شناسهٔ خبر: 58648085 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یک حاشیه‌نگاری معمولی از چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر

از شلوغی سینماها تا بازار سیاه در پردیس‌ها

گشتن پی راهی برای اثبات استقبال از جشنواره شاید بیهوده به نظر برسد که حقیقت جاری در روزهای این رویداد فرهنگی، آشکارتر از آن است که نیاز به اقبال داشته باشد اما می‌شود میان سینماهای شهر پرسه زد و به تماشای استقبال مردمی از جشنواره فیلم فجر نشست و می‌شود حتی از میانه خبرها هم به این استقبال‌ها پی برد.

صاحب‌خبر -
به عنوان مثال همین دیروز خبر آمد که  برگزارکنندگان جشنواره، جدول تکرار نمایش فیلم‌های چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را در خانه رسانه (پردیس سینمایی ملت) منتشر کرده‌اند. این تصمیم به‌دلیلی گرفته شده است که برخی از اهالی رسانه، فرصت تماشای آثار جشنواره را نداشتند و حالا با این تصمیم زمان مناسب‌تری به‌دلیل فعالیت رسانه‌ای‌شان یافته‌اند. یا فارغ از این اخبار می‌توان گشتی در شهر زد و نگاهی به وضعیت سینماهای نمایش‌دهنده انداخت. 

ایران مال؛ روزهای خلوت شلوغ!
از ابتدای هفته سینمای ایران مال پذیرای هشت فیلم بخش مسابقه بود. نخستین سئانس این پردیس ساعت ۱۴و۳۰ دقیقه آغاز می‌شود.  مسئول بلیت‌فروشی این سینما می‌گوید، استقبال از فیلم‌ها در ایران مال فراتر از تصورش بوده، البته نام دو فیلم به میان می‌آید که استقبال چندانی از آن صورت نگرفته اما معنای عدم استقبال این است که با این حساب 70درصد از فضای سینما اشغال شده است. او همچنین  به جمعیت داخل لابی اشاره می‌کند و می‌گوید برای «کت چرمی» ظرفیت کاملا تکمیل است و حتما طی روزهای آینده برای آن سئانس فوق‌العاده تعریف می‌شود.

پردیس زندگی؛ یک ردیف خالی!
چند صندلی خالی در ردیف ابتدایی سینما مربوط به کم‌استقبال‌ترین روز این سینماست وگرنه آن‌طور که مسئولان این پردیس می‌گویند، حضور و استقبال تماشاگران به گونه‌ای است که برخی فیلم‌ها با سئانس‌های  فوق‌العاده همراه شده است. اکران هفت بهار نارنج و سرهنگ ثریا در این پردیس سینما هم از جمله اکران‌هایی بوده که استقبال از آنها بیشتر از حد معمول عنوان شده است. 

پردیس مگامال؛ بازار سیاه بلیت
ماجرای سینمای مگامال در شهرک اکباتان جالب‌توجه‌تر از دو پردیس سینمایی دیگر است، چراکه این بار نیازی به پرس و جو برای آگاهی از میزان استقبال نیست و همین حالا هم بلیت برخی فیلم‌ها وارد بازار سیاه شده و تا 300هزار تومان هم خرید و فروش می‌شود و فقط کافی است چند دقیقه در لابی پردیس مگامال پا‌به‌پا کنید تا موجی از جمعیت را ببینید که در پی خرید بلیت به این سینما می‌آیند. 

پردیس کوروش؛ همیشه شلوغ
پردیس سینمایی کوروش همیشه شلوغ است به همین دلیل شاید محل مناسبی برای فهم درستی استقبال از جشنواره نباشد اما بالاخره این پردیس سینمایی هم جزو سینماهای جشنواره است و باید نگاهی به روند برگزاری جشنواره از آن به دست بیاید. این پردیس برای سئانس آخر خود دو فیلم «کت چرمی» و «عطر آلود» را نمایش می‌دهد، طبقات سوم و چهارم پردیس بسیار شلوغ است. یکی از کارکنان این پردیس می‌گوید در این دوره هم با وجود این‌که تبلیغات زیادی برای عدم استقبال صورت گرفته ولی ما در هیچ سئانسی نبوده که صندلی خالی داشته باشیم و تمام سئانس‌های این چند روز نخست جشنواره به‌صورت کامل پر شده است.

