شناسهٔ خبر: 58648165 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حفاظت از منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بعد از انقلاب؛ از جنگل کاری تا آبخیزداری

گچساران- ایرنا- حفاظت از منابع طبیعی پس از انقلاب با رشد چشمگیری همراه بود به گونه ای که ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب طرح های آبخیزداری، کشت و توسعه  ۵۵ هزار هکتار گیاهان دارویی ، بیش از ۵۷ هزار جنگل دست کاشت، تولید ۱۰۰ میلیون  نهال جنگلی و صدور اسناد مالکیتی عرصه های منابع طبیعی در این دوره رخ داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حفظ و احیای منابع طبیعی با انجام فعالیت های جنگل کاری، آبخیزداری و بیابان زدایی در این استان طی چند دهه گذشته با افزایش چند برابری در مقایسه با سالهای قبل رو به رو بوده و تاکنون دستاوردهای قابل توجهی داشته است.

این استان با دارا بودن یک درصد از مساحت و جمعیت کشور دارای جنگل‌های انبوه بلوط، پوشش گیاهی غنی و منابع آب و نفت و گاز برخوردار می باشد و با بیش از ۸۷۳ هزار و ۶۰۰ هکتار جنگل و ۴۷۰ هزار هکتار مرتع ۲۰ درصد مساحت جنگل‌های زاگرس را به خود اختصاص داده است.

اجرای بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب طرح های آبخیز داری از اقدامات شاخص‌ پس از انقلاب

حفاظت از منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بعد از انقلاب؛ از جنگل کاری تا آبخیزداری

استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۳/۱۱ میلیارد متر مکعب بیلان آبی و چهار حوزه آبخیز مهم و سرشاخه پنج رودخانه بزرگ کارون، مارون، کرخه خیرآباد و خرسان و دارای ۵۷ رودخانه و ۱۱ هزار کیلومتر آبراهه بیش از ۱۰ درصد روان آب های کشور و ۲۳ درصد روان آبهای زاگرس را در خود جای داده و یکی از مناطق مهم برای اجرای فعالیت های آبخیزداری در کشور را بوجود آورده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: همه فعالیت های جنگل کاری در استان مربوط به سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و در واقع پیش از انقلاب هیچ فعالیتی در این بخش در کهگیلویه و بویراحمد انجام نگرفته بود.

سعید جاوید با بیان اینکه اساس و مبنای تمام کارها و پروژه‌های مربوط به حوزه آبخیز داری از دهه‌های پس از انقلاب آغاز شد گفت: بخش آبخیزداری در کشور از سال ۱۳۷۰ آغاز بکار کرد و منابع طبیعی این استان تاکنون اقدام به تهیه ۶۷۰ هزار هکتار مطالعات آبخیزداری، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب عملیات مکانیکی ، ۳۱۰ هزار هکتار عملیات بیولوژیکی و مدیریتی کرده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد ادامه کرد: هم اکنون مطالعه ۲۴ هزار هکتار طرح آبخیزداری در این استان در دست اجراست که گام بزرگی در جهت توسعه پایدار و حفاظت از منابع پایه ای تولید ، افزایش طول عمر سدهای پایین دست حوزه های آبخیز در استان برداشته شده است.

حفاظت از منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بعد از انقلاب؛ از جنگل کاری تا آبخیزداری

عبدال میرفردی تصریح کرد: طرح های آبخیزداری این استان سالانه ۱۴۰ میلیون متر مکعب روان آب سطحی را کنترل و از فرسایش سه میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب فرسایش خاک جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه این طرح ها همچنین بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب سفره های آبی زیر زمینی را تقویت می کنند ادامه داد: طرح های آبخیزداری استان در مواقع سیلاب های خسارت زا بویژه سیل مانسون در تابستان گذشته جلوگیری و موجب تقویت سفره های آب زیر زمینی شد.

میرفردی گفت: یکی از کارکردهای فعالیت های آبخیزداری در استان فرهنگ سازی در بین مردم و تبین نقش برجسته آن در امنیت غذایی، امنیت زیستی، امنیت سرزمینی، صنعت گردشگری و اکوتوریسم و پایداری منابع آب و خاک است بطوریکه مراجعات زیادی در خصوص اجرای پروژه های آبخیزداری وجود دارد.

