شناسهٔ خبر: 58648064 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

انقلاب، الگویی متفاوت از زن را به دنیا نشان داد

تحقق«زن، زندگی، آزادی» در انقلاب اسلامی

مهرسانا اردشیری

«هر وقت زنان زیبا و دلفریب و مو طلایی را می‌دید دست و پایش می‌لرزید»؛ این را اردشیر زاهدی داماد شاه که سال‌ها با او همنشین بود،‌ می‌گوید. وقتی اوریانا فالاچی، خبرنگار مشهور از او در خصوص جایگاه زن در ایران پرسید فکرش را هم نمی‌کرد که شاه پاسخ دهد که زن به حساب نمی‌آید مگر آن که زیبا و دلربا باشد.

صاحب‌خبر -
باربارا بارتز در یک مصاحبه شاه را به چالش کشید و از او در مورد نقش زنان پرسید که شاه پاسخ داد اصولا زنان موفق انگشت‌شمار هستند. او معتقد بود عقل زنان از مردان کمتر است و نمی‌توان به آنها اعتماد داشت. این در حالی است که امام خمینی(ره) در دیدار خود با زنان جایگاه آنها را بسیار بالا می‌دانست و در این باره گفته بود:« نقش زن در جامعه بسیار بالاتر از مردان است زیرا علاوه بر این‌که خودشان قشر فعال و تاثیر‌گذاری هستند مردان تاثیرگذار را نیز در دامن خود پرورش می‌دهند.»
حضرت آیت ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر اهمیت نقش زن در جامعه تاکید کرده و می‌فرمایند: «همان امیدی که در مورد زنان دانشمند داشتیم محقق شد و ما در حال حاضر این همه زن محقق، پزشک و نویسنده داریم که پیش از انقلاب سابقه نداشته است.»
جدا از صحبت‌ها و تاکیدات رهبران سیاسی و دینی انقلاب، آمار و ارقام هم تایید می‌کند که مفهوم واقعی زن زندگی آزادی در بعد از انقلاب محقق شده و جایگاه زنان پس از انقلاب بسیار ترفیع یافته است. 
     
آمارها از موفقیت زنان حکایت دارند
پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سال 57 تا پایان سال1400 در حوزه آموزشی سهم زنان در عضویت هیات علمی دانشگاه‌ها 33.3درصد و در دانشگاه‌های علوم پزشکی 34 درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد دانشجویان دختر در دانشگاه‌های کشور 56 درصد رشد داشته است. این در حالی است که فقط 8 دهم درصد از زنان بی‌سواد مانده‌اند و نسبت دانش‌آموزان دختر به پسر 28 درصد رشد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش پس از انقلاب اسلامی تا سال 1400 بیش از 9500 مولف زن و 840 ناشر زن در کشور فعالیت داشته‌اند. پس از انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت، بیش از 95 درصد زایمان‌ها توسط متخصصان زنان و زایمان انجام شده است. به ازای هر 100 هزار زن در کشور 60 ماما و 2.8متخصص زنان و زایمان در کشور فعالیت داشته است. امروز در این حوزه رشدی ۱۷درصدی داشته و از ۵۹۷ متخصص زن قبل از انقلاب به ۳۰هزار متخصص و رشدی قابل توجه رسیده‌ایم. همچنین اجرای شبکه پوشش همگانی سلامت برای 100‌درصد شهرنشینان و 99 درصد روستاییان و عشایر و کسب رتبه دهم در جهان از نظر کمترین میزان مرگ از دهانه رحم، کاهش نرخ مرگ و میر کودکان زیر 5 سال به 14.2 درصد در هر 100هزار تولد و کاهش نرخ مرگ و میر نوزادان به 8.2درصد در هر 100‌هزار تولد از دستاوردها و پیشرفت‌های زنان پس از انقلاب اسلامی تا سال 1400 است.
     
