شناسهٔ خبر: 58826350 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

صربستان:

اوضاع به سوی جنگ جهانی سوم به پیش می‌رود

رئیس جمهور صربستان روز شنبه در سخنرانی هشدار داد که اوضاع درگیری‌ها در اوکراین به سوی جنگ جهانی سوم به پیش می‌رود.

صاحب‌خبر -

«الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان هشدار داد هیچ صلحی به زودی در اوکراین حاصل نخواهد شد.

وی که در کنفرانس امنیتی مونیخ صحبت می‌کرد، با هشدار در اینباره که اوضاع به سوی جنگ جهانی سوم به پیش می‌رود، گفت: «کشورهای غربی به ما فشار می‌آورند چون از تحریم‌ها علیه روسیه حمایت نمی‌کنیم».

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

اوضاع به سوی جنگ جهانی سوم به پیش می‌رود

دولت اوکراین اما استقلال دونستک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی« خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

به رغم حمایت‌های غربی‌ها، در صحنه میدانی روسیه توانسته دست‌کم ۲۰ درصد از خاک اوکراین را به تصاحب خود درآورد.

روسیه پیش از این بارها تأکید کرده که کشورهای غربی با تأمین تسلیحات برای اوکراین به صورت غیررسمی خودشان را وارد جنگ کرده‌اند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هفته پیش گفت: «مرز میان دخالت مستقیم و غیرمستقیم به تدریج در حال از بین رفتن است.»

 

نظر شما