شناسهٔ خبر: 58648116 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

اخبار ویژه جشنواره چهل‌‌ویکم فیلم‌ فجر؛

محمد خزاعی: بخش بازار، کمک بزرگی به سهولت در فروش فیلم‌ها می‌کند

رئیس سازمان سینمایی گفت: بازار فیلم فجر سبب می‌شود تا آثار نسل فیلمساز جدید، قابلیت و توان معرفی به بازارهای جهانی را داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ بیست و چهارمین بازار فیلم با حضور رئیس سازمان سینمایی کشور و میهمانان خارجی از ۲۱ کشور، در برج میلاد افتتاح شد.

در این مراسم رئیس سازمان سینمایی، در خصوص اقبال فیلم‌های تولید شده در بخش بین‌الملل گفت: سالانه بر اساس برخی آمارها، حدود 10 هزار فیلم در سراسر جهان تولید می‌شود که از این میزان، حدود 6هزار فیلم، موفق به حضور در اکران‌های جهانی می‌شوند. این درحالی است که اقبال این فیلم‌ها در سطح بین‌الملل، منوط‌ بازاریابی خوب هر یک از آثار است.

وی افزود: علم بازاریابی، تعاریفی از طبقات مختلف را مطرح کرده است که طبقه مهم آن، «نیاز مشتری» یا «نیاز مخاطب» را شامل می‌شود و در این نیازسنجی، محصولات فرهنگی، در آخرین طبقه عرضه قرار می‌گیرند. در واقع بازاریابی، هنر سختی است که در صورت قرار گرفتن محصولات فرهنگی در طبقه آخر این نیازسنجی، فروش این محصولات سخت‌تر می‌شود و اعتراف پخش‌کنندگان فیلم در سراسر جهان مبنی بر فروش فیلم به عنوان دشوارترین مرحله در نظام تولیداتی، مبین این امر است.

خزاعی ادامه داد: وجود بخش بازار، کمک بزرگی به سهولت در فروش فیلم‌ها می‌کند البته که نباید فروش فیلم را با فروش اقلام مصرفی دیگر یکی دانست. اصولا فیلم و خرید آن، کار ساده‌ای نیست و بازارها بیشتر به دنبال ملاقات دو طرفه هستند تا در خصوص محصولات با یکدیگر بحث کرده و در صورت توافق، نسبت به نیاز خریدار، فیلم‌ها ارائه و بازبینی شود.

وی عنوان کرد: طی چه دهه اخیر در کشور ما تنها چند کارگردان قادر به معرفی فیلم‌های خود در عرصه بین‌الملل شده و خریدار جهانی پیدا کرده‌اند اما برای سینمای امروز جهان، این قابلیت از میان رفته و با ظهور نسل جدید و فناوری‌های پیشرفته، هر کارگردانی می‎تواند محصولات خود را در بازار ارائه کرده و برای آن مشتری پیدا کند. این اتفاق سبب شده تا رقابت هم در جشنواره‌های ایران و هم در بازار جشنواره‌های جهانی بسیار جدی تر شود.

رئیس سازمان سینمایی کشور، رقابت در بازار جهانی را سخت دانست و تاکید کرد: علاوه بر سختی‌های رقابت, بازار جهانی نیز با دشواری هایی مواجه است که فیلم‌سازان باید در کنار مزایای این بخش، به آن توجه کنند. سختی کار در این بخش، قرار دادن شکل درستی از فیلم‌ها در اختیار متقاضیان آثار است چرا که فروش فیلم، پروسه‌ای زمان‌بر است و با یک گفت‌وگو، زمینه برای فروش فیلم مهیا نخواهد شد. بنابراین با یک روانشناسی و روابط عمومی درست، باید قادر به تشخیص این باشیم که خریدار، به دنبال چه فیلمی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کارگردانان، به یک برند تبدیل شده‌اند و دیگر همانند قدیم، تنها چند کارگردان از هر کشور، مورد اقبال خریدار جهانی قرار نمیگیرد چرا که خود فیلم، نوع سوژه و نحوه پرداخت آن است که منجر به جذب خریدار جهانی شده و آن را به خریداری محصول ترغیب می‌کند.بنابراین وجود بازار در جشنواره‌ای همانند فیلم فجر، غنیمتی بسیار بزرگ است که اولا به انحصار نام‌های قدیمی در بازارها و اکران جهانی پایان می‌دهد و ثانیا، سبب می‌شود تا آثار نسل فیلمساز جدید، قابلیت و توان معرفی به بازارهای جهانی را داشته باشد. این ظرفیتی بسیار بزرگ برای جشنواره فجر است که محصولات خود را در شکلی کلان، در معرض دید و انتخاب کمپانی‌ها و پخش‌کننده‌های بزرگ منطقه و جهان قرار دهد تا سینمای ایران، شاهد بسط مضمونی خود در اکران بین المللی بوده و بیش از هر زمان دیگری، در یک نظم نوین جهانی، به محک پرده‌های سینماهای جهان درآید.

خزاعی حضور پخش کنندگان منطقه‌ای و خارجی با تمرکز بیشتر بر کشورهای منطقه را از جمله شاخصه های بازار جهانی امسال معرفی کرد و گفت: نگاه ویژه به فناوری‌های نوین در حوزه وی آر و متاورس، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی در حوزه بازار و بازاریابی صنعت تصویر، حضور پلتفرم ها سینمایی بین المللی از دیگر شاخصه های این دوره از بازار جهانی است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۴ پاویون با حضور هیاتی از هنرمندان و و فیلمسازان کشورهای روسیه، سوریه، عراق و لبنان در بازار جهانی امسال صورت گرفته است.همچنین غرفه داران و خریداران ایرانی،خارجی، شرکت‌های پخش و توزیع خارجی به شکلی فعال در این بازار حضور دارند. علاوه بر بازار فیلم بخش «تک شو» نیز با دعوت از شرکت‌های مربوطه جلوه ویژه‌ای به بازار فیلم داده است .
خزاعی ضمن اشاره به حضور فیزیکی ۲۱ کشور در بازار جهانی فیلم فجر افزود: با توجه به وقفه یک سال و نیم و بعد از تلفیق و برگزاری بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر، استقبال نسبتا خوبی از این بازار صورت گرفته است.

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

نظر شما