شناسهٔ خبر: 58647987 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حدنگاری ۹۰ درصدی عرصه های طبیعی ،خدمت ماندگار دولت در غرب مازندران

ساری - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر به وجود ۶۴۰ هزار هکتار عرصه های جنگلی و مرتعی غرب استان اشاره کرد و گفت : تاکنون ۵۸۵هزار هکتار از این عرصه حدنگاری و یا کاداستر شد که نیمی از این سطح توسط دولت سیزدهم به عنوان خدمت ماندگار عملیاتی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا ، اجرای قانون حدنگار نقش مهمی در پیشگیری و برخورد قانونی با زمین‌خواری دارد ، چراکه می تواند کمک شایانی در حفظ و نگهداری منابع ملی داشته باشد، موضوعی که مورد توجه دولت سیزدهم در استان مازندران قرار گرفت.

بررسی ها نشان می دهد که در اقلیم معتدل مازندران ، گرانی زمین، جاذبه های طبیعی، کمبود نیروی های حفاظتی ، نبود رونق اقتصادی، نبود برنامه های مدون و فراگیر برای گردشگری، وجود ضعف و ابهام در برخی از قوانین و سودجویی ، همواره احتمال تعرض به اراضی ملی و املاک دولتی بیشتر از سایر مناطق وجود داشته است، در واقع یکی از چالش های مهم دستگاه های دولتی به ویژه دستگاه قضایی در مازندران به خاطر تعدد پرونده های مرتبط با زمین خواری ، تصرف ، تجاوز و تغییر کاربری های غیر قانونی زمین است.

قانون جامع حدنگار کشور یا همان کاداستر از سال ۱۳۷۰ در مازندران آغاز شد اما طی دهه های گذشته بارها به دلیل توسعه جمعیتی استان و تغییر شکل عرصه های طبیعی و مناطق شهری و روستایی با وقفه مواجه شد. بافت هایی نظیر اراضی ملی ، بافت خارج از منطقه مسکونی روستایی و شهری استان از دیرباز بدون نقشه کاداستر بود که در قانون برنامه پنجم توسعه ، سازمان ثبت اسناد و املاک مکلف شد با همکاری دستگاه های مربوطه نقشه های تهیه شده را به تعیین مختصات جهانی تبدیل و وارد بانک اطلاعاتی کند.

حدنگاری یا کاداستر، مجموعه ای از فعالیت ها شامل تهیه نقشه با استفاده از عکس ها و تصاویر زمینی، دریایی، هوایی، ماهواره ای، تبدیل رقومی عکس ها و تصاویر، عملیات زمینی نقشه برداری، ویرایش و تکمیل نقشه های زمینی و تطبیق نقشه با وضعیت واقعی و موجود املاک و اضافه کردن تمامی اطلاعات ثبتی، حقوقی و توصیفی و کنترل نهائی و به روزرسانی آن است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران منطقه نوشهر به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز ساری در گزارشی اجرای حدنگاری طی بازه زمانی حدود ۱۸ ماهه در این منطقه را خدمتی بزرگ از سوی دولت سیزدهم توصیف کرد و گفت: از ۶۴۰ هزار هکتار عرصه طبیعی این منطقه ۳۱۵هزار هکتار جنگل و ۱۹۷هزار هکتار مرتع است که طرح مدیریت پایدار جنگل های شمال کشور از سوی این دولت شروع شد.

مهرداد خزایی پول با بیان این که آمایش جنگل هیرکانی با انجام مطالعه و بررسی های همه جانبه در حال انجام است، بیان داشت: طبق برنامه ملی حوزه رامسر به عنوان پایلوت مدیریت پایدار عرصه های طبیعی طی سالجاری با هدف نزدیکی بین فعالیت های اجتماعی و اقتصای دامداران و حاشیه نشینان جنگل و مرتع شروع شده است.

وی با اشاره به این نکته که توجه و تهیه و برآورد کردن نیازها این افراد بر اساس مطالعات فنی در اجرای مدیریت پایدار عرصه های طبیعی بسیار مهم است، ادامه داد: مناطق جنگلی و مرتعی بر اساس اطلاعات فنی ، نوع بهره وری ، استفاده از جنگل معیشی ، تفرجگاهی ، طبیعت گردی ، اقتصادی و اکولوژیکی مورد مطالعه قرار گرفت در واقع رویکرد دولت سیزدهم در مدیریت پایدار رسیدن به آمایش سرزمین جنگلی و مرتعی بر اساس توجه و مشارکت دادن افراد بومی منطقه است.

وی با بیان این که در نخستین گام دولت سیزدهم ممیزی و یا حدنگاری اراضی ملی منطقه غرب مازندران را به ۵۸۵هزار هکتار رسانده است، افزود: نیمی از این طرح در ۱۸ ماهه اخیر عملیاتی شد.

