شناسهٔ خبر: 58648233 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

بریس؛ ساحلی با صخره‌های مرجانی در چابهار

موج نیوز

ساحل بریس از زیباترین سواحل چابهار است که در شرق بندر چابهار با مسافتی در حدود ۶۰ کیلومتر واقع شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، ساحل و اسکله بریس چابهار یکی از زیباترین و کمیاب‌ترین سواحل صخره‌ای ایران محسوب می‌شود که از صخره‌های مرجانی تشکیل شده است و از سواحل زیبای چابهار است.

با توجه به بکر بودن ساحل بریس، در حال حاضر امکانات زیادی در این منطقه وجود ندارد؛ اما زیبایی‌های چشم‌نواز این ساحل، بازدید از آن را به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی در سفر به چابهار تبدیل می‌کند.

از بالای صخره‌های اسکله بریس می‌توان چشم‌انداز زیبایی از دریا با کشتی‌ها و قایق‌هایی که در حال رفت‌وآمد هستند را تماشا کرد. صخره‌های مرجانی اسکله بریس در سال‌های پیش بزرگ‌تر و گسترده‌تر بوده است.

عمر بندر بریس چیزی حدود ۲۰۰ سال بوده و از فعالیت‌های مرسوم در آن می‌توان به ماهیگیری اشاره کرد. ماهیگیرها به طور روزانه تورشان را در کنار بندر پهن می‌کنند و هرچه گیرشان بیاید خرج روزانه‌شان می‌شود.

بریس2

اسکله بریس کجا قرار دارد؟

 

اسکله بریس در یکی از زیباترین سواحل دریای مکران در نزدیکی چابهار قرار گرفته است و به همین علت از محبوب‌ترین اسکله‌های اطراف چابهار محسوب می‌شود. این اسکله یکی از فعال‌ترین اسکله‌های ماهیگیری در سیستان و بلوچستان است که قایق‌ها و لنج‌های صیادی دائم در آن در حال تردد هستند. تماشای رفت و آمد قایق‌های رنگارنگ در این ساحل صخره‌ای بسیار لذت‌بخش است.

اسکله بریس با نام «ساحل تراسی» نیز شناخته می‌شود و تصاویر زیادی از این ساحل زیبا توسط عکاسان به ثبت رسیده است که شاید آن‌ها را دیده باشید. زیبایی ساحل بریس در زمان طلوع و غروب خورشید دوچندان می‌شود؛ به همین علت، بسیاری از گردشگران اقدام به کمپ کردن در این ساحل می‌کنند.

اسکله و ساحل بریس در فاصله ۶۰ کیلومتری شرقی بندر چابهار قرار دارد. مسیر دسترسی به این ساحل از زیباترین جاده‌های جنوبی ایران گذر می‌کند که خود از جاهای دیدنی استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود. گرچه این مسیر به‌دلیل دور افتاده بودن از مرکز کشور مورد بی‌مهری‌ فراوان قرار گرفته است، یکی از جاده‌های منحصر‌به‌فرد ایران به شمار می‌رود. تلاقی کوه با دریا در طول این جاده شما را بین صخره‌های پرپیچ‌وخم و دریای مکران قرار می‌دهد. فرسایش کوه‌ها در این منطقه در طول سال‌های دراز باعث شگل گیری صخره‌هایی با شکل‌های عجیب و غریب شده است.

بریس3

اگر نام کوه‌های مریخی را شنیده باشید، می‌توانید آن‌ها را در این مسیر ببینید. شکل صخره‌ای کوه‌ها تا ساحل بریس ادامه دارد و یکی از زیباترین سواحل صخره‌ای دریای مکران نیز در این منطقه به چشم می‌خورد.

 

یکی دیگر از زیبایی‌هایی که در ساحل بریس دیده می‌شود پدیده موج‌فشان در این منطقه است. موج‌فشان‌ به پدیده‌ای گفته می‌شود که موج دریا با فشار از میان سوراخ‌های ایجاد شده در میان سنگ‌های ساحلی به بالا می‌پاشد. در زمان وزش شدید باد، به علت قدرتمند بودن امواج، موج‌های بلندی از میان این سوراخ‌ها تا ارتفاع بلند فوران می‌کنند و فواره‌هایی طبیعی و زیبا ایجاد می‌شود. بهترین زمان برای تماشای پدیده موج فشان‌ فصل تابستان و شهریور ماه است.

 

تماشایی‌های بندر بریس

 

در حال حاضر اسکله بریس دو قسمت دارد که در یک سمت آن ماهیگیران با قایق‌ها و لنج‌های خود برای تخلیه بار پهلو می‌گیرند و در قسمت دیگر دماغه‌ای مرتفع و زیبا برای تماشای ساحل و لذت بردن از مناظر طبیعی آن وجود دارد.

