شناسهٔ خبر: 58648236 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

منتقدان شیرازی به بررسی آثار جشنواره فیلم فجر پرداختند

شیراز-ایرنا-نشست های نقد و بررسی فیلم‌ در دومین روز اکران فیلم‌های جشنواره فجر در شیراز در کافه کتاب تالار حافظ، سینما سعدی و سالن های بنفش و نارنجی مجموعه هنرشهر آفتاب این شهر برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا؛ جشنواره فیلم فجر در استان فارس امسال بیست و دومین دوره خود را پشت سر می‌گذارد؛ فیلم‌های این جشنواره در شیراز از ۱۷ بهمن‌ماه آغاز شده است و تالار حافظ، سینما سعدی و مجموعه هنر شهر آفتاب میزبان اکران فیلم‌ها در این دوره از جشنواره هستند.
در دومین روز اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در شیراز، کافه کتاب در مجاورت تالار حافظ شامگاه سه‌شنبه پذیرای نشست های نقد و بررسی آثار «در آغوش درخت و چرا گریه نمی‌کنی؟ » بود و دیگر آثار نمایش داده شده در این جشنواره در سینماهای سعدی و سالن های بنفش و نارنجی هنرشهر آفتاب با حضور علاقه مندان و سینماگران شیرازی توسط منتقدینی از جمله گروسی و ابراهیم شیشه‌گر، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

منتقدان به نقد و بررسی آثار جشنواره فیلم فجر در شیراز پرداختند

سیدرسول موسوی‌نژادیان،معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در این باره اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌ برای نقد ۱۰ فیلم حاضر در جشنواره انجام شده است و این برنامه ریزی برای فیلم‌های دیگر نیز انجام می‌شود.
وی ادامه داد: ۱۲ اثر از بین آثار حاضر در این جشنواره متعلق به انجمن سینمای جوانان است که نشان می‌دهد رویکرد جشنواره توجه به جوانان است و راه برای ورود جوانان نسبت به سال‌های گذشته باز شده است.
معاون سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس بیان کرد: در جشنواره فیلم فجر بخش فیلم کوتاه نیز در نظر گرفته شده و امسال حدود ۱۱ فیلم کوتاه در جشنواره حضور دارد که هفت فیلم کوتاه متعلق به شهرستان‌ها است؛ امیدواریم در سالهای آینده هم بخش فیلم کوتاه در استان‌ها برگزار می‌شود و با اعتقاد به اینکه امسال شاهد ایده‌های جدیدی در جشنواره هستیم، هر شب ساعت ۲۰ نشست نقد و بررسی فیلم شب گذشته در کافه کتاب تالار حافظ برگزار می‌شود.

منتقدان به نقد و بررسی آثار جشنواره فیلم فجر در شیراز پرداختند

وی اظهار کرد: جشنواره یاد شده در تالار حافظ و روز سوم به استقبال فیلم‌هایی از جمله « کت چرمی و سرهنگ ثریا» می رود که به ترتیب از ساخته های حسین میرزا محمدی و لیلی عاج هستند.

منتقدان به نقد و بررسی آثار جشنواره فیلم فجر در شیراز پرداختند

نگاهی بر آثار نقد شده در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر در شیراز:

