شناسهٔ خبر: 58648167 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آخرین اخبار رسمی زلزله ترکیه و سوریه (روز سوم)؛

ترکیه: تاکنون بیش از ۱۲ هزار نفر در زلزله جان باخته‌اند

محسن وفایی

با گذشت دو روز از زلزله ۷.۷ ریشتری در مناطق جنوبی ترکیه و شمال سوریه، با تشدید آواربرداری مناطق زلزله‌زده، آمار قربانیان این حادثه غم‌انگیز، هم‌چنان روبه‌‎افزایش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه الجزیره بامداد چهارشنبه اعلام کرد تعداد جان‌باختگان زلزله سوریه به ۲۳۷۰ نفر و تعداد افراد مصدوم به ۲۵۴۴ نفر افزایش یافته است.

وزارت بهداشت سوریه اما اعلام کرده که تاکنون جان‌باختن ۱۲۵۰ نفر بر اثر وقوع زلزله در مناطق شمالی ثبت شده و ۲۰۴۵ نفر نیز مصدوم شده‌اند.

«فواد اوکتای» معاون ریاست‌جمهوری ترکیه اویل صبح چهارشنبه نیز در بروزرسانی آمار قربانیان زلزله در این کشور اعلام کرد تاکنون ۵۸۹۴ نفر جان باخته‌اند و ۳۴۸۱۰ نیز مصدوم شده‌اند..

علی‌رغم آمارهای رسمی در ترکیه و سوریه که به مرور و با تشدید آواربرداری مناطق زلزله‌زده به‌روزرسانی می‌شود، سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرده که احتمالاً نزدیک به ۲۰ هزار نفر در زلزله ۷.۷ ریشتری ترکیه و روسیه جان باخته‌اند.

سازمان بهداشت جهانی پیش از این نیز با هشدار درباره افزایش آمار جانباختگان زلزله مرگبار دیروز (دوشنبه) در ترکیه و سوریه، اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان ممکن است «هشت برابر» آمارهای رسمی باشد.

بامداد دوشنبه زمین‌لرزه بزرگی مناطق جنوبی ترکیه و شمال سوریه را به شدت لرزاند. خبرگزاری فرانسه به نقل از مؤسسه لرزه‌نگاری آمریکا شدت این زمین لرزه را ۷.۹ ریشتر و در جنوب ترکیه اعلام کرده است.

اما مدیریت اضطراری و بلایای طبیعی ترکیه تائید کرد که زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۴ ریشتر منطقه پازاردیک کوهرامانماراش در جنوب ترکیه را لرزاند. این سازمان ترکیه‌ای در بیانیه‌ای دوم خود اعلام کرد بزرگی این زمین‌لرزه ۷.۷ ریشتر بوده است.

هم‌زمان خبرنگار المیادین هم اعلام کرد که ساکنان استان‌های لاذقیه، حلب و حمص، تا دمشق در سوریه شدت این زمین لرزه بزرگ را احساس کردند. گفته شده در ساعات بامدادی، تعداد زیادی از ساکنان دمشق و استان‌های لاذقیه، حلب و حمص از ترس ترک خوردگی یا ریزش به خیابان‌ها ریختند.

برای اطلاع از اخبار و تحولات روز اول زلزله بزرگ در ترکیه و سوریه روی این لینک کلیک کنید و تحولات روز دوم نیز در این لینک تجمیع شده است.

اعلام «وضعیت اضطراری» در ۱۰ استان ترکیه

در پی وقوع زلزله ۷.۷ ریشتری در مناطق جنوبی ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور دستور اعلام وضعیت اضطراری در ۱۰ استان را صادر کرد که از امروز چهارشنبه اجرایی می‌شود.

استان‌های «آدانا، آدیامان، دیاربکر، غازیانتپ، قهرمان مرعش، کیلیس، مالاتیا، عثمانیه، هاتای و سانلیورفا» ۱۰ استانی هستند که در آنها اعلام وضعیت اضطراری شده است.

اعلام وضعیت اضطراری در منطقه‌ای موجب افزایش اختیارات مقامات محلی و نهادهای مجری قانون می‌شود و دولت نیز می‌تواند برای پیشبرد بهتر امور، اجرای برخی قوانین در این مناطق را تعلیق و یا قوانین جدید وضع کند.