وی اظهار کرد: یکی از سیاست های مهم مدیریت آبخیزداری جلب و توسعه مشارکت مردمی در اجرای پروژه های آبخیزداری است که استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل مشکلات اقتصادی متاسفانه مشارکت در این زمینه بسیار ضعیف می باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: یکی از حوزه های کاری اداره منابع طبیعی در جهت حفاظت از آب و خاک و جلوگیری از فرسایش خاک و کمک به اقتصاد مقاومتی و تقویت خوداتکایی حوزه آبخیزداری است.

جاوید بخت تصریح کرد: طرح های آبخیزداری نقش مهمی در کاهش سیل و خسارت های ناشی از آن، تولید محصولات زراعی و باغی با استفاده روان آب، حفظ خاک ، تغذیه مصنوعی آبخوان، اشتغال و ... که توسعه پایدار حوزه های آبخیز را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: طرح های پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی از جمله اقدامات موثر است که می تواند در بهبود درآمد و اشتغال آبخیزنشینان تاثیر مهمی داشته باشند.

اجرای بیش از ۵۷ هزار جنگل دست کاشت در کهگیلویه و بویراحمد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۵۷ هزار هکتار جنگل به صورت دست کاشت بعد از پیروزی انقلاب تاکنون در مناطق مختلف این استان ایجاد شده است.

گودرز باقری فرد افزود: جنگل های دست کاشت به صورت نهالکاری و بذرپاشی ایجاد و در مناطق گرمسیری و سردسیری کهگیلویه و بویراحمد از گونه های کنار، کهور، بادام ، بلوط، زبان گنجشک، بنه، زالزالک و گلابی وحشی استفاده می شود.

حفاظت از منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بعد از انقلاب؛ از جنگل کاری تا آبخیزداری

باقری فرد ابراز کرد: جمع آوری بافت های آلوده و امحای آنها در همان منطقه، تولید نهال و بذرکاری و ایجاد سامانه های آبگیر پای درختان از جمله فعالیت های مربوط به احیای درختان بلوط در این استان است.

وی تصریح کرد: تاکنون ۸۰ هزار هکتار از جنگل های بلوط این استان بر اثر تغییرات اقلیمی، خشکسالی های پی در پی و نفوذ ریزگردها دچار خشکیدگی شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان بیش از ۱۶ درصد جنگل و ۲۳ درصد آب زاگرس و هفت درصد جنگل های کشور را به خود اختصاص داده است.

جاوید بخت ابراز کرد: این اداره کل بر اساس قانون در راستای وظایف حاکمیتی خود وظیفه حفظ احیاء توسعه و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی را بر عهده دارد و این حوزه یکی از مهمترین، سخت ترین و مشکل ترین حوزه خدمتگزاری در جهت صیانت از انفال را بر عهده دارد.

جاوید بخت منابع طبیعی را متعلق به همه نسل ها دانست و گفت: بر اساس عدالت بین نسلی باید این عرصه ملی به نحو احسن حفاظت شود.

حفاظت از منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بعد از انقلاب؛ از جنگل کاری تا آبخیزداری

وی تولید و حفظ منابع پایه ای آب ، خاک و اکسیژن، تعدیل آب و هوا، جذب کننده آلودگی های محیط زیستی ، تامین کننده گیاهان دارویی و را از دیگر وظایف منابع طبیعی دانست و گفت: متاسفانه بدلیل رشد جمعیت و نیاز به تامین و تولید مواد غذایی بیشتر این منابع بشدت در معرض تخریب و تصرف قرار گرفته و منجر به ناپایداری در اکوسیستم های طبیعی شده است.

جاوید بخت تصریح کرد: امروزه چالش جدی در دنیا بویژه در ایران تخریب این منابع است در نتیجه تمامی دولت ها تمام توان خود را در جهت حفاظت و احیا و توسعه منابع پایه ای تولید از جمله جنگل ها و مراتع بکار بسته اند تا پایداری و تعادل را به محیط زیست برگردانند.

تولید سالانه ۵۴۰ هزار تن بذر بلوط از جنگل های کهگیلویه و بویراحمد

حفاظت از منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بعد از انقلاب؛ از جنگل کاری تا آبخیزداری

جاوید بخت با بیان اینکه جنگل ها و منابع طبیعی نقش بسزایی در تامین اقتصاد خانوارهای روستایی و عشایر دارد گفت: سالانه ۵۴۰ هزار تن بذر بلوط از جنگلهای استان تولید می شود.