فیلم «بعد از رفتن»
فیلم «بعد از رفتن» یکی از فیلم‌ اولی‌های جشنواره امسال است. رضا نجاتی یکی از فیلمسازان جوان و فیلم اولی جشنواره چهل و یکم فیلم فجر است. نگاهی به کارنامه کاری او پیش از ساخت نخستین فیلم بلندش نشان می‌دهد خیز او برای ساخت فیلم بلند از زمانی آغاز شد که تصمیم گرفت با گروه حرفه‌ای فیلم بسازد. نتیجه فعالیت او ساخت فیلم کوتاه ارفاق با بازی هوتن شکیبا بود که توانست جوایز مختلفی را از جشنواره‌های فیلم کوتاه دریافت کند.
تولید فیلم بعد از رفتن در سکوت خبری پیش رفت و به غیر از خلاصه داستانی که از سوی عوامل فیلم منتشر شده است اطلاعاتی دیگری در دسترس نیست. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: آرش بعد از مدت‌ها دوری به زادگاهش باز می‌گردد و به دنبال گمشده‌اش است… این فیلم، تولید بی‌سروصدایی داشت و حضور محمود بابایی در مقام تهیه‌کننده نشان می‌دهد هم تهیه‌کننده و هم کارگردان به دنبال کسب افتخار با فیلمشان هستند. محمود بابایی سال گذشته فیلم بدون قرار قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی را تهیه کرده بود و امسال نیز بعد از رفتن را در جشنواره فیلم فجر دارد.
بازیگران: صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی سام، پانته آ پناهی ها، بهرام شاه محمدلو، احترام برومند، روشنک گرامی، یسنا میرطهماسب، خسرو احمدی، حامی ترابی… عوامل فیلم: تهیه کننده: محمود بابایی، نویسنده و کارگردان: رضا نجاتی، مدیر فیلمبرداری: آرمان فیاض، تدوین: عماد خدابخش، مشاور کارگردان: امیرحسین عسگری، طراح صحنه: امیرحسین حداد، آهنگساز: مسعود سخاوت دوست، مدیر صدابرداری: امیر عاشق حسینی، جلوه‌های ویژه بصری: محمد برادران، مدیر تولید: امیر نشاط، طراحی و ترکیب صدا: زهره علی اکبری، طراح گریم: مهدی صیاد، طراح لباس: چکامه میرخانجانی، عکاس: حسن شجاعی، جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک، اصلاح رنگ و نور: فربد جلالی، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: حمیدرضا غفارزاده، منشی صحنه: غزل رشیدی.

منتقدان به نقد و بررسی آثار جشنواره فیلم فجر در شیراز پرداختند

فیلم «یادگار جنوب»؛
پدرام پورامیری و حسین امیری دوماری فیلم‌سازان جوان سینمای ایران در دومین تجربه کارگردانی‌ مشترک‌شان به سراغ روایت قصه‌ای چندلایه و پرتعلیق رفته‌اند. فیلم سینمایی «یادگار جنوب» دومین ساخته مشترک حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری در جایگاه کارگردان است. آنها در نخستین گام مشترک خود درام اجتماعی «جان‌دار» را روایت کردند و سپس به عنوان همکار حضور موفقی را در نگارش فیلمنامه‌های «شنای پروانه» و «یاغی» نشان دادند.
این دو کارگردان جوان این‌بار به سراغ روایت قصه‌ای چندلایه و پرتعلیق رفته‌اند. «یادگار جنوب» روایتی برآمده از متن زندگی است؛ روایتی آکنده از حرمان و فقدان، ناکامی و کامیابی، دلدادگی و شیدایی، بیم و امید، رفاقت و عداوت، عشق و نفرت، کینه و انتقام…
امیری دوماری و پورامیری برای شرح داستان تازه خود از بیانی نسبتا مغلق و ساختار غیرخطی بهره می‌گیرند. آنها قصه خود را با طمأنینه و بدون شتاب پیش می‌برند و به موازات پیشبرد داستان، اطلاعات لازم را تدریجا به تماشاگر ارائه می‌دهند تا مخاطب فیلم با شیبی ملایم در جریان جزئیات روابط، سوابق و انگیزه‌ شخصیت‌ها قرار گیرد و تا حد امکان در کشف معادلات داستان سهیم باشد. اگرچه ممکن است این نوع زمان‌بندی در ارائه اطلاعات و جزئیات مربوط به قصه نزد مخاطب عام کُند و ملال‌آور به‌نظر برسد و چه‌بسا لازم باشد برای اکران عمومی از تمهیداتی نظیر افزایش تمپوی روایت در بازتدوین بهره گرفت.