همین طور که از کنار ساحل دریای عمان پیش می‌روید، پیش از این که به بندر بریس برسید چندین خانه قدیمی و متروکه مشاهده می‌کنید که در گذشته خانه بسیاری از صیادان بوده و اکنون تنها باقیمانده آن برجای‌مانده است. البته کمی که پیش بروید می‌توانید خانه جدید صیادان را نیز ببینید.

همچنین از مواردی که بر زیباتر شدن بندر بریس اضافه کرده است می‌توان به قایق‌ها و لنجهای صیادی اشاره کرد که دارند از دریا برمی‌گردند یا به تازگی در مسیر رفتن به دریا هستند. همچنین حضور مرغ‌های دریایی که بر فراز آن اسکله و بندر پرواز می‌کنند از مواردی است که بر دو چندان شدن زیبایی بندر بریس افزوده است. شب‌های بندر بریس از دیگر مواردی است که آن را بسیار تماشایی ساخته چرا که موج‌هایی بسیار خروشان در آن به جریان می‌افتد و از همیشه زیباتر می‌شود.

بریس4

غروب بندر بریس

 

در میان اهالی و همچنین گردشگران بسیار مشهور است که برای تماشای غروب خورشید از بالای دیواره‌های صخره‌ای یا از روی ساحل طلایی، بهترین کار این است که به روستای بریس بروند چرا که روستای بریس حدوداً 10 متری از دریا فاصله دارد و حداقل عمق آن به چیزی در حدود 4 متر می‌رسد. این امکان برای شما فراهم می‌شود تا به خوبی بتوانید غروب خورشید را که به قرمزی میزند تماشا کنید و عکس‌های بسیار زیبایی ثبت کنید. بریس از چهار طرف خود با اماکن و جاذبه‌های گردشگری احاطه شده به طوری که شمال آن به کوه‌های مینیاتوری و غرب و جنوب آن به دریای عمان می‌رسد.

قطعاً بندر بریس یکی از بهترین و دنج‌ترین بنادر در ایران است که می‌توانید برای عکاسی به آن جا بروید.

 

روستای بریس

 

روستای بریس در نزدیکی ساحل صخره‌ای بریس قرار دارد و مردمان این روستا از ماهیگیری در دریای مکران و تجارت در بندر و اسکله بریس روزگار می‌گذرانند. عمده صید ماهیگیران در این روستا را کوسه ماهی و میگو تشکیل می‌دهد. از پانزدهم خرداد تا پایان مرداد توفان‌های استوایی به اوج خود می‌رسند که در این زمان شناورهای کوچک برای صید به دریا نمی‌روند. تنوع بالای آبزیان در این ساحل، موجب صادر کردن بعضی از صیدهای خاص می‌شود. شاه میگوی سخت پوست که بیشتر آن را با نام «لابستر» می‌شناسند، در این ساحل صید و به خارج از ایران صادر می‌شود.

روستای بریس بزرگ‌ترین روستای استان سیستان و بلوچستان است و ۱۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این روستا یکی از محروم‌ترین مناطق در استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود و آن گونه که شایسته این روستای زیبا است، به آن رسیدگی نمی‌شود.

روستای بریس در حال حاضر در دهانه خلیجی کوچک واقع شده است و قدمت آن به حدود ۵۰۰ سال می‌رسد. گسترش ماهیگیری و تجارت بندرگاهی سبب شکل‌گیری این روستا در ساحل دریای مکران شده است. در گذشته، ساکنان قدیمی این روستا در منطقه‌ای دورتر از مکان امروزی آن ساکن بودند که به مرور به این منطقه جابه‌جا شده‌اند. روستای قبلی در حدود پنج کیلومتر با مکان امروزی روستای بریس فاصله دارد.

روستای بریس دارای آب و هوای گرم و مرطوبی است. این منطقه گرچه به‌ علت قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خود بسیار گرم است، اما هم جواری با دریا رطوبت را در این روستا بالا می‌برد و مانند سایر نقاط سیستان و بلوچستان خشک نیست. بارندگی در این روستا به‌ندرت اتفاق می‌افتد.

 

چه زمانی به ساحل بریس برویم؟

 

ساحل زیبای بریس در تمامی فصول سال دیدنی است و طبیعت صخره‌ای و ساحلی آن همیشه با شکوه و ستودنی است. اما به علت اقلیم جنوبی این منطقه از ایران، روزهای سرد سال بهترین زمان سفر محسوب می‌شود. در واقع از اواخر پاییز تا اواسط بهار بهترین زمانی است که می‌توانید راهی بندر بریس چابهار شوید.

 

بیشتر بخوانید:

چمخاله؛ ساحلی بی‌نظیر و زیبا در گیلان

نظر شما