تصاویر هوایی از میزان تخریب مناطق زلزله‌زده در شهر «قهرمان‌مرعش» ترکیه

استان هاتای ترکیه بعد از زلزله زیر آب رفت+ عکس
وقوع زلزله ۷.۷ ریشتری روز دوشنبه در ترکیه و سوریه، موجب بالا آمدن سطح آب دریا در شهر اسکندرون واقع در استان هاتای ترکیه و جاری شدن سیل در این منطقه شد؛ هاتای با سوریه هم‌مرز است.

تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از زیرآب‌رفتن گسترده خیابان‌های منطقه اسکندرون حکایت دارد.

مصائب ترکیه؛ استان حاتای بعد از زلزله زیر آب رفت+ عکس

مصائب ترکیه؛ استان حاتای بعد از زلزله زیر آب رفت+ عکس

مصائب ترکیه؛ استان حاتای بعد از زلزله زیر آب رفت+ عکس

مصائب ترکیه؛ استان حاتای بعد از زلزله زیر آب رفت+ عکس

مصائب ترکیه؛ استان حاتای بعد از زلزله زیر آب رفت+ عکس

مصائب ترکیه؛ استان حاتای بعد از زلزله زیر آب رفت+ عکس

مصائب ترکیه؛ استان حاتای بعد از زلزله زیر آب رفت+ عکس

مصائب ترکیه؛ استان حاتای بعد از زلزله زیر آب رفت+ عکس

آمار جانباختگان زلزله ترکیه از ۶ هزار نفر عبور کرد

مدیریت مرکز حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) امروز چهارشنبه اعلام کرد شمار جانباختگان زلزله روز دوشنبه تاکنون به ۶۲۳۴ نفر و افراد مصدوم به ۳۷ هزار و ۱۱ نفر افزایش یافته است.

افزایش آمار جانباختگان زلزله سوریه به ۱۲۸۰ نفر

منابع رسمی در سوریه از افزایش شمار جان باختگان زلزله شدید در این کشور به ۱۲۸۰ نفر خبر دادند. شمار مصدومان نیز همزمان با تشدید فعالیت گروه‌های امداد و نجات در حال افزایش است.

خبرگزاری رسمی سوریه نیز در خبری فوری از وقوع یک زلزله نه چندان قوی جدید در شمال این کشور خبر داد که ساکنان شهرهای لاذقیه، طرطوس، حمص و حلب آن‌را احساس کرده‌اند.

قفسه فروشگاه‌های شهر البیستان ترکیه خالی شد

خبرنگار اسپوتنیک در ترکیه می‌گوید پس از زلزله روز دوشنبه موارد زیادی از غارت اموال در شهر البیستان در استان «قهرمان ماراش» ترکیه مشاهده شده است.

این فیلم را خبرنگار اسپوتنیک از فروشگاه‌های شهر البیستان منتشر کرده که قفسه‌ها کاملاً خالی شده است.

زمین‌لرزه ۴.۶ ریشتری مناطق مرکزی ترکیه را لرزاند

رسانه‌های ترکیه امروز چهارشنبه اعلام کردند دقایقی پیش زلزله‌ای به بزرگی ۴.۶ ریشتر مناطق مرکزی این کشور را به لرزه درآورده است.

سگ‌های امدادگر مشهور مکزیک راهی ترکیه شدند

مکزیک نیز در ادامه کمک کشورهای سراسر جهان به ترکیه پس از زلزله مرگبار این کشور، ۱۶ قلاده از مشهورترین سگ‌های امدادگر خود را به آنکارا اعزام کرد.

مکزیک نیز در ادامه کمک کشورهای سراسر جهان به ترکیه پس از زلزله مرگبار این کشور، ۱۶ قلاده از مشهورترین سگ‌های امدادگر خود را به آنکارا اعزام کرد.

کشور مکزیک که به دلیل موقعیت جغرافیایی، همچون ترکیه روی خط زلزله قرار دارد، از تیم‌های امداد و نجات به شدت آموزش‌دیده نظامی و غیرنظامی برخوردار است و در مواقع بروز بلایای طبیعی بلافاصله آنها را اعزام می‌کند.

این سگ‌ها پس از نجات دادن چندین نفر از زیر آوار در زلزله سال ۲۰۱۷ مکزیک، بسیار معروف و محبوب شدند.

ترکیه: تاکنون ۸۵۷۴ نفر در زلزله جان باخته‌اند
ترکیه: تاکنون ۸۵۷۴ نفر در زلزله جان باخته‌اند

آتش‌سوزی در بندر اسکندرون ادامه دارد

منابع خبری امروز چهارشنبه با انتشار تصاویری از ادامه آتش سوزی کانتینرها در بندر اسکندرون ترکیه، پس از وقوع زلزله در روز دوشنبه خبر دادند.

