سالگی دار فانی را وداع گفت.

جواد گلپایگانی

 

خداحافظی و برکناری برخی از مجریان از تلویزیون

 

گفتنی است در سال 1401 با توجه به حوادث و ناآرامی های اخیر برخی از مجریان صداوسیما با تلویزیون خداحافظی کرده یا کنار گذاشته شدند که در این گزارش به معرفی آن ها می پردازیم.

مهران مدیری

مهران مدیری با انتشار ویدیویی در اینستاگرام به اتفاقات واکنش نشان داد و گفت: دوست ندارم حتی یک تصویر از من در این شرایط از تلویزیون پخش شود ، ادامه دورهمی را پخش نکنید.

البته بنظر می رسید منظور مهران مدیری این بود در این شرایط و با توجه به حال مردم دوست ندارد برنامه شاد دورهمی پخش شود و باید در زمان دیگری پخش شود. اما این ویدیو با واکنش های زیادی همراه بود که باعث شد دورهمی از کنداکتور شبکه نسیم خارج شود و به مهران مدیری فشار های زیادی وارد شد

البته این پست سپس از پیج رسمی مهران مدیری حذف شد.

مهران مدیری در خائن کشی

باربد بابایی

باربد بابایی در همان روزهای پر التهاب با انتشار یک استوری از پیچ رسمی اینستاگرام خود از اجرای برنامه زوجی نو انصراف داد.

باربد بابایی

مجتبی پوربخش

برنامه فوتبال یک بعد از چند هفته روی آنتن شبکه ورزش سیما رفت. مجری این برنامه مجتبی پوربخش بود،اما این برنامه با اجرای شخص دیگری روی آنتن رفت!

بنظر می رسد مجتبی پوربخش با توجه به پست ها و استوری هایی که در حمایت از مردم در صفحه اینستاگرامی خود منتشر کرده بود فعلا از تلویزیون کنار گذاشته شده است

پوربخش در تیرماه ۱۴۰۱ در صفحه اینستاگرامی اش خبر از ابتلای خود به سرطان خون را داد.

مجتبی پوربخش

پیمان شیخی _ مجری

پیمان شیخی با انتشار یک پست در اینستاگرام از تلویزیون خداحافظی کرد. او نوشت: شانزده سال از عمری که برای اجرا در رادیو و تلویزیون گذاشتم می‌گذرد. همکارانم و کسانی که مرا می‌شناسند می‌توانند به عشق بی حد من به اجرا گواهی دهند.

هر بار که پشت میکروفن رادیو نشستم و در مقابل دوربین تلویزیون قرار گرفتم تمام تلاشم بر این بود که به مخاطبانم حس امید به زندگی و آرامش منتقل کنم. شادی و آگاهی مخاطب برایم مهم بود و مردم را عاشقانه دوست داشتم که خود نیز از مردم هستم.

مردمی که نجیب و مهربانند و شریف و صبورند از تبار نیاکان پاکنهادمان. مردمی که حقشان آرامش است و‌ سزاوار احترامند و شاد زیستن.

این روزها روحم یاری نمی‌کند که به اجرا ادامه دهم؛ بنابراین از رادیو و تلویزیون خداحافظی می‌کنم و به رسم پایان تمام برنامه‌هایی که در رادیو و تلویزیون اجرا کردم عرض می‌کنم: الهی بختتون رام، عزتتون مدام و در پناه مهر خدا باشید که جاودانه‌ترینه.

دوستتان دارم

تهرون، شامگاه شانزده مهر سال یکهزار و چهارصد و یک.

مجید غضنفری _ مجری

مجید غضنفری هم با انتشار یک پست از تلویزیون خداحافظی کرد. او همچنین در آثاری همچون برنامه تلویزیونی «مثبت سلامت» فعالیت داشته است.

محمد حسنی _ مجری

محمد حسنی نیز با انتشار پست اینستاگرامی از صداوسیما خداحافظی کرد

المیرا شریفی مقدم _ گوینده خبر

گوینده بخش‌های خبری تلویزیون در واکنش به این کناره گیری گفت: فقط می‌خواهم حوزه دیگری از اجرا را برای مدتی تجربه کنم.  پس از آن نیز در برنامه صبحگاهی تلویزیون مشغول به کار شد.

