شناسهٔ خبر: 58648231 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اردوهای جهادی مناطق محروم حرکت در مسیر امیدآفرینی+فیلم

ارومیه - ایرنا - اردوهای جهادی که با هدف محرومیت زدایی در روستاهای مناطق مرزی آذربایجان غربی برگزار می‌شود حرکت در مسیر امیدآفرینی و تحقق مردمی سازی خدمات دولت سیزدهم با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محرومیت در روستاها و نقاط مرزی آذربایجان غربی که ناشی از عقب ماندگی‌های سال‌های گذشته و عوامل متعددی از جمله جنگ تحمیلی، صعب العبور بودن بسیاری از روستاها و شاید طویل و گسترده بودن این استان باشد موجب شده تا اغلب مسوولان و نهادهای مردمی از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان آستین‌های همت را برای خدمت بالا بزنند.

این گروه‌ها این روزها سعی می‌کنند در قالب اردوهای جهادی با احصای نیازمندی‌های ساکنان این مناطق و تلاش برای رفع این موارد و مشکلات موجب دلگرمی و خرسندی آنان را در این ایام که متقارن با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است، رقم بزند.

اردوهای جهادی مناطق محروم حرکت در مسیر امیدآفرینی+فیلم

این بار کاروان اردوی جهادی یک روزه به همت اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری و جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به روستای گُوَرچین قلعه (قلعه کبوترها) در بخش انزل در ۷۰ کیلومتری شهر ارومیه رسید تا ضمن گوش دادن به درد دل‌های ساکنان این روستا نسبت به رفع مشکلات آنان گام‌های اساسی بردارند.

میز خدمت ادارات کل آموزش و پرورش، بهزیستی، بسیج حقوقدانان، دانشگاه علوم پزشکی، کمیته امداد، شرکت برق، جهاد کشاورزی، بسیج جامعه پزشکی، سازمان انتقال خون و سایر نهادها و ادارات از صبح سه‌شنبه با استقرار در مسجد این روستا نسبت به ارائه خدمات به ساکنان این منطقه محروم مبادرت کردند.

در این اردوی جهادی خدمات پزشکی و معاینه چشم و همچنین کنترل فشار خون و قند ساکنان روستا در کنار اهدای خون روستاییان انجام شد و پاسخگویی به مشکلات روستاییان از طریق ارتباط تلفنی ایجاد شده با مدیران کل دستگاه‌های مختلف توسط مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری و تلاش برای حل مشکل قطعی تلفن ثابت در این روستا و نیز مشکلات مربوط به آب و فاضلاب از حواشی این اردوی جهادی یک روزه بود.

اردوهای جهادی مناطق محروم حرکت در مسیر امیدآفرینی+فیلم

کمبود آب شرب و کشاورزی موجب مهاجرت روستاییان شده است

اما این اردو فرصتی بود تا مسایل و مواردی که مردم روستا علاقمند بودند منعکس شود، جمع بندی و ثبت کنیم تا در روزها و ماه‌های آتی درصدد تحقق خواسته‌های آنان را شاهد باشیم.

عضو شورای اسلامی این روستا در حاشیه این اردوی جهادی با بیان مشکلات روستا گفت: مشکل آب شرب و نداشتن تصفیه خانه مناسب و همچنین آب کشاورزی کافی موجب شده تا روستاییان اقدام به مهاجرت کنند.

حمید درگاهی افزود: این روستا پیش تر دارای ۳۵۰ خانوار با ۲ هزار نفر جمعیت بود که اکنون به علت کمبودها با مهاجرت به حاشیه شهر، ساکنان به ۱۲۰ خانوار و ۳۵۰ نفر جمعیت کاهش یافته است.

وی معتقد است بهترین راهکاری که می‌تواند موجب دسترسی مردم این منطقه به آب شرب سالم و بدون رسوب باشد انتقال مسوولیت تامین آب این روستا به شهرستان سلماس است.

به گفته وی، این روستا از آب سد زولا حق آبه دارد و می‌تواند از آب آن استفاده کنند و در زمینه آب مورد نیاز کشاورزی نیز که از سد سلماس تامین می‌شود توزیع عادلانه و مطلوب نیست، خوب مدیریت نمی‌شود و تاسیسات مناسبی نیز برای این منظور وجود ندارد.

درگاهی اضافه کرد: همسایه‌ها با هم روی موضوع آب درگیر می‌شوند و آموزشی در زمینه مصرف بهینه آب و نحوه آبیاری قطره‌ای به روستاییان داده نشده است.