منتقدان به نقد و بررسی آثار جشنواره فیلم فجر در شیراز پرداختند


فیلم «شماره ۱۰»
به تهیه کنندگی ابراهیم اصغری و کارگردانی حمید زرگرنژاد است. داستان این فیلم ایرانی از این قرار است که استوار اکبری در سال پایانی جنگ به اسارت نیروهای عراقی درآمده و در جریان انتقال به خاک عراق چندین فرار ناموفق را تجربه کرده است. انتقال او به زندانی با نام قفس امن و آشنایی اش با احمد و محمود رادیو سبب می‌شود تا نقشه جدیدی برای فرار از زندان باهدف اعلام نام ۴۲ اسیر ایرانی که رژیم بعث آنها را مخفی و از اعلام نامشان به صلیب سرخ خودداری کرده طراحی شود. استوار اکبری در این مسیر حوادث زیادی را پشت سر می‌گذارد.
ابراهیم اصغری، تهیه کننده فیلم گفته: سینمای ایران و نسل جوان به قهرمان نیاز دارد من در کار قبلی و این کار سعی کردم به سمت فیلم قهرمان محور پیش روم. داستان براساس مستنداتی شکل گرفت که به بهترین قهرمانان معاصر می پردازد. قصه شماره ۱۰ براساس تحقیقاتی که دوست عزیزم در سال های گذشته انجام داد شکل گرفت و بعد از بازنویسی های متعدد به فیلمی که دیدید رسید. می‌خواستیم قهرمان را در انتها به یک پهلوان تبدیل کنیم که به نظرم ما ایرانی ها به پهلوانان عرق خاصی داریم و امیدواریم در ذهن مخاطب هم این ذهنیت شکل بگیرد و به الگوسازی برای نسل جوان کمک کند.
مجید صالحی، حسام منظور، سیامک صفری، بهرنگ علوی، مهدی زمین پرداز، صحرا اسداللهی و احمد کاوری در این فیلم بازی کرده اند. یکی از نکات مهم در این فیلم بازی مجید صالحی است. شخصیت مرد «شماره‌ ۱۰» اگر چه فاقد پیچیدگی‌های لازم است اما مجید صالحی همین کاراکتر کامل‌نشده را جذاب و زیرپوستی بازی می‌کند.

سرهنگ ثریا
لیلی عاج در فیلم سینمایی « سرهنگ ثریا» به سراغ موضوع تلخ و حساسی رفته است، اما با انتخاب بازیگران و کارگردانی خوب توانسته تا حد زیادی موفق باشد.
«سرهنگ ثریا» اولین فیلم بلند سینمایی به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج، تنها بانوی کارگردان در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، است. در این فیلم ژاله صامتی در نقش ثریا، وحید آقاپور، حمیدرضا محمدی، دیبا زاهدی و شهروز آقاییپور ایفای نقش می‌کنند. تهیه کننده سرهنگ ثریا جلیل شعبانی است که پیش از این فیلم مهمِ منصور را در کارنامه کاری خود دارد.
نام کمال تبریزی در مقام مشاور کارگردان به اهمیت فیلم افزوده‌است. این فیلم به عنوان تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج، از زاویه‌ای متفاوت به حضور منافقین در پادگان اشرف پرداخته‌است. فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» روایت رنج خانواده‌هایی است که بعد از سقوط صدام، به مقر قرارگاه اشرف رفته‌اند تا فرزندشان را که سال‌هاست ندیده‌اند ملاقات کنند، اما جز درد چیزی نصیبشان نمی‌شود.

فیلم سینمایی «هوک»
اولین تصویر فیلم سینمایی «هوک»، به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور با تصویری بکر از سیستان و بلوچستان رونمایی شد. فیلمنامه این فیلم را که از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی است، مهدی تراب‌بیگی به نگارش درآورده و در خلاصه داستان آن آمده است: دو برادر ورزشکار بلوچ برای رسیدن به آرزوهای بلندپروازانه خود تلاش می‌کنند. امیر جعفری، رویا تیموریان، امیرمهدی ژوله، علیرضا جعفری، علی اوسیوند، مهتاب ثروتی، محسن آشتیانی‌پور، سبحان رخشانی، آرزو تاج‌نیا، سعید رضایی‌کیا و… بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
عوامل اصلی «هوک» عبارتند از مدیر فیلمبرداری: شهرام نجاریان، تدوین: سودابه سعیدنیا، مدیر صدابرداری: محمود سماک باشی، موسیقی: فردین خلعتبری، جانشین تهیه کننده: مریم پیرکاری، مدیر تولید: مرتضی آشتیانی پور، طراح صحنه: مهدی سعیدی، طراح چهره‌پردازی: مرتضی کهزادی، طراحی و ترکیب صدا: امین شریفی، طراح لباس: ندا سلیمی، طراح جلوه‌های بصری: علی سجادی، اصلاح نور و رنگ : سامان وفایی، طراح بدلکاری: امیرحسین خنجری، مشاور کارگردان: شکیل مظفری، مشاور لهجه :صادق سهرابی، استوری برد : فروردین کاشانی، طراح لوگو و پوستر : محمد روح الامین، مدیر تدارکات: مهدی سویزی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: سید مهرداد حسینی نژاد، دستیار اول فیلمبرداری: سجاد کریمی.