المیرا شریفی مقدم

داوود عابدی _ گوینده خبر

داوود عابدی مجری توانمند و نام آشنای تلویزیون از صدا وسیما خداحافظی کرد. داوود عابدی همسر المیرا شریفی مقدم با انتشار یک استوری این جدایی از رسانه را اعلام کرد.

پیمان جبلی نیز رئیس صداوسیما در واکنش به این خداحافظی ها اعلام کرد: (کار با صدا و سیما افتخاری برای همکاران ماست و همکارانی که کار در صدا و سیما را برای خود یک سرمایه و ارزش ملی می دانند، با ما کار می کنند. اگر کسی متناسب با این میل و تمایل واقعی نخواهد حرکت کند، ما مانع آنها نخواهیم شد)

 

برگزیدگان جشنواره تئاتر فجر سال ۱۴۰۱

 

چهل و یکمین جشنواره بین الملل تئاتر فجر که از ۲۵ دی با بخش رادیو تئاتر آغاز به کار کرده بود سه شنبه ۱۱ بهمن به کار خود پایان داد و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزیدگان خود را شناخت.

نامزدهای این رویداد به شرح زیر هستند که در این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی می‌شوند:

جایزه ویژه سرباز وطن (سردار سلیمانی): سمیرا سلیمانی برای نمایش «روزگار سرد» از سقز

 

بخش مسابقه رادیوتئاتر

 

افکتور (فولی آرت): نرگس موسی‌پور برای افکت نمایش‌های کمدی کافه از تهران و ضیافت مرغان مهاجر از تهران (برگزیده)

صدابردار: مجید آیینه برای صدابرداری نمایش کمدی کافه از تهران (برگزیده)

بازیگر زن: الهه علیزاده برای بازی در نمایش مافگه از چهارمحال و بختیاری (برگزیده) _ مریم مشهور برای بازی در نمایش کمدی کافه از تهران (دیپلم افتخار)

بازیگری مرد: بهرام سروری‌نژاد برای بازی در نمایش کمدی کافه از تهران (برگزیده)

کارگردانی: زهرا اسماعیلی برای کارگردانی نمایش مافگه از چهارمحال و بختیاری (برگزیده)

نمایشنامه‌نویس: زهرا اسماعیلی برای نگارش نمایش مافگه از چهارمحال و بختیاری (برگزیده)

اختتامیه چهل‌ و یکمین جشنواره تئاتر فجر

در بخش دیگرگونه‌های اجرایی از سه اجرا قدردانی شد:

اجرای هفت تا نه و نیم به کارگردانی مریم خلیلی

اجرای رها به کارگردانی مهیار جوادی‌ها

اجرای دگردیسی شاعرانه یک گیشا به کارگردانی عیسا صادقی

 

بخش خیابانی و دیگرگونه‌های نمایشی

 

بخش طراحی لباس: هادی کیانی برای طراحی لباس نمایش روده‌درازی‌های یک مرده بی‌صاحب (برگزیده)

بخش طراحی فضا: محمدرضا پورعلی و میلاد حسن‌زاده برای نمایش ارزش نداره (تقدیر) _ هادی کیانی برای نمایش روده‌درازی‌های یک مرده بی‌صاحب (برگزیده)

بخش موسیقی: آریان خسروی برای نمایش باجه تلفن (برگزیده) _ امیرحسین انصافی، امیرمحمد انصافی، محمدحسین رحیمی و نیما مهدوی برای نمایش آخرین اولی (تقدیر)

بازیگری زن: آرزو جعفری برای بازی در نمایش قصه کفش ها (تقدیر) _ دلآرام ترکی برای بازی در نمایش p.o.v (تقدیر) _ مارال ایزدبخش برای بازی در نمایش ۲۵ متر آرزو (تقدیر)

بازیگری مرد: امیرحسین انصافی برای بازی در نمایش آخرین اولی (تقدیر) _ هادی کیانی برای بازی در نمایش روده‌درازی‌های یک مرده بی‌صاحب (برگزیده)

کارگردانی: افشین خدری برای کارگردانی نمایش باجه تلفن (تقدیر) _ هادی کیانی برای کارگردانی نمایش روده‌درازی‌های یک مرده بی‌صاحب (برگزیده)