پایان حضور علی نصیریان!؟
اما بگذارید نگاهی  هم به وضعیت روز گذشته جشنواره بیندازیم. ششمین روز جشنواره  را باید به نام علی نصیریان رقم زد. جشنواره فیلم فجر در روز ششم با فیلم «هفت بهارنارنج» آغاز شد؛ فیلمی که اتفاق مهم آن، حضور علی نصیریان در نقش اصلی بود. پیش از شروع فیلم، برخی اخبار حکایت از آن داشت که استاد نصیریان در نشست خبری این فیلم حضور پیدا می‌کند اما بعدا مشخص شد وضعیت جسمانی استاد به گونه‌ای نیست که بتواند در کنفرانس حضور داشته باشد. البته نشست این فیلم نیز متأثر از نام علی نصیریان بود. فرشاد گل‌سفیدی، کارگردان هفت بهارنارنج، عنوان کرد: که این فیلم شاید آخرین نقش‌آفرینی علی نصیریان در سینمای ایران باشد. وی همچنین عنوان کرد عده‌ای با شیطنت، نامه استاد نصیریان را باعنوان تحریم جشنواره اطلاق کردند که درست نیست. گل‌سفیدی همچنین ابراز امیدواری کرد سیمرغ احتمالی آقای نصیریان برای این فیلم، دستخوش این حواشی شیطنت‌آمیز نشود.

چالش داوری
بازی نام داوران جشنواره به مرحله‌های عجیبی می‌رسد. اغراق نیست بگوییم در فضاهای غیررسمی نام چند ده سینماگر به‌عنوان داور جشنواره مطرح شده است. همین دو روز پیش بود که مجتبی امینی، دبیر جشنواره درباره تأخیر در معرفی هیأت‌داوران این دوره از جشنواره توضیح داد این تأخیر تعمدی و براساس زمان‌بندی‌ای است که شورای سیاست‌گذاری جشنواره در نظر گرفته تا از فشارهای احتمالی به اعضای این هیأت از سوی برخی جریانات رسانه‌ای جلوگیری شود. این تصمیم هرچند جلوی حاشیه‌های ناشی از فشار بر داوران را می‌تواند بگیرد اما زمینه‌ساز شکل‌گیری جریانی از گمانه‌زنی و شایعات در محافل رسانه‌ای درباره ترکیب احتمالی هیأت داوران شده است. روز گذشته این جریان گمانه‌زنی اوج گرفت و فهرست‌هایی در فضای مجازی بازنشر می‌شد که ترکیبی از چهره‌های متفاوت را در خود جای داده بود. در میان این فهرست‌ها اما یکی از پرتکرارترین و جلب‌توجه‌ترین نام‌ها، اسم ابراهیم حاتمی‌کیا بود. ابراهیم حاتمی‌کیا در دهه ۶۰ و ۷۰ با داوری در چهار دوره جشنواره فیلم فجر از چهره‌های پرکار در این حوزه به حساب می‌آمد. او بعدها در دهه۸۰ فقط یک بار این مسئولیت را پذیرفت و بعد از آن دیگر به دعوت برگزارکنندگان فجر برای داوری پاسخ مثبت نداد؛ دعوتی که در مواردی حتی صورت رسانه‌ای هم پیدا کرد. مبحث داوری هم از آن دسته تفاوت‌های عجیب جشنواره فجر با دیگر جشنواره سینمایی جهان است؛ جشنواره‌های معمول در اولین گام آغازین جشنواره اقدام به معرفی نام داوران می‌کنند در حالی که با گذشت شش روز از جشنواره هنوز نام داوران فجر  مشخص نیست. 

یک اخراجی روی فرش قرمز
در روز ششم، مسعود ده‌نمکی، یکی از مهم‌ترین چهره‌هایی بود که در خانه رسانه جشنواره حضور پیدا کرد. ده‌نمکی دقایقی قبل از نمایش هفت بهارنارنج، وارد پردیس ملت شد و با استقبال خوبی از جانب رسانه‌ها مواجه شد. البته ده‌نمکی کوشید تا کمتر با رسانه‌ای گفت‌وگو کند اما چند رسانه محدود موفق شدند در حین حرکت این کارگردان، سوالاتی از وی بپرسند. در این روز، نمایش فیلم‌های کوتاه در پردیس ملت و برج میلاد هم آغاز شد. این فیلم‌ها که تصور می‌شد در هیاهوی جشنواره فجر، چندان با استقبال مواجه نمی‌شوند، موفق شد تا حدود نیمی از صندلی‌های خود را پر کرده و نشان دهد که فیلم کوتاه حتی در بحبوحه جشنواره فجر، طرفداران خاص خود را دارد.

 میثم اسماعیلی - روزنامه‌نگار

نظر شما