شناسهٔ خبر: 59110294 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

نقد روزنامه تعادل به پرداخت بدهی تامین اجتماعی با تهاتر نفت؛ اگر به راحتی فروش می‌رفت دولت خودش می‌فروخت!

روزنامه تعادل نوشت: اگر فروش نفت به راحتی صورت می‌گیرد چرا دولت آن را نمی‌فروشد و از سود حاصله آن بدهی تامین اجتماعی را پرداخت نمی‌کند؟ دولت نفتی را به تامین اجتماعی می‌دهد که خود قادر به فروش آن نیست اما می‌خواهد سازمان تامین اجتماعی آن را بفروشد و کسری بودجه خود را تامین کند!

صاحب‌خبر -
نقد روزنامه تعادل به پرداخت بدهی تامین اجتماعی با تهاتر نفت؛ اگر به راحتی فروش می‌رفت دولت خودش می‌فروخت!
کد خبر: 600797
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۵ ۱۸:۲۰:۴۲

اگر بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشود این سازمان سال آینده برای پرداخت مستمری بازنشستگان خود و پرداخت هزینه‌های درمانی افراد بیمه شده به مراکز درمانی و داروخانه‌ها با مشکل مواجه خواهد شد. این ساده‌ترین بیان از اتفاقی است که دیر یا زود در سازمان تامین اجتماعی رخ خواهد داد.

به گزارش تعادل، این سازمان سال‌هاست که در انتظار پرداخت بدهی دولت‌ها به خود است و هر دولتی هم که بر سر کار می‌آید نه‌تنها بدهی خود را پرداخت نمی‌کند که با افزایش میزان این بدهی باعث می‌شود تا وضعیت این سازمان و صندوق بازنشستگان آن هر روز بدتر از روز قبل شود. طی همین روزهایی که گذشت در اکثر شهرهای کشور بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در اعتراض به عدم پرداخت عیدی مناسب و حقوق دست به اعتراض‌هایی زدند که البته هیچ پاسخ روشنی از سوی مسوولان به آنها داده نشد. حالا اما مساله دیگری مطرح شده است که می‌تواند به خودی خود مشکل تازه‌ای را برای صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی فراهم کند.

بر اساس آخرین اخبار پس از مطرح شدن بحث تسویه بخشی از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، گزینه‌های متعددی از سوی مجلس و کمیسیون تلفیق در مورد نحوه تادیه بخشی از این بدهی (به مبلغ 100 هزار میلیارد تومان) مطرح شد. قرار است 30 هزار میلیارد تومان آن به شیوه ریالی در بودجه و 70 هزار میلیارد آن به صورت سهام، سود اوراق مالی و تهاتر نفت و میعانات گازی پرداخت شود. در این میان نقل‌هایی مبنی بر این مطرح است که بخش زیادی از این بدهی به صورت نفت به تامین اجتماعی داده می‌شود تا به جای دولت آن را بفروشد.

این شیوه پرداخت با انتقادات فراوانی نیز در میان کارشناسان و فعالان حوزه تامین اجتماعی و بازنشستگی همراه بود. حال سوال اینجاست که اگر فروش این نفت به راحتی صورت می‌گیرد چرا دولت آن را نمی‌فروشد و از سود حاصله آن بدهی تامین اجتماعی را پرداخت نمی‌کند؟ اینجاست که ضرب‌المثل معروف «روغن ریخته را نذر امامزاده کرده اند» به کار می‌آید، دولت نفتی را به تامین اجتماعی می‌دهد که خود به دلیل تحریم‌ها قادر به فروش آن نیست اما می‌خواهد سازمان تامین اجتماعی با دور زدن تحریم‌ها این نفت را بفروشد و کسری بودجه خود را تامین کند. 

نظر شما