فیلم پرونده باز است
فیلم پرونده باز است به کارگردانی کیومرث پوراحمد و تهیه‌کنندگی علی قائم مقامی است و بخش عمده‌ای از این فیلم در زندان قزل حصار و کانون اصلاح و تربیت فیلمبرداری شده است.
کیومرث پوراحمد قدیمی‌ترین فیلمسازی است که در جشنواره چهل و یکم فجر با فیلم پرونده باز است حضور دارد. پوراحمد که سابقه ساخت آثار ماندگاری همچون قصه‌های مجید، خواهران غریب، به خاطر هانیه و شب یلدا را در کارنامه کاری‌اش دارد در چند سال اخیر نتوانست آثاری هم‌رده فیلم‌های پیشین خود بسازد. حالا او با این فیلم سراغ یکی از پرونده‌های جنایی و پرحاشیه در دهه ۸۰ رفته است. شاید این فیلم یادآور سریال خوب سرنخ باشد که پوراحمد تصویر جذابی از پلیس ایرانی با بازی جهانبخش سلطانی ارائه کرده بود.
داستان فیلم پرونده باز است برگرفته از پرونده‌ای جنایی و پرحاشیه در دهه ۸۰ است. در این فیلم که فضای جنایی و ملتهب دارد، یک نوجوان ۱۵ ساله مرتکب قتل شده و حالا در انتظار حکم دادگاه است. بازیگران فیلم پرونده باز است: پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری، علی باقری، سام قریبیان، مه‌لقا باقری. بازیگران نوجوان پویا نجفی، راشین ربی، مهبد جهان‌نوش، محمدمتین ستاری.

فیلم هایپاور
فیلم هایپاور ساخته هادی محمدپور به موضوع دفاع مقدس می‌پردازد. هادی محمدپور کارگردان فیلم هایپاور جزو فیلمسازان اول جشنواره فجر است. او که پیش از این در حوزه فیلم کوتاه فعالیت می‌کرده است در نخستین تجربه فیلمسازی به سراغ یک فیلم جنگی رفته و از رشادت‌های پدافند هوایی اصفهان در دوران هشت سال دفاع مقدس صحبت کرده است.
داستان نقش پدافند هوایی ارتش در عملیات والفجر هشت و طرح ابتکاری شهید منصور ستاری. هایپاور دومین فیلم با موضوع زندگی حرفه‌ای شعید منصور ستاری است. فیلم منصور ساخته سیاوش سرمدی که در جشنواره سی‌ونهم حضور داشت هم به زندگی و فعالیت‌های این شهید والامقام می‌پردازد.
بازیگران و عوامل فیلم هایپاور: اتابک نادری، فرزاد حسنی، علیرام نورایی، سپیده خداوردی، مهرداد ضیایی، مجید پتکی، الناز اسماعیلی، رضوان خدامی، آرمان جوکار و هادی محمدپور بازیگران این فیلم هستند. مهدی عظیمی تهیه‌کننده این کار به تازگی فیلم عینک را با موضوع کودکان و نوجوانان در گروه هنر و تجربه اکران کرده است. هادی محمدپور از هنرمندان فیلمساز شهرستان خوی است و این اولین فیلم بلند سینمایی او است. شهری که در آستانه جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱ با زلزله شدیدی مواجه شد.

فیلم روایت ناتمام سیما
روایت ناتمام ساخته علیرضا صمدی است که وی این فیلم را با حمایت بنیاد سینمایی فارابی و به تهیه‌کنندگی مجید رضابالا ساخته است. این فیلم، سومین اثر سینمایی علیرضا صمدی پس از «بی‌نامی» و «صحنه‌زنی» محسوب می‌شود.
در خلاصه داستان آمده است: «قرار نیست بخاطر بی‌آبرویی گذشته تو ما بی‌آبرو بشیم…»؛ دکتر آرش سمین زندگی موفقی دارد که خبری در فضای مجازی، شرایط خانوادگی او را دستخوش تغییر می‌کند. همانطور که از نام فیلم پیدا است یک داستان شخصیت محور دارد و درباره شخصیتی به نام سیما است که اتفاقات پیرامون او محور اصلی درام داستان است. او تلاش می‌کند بی‌گناهی خودش را اثبات کند.
بازیگران و عوامل فیلم روایت ناتمام سیما: آزاده صمدی، حامد کمیلی، غزل شاکری، مهران احمدی، مسعود کرامتی، مریم سعادت، دانیال نوروش، محمد حیدری، مهسا باوفا از بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند. عوامل اصلی فیلم کارگردان: علیرضا صمدی، تهیه‌کننده: مجید رضابالا، مدیر فیلمبرداری: امیر موسوی، موسیقی: کارن همایونفر، طراح گریم: مهرداد میرکیانی، طراح صحنه: امیرحسین قدسی، طراح لباس: نازنین توسلی، مدیر صدابرداری: امیر حاتمی، مدیر تولید: حسن صفری، عکاس: مریم مجد، محصول بنیاد سینمایی فارابی