وی با بیان اینکه در زمینه راه هم مشکلاتی داریم، ادامه داد: استاندار آذربایجان غربی در تابستان به این منطقه آمدند و وقت زیادی هم گذاشتند و ۶ درخواست به ایشان دادیم که همه آنها مصوب شد که یکی بهسازی راه قوشچی به سلماس بود که ۱۲ کیلومتر آسفالت شد و بقیه آن باقی مانده است. استاندار آذربایجان غربی در تابستان به این منطقه آمدند و وقت زیادی هم گذاشتند و ۶ درخواست به ایشان دادیم که هر شش مورد مصوب شد که یکی بهسازی راه قوشچی به سلماس بود که ۱۲ کیلومتر اسفالت شد.

به گفته وی بعد از آسفالت این راه، شانه خاکی چون از خود راه اصلی مرتفع تر است موجب چپ شدن خودرو ها می شود و این موضوع به مسوول راهداری اعلام شده که به حرف ما بهایی داده نشده است.

یکی از بانوان این روستا که مستمری بگیر کمیته امداد است معتقد است که حضور مسوولان در میان روستاییان باعث دلگرمی و امیدواریشان می شود.

وی که خودش را فاطمه معرفی می کند هزینه های مراجعه به شهر و دریافت دارو و درمان بالاست و حضور تیم‌های پزشکی هر چند ماه یکبار در روستا میتواند کمک شایسته ای به قشر محروم روستایی باشد.

فاطمه خانم می گوید ماهی ۵۰۰ هزار تومان مستمری او از کمیته امداد است که مبلغ ناچیزی است و اعطای تسهیلات خوداشتغالی با شرایط آسان، آموزش مشاغل خانگی و اشتغال زنان روستا برای افزایش درآمد درخواست وی از مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری است.

کوچه های گورچین قلعه سوت و کور است

گشت و گذار در داخل روستا موجب شد تا به چشم گفته های عضو شورای این روستا را دیده و لمس کنیم چرا که خرابه های خانه های قدیمی که صاحبانشان مهاجرت کرده بودند بیانگر اوج مشکلات در منطقه بود.

اردوهای جهادی مناطق محروم حرکت در مسیر امیدآفرینی+فیلم

طی پیاده روی نیم ساعته در روستا اثری از بچه ها که شور و نشاط روستاها و شهرها هستند نبود و اغلب افراد روستا افرادی با سن بالای ۵۰ سال بودند.

وقتی از ساکنان روستا درباره سوت و کور بودن محل زندگیشان سوال کردم گفتند که جوانان در این روستا نمی مانند چرا که نه آبی برای شرب هست نه برای کشاورزی و انهاییکه باقی مانده‌اند اغلب پیرمردها و پیرزن‌ها هستند که خاک و یا خاطراتی در این منطقه دارند.

اردوهای جهادی مسیر برنامه ریزی برای رفع مشکلات را هموار می کند

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی هم در اردوی جهادی روستای گورچین قلعه حضور داشت، و بعد از بازدید از روستا با حضور در جمع ساکنان با اشاره به ضرورت برگزاری این اردوها گفت: برگزاری اردوها جهادی که با حضور مسوولان و نخبگان استانی باعث می‌شود تا مسوولان بیشتر و دقیق تر از وضعیت اقشار مختلف مردم اطلاع یابند و مسیر را برای آنان در برنامه ریزی های آینده هموار کند.

نیر الهامی با بیان اینکه این اردوها و رسیدگی و احصای مشکلات مناطق محروم شهرستان باید به رفع مشکلات موجود بیانجامد، ادامه داد: این اقدامات لازم است چون موجب حرکت در مسیر محرومیت زدایی و امید آفرینی می‌شود که از برنامه‌های دولت سیزدهم است.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره ۴۰ شهید این روستا اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی باید تمام توان خود را برای حل مشکلات روستاییان و ارتقای سطح رفاه و معیشت آنان بخصوص رفع مشکلات بانوان بکار گیرند.

اردوهای جهادی مناطق محروم حرکت در مسیر امیدآفرینی+فیلم

الهامی با اشاره به نقش بانوان در خانواده به عنوان ستون و محور، افزود: نقش زن در ایجاد آرامش و سلامت خانواده بسیار تعیین کننده و راهگشا است، اگر در روستاها بانوان از خدمات رفاهی و آسایشی برخوردار باشند به تبع آن سایر اعضای خانواده نیز از این آرامش و امنیت برخوردار می‌شوند.

حمایت و توانمندسازی زنان باعث رونق و شکوفایی بیشتر اقتصادی روستاها و در نتیجه پایداری و دوام سکونت در روستاها می‌شود. وی با تاکید بر حرکت بانوان روستا به سمت مشاغل خانگی و تشکیل صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در این منطقه اضافه کرد: حمایت و توانمندسازی زنان باعث رونق و شکوفایی بیشتر اقتصادی روستاها و در نتیجه پایداری و دوام سکونت در روستاها می‌شود.