خزایی با بیان این که حدنگاری یا کاداستر ۸۲۲ هکتار از سواحل دریای خزر در غرب مازندران نیز انجام شد، که نیمی از این خدمت ماندگار در دولت سیزدهم محقق شد، ادامه داد: در حال حاضر ۱۱۶کیلومتر از سواحل غرب مازندران آزاد سازی شده است که ۲۰ درصد این آزاد سازی با تاکید دکتر رئیسی و با پیگیری شخص استاندار مازندران در سال جاری محقق شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر ادامه داد: به منظور رونق اقتصادی منطقه با هدف حفظ اراضی طبیعی هشت فقره اسکله تفریحی و توریستی در غرب استان در حال ساخت است که مجوز چهار فقره در دولت سیزدهم اجرایی شد، چرا که با جذب گردشگران بیشتر و رونق اقتصاد دریایی ،به نفع مردم منطقه می شود.

وی به همراهی منابع طبیعی در ارائه خدمات مطلوب تر و عملیاتی شدن برنامه های توسعه ای دولت در مازندران اشاره کرد و گفت: همسو با این رویکرد با هدف توسعه دولت هوشمند و الکترونیک ، نصب هشت دکل مخابراتی را با واگذاری زمین عرصه طبیعی را طبق قوانین و مقررات داشته ایم، همچنین دریک سال گذشته سه مورد واگذاری زمین برای نصب مخازن آب روستایی انجام شد.

حدنگاری ۹۰ درصدی عرصه های طبیعی ،خدمت ماندگار دولت در غرب مازندران

آبخیزداری بیش از ۱۰ هزار هکتار در غرب مازندران

خزایی گفت: در بخش آبخیزداری طی فعالیت دولت سیزدهم اتفاقات خوبی رخ داده است به طوری که دراین مدت ۱۳ طرح آبخیزداری در سطح ۱۰ هزارو ۲۳۵هکتار در عرصه ملی این منطقه عملیاتی شد.

وی به اهمیت توسعه عرصه های جنگلی که مورد تاکید دولت است ،اشاره کرد و گفت: در سال جاری منابع طبیعی غرب مازندران با تولید یک میلیون اصله نهال و کاشت آن را در دستور کار دارد که این رقم را تا پایان دولت به چهارمیلیون اصله نهال خواهیم رساند.

وی با اشاره به این که در کنار تولید برای مشارکت زراعت چوب و کاشت نهال ، نگهداری و حفاظت از عرصه های طبیعی را را داریم، گفت: با رویکرد دولت و مشارکت مردم ریل گذای در تولید و کاشت نهال را با هدف افزایش سطح سبز در شمال محقق خواهیم کرد.

وی به اهمیت ترویج و آموزش به عنوان اولویت ماموریت های منابع طبیعی اشاره کرد و ادامه داد: در همین راستا امسال یکهزارو ۹۰۰ نفر همیار طبیعت را به کار گرفته ایم ،علاوه بر آن چهار تعاونی تخصصی منابع طبیعی با هدف فعالیت درآبخیزداری از طریق جوامع محلی نیز عملیاتی شده است.

خزایی با ذکر این نکته که باید به سمت مردم در حوزه آبخیز داری برویم تا عواید اقتصادی اجرا و نتایج آن به روستاییان برسد ، اظهار داشت: طی حدود ۱۸ماهه گذشته ۹۸۳ هکتار آبخیزداری را با مشارکت مردم انجام داده ایم.

وی احیاء رویشگاه گیاهان دارویی در ۳۰۰ هکتار را در عرصه های طبیعی غرب مازندراتن از دیگر اقدامات عملی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: توانمند سازی تشکل های تعاونی های منابع طبیعی وآبخیز داری را به صورت جدی در دستور کار داریم.

وی به توسعه زراعت چوب اشاره کرد و گفت: طرح جایگزینی صنوبر را با گونه جنگلی در سطح ۴۷۰ هکتار انجام دادیم تا وضعیت کاشت و توسعه جنگل مطلوب تر شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری غرب مازندران به فعالیت پنجره واحد با استفاده از نرم افزار الکترونیکی اشاره کرد و گفت: از طریق پنجره واحد فساد های اداری در زمینه صدور مجوز را بین می بریم ، علاوه بر آن تسهیل و تسریع برای صدور مجور به سرمایه گذاران را نیز دنبال می کنیم.