طراحی ایده: افشین خدری برای نمایش باجه تلفن (تقدیر) _ سمیه مهری برای نمایش آخرین اولی (تقدیر) _ هادی کیانی برای نمایش روده‌درازی‌های یک مرده بی‌صاحب (برگزیده)

اختتامیه چهل‌ و یکمین جشنواره تئاتر فجر

 

بخش مسابقه صحنه‌ای

 

طراحی گریم: فرزاد رادفر و آژمان بیژنی‌نسب برای طراحی گریم نمایش «هملر بیژنی» از فسا (تقدیر) _ محمد مسیبی برای نمایش برای طراحی گریم «احتمالات» از تهران (برگزیده)

طراحی حرکت: مهرداد آبجار برای طراحی حرکت نمایش «بانوی محبوب من» از تهران (تقدیر) _ مجتبی رستمی‌فر برای طراحی حرکت نمایش «مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار» از اهواز (برگزیده)

طراحی نور: محمود کریمی برای طراحی نور نمایش «سوئینی تاد» از مشهد (تقدیر) _ ایمان نخلستانی برای طراحی نور نمایش «مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار» از اهواز (برگزیده)

طراحی لباس: آژمان بیژنی‌نسب و نجمه زارعی جلیانی برای طراحی لباس نمایش «هملر بیژنی» از فسا (برگزیده) _ سارا حسین‌پور برای طراحی لباس نمایش «مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار» از اهواز (تقدیر)

موسیقی: ویلیام نیری برای موسیقی نمایش «بانوی محبوب من» از تهران (برگزیده) _ آرمین سپیدار برای موسیقی نمایش «سوئینی تاد» از مشهد (تقدیر)

طراحی صحنه: مجتبی رستمی‌فر برای طراحی صحنه نمایش «مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار» از اهواز (برگزیده) _ سیدمهدی موسوی‌تبار و علی شمس برای طراحی صحنه نمایش «احتمالات» از تهران (تقدیر)

بازیگری زن: نسرین درخشان‌زاده برای بازی در نمایش «احتمالات» از تهران (تقدیر) _ الهام شعبانی برای بازی در نمایش «بابا آدم» از تهران (تقدیر) _ نورا هاشمی برای بازی در نمایش «بانوی محبوب من» از تهران (برگزیده)

بازیگری مرد: تینو صالحی برای بازی در نمایش «سگک» از تهران (برگزیده) _ پیام نوروزی برای بازی در نمایش «زندگی سگ مرده» از قزوین (تقدیر)

نمایشنامه‌نویسی: کهبد تاراج برای نگارش نمایشنامه «سگک» از تهران (تقدیر) _ باقر سروش برای نگارش نمایشنامه «سالخوردگی» از بیجار (برگزیده)

کارگردانی: مجتبی رستمی‌فر برای کارگردانی نمایش «مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار» از اهواز (برگزیده) _ علی شمس برای کارگردانی نمایش «احتمالات» از تهران (تقدیر)

 

برگزیدگان جشنواره فیلم فجر سال ۱۴۰۱

 

لیست برندگان و سیمرغ های رشته‌های مختلف جشنواره چهل و یکم فیلم فجر ۱۴۰۱ را اینجا می‌خوانید. در یکی از عجیب‌ترین دوره‌های جشنواره که نام داوران تا زمان اعلام نامزدها مشخص نشد، باید هم سیمرغ‌هایش با همین روش دست‌ودلبازانه و البته عجیب به دست صاحبانش برسد. بیشترین سیمرغ‌ها را فیلم «غریب» (محمدحسین لطیفی) و «سینما متروپل» (محمدعلی باشه‌آهنگر) بُردند.

 

بهترین فیلم جشنواره فجر ۱۴۰۱

 «سینما متروپل» به تهیه‌کنندگی سید حامد حسینی

 «بچه زرنگ» به تهیه‌کنندگی حامد جعفری (سیمرغ اهدایی!)

