شناسهٔ خبر: 58648058 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایسنا تشریح شد

جزئیات همکاری دو سازمان برای بهره‌برداری از تصاویر ماهواره «خیام» در حوزه نقشه‌برداری

مریم رضایی

رییس سازمان نقشه برداری کشور با اشاره به مذاکرات انجام شده با رییس سازمان فضایی در خصوص بهره‌برداری از تصاویر ماهواره «خیام»، گفت: کارگروه مشترکی شکل گرفت تا جزئیات فنی و تولید محصولات ارزش افزوده در این کارگروه مشترک مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت انعقاد تفاهم‌نامه‌ای، مبنای این همکاری خواهد بود. 

صاحب‌خبر -

علی جاویدانه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به کاربردهای تصاویر ماهواره‌ای در حوزه نقشه برداری، افزود: تصاویر ماهواره‌ای در حوزه نقشه و اطلاعات مکانی کاربردهای وسیعی دارد. 

وی ادامه داد: نمونه کاربردهای این تصاویر تهیه نقشه‌های فرونشست زمین بوده که تهیه این نقشه‌ها در دستور کار سازمان نقشه برداری قرار داشته و اخیرا موفق شدیم پایگاه جامع فرونشست کشور را تهیه کنیم. 

جاویدانه با تاکید بر اینکه تهیه این نقشه‌ها با استفاده از پردازش تصاویر ماهواره‌ای راداری بوده است، این روش را یکی از آخرین تکنولوژی‌های موجود در دنیا دانست که کارشناسان و محققان سازمان نقشه برداری کشور از این روش برای شناسایی پهنه‌های فرونشست در سراسر کشور، استفاده کردند. 

رئیس سازمان نقشه برداری، به بیان کاربرد تصاویر اپتیکی در این حوزه پرداخت و خاطر نشان کرد: این تصاویر برای تولید تصاویر قائم (ارتوفتو) نیز می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد. 

وی تاکید کرد: در این راستا اخیرا هماهنگی‌هایی با سازمان فضایی در خصوص استفاده از تصاویر ماهواره «خیام» داشتیم. در این توافقات مقرر شد تا سازمان فضایی نمونه‌ای از تصاویر این ماهواره‌ را در اختیار ما قرار دهند تا بررسی کنیم که با استفاده‌ از این تصاویر، در حوزه نقشه و اطلاعات مکانی چه محصولاتی را می‌توان تهیه کرد. 

جاویدانه ابراز امیدواری کرد بتوان با استفاده از تصاویر ماهواره «خیام» بخشی از نیازهای کشور به نقشه و اطلاعات مکانی را با تهیه ارتوفتوهای پوششی و نقشه‌های متوسط مقیاس تامین کرد. 

رئیس سازمان نقشه برداری با بیان اینکه تاکنون تصاویر ماهواره «خیام» در اختیار این سازمان قرار نگرفته است، ادامه داد: با مذاکراتی که با دکتر سالاریه رئیس سازمان فضایی انجام شد، مقرر شد بعد از آنکه مراحل آماده‌سازی تصاویر این ماهواره انجام شد، این تصاویر در اختیار ما قرار گیرد و ما نیز از این تصاویر برای تهیه ارتوفتو پوششی کشور و تهیه نقشه‌های متوسط مقیاس استفاده خواهیم کرد. 

جاویدانه با بیان اینکه تبادل این تصاویر در قالب امضای تفاهم‌نامه‌ای صورت خواهد گرفت، یادآور شد: بر اساس نشستی که با رئیس سازمان فضایی در محل سازمان نقشه‌برداری کشور داشتیم، کارگروه مشترکی شکل گرفت تا جزئیات فنی و تولید محصولات ارزش افزوده در این کارگروه مشترک مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت انعقاد تفاهم‌نامه‌ای، مبنای این همکاری خواهد بود. 

وی با بیان اینکه تاکنون در دوره‌های مختلف تصاویر ماهواره‌ای مورد نیاز اپتیکی و راداری از منابع مختلف بین‌المللی تهیه شده است، اظهار کرد: در دهه ۸۰ تهیه نقشه‌ ۱؛۲۵۰۰۰ در بلوک‌های مرزی در دستور کار بود که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای اپتیکی صورت گرفت. 

وی نمونه دیگر استفاده از تصاویر ماهواره ای را در تهیه نقشه فرونشست سراسر کشور دانست و افزود: این نقشه‌ها با استفاده از پردازش تصاویر راداری که در منابع آزاد بین‌المللی موجود بود، تهیه شد. 

جاویدانه اظهار کرد: مزیت داده‌های ماهواره «خیام» این است که داده‌های آن در اختیار کشور بوده و امید است با دریافت تصاویر و پردازش دقیق بر روی آن، بتوان آن‌ها را برای تهیه ارتوفتو پوششی در کل کشور و مبنا قرار گرفتن این تصاویر برای تهیه نقشه‌های متوسط مقیاس پوششی، به کار برد.

جاودانه افزود: از آنجایی که تصاویر ماهواره «خیام» از نوع اپتیکی است، برای بررسی فرونشست زمین کاربرد ندارد و ما درصدد تهیه ارتوفتو از تصاویر این ماهواره هستیم. 

انتهای پیام

نظر شما