شناسهٔ خبر: 58796149 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

شش راه حل پیشنهادی برای «عبور از بحران»

صاحب‌خبر -

خلاصه‌ای از یادداشت حبیب‌الله امیری که برای انتشار در اختیار انصاف نیوز قرار داده شده را در ادامه می‌خوانید:

«بسم الله الرحمن الرحیم

«از حقوق من بر شما این است که در خفا و در حضور، مرا نصیحت کنید.» (از خطبۀ 34 نهج‌البلاغه)

مطالبی به اختصار در مورد وعده‌های آیت‌الله العظمی خمینی(ره) و بشارت مدینۀ فاضله‌ای که در پاریس و قبل از انقلاب به ملّت ایران دادند که بدون شک یکی از علل اصلی سقوط رژیم شاه بود و نماد آن وعده‌ها، قانون اساسی کشور است؛ صرفاً به دو نمونه از آن همه وعده و وعیدها و چند نمونه از اصول قانون اساسی اشاره می‌شود:

“هر فردی از افراد ملّت حق دارد که مستقیماً در برابر سایرین، زمامدار مسلمین را استیضاح کند و به او انتقاد کند و او باید جواب قانع‌کننده دهد.”(صحیفۀ نور، ج4، ص190) و هنگام ورود به ایران قبل از پیروزی انقلاب در بهشت‌زهرا چنین فرمودند: “و حقّ شرعی و حقّ قانونی و حقّ بشری ما این است که سرنوشت‌مان دست خودمان باشد.” (صحیفۀ نور، ج4، ص283)

قانون اساسی:

اصل بیست و دوّم: حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرّض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.
اصل بیست و هفتم: تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخلّ به مبانی اسلام نباشد آزاد است.
اصل سی و دوّم: هیچ‌کس را نمی‌توان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که‏ قانون معیّن می‌کند. در صورت بازداشت‏، موضوع اتهام باید با ذکر دلایل بلافاصله کتباً به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت بیست و چهار ساعت پروندۀ مقدماتی به مراجع صالحه قضائی ارسال و مقدمات محاکمه‏، در اسرع وقت فراهم گردد. متخلّف از این اصل طبق‏ قانون مجازات می‌شود.
اصل پنجاه و نهم: در مسائل بسیار مهم اقتصادی‏، سیاسی‏، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوّه مقنّنه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد…

در همۀ ادیان معتبر دنیا نقض عهد و پیمان مردود است و در اسلام نیز شاهدیم که خدای بزرگ به پیامبر خویش در سورۀ توبه دستور فرموده است: “تا زمانی که مشرکین به عهد خود با شما پایدارند شما هم به عهد خود با آنان پایبند باش.”

متأسفانه در ایران و در برخورد با این ملّت مسلمان و مخلصی که در کمال شجاعت هشت سال در مقابل دشمن تجاوزگر جانانه دفاع کردند و آن همه فداکاری، ایثار و از خود گذشتگی را در تاریخ به ثبت رساندند شاهدیم که قانون اساسی، ثمرۀ خون شهدای انقلاب اسلامی آشکارا و بی‌پروا نقض شده و می شود.

چرا فصل سوّم (حقوق ملّت) و فصل پنجم (حق حاکمیت ملّت و قوای ناشی از آن) و دیگر اصول مربوط به حقوق ملّت را به طور علنی نقض می‌نمایند؟ چرا حقوق مسلّم ملّت مظلوم را تضییع می‌کنند؟ با نقض آشکار اصل 22 قانون اساسی و اصول دیگر، موجبات [برخورد با] مردم را فراهم می‌کنند؟!

چرا برخلاف اصل 32 قانون اساسی که با صراحت اعلام می‌دارد “حداکثر ظرف مدت بیست و چهار ساعت پروندۀ مقدماتی به مراجع صالحه قضائی ارسال و مقدمات محاکمه‏، در اسرع وقت فراهم گردد” متهم را ماهها بدون تشکیل دادگاه زندانی می‌کنند؟ چرا هیچ برخوردی با متخلفین از این اصل صورت نمی‌گیرد و آنها آزادانه به تخلفات عدیدۀ خود ادامه می‌دهند؟ چرا طبق اصل 59 در مورد روابط با آمریکا و مسالۀ انرژی هسته‌ای همه‌پرسی از مردم انجام نمی‌گیرد؟

اینجانب به عنوان یکی از دلسوزان نظام و کشور با سابقه بیش از دو سال متواری بودن و حدود دو سال زندانی در رژیم گذشته و 6 سال حضور مداوم در جبهه‌های جنگ، خدمت ملّت بزرگوار عرض می‌کنم که هرگز چنین روزگاری را پیش‌بینی نمی‌کردم، و با این وصف از وضع بسیار تأسف‌آور موجود و عدم مدیریت صحیح و مشکلات طاقت‌فرسای اقتصادی، به سهم خود از محضر ملّت مظلوم ایران پوزش می‌طلبم.

امید است برای عبور از بحران فعلی کشور، موارد ذیل مورد توجه قرار گیرد:

1 – تا زمان از دست نرفته است و تا آن زمان که دیگر پشیمانی سودی ندارد فرا نرسیده است، اعلام آشتی ملی شود و کلیۀ محصورین و زندانیان سیاسی آزاد شوند.

2 – با توجه به اصل 22 قانون اساسی و مراجعه به صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی (ج 1، ص 634) هرگز غیر از متن اصلی مطلب اضافه‌ای ندارد؛ پس دستور دهید همۀ خانواده‌های کشته شدگان و مجروحین و همۀ خسارت دیدگان به طور کامل رسیدگی و جبران خسارت شوند.

3 – در اصل 57 قانون اساسی به دلیل اختیارات فعلی ولیّ فقیه در این اصل با آن وعده‌های حضرت آیت‌الله العظمی خمینی در قبل از انقلاب در تضاد است. پس به احترام و جهت جلوگیری از نقض آن وعده‌ها عبارت “ولایت مطلقه امر” حذف و این اصل به قبل از بازنگری برگردد و قانون اساسی مجلس خبرگان منتخب ملّت اجرا شود.

4 – قانون فعلی نظارت استصوابی که نقض بسیاری از حقوق ملّت و تضییع حق‌الناس است دستور دهید با مراجعه به ذیل اصل 99 قانون اساسی صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی (ج 3، ص1762) اصلاح و اجرا شود.

5 – انتظار می‌رود که همۀ اصول قانون اساسی به ویژه فصل‌های سوّم و پنجم آن که مربوط به حقوق ملّت است و متأسفانه نقض می‌شود، چون جزو حقوق مسلّم ملّت فداکار است، دستور دهید به طور کامل اجرا شود.

6 – به سخنان حضرت آیت‌الله العظمی خمینی در بهشت زهرا توجه شود و با همه‌پرسی از مردم، زیر نظر افراد صددرصد مورد اعتماد ملّت، برای تعیین نوع استقرار نظام نظرخواهی انجام گیرد و نتیجه هر چه بود به آن عمل شود.

قم – حبیب‌الله امیری
بهمن 1401

انتهای پیام

نظر شما