وی تصریح کرد : همچنین سالانه بیش از ۲۴۰ هزار تن علوفه به ارزش ۱۸ هزارو ۹۸۴ میلیارد ریال در مراتع این استان تولید و به مصرف بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد دامی می رسد.

کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت کاشت و توسعه ۲۵۰ هزار هکتار گیاه دارویی را داراست

حفاظت از منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بعد از انقلاب؛ از جنگل کاری تا آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرفیت کهگیلویه و بویراحمد در کاشت و توسعه گیاهان دارویی بیش از ۲۵۰ هزار هکتار است که با سرمایه گذاری در این بخش علاوه بر افزایش تولید علوفه، تقویت پوشش گیاهی و حفاظت خاک سالانه می توان ارزش افزوده بسیار بالایی در مراتع ایجاد و موجب اشتغالزایی در مراتع و برطرف نمودن بیکاری پنهان شد.

وی ابراز کرد: تاکنون ۵۵هزار هکتار از عرصه‌های ملی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گیاهان دارویی آنغوزه , باریجه و ملوس رفته و این میزان گیاه دارویی در مناطق مختلف استان اعم از تنگ سرخ بویراحمد، کوه خامین باشت، تنگ سرخ و کاکان، کوه سیاه و کوه سفید لنده، دمه سادات و شبلیز دنا کشت شده است.

جاوید بخت تصریح کرد: ۳۸ تن شیرابه گیاه دارویی آنغوزه امسال در عرصه های ملی این استان برداشت شد و بهره کشاورزان از فروش این میزان گیاه دارویی آنغوزه بیش از ۱۸۸ میلیارد ریال در سالجاری بوده است.

وی اظهار کرد: این میزان شیرابه در ۲۷۰ هکتار از عرصه های ملی استان در مناطق تنگ سرخ بویر احمد و کاکان تولید شد.

جاوید بخت گفت: امسال کشاورزان اقدام به کشت و توسعه گیاهان دارویی در پنج هزار و ۲۶۵ هکتار و یکهزار هکتار توسعه و احیاء مراتع در عرصه های ملی این استان کردند.

اجرای طرح ممیزی در ۴۳۳ هزار هکتار اجرا شد

جاوید بخت با اشاره به اینکه طرح ممیزی در ۴۳۳ هزار و ۵۶۲ هکتار اجرا شده ابراز کرد: شناسایی بهره برداران، تعیین حدود مراتع برای ایجاد تعادل دام و مرتع و صدور پروانه چرای دام در راستای طرح ملی مدیریت پایدار از مهم ترین اهداف اجرای طرح ممیزی مراتع است.

وی بیان کرد: پروانه‌های چرای دام صادره شده باید منجر به طرح اجرایی مرتع‌داری شود، درغیر این صورت فاقد اعتبار بوده و باطل خواهد شد.

جاوید با بیان اینکه طرح ممیزی امسال در ۳۳ هزارو ۸۹۰ هکتار از مراتع استان انجام شده گفت: امسال بیش از یکهزارو ۸۹۰ هکتار توسعه جنگل در مناطق مختلف این استان انجام شد.

حفاظت از جنگل های کهگیلویه و بویراحمد

حفاظت از منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بعد از انقلاب؛ از جنگل کاری تا آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون ۴۵ قرقبان(جنگلبان ) از جنگل های مناطق مختلف استان حفاظت می کنند که این تعداد با توجه به وسعت جنگل های منطقه جوابگو نیست.

جاوید بخت با اشاره به کمبود نیرو در بخش حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: هم‌اکنون به ازای هر ۲۳ هزار هکتار جنگل یک نفر نیروی حفاظتی در این استان مشغول فعالیت است این در حالی است که بر اساس نرم جهانی به ازای هر پنج هزار هکتار جنگل یک نیروی حفاظتی باید فعال باشد.

وی با بیان اینکه برای محافظت از عرصه های ملی به ۱۰۷ قرقبان نیاز داریم تصریح کرد: هم اکنون برای رفع کمبود قرقبان در این استان، از همکاری و مشارکت مردمی در حفظ و نگهداری جنگلها استفاده می شود.