حدنگاری ۹۰ درصدی عرصه های طبیعی ،خدمت ماندگار دولت در غرب مازندران

کنترل آفت شب پره در بین درخت جنگلی شمشاد مازندران

وی به وجود آفات و بیماری ها در جنگل های هیرکانی اشاره کرد و توضیح داد: هجوم شب پره علیه شمشاد ها از دغدغه هیا جدی چند سال اخیر سازمان منابع طبیعی است اما با درایت و انجام فعالیت های طبیعی و شیمیایی این آفت در سال جاری تحت کنترل قرار گرفت، از طرفی ۶۰ هزار نهال شمشاد نیز با هدف حفظ ژنتیک و توسعه این گونه جمع آوری و در منطقه آمل به عنوان ذخیره ژنتیکی تحت پرورش قرار گرفته است ، در حال حاضر بخشی از شمشادها در حال رویش است و از آن جایی که شمشاد کم رشدند ، رسیدن به نتایج زمان بر است.

وی به اهمیت پایش بیماری و آفات عرصه های جنگلی اشاره کرد و گفت: طی سال های پس از انقلاب ۱۸۷هزار هکتار از عرصه های جنگلی غرب مازندران پایش شد و سطح کنترل آفت بیماری نیز دراین مدت ۲ هزارو ۳۵۰ هکتار بود اما در دولت سیزدهم پایش آفت و بیماری ها ۸۱هزارو ۵۰۰ هکتار و سطح کنترل و بیماری آفات نیز یکهزارو ۳۰ هکتار بوده است که ضریب خوبی داشته است.

خزایی به مشکلات قاچاق چوب که ناشی از تورم و کمبود اشتغال است و سبب دست درازی به عرصه های جنگلی شد، اشاره کرد و گفت: دستگاه قضایی ،امنیتی و انتظامی طی سال های اخیر در برخورد با قااچاقچیان که باندی و گروهی عمل می کنند ، مطلوب بوده است ،اما باید شدت پیدا کند.

وی گفت: طبق آمار میزان کشفیات چوب آلات جنگلی طی ۱۵ سال گذشته در غرب مازندران ۲هزارو ۱۲۸ فقره به میزان ۲هزارو ۹۶۰ متر مکعب بوده است .

وی یکی از مشکلات در استان مازندران را آتش سوی و حریق در عرصه های جنگلی و مرتعی دانست و ادامه داد: بخشی اعظمی از آتش سوزی عامل انسانی است ، یعنی به دلیل بی توجهی در روشن کردن آتش و خاموش نکردن آن سبب آتش سوزی عرصه های طبیعی شمال می شود و با توجه به تغییر اقلیم و وزش باد گرم شدید این معضل تشدید نیز شده است.

این مسوول منابع طبیعی غرب مازندران با ذکر این نکته که سطح اراضی طبیعی غر مازندران که در طی ۴۴ سال گذشته مورد تجاوز و آتش سوزی شده است برابر است، گفت: ۳۹۴فقره آتش سوزی از سال ۸۶ تا کنون داشته ایم ، آتش سوزی ۷۲۸هکتار از عرصه ای طبیعی غرب استان را از بین برد ، در همین زمان در تبصره ذیل ۵۵ ۲هزارو ۷۴۱ فقره تصرف و تجاوز به مساحت ۷۷۸هکتار عرصه طبیعی در این منطقه رفع تصرف شد .

وی به نصب دوربین های حرارتی و پایش آنلاین عرصه های طبیعی در غرب مازندران اشاره کرد و گفت: همکاری و مشارکت مردم در اطلاع رسانی به موقع آتش سوزی و تصرف و تجاوز بسیار مهم است.

شکل گیری قرارگاه صیانت از اراضی طبیعی مازندران ،نگاه ویژه دولت به اهمیت حراست از جنگل های هیرکانی

خزایی به خلع ید و رفع اراضی ملی غرب مازندران طبق احکام قضایی ۶۷۳ فقره با ۵۳۱ هکتار طی ۱۵ سال گذشته اشاره کرد و گفت: طبق آمار رسمی قرار گاه صیانت از عرصه های طبیعی مازندران که به دستور رئیس جمهور در استان تشکیل شده است ، در سال جاری ۷۰ فقره زمین خواری به مساحت ۱۶۰ هکتار اراضی ملی با اجرای احکام باز پس گرفته شد، همچنین در این مدت ۵۹۶ فقره به مساحت ۵۳۷ هکتار اراضی ملی آزاد سازی شد.

مدیر کل منابع طبیعی غرب مازندران با بیان این که مطالعات و بررسی ها نشان می دهد که زمین خواری در مازندران سیتسماتیک و مهندسی شده است ، گفت: مراکز فساد زمین خواری در دستگاه های اجرایی وجود داشته است و عدم پیگیری مسوولان مرتبط سبب شد تا این اراضی بیشتر مورد تجاوز و تصرف قرار بگیرند.

وی گفت: قرارگاه صیانت از اراضی ملی مازندران در مستند سازی زمین خواری غرب استان اقدامات موثری داشته است که بخشی از این اراضی با همکاری دستگاه ها آزاد سازی و به عرصه های طبیعی بازگشت کرده است.

نظر شما