درخشش زنان در اقتصاد، ‌علم و ورزش
فقط اینها حوزه‌هایی نیست که زنان در آنها به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرده‌اند. در حوزه اشتغال و کارآفرینی 4200 صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی با تخصیص 1200 میلیارد ریال اعتبار دولتی فعالیت کرده است. همچنین 2390 زن به عنوان عضو هیات مدیره شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند. نرخ بیکاری زنان به 13.7درصد کاهش پیدا کرده و کارفرمایان زن 1.2درصد زنان شاغل را تشکیل می‌دهند. در حوزه ورزش 16 هزار و 111 باشگاه ورزشی برای زنان در کشور فعالیت دارد. همچنین 3302 مدال در رویدادهای اخیر جهانی توسط ورزشکاران زن کسب شده است. پس از انقلاب 70 زن رئیس‌ هیات ورزشی در سطح استان‌ها و 51 زن رئیس‌ و نایب رئیس‌ فدراسیون‌های ورزشی بوده‌اند. 88 هزار و 366 نفر داور زن در مسابقات ملی و بین‌المللی فعالیت داشته‌اند و زنان ایرانی در 97 کرسی بین‌المللی در فدراسیون‌های ورزشی جهان فعالیت داشته‌اند. حوزه رسانه نرخ مشارکت زنان فعال در عرصه فناوری اطلاعات به 31.5 درصد رسیده است و 903 زن فیلم ساز در عرصه سینما و دو هزار زن متخصص در پشت صحنه سینما فعالیت داشته‌اند. 114جایزه ملی و 128 جایزه بین‌المللی توسط فیلمسازان زن در جشنواره‌های مطرح کسب شده و زنان در 45 جشنواره مطرح بین‌المللی به عنوان رئیس ‌هیات داوران حضور داشته‌اند. 121زن قاضی در کشور فعالیت می‌کنند و داوطلبان نمایندگی مجلس توسط زنان 227 درصد رشد داشته و 111کرسی نیز در 11دوره مجلس به زنان رسیده است.  اینها همه بخشی از دستاوردهایی است که زنان کشورمان توانسته‌اند در سایه نگاه انسانی اسلام و انقلاب به زن به آن دست پیدا کنند و شاید ارزشمندترین بخش این ماجرا فرصت رشد و تعالی و دستیابی به جایگاه والای یک زن در نگاه ایرانی و اسلامی است که انقلاب فرصت آن را به زنان جامعه ما بخشید و الگوی متفاوتی از زن را به دنیا معرفی کرد. 

زنان منشأ بسیاری از تحولات و موفقیت‌های کشور هستند
نماینده بانه و سقز بسیاری از موفقیت‌ها و پیشرفت‌های کشور را مرهون و مدیون زنان دانست. بهزاد رحیمی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین تأکید می‌کند: ما در بسیاری از زمینه‌ها موفقیت‌مان‌ را مدیون زنان هستیم و زنان را منشأ بسیاری از پیشرفت‌ها می‌دانیم‌ زیرا به‌رغم تبلیغاتی که علیه ایران می‌شود ما نه تنها نابرابری‌های جنسیتی نداریم بلکه بسیاری از فرصت‌ها در اختیار زنان است و آنان منشأ بسیاری از تحولات و موفقیت‌های کشور هستند. وی بر این باور است که در گذشته و پیش از پیروزی انقلاب نگاه به زنان بیشتر با نگرش غربی بود و زمینه‌ای برای بروز توانایی‌ها و استعدادهای آنان وجود نداشت‌. اما در حال حاضر جهان به این اعتراف کرده که ایران به قله‌های رفیعی در زمینه‌های علمی رسیده‌ و در همه زمینه‌ها جایگاه خوبی دارد و این از دستاوردهای ۴۴ ساله انقلاب شکوهمند است که قابل مقایسه با دوران پیش از انقلاب نیست‌.
این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: دشمنان و کسانی که مقابل این نظام ایستاده‌اند با بهانه‌های مختلف سعی دارند روند این پیشرفت‌ها را کند کنند‌ ولی خوشبختانه با اقتداری که نظام و باوری که مردم دارند چنین نخواهد شد.
رحیمی می‌گوید: در دهه‌های آینده و در سال‌های پیش‌رو قطعا شاهد پیشرفت‌های بیشتر ایران خواهیم بود و ایران به جایگاه واقعی خود به‌عنوان یک قدرت در منطقه‌ و جهان خواهد رسید. نماینده کردستان می‌گوید که آمار دانشجویان، هیأت علمی و دانشمندان پس از انقلاب قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست و در زمینه توسعه و رفاه اجتماعی «امید به زندگی» که یک شاخص مهم جهانی است جایگاه خوبی داریم. وی همچنین اضافه می‌کند: در المپیادها و مسابقات ورزشی، سرانه فضاهای آموزشی، ورزشی و نسبت استاد به دانشجو شاخص‌های پیشرفت ایران زیاد است‌ و هر که در این زمینه تأملی داشته باشد به این باور و یقین می‌رسد و تفاوت‌های ایران امروز را با ایران زمان پهلوی می‌بیند‌.

مهرسانا اردشیری - گروه جامعه

نظر شما