در آغوش درخت
فیلم سینمایی «در آغوش درخت» اولین تجربه کارگردانی سینمایی بابک خواجه پاشا است. مارال بنی آدم، جواد قامتی، روح الله زمانی، اهورا و رایان لطفی در این فیلم سینمایی ایفای نقش می کنند که یک درام خانوادگی است و دغدغه های یک زوج ایرانی و فرزندانشان را با روایتی ساده بیان می کند. محمدرضا مصباح تهیه کننده و سجاد نصرالهی نسب مجری طرح و سرمایه‌گذار این فیلم هستند.
سایر عوامل این فیلم عبارتند از مدیر فیلمبرداری: محمد فکوری، موسیقی: فردین خلعتبری، طراح صحنه: امیر زاغری، طراح لباس: رویا اکبر زاده، صدابردار: مسیح حدپورسراج، تدوین: حسین جمشیدی گوهری و آیدین پرهیزی، طراح گریم و دستیار اول کارگردان: بهمن ولی پور، منشی صحنه: مرجان تاجیک، مدیر تولید: جلیل اسماعیل زاده، برنامه ریز: علیرضا هارویان، جلوه های ویژه میدانی: بهزاد سلیمی و ایمان کرمیان، دستیار تهیه کننده: مهدی فتاحی و عکاس: صمد قربانزاده.

چرا گریه نمی‌کنی؟
چرا گریه نمی‌کنی دومین فیلم علیرضا معتمدی است . علیرضا معتمدی نویسنده و منتقد پیشین سینمای ایران در جشنواره امسال دومین فیلمش با نام چرا گریه نمی‌کنی را ارائه کرده است. فیلمی که با حضور تعداد زیادی از بازیگران به یکی از فیلم‌های مهم جشنواره تبدیل شده است و در داستانش؛ علیرضا بعد از از دست دادن برادرش نمی‌تواند گریه کند. دوستانش با راه‌های مختلف از او دعوت می‌کنند تا گریه کند…
بازیگران فیلم چرا گریه نمی‌کنی: علیرضا معتمدی، فرشته حسینی، باران کوثری، هانیه توسلی، علی مصفا، مانی حقیقی، لیندا کیانی، نهال دشتی، امیرحسین فتحی . نویسنده و کارگردان: علیرضا معتمدی، مدیرفیلمبرداری: علی تبریزی، تدوین: میثم مولایی، صدابردار: امین میرشکاری، طراح گریم: عظیم فراین، طراح لباس: آرام موسوی، طراح صحنه: پوریا اخوان، علیرضا معتمدی، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: حسن نجفی، جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیگ، هماهنگی تولید: امیرمهدی نوری، مدیر تدارکات: سعید رضوی، عکاس: زهرا مصفا، مشاور رسانه‌ای: آیدا اورنگ، طراح گرافیک: حمیدرضا بیدقی، تهیه‌کننده: رضا محقق.

در روز سوم جشنواره فیلم فجر شیراز، تالار حافظ میزبان فیلم‌های «کت چرمی» و «سرهنگ ثریا» است. فیلمهای «عطر آلود»، «جنگل پرتقال» و «چرا گریه نمی‌کنی» در سینما سعدی اکران خواهد شد. سالن بنفش هنر شهر آفتاب پذیرای فیلم‌های «جنگل پرتقال» و «چرا گریه نمی‌کنی» است و فیلم‌های «آنها مرا دوست داشتند» و «آه سرد» در سالن نارنجی مجموعه هنرشهر آفتاب اکران می‌شود.

بیست و دومین جشنواره فیلم فجر شیراز که از روز دوشنبه ۱۷ بهمن ماه آغاز شده است، تا ۲۴ بهمن‌ ادامه دارد.

نظر شما