 «اتاقک گلی» به تهیه‌کنندگی داود صبوری (جایزه ویژه هیئت داوران)

 

سیمرغ بهترین کارگردانی جشنواره فجر ۴۱

 محمدعلی باشه آهنگر برای «سینمامتروپل»

بهترین کارگردان فیلم اول

 محمد عسگری برای «اتاقک گلی»

سیمرغ بهترین فیلمنامه جشنواره فجر ۴۱

 بابک خواجه پاشا برای فیلم در آغوش درخت

سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره ۴۱ فجر

 پردیس پورعابدینی برای فیلم غریب

پردیس پورعابدینی

سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد فجر ۱۴۰۱

 علی نصیریان برای فیلم هفت بهار نارنج

 مجید صالحی برای فیلم شماره ۱۰

مجید صالحی

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن

 سارا حاتمی برای فیلم کت چرمی

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد

 سجاد بابایی برای فیلم استاد

 علیرضا زرین‌دست برای سینما متروپل

سیمرغ بلورین بهترین تدوین جشنواره ۴۱ فجر

 میثم مولایی برای چرا گریه نمی‌کنی و اتاقک گلی

سیمرغ بهترین موسیقی جشنواره ۱۴۰۱

 مسعود سخاوت‌دوست برای عطرآلود و شماره ۱۰

سیمرغ بلورین بهترین صدا

 امیر نوبخت (صدابردار) و علیرضا علویان (صداگذار) برای یادگار جنوب

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس

 سارا سمیعی برای یادگار جنوب

سیمرغ بهترین طراحی صحنه

 محمدرضا شجاعی برای شماره ده و غریب

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه

 حسن ایزدی برای گل های باوارده (سیمرغ جلوه‌های بصری)

 حمید رسولیان برای فیلم غریب (سیمرغ جلوه‌های میدانی)

سیمرغ بهترین چهره‌پردازی ۱۴۰۱

 شهرام خلج برای شماره ۱۰ و غریب

فیلم سینمایی شماره 10

سیمرغ بهترین پوستر فیلم

 محمد روح‌الامینی برای فیلم بیرو

سیمرغ بهترین فیلم کوتاه داستانی

 محمد ثریا (تهیه‌کننده و کارگردان) برای فیلم برنو

سیمرغ بهترین فیلم مستند

 فرشاد افشین‌پور (تهیه‌کننده و کارگردان) برای فیلم دنیای وحشی زاگرس

دیگر جایزه های اختتامیه جشنواره فجر ۱۴۰۱

 سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی: فیلم غریب

 سیمرغ گوهرشاد (ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد برای زنان): لیلی عاج (سرهنگ ثریا)

 سیمرغ ویژه دبیر جشنواره: فیلم گل‌های باوارده

فیلم سینمایی غریب

 

برگزیدگان جشنواره موسیقی فجر سال ۱۴۰۱

امسال و در نخستین دوره‌ جایزه چهره‌های مختلفی از هنرمندان موسیقی ایران به عنوان برگزیده‌ این جشنواره معرفی شدند که از بین آن‌ها می‌توان به شهرداد روحانی، علیرضا قربانی، اردشیر کامکار، هوشنگ کامکار، فریدون آسرایی، محمد اصفهانی، گروه چارتار، گروه دارکوب، همایون شجریان و .. نام برد.

برگزیدگان جایزه باربد

بخش موسیقی کلاسیک

بهترین آهنگساز: امین هنرمند برای آلبوم «شکوه های بی کلام»

بهترین آلبوم: «باغ ایرانی» اثر شهرداد روحانی

بخش موسیقی تلفیقی

بهترین آهنگساز: گروه «دارکوب» به سرپرستی همایون نصیری برای آلبوم «نوکوب»

بخش موسیقی تلفیقی بهترین آلبوم: «ماه و ماهی» اثر حجت اشرف زاده و امین و آرش بیات

بخش موسیقی فیوژن

بهترین آلبوم: «گذر» اثر سیاوش روشن

بخش موسیقی پاپ

بهترین خواننده: محمد اصفهانی برای آلبوم «شکوه»

بهترین آهنگساز: گروه «چارتار» برای آلبوم «باران تویی»

بهترین آلبوم: «عشق یعنی» اثر فریدون آسرایی و بهروز صفاریان

بخش موسیقی نواحی

بهترین آلبوم: «شمال خراسان» با هنرمندی سهراب محمدی

اختتامیه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر

بخش ایران فرهنگی

سه اثر «شبگرد کولی باد» سهراب پورناظری و روبیک آرتوزوبیان، آلبوم «هزارتوی قفقاز» افشار نامور و فیروز ویسانلو، «ری تا روم» سعید نایب محمدی

