شناسهٔ خبر: 58648350 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی:

ثبت جهانی "محور ساسانی" کرمانشاه در حال بررسی است

فاطمه احمدیان

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی گفت: پرونده ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه به عنوان یک پرونده چند ملیتی در دست بررسی است.

صاحب‌خبر -

علی دارابی در بازدید از غرفه استان کرمانشاه در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌ وابسته، اظهار کرد: استان کرمانشاه با دارا بودن مراکز متعدد میراثی، جاذبه‌های گردشگری و همچنین صنایع‌دستی و میراث ملموس و ناملموس در کشور جایگاه مهمی دارد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور در ادامه در خصوص پرونده ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه و اسب کُرد، گفت: اخیرا در کشور یک شورای ثبت تشکیل دادیم که برای ۱۰ تا ۱۵ سال آینده برنامه‌ریزی کنیم که چه آثاری درحوزه میراث طبیعی و میراث ملموس و ناملموس در اولویت ثبت جهانی قرار دارند.

وی به وجود 35 هزار اثر ثبت ملی شده در کشورمان اشاره کرد و افزود: همچنین به لحاظ ثبت جهانی آثار ملموس با ۲۶ اثر جهانی رتبه نهم و با ۲۱ اثر جهانی ناملموس رتبه ششم دنیا را داریم، با این حال باتوجه به ظرفیت های بی شماری که داریم جایگاه ما باید بالاتر از این باشد.

دارابی یادآورشد: البته نباید فراموش کنیم که به مدت ۲۰ سال به دلیل انقلاب و جنگ تحمیلی اثری را در یونسکو ثبت نکرده‌ایم و آن زمان کشورها محدودیت سهمیه نیز نداشتند.

وی با بیان اینکه اکنون همه کشورها برای ثبت جهانی آثارشان سهیه دارند، افزود: در این شرایط باید از میان این همه اثر شاخص که داریم، به‌گزینی کنیم و بهترین‌ها را انتخاب کنیم.

قائم مقام وزیر میراث‌ فرهنگی گفت: اخیرا درخواست‌های استان کرمانشاه در شورا مورد بررسی قرار گرفته ما هم به دنبال این هستیم که با نامه‌ریزی که داریم بتوانیم حتما در استان کرمانشاه کارهای ویژه‌ای را برای ثبت جهانی انجام دهیم.

دارابی در خصوص استفاده از ظرفیت چند ملیتی بودن محور ساسانی کرمانشاه برای تسریع در ثبت جهانی  آن، اظهار کرد: برخی پرونده‌ها مثل محور ساسانی کرمانشاه چند ملیتی است که می‌توانیم با کشور عراق آن را ثبت کنیم که طبیعتا یک فرصت بی‌نظیری برای ما به ویژه در حوزه کرمانشاه است.

وی در خصوص پرنده ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه تصریح کرد: هم اکنون در مرحله بررسی هستیم و تا تصمیم نهایی گرفته نشود، نمی‌توان چیزی را اعلام کرد، اما حتما آثار کرمانشاه جزو اولویت‌های ما برای ثبت جهانی است.

انتهای پیام

نظر شما