وی تصریح کرد: انتظار می رود با توجه به وظیفه حاکمیتی در حفاظت از انفال مجوزهای لازم برای جذب نیروی متخصص قرقبان در این استان داده شود.

جاوید بخت کمبود امکانات حفاظتی را یکی دیگر از مشکلات این اداره کل عنوان کرد و گفت: با تلاش مضاعف و از خود گذشتگی همکاران و اقدام بموقع آنان میزان آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان امسال ۸۹ درصد کاهش داشته است.

پوشش ۹۹ درصدی در صدور اسناد مالکیت منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به جلوگیری از زمین خواری و تعرض به اراضی ملی و دولتی گفت: صدور اسناد حدنگاری(کاداستری) متشکل از نقشه‌برداری ثبتی دارای ارزش حقوقی با هدف حفظ هرچه بیشتر اراضی ملی در راستای کاهش پدیده زمین‌خواری تاکنون برای ۹۹ درصد مساحت استان انجام شده است.

اجرای عملیات پایش در ۳۵۰ هزار هکتار از جنگل ها

حفاظت از منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بعد از انقلاب؛ از جنگل کاری تا آبخیزداری

وی تصریح کرد: آفات جنگل های متاسفانه خسارت شدیدی به جنگل های بلوط وارد ساخته برنامه ریزی لازم برای اقدام به موقع و مقابله با این آفات انجام گرفته است.

جاوید بخت گفت: عملیات پایش، کنترل و مبارزه با آفات درختان در سطح ۳۵۰ هزار هکتار از جنگل های این استان انجام شد و این عملیات پس از تحلیل و ارزیابی نتایج میدانی پایش و تهیه نقشه، شدت و میزان آلودگی منطقه ای مشخص شد.

وی بیان کرد: ۶۰ هزار هکتار از جنگل های مناطق سردسیری و گرمسیری این استان دچار آفت پروانه برگخوار سفید و جوانه خوار بلوط شدند.

جاوید بخت با اشاره به اینکه مبارزه با آفت پروانه برگخوار سفید در یکهزارو ۱۰۰ هکتار از جنگل های این انجام شد تصریح کرد: با تلاش و رایزنی انجام شده با شرکت نفت گچساران و در راستای مسئولیت اجتماعی بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال برای مبارزه با این آفت ها در نظر گرفته شد.

اجرای ۸۳ طرح آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم

حفاظت از منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بعد از انقلاب؛ از جنگل کاری تا آبخیزداری

جاوید بخت افزود: عملیات اجرایی بیش از ۱۲ طرح و ۸۳ پروژه با بیش از ۷۸۴ میلیارد ریال اعتبار در بخش های مختلف آبخیزداری، مراتع، جنگلها، حفاظت از منابع طبیعی و ممیزی اراضی در این استان در دست اجراست.

وی با بیان اینکه با اجرای این پروژه ها ضمن حفاظت بهینه از عرصه های منابع طبیعی به توسعه ، اقتصاد و اشتغال پایدار کمک خواهد شد گفت: فعالیت اداره منابع طبیعی در قبل از انقلاب محدود به حفاظت فیزیکی بوده و فعالیت آن به گستردگی بعد از انقلاب نبوده و تقریباً فعالیت های این اداره کل در بخشهای مختلف آبخیزداری فنی و ممیزی اراضی بسیار ضعیف بوده و قابل مقایسه با فعالیت های بعد از انقلاب نمی باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هفت طرح آبخیزداری با ۱۲۲میلیارد و ۶۰۳ میلیون ۹۱۰ هزار ریال اعتبار در دهه فجر امسال در مناطق مختلف این استان افتتاح شد.

جاوید بخت اظهار کرد: در قالب این تعداد طرح بیش از ۱۳ هزارو ۱۲۹ متر مکعب عملیات آبخیزداری مانند ساخت بند سنگ و ملات در روستاهای حوضه آبخیز استان اجرا شد.

جاوید بخت ابراز کرد: یکی از مهمترین چالش های مدیریت منابع طبیعی موضوع طرح های عمرانی بویژه راه سازی خطوط انتقال آب مخابرات و ... است که خسارات بسیار زیادی به عرصه های منابع طبیعی وارد می کند.

نظر شما