غیررسمی / الجزیره: آمار جان‌باختگان زلزله سوریه به ۲۵۳۰ نفر افزایش یافت

شبکه الجزیره در خبری فوری از افزایش آمار قربانیان در زلزله شمال این کشور خبر داد.

براین اساس، در این زمین لرزه شدید تاکنون ۲۵۳۰ نفر جان باخته‌اند و ۴۶۵۴ نفر دیگر مصدوم شده‌اند.

افزایش شمار جان‌باختگان زلزله ترکیه به ۷۱۰۸ نفر

شبکه الجزیره به نقل از مدیریت مرکز حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) از افزایش شمار قربانیان زلزله شدید ۷.۷ ریشتری در این کشور خبر داد.

براین اساس، در این زمین لرزه شدید تاکنون ۷۱۰۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۴۰ هزار و ۹۱۰ نفر دیگر نیز مصدوم شده‌اند.

اردوغان: ۸۵۷۴ نفر تاکنون در زلزله جان باخته‌اند

رجب طیب اردوغان دقایقی پیش اعلام کرد شمار جان‌باخته‌گان زلزله روز دوشنبه به ۸۵۷۴ نفر و افراد مصدوم به ۴۹۱۳۳ افزایش یافته است.

اردوغان: ما با فاجعه بزرگ روبرو هستیم و قهرمان ماراش بیشترین آسیب را از زلزله دیده است.

درخواست شیخ الازهر از جامعه جهانی

شیخ الازهر امروز چهارشنبه خواستار انتفاضه جهانی برای امداد رسانی به آسیب دیدگان از زلزله ترکیه و سوریه شد.

احمد الطیب شیخ الازهر در توییتی که به زبان های عربی، ترکی و انگلیسی منتشر کرد گفت: دل های ما از صحنه های هولناک زلزله شدیدی که سوریه و ترکیه را لرزاند، به درد آمده است.

وی افزود: از جهان می خواهم برای امداد رسانی به محاصره شدگان و آسیب دیدگان اقدام کنند و به مجروحان و بی خانمان ها کمک کنند و برای نجات جان ها از زیر آوار بشتابند.

در بازدید از مناطق زلزله زده؛
اردوغان: در واکنش اولیه دولت به زلزله مشکلاتی وجود داشت

رجب طیب اردوغان رئیس‌ جمهور ترکیه امروز چهارشنبه عازم مناطق زلزله زده در کشورش شد و با مردم دیدار و گفتگو کرد.

رئیس‌ جمهور ترکیه در این خصوص اذعان کرد که در واکنش اولیه دولتش به زمین لرزه ویرانگر در جنوب ترکیه مشکلاتی وجود داشته است.

اردوغان: ۹۰۵۷ نفر تاکنون در زلزله جان باخته‌اند

رجب طیب اردوغان دقایقی پیش اعلام کرد شمار جان‌باخته‌گان زلزله روز دوشنبه به ۹۰۵۷ نفر، افراد مصدوم به ۵۲۹۷۹ و ساختمان های فروریخته به ۶۴۴۴ مورد رسیده است.

نت بلاکس: توئیتر در ترکیه محدود شد

وب سایت «نت بلاکس» که قطعی اینترنت را در سراسر جهان ردیابی می کند امروز چهارشنبه اعلام کرد که توییتر درکشور ترکیه محدود شده است.

به گزارش رویترز، وب سایت مذکور در توییتی نوشت که داده های شبکه نشان دهنده محدود بودن توییتر برای سراسر ارائه دهندگان اینترنت است.

معاون رئیس جمهور ترکیه: بیش از ۷۹۰ پس لرزه تاکنون در ترکیه روی داده است

«فواد اوکتای» معاون رئیس جمهور ترکیه در سخنانی اعلام کرد: از زمان وقوع زلزله تاکنون بیش از ۷۹۰ پس لرزه به وقوع پیوسته است. تعداد تیم‌ های بهداشتی، امنیتی و امدادی دولتی که در میدان مشغول کار هستند، بیش از ۱۰۰ هزار نفر می شود. تعداد تیم‌ های امدادی که از ۶۰ کشور وارد ترکیه شده‌ اند هم از ۲۱ هزار نفر فراتر رفته است.

ادامه دارد ...

نظر شما