بخش موسیقی ایرانی

بهترین آلبوم سازی: آلبوم «یقین گمشده» اثر اردشیر کامکار

بهترین خواننده: علیرضا قربانی برای آلبوم «قطره های باران»

بهترین آلبوم با کلام: آلبوم «نه فرشته ام نه شیطان» اثر تهمورس پورناظری و همایون شجریان

 بهترین آهنگساز: هوشنگ کامکار برای آلبوم «کوچ بنفشه ها»

 

خواننده های ممنوع الکار در سال ۱۴۰۱

 

تعدادی از خوانندگان پاپ با پایان جشنواره موسیقی فجر وارد لیست سیاه دفتر موسیقی وزارت ارشاد شده اند و مجوز فعالیت و کنسرت هایشان فعلا صادر نمی‌شود.

گفتنی ست مجوز کنسرت های سهراب پاکزاد، امید حاجیلی، آرش و مسیح و… به گفته نزدیکان این هنرمندان به دلایل نامعلوم در هفته های گذشته از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد صادر نشده است.

سهراب پاکزاد

 

شانزدهمین دوره حراج تهران

 

شانزدهمین دوره حراج تهران با فروش ۷۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان پایان یافت و اثر رضا درخشانی با نام «شکار سیمرغ» با قیمت ۸ میلیارد تومان رکورد این دوره را شکست.

ده آثار برتر به فروش رفته در شانزدهمین دوره حراج تهران به شرح زیر است:

۱) اثر علیرضا آستانه از مجموعه عملکرد گل‌ها (آلومینیوم و استیل)  با کمینه ۲۰۰ و بیشینه ۳۰۰ میلیون تومان ارائه شد که در نهایت با قیمت ۳۲۰ میلیون تومان فروخته شد.

حراج تهران

۲) اثری بدون‌ عنوان از غلامرضا ماهرویی (ترکیب‌مواد روی بوم) با کمینه ۶۰ و بیشینه ۸۰ میلیون تومان ارائه شد که با قیمت ۹۰ میلیون تومان چکش خورد.

۳) اثر ساناز البرزی با نام بازم رهان (اکریلیک روی بوم) با کمینه ۱۰۰ و بیشینه ۱۵۰ میلیون تومان ارائه شد که با قیمت ۳۴۰ میلیون تومان به فروش رفت.

۴) اثری بدون عنوان از علی شیرازی (اکریلیک روی بوم) با کمینه ۳۰۰ و بیشینه ۴۰۰ میلیون تومان ارائه و با قیمت ۴۲۰ میلیون فروخته شد.

۵) اثری بدون عنوان از ژیلا کامیاب (اکریلیک روی بوم) با برآورد قیمت ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان ارائه شد و با قیمت ۳۴۰ میلیون تومان چکش خورد.

۶) اثری بدون عنوان از آنه‌محمد ‌تاتاری (چاپ باتیک و کلاژ روی پارچه چسبیده شده روی بوم) با برآورد قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ارائه شد و با قیمت ۱۸۰ میلیون تومان به فروش رفت.

۷) اثری بدون‌ عنوان از جمشید سماواتیان (ترکیب‌مواد روی تخته) با کمینه ۲۰۰ و بیشینه ۳۰۰ میلیون تومان ارائه و با قیمت ۴۴۰ میلیون تومان فروخته شد.

۸) اثری بدون‌ عنوان از کیومرث هارپا (اکریلیک روی بوم) با کمینه ۶۰ و بیشینه ۸۰ میلیون تومان ارائه شد که در نهایت با قیمت ۲۱۰ میلیون تومان چکش خورد.

۹) اثری بدون‌ عنوان از حسین شاه‌طاهری (اکریلیک روی بوم) با کمینه ۱۰۰ و بیشینه ۱۵۰ میلیون تومان عرضه شد که با قیمت ۲۴۰ میلیون تومان به فروش رفت.

۱۰) اثر سیامک عزمی با نام عروسک‌ها (سه ‌لت،  رنگ‌روغن روی بوم) با کمینه ۴۰۰ و بیشینه ۶۰۰ میلیون تومان ارائه شد و در نهایت با کمینه ۴۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

گفتنی است سال 1401 با تمام نیک و بد آن رو به پایان است و امیدواریم بهار امسال نوید بخش سالی پر از برکت و روزهای سراسر خوشی برای ملت شریف ایران باشد.