۳۳ درصد اشتغال آذربایجان غربی در بخش کشاورزی است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در حاشیه برپایی میز خدمت در این اردوی جهادی با بیان اینکه ۳۳ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است، گفت: توسعه روستاهای مناطق محروم و فعال کردن اقتصاد آنها نیازمند یک اقدام جهادی است چرا که توسعه کشاورزی مدرن در روستاها، مهاجرت معکوس از شهر به روستا و ایجاد اشتغال روستایی را فراهم می‌آورد.

جعفر وحدت تاکید کرد: تامین غذایی شهروندان مهمترین اولویت راهبردی جهاد کشاورزی است که باید با برنامه‌ریزی هرچه بهتر و بیشتر در جهت ارتقای امنیت و رفاه غذایی مردم تلاش و حرکت کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: اهداف اصلی مجموعه، دانش بنیان سازی بخش کشاورزی با نفوذ علم و فناوری به بخش، مشارکت جدی در احیای دریاچه ارومیه، توسعه کشت‌های متراکم گلخانه‌ای و گیاهان دارویی، توسعه کشت قراردادی، اصلاح و نوسازی باغات، افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی، سنددار شدن اراضی کشاورزی به منظور تثبیت مالکیت و جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی، تقویت صادرات محصولات و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، افزایش درآمد بهره‌ برداران، رفع موانع سرمایه گذاری در این بخش و بطور کلی توسعه کشاورزی پایدار در استان است.

سواحل گورچین قلعه همچنان پذیرای گردشگران هستند

روستای گورچین قلعه روستایی در مجاورت کامل با دریاچه ارومیه است، همه ارومیه‌ای ها این منطقه را به نام کاظم داشی و سواحل زیبای آن در گذشته می‌شناسند.

هرچند عقب نشینی آب دریاچه ارومیه باعث کاهش حضور گردشگران در این نقطه و کاهش تردد آنان در روستا شده ولی همچنان عاشقان دریاچه، بی تاب و بی‌قرار گذراندن شب‌های گرم تابستان در چادرهایی در سواحل واقع در این روستا هستند.

اردوهای جهادی مناطق محروم حرکت در مسیر امیدآفرینی+فیلم

باغ‌های گردو، بادام و انجیر در سراسر مسیر این روستا تا دریاچه ارومیه که کمتر از ۲ کیلومتر می‌شود به چشم می‌خورد که در مسیر منبع‌های آب و ایستگاه‌های پمپاژ نیز پنهان از چشم نمی‌مانند.

به گفته روستاییان و مسوولان، این روستا در سه دهه قبل که خبری از بحران کم آبی برای دریاچه نبود یکی از روستاهای گردشگرپذیر استان آذربایجان غربی بود که رونق گردشگری موجب رونق زندگی در این منطقه شده بود.

با بروز بحران کم آبی، کاهش آب‌های زیر زمینی و سطحی و طوفان‌های نمکی دیگر زندگی در این منطقه به کام روستاییان شور شد و کشاورزی هم رونق خود را از دست داد.

دوری از مرکز شهر ارومیه می‌توانست به تنهایی دلیل کافی برای مهاجرت روستاییان باشد اما جنگ بر سر آب و شیطنت‌های روستاییان در تخصیص اندک آب موجود به باغات که اوج گرفت باعث شد تا مهاجرت‌ها آغاز و کشاورزی و دامداری هم یواش یواش کم رونق شود.

به گزارش ایرنا، برگزاری اردوی جهادی و برنامه مشارکتی برپایی میز خدمت با هدف بررسی مشکلات و پاسخگویی مسوولان به نیازهای روستاییان، سرعت بخشی در خدمات رسانی و ارتقای کمی و کیفی سطح خدمات به مردم در روستاها و دیدار بدون واسطه و به صورت مستقیم مردم با مسوولان به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر از جمله کارهایی است که رضایتمندی مردم را به همراه دارد.

در این اردوی جهادی طی یک تماس تلفنی که با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان برقرار شد نوید رفع مشکل آب شرب این منطقه تا ۲ ماه آینده به روستاییان داده شد که امید است با تحقق آن آرزوی ۳۰ ساله روستاییان و دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بدون رسوبات و باکیفیت محقق شود.

روستای گورچین قلعه با ۳۵۰ نفر جمعیت در ۷۰ کیلومتری شهرستان ارومیه واقع شده است.

نظر شما