 

هنرمندان بازداشت‌شده در سال ۱۴۰۱

 

برخی از هنرمندان در پی حمایت از ناآرامی های اخیر و به دلیل واکنش به مرگ مهسا امینی و حوادث پس از آن بازداشت و بعد از مدتی آزاد شدند.

نوید افقه، موسیقی‌دان، در ۲۸ آبان ۱۴۰۱ در شیراز بازداشت شد.

شروین حاجی‌پور، خواننده و ترانه‌نویس، پس از خواندن آهنگ «برای…»، که متن این آهنگ از توئیت‌های مردم الهام گرفته بود به اتهام «تشویق به اغتشاش»، در ۷ مهر ۱۴۰۱ بازداشت شد.

شروین حاجی پور

شروین حاجی‌پور دربهمن ماه موفق به کسب جایزه جدید بهترین آهنگ برای تغییر اجتماعی از جشنواره گرمی آمریکا شد.

کتایون ریاحی، بازیگر و نویسنده، در ۲۹ آبان توسط مأموران امنیتی در ویلای خود در یکی از مناطق اطراف قزوین بازداشت شد. وی یکی از نخستین چهره‌های سرشناسی بود که در آغاز اغتشاشات حجاب از سر برداشت.

کتایون ریاحی

محمود شهریاری، مجری سابق صدا و سیما به علت انتشار یک ویدیو مدتی توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد.

توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی، در روز ۸ آبان ۱۴۰۱ به علت حمایت از اغتشاشات، توهین به نظام و رهبری و در زمانی که قصد فرار از کشور را داشت توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

توماج صالحی

هنگامه قاضیانی، بازیگر، در روز یکشنبه ۲۹ آبان با «حکم قضایی» توسط مأموران امنیتی بازداشت شد. دستگیری این بازیگر زمانی صورت گرفت که او با انتشار ویدئویی بدون حجاب حمایت خود را از اغتشاشات اعلام کرده بود.

چهارمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر / هنگامه قاضیانی

عماد قویدل، خوانندهٔ رپ سیاسی و اجتماعی، در ۴ آبان ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی در محل کارش در رشت بازداشت شد. وی در ۱۴ آبان با انتشار پستی در صفحهٔ رسمی‌اش در اینستاگرام از آزادی خود با با قید وثیقه خبرداد.

سیده زینب موسوی، استندآپ کمدین اهل قم و خالق شخصیت «امپراتور کوزکو»، در روز چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ در شهر قم بازداشت شد.

زینب موسوی

محمود میرزایی، آهنگساز و رهبر ارکستر، در ۱۲ مهرماه در خانه‌اش بازداشت شد و در زندان تهران بزرگ زندانی شد. وی یکی از امضاکنندگان «بیانیه جمعی از موسیقی‌دانان مستقل ایران در همبستگی با اغتشاشات» بود که در ۸ مهر ماه منتشر شد.

حمید نیکخواه، هنرمند و گرافیست کرد، در ۲۸ آبان در تهران دستگیر شد.

سامان یاسین (صیدی)، خوانندهٔ رپ اهل کرمانشاه در ۱۰ مهر به دست نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد. خبرگزاری قوه قضائیه در روز ۷ آبان از برگزاری جلسه دادگاه شماری از معترضان بازداشت‌شده از جمله یاسین خبر داد و اعلام کرد که وی به «محاربه» متهم شده‌است.

نیک یوسفی عکاس، فیلمساز و تدوینگر در شب یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی شد.

میترا حجار، بازیگر سینما و تلویزیون به دلیل حمایت از اغتشاشات مدتی بازداشت سپس با قید وثیقه آزاد گردید.

ترانه علی‌دوستی، بازیگر سینما در ۲۶ آذر ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و مدتی را در زندان اوین به سر برد.

ترانه علیدوستی

سهیلا گلستانی و حمید پورآذری به علت انتشار ویدیویی که در آن به همراه برخی دیگر از بازیگران بدون حجاب ، حمایت خود را از اغتشاشات اعلام کرده بودند. در آذر ۱۴۰۱ بازداشت شدند. که در ۲۰ آذر با قید وثیقه آزاد شدند.

نظر شما