شناسهٔ خبر: 58647934 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/تازه‌های نشر/

یک کتاب برای تربیت نویسندگان خلاق کوچک

هادی صفدری

نوشتۀ خلاقانه نگاهی تازه و نوآورانه دارد که در آن، نویسنده با ترکیب هنر و کلمات جدید، سعی در شکستن کلیشه‌ها و تکرارهای رایج دارد و مخاطب را تشویق می‌کند تا پایان اثر، با آن همراه باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نوشتن خلاق، درست در نقطه مقابل نوشتار دانشگاهی و علمی قرار دارد که با بهره‌گیری از ریزه‌کاری‌های هنری و درگیر کردن احساس، تصویری ذهنی برای خواننده خلق می‌کند و خواننده را با خود تا پایان مسیر همراه می‌کند. اینجاست که با برانگیختن احساس، تخیل و ذهن، خواننده را با چیزی فراتر از حقایق و اطلاعات درگیر می‌کند.

امروزه اجتماع ما نیاز به توسعه و تعالی فرهنگ را احساس می‌کند. نگارش، اصول نوشتن متن، نامه‌نگاری‌ها و مقالات مختلف را به ما یاد می‌دهد و نگارش خلاق، ارتباط معنی‌دار بین چند چیز را میسر می‌کند، مانند افتادن سیب و به وجود آمدن قانون نیوتن یا رابطه میان احساس و نوشتن.

نوشته خلاقانه نوعی شیوه نوشتاری است که دربرگیرنده ژانرها و سبک‌های مختلف خارج از محدوده نوشته‌های رسمی یا آکادمیک است. نوشته خلاقانه روی عناصری چون پرورش کاراکتر، نحوه روایت داستان و طرح کلی آن تمرکز کرده و ساختار آن را با تخیل و داستان ادغام می‌کند.

نخستین و مهم‌ترین هدف کتاب "قلم جادویی" نوشته "ایو شل‌نات" آموزش اکتشاف به کودکان و بزرگترهاست. موضوع اصلی این کتاب کودکان هستند و به والدین و معلمان می‌آموزد که نوشتن را چگونه آموزش دهند.

این کتاب برای کسانی مفید است که علاقه دارند به کودکان نوشتن بیاموزند. هدف اصلی نویسنده در این کتاب این است که به کودکانی که از نوشتن لذت می‌برند، یاد بدهد که ماهرانه‌تر از کودکانی بنویسند که به نوشتن علاقه‌ای ندارند. در این کتاب تمرین‌ها و فعالیت‌هایی برای کودکان، والدین و معلمان هم گنجانده شده است.

این کتاب از دو بخش "یادگیری از طریق بازی با زبان" و "تمرکز بر مهارت‌ها" تشکیل شده است که هر بخش، فهرستی از مطالب آموزشی و ادبی را در خود دارد. در قسمت اول به فرد کمک می‌کند تا استعدادهای خود را پیدا کند و در بخش دوم با تمرکز بر توانایی‌ها، راهکارهایی برای پرورش آنها ارائه می‌کند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

"آلیشا با داستان‌ها و شعرهایی که می‌نوشت، داشت شکوفا می‌شد. مادرش همان‌طور که قول داده بود، شنبه‌ها او را به موزه می‌برد. گذشته از این، به آلیشا می‌گفت که «نوشته‌هایش خیلی خیلی قشنگ شده‌اند!». او اگرچه به نوشتن علاقه‌ای نداشت، معلم نویسندگی آلیشا شد، معلمی بهتر از او نمی‌شد برای نویسندگی خلاق آلیشیا پیدا کرد. مادر آلیشا تنها با گوش دادن، پرسیدن و تشویق آلیشا به نوشتن، به او کمک کرد تا نوشتن جزء جدایی ناپذیر فعالیت‌های روزانه‌اش شود."

کتاب "قلم جادویی: آموزش نوشتن خلاقانه به کودکان، تمرین‌ها و فعالیت‌هایی برای کودکان، والدین و معلمان" به قلم "ایو شل‌نات" و ترجمه "ایران امیدی" در ۱۳۷ صفحه و به قیمت ۸۲ هزار تومان توسط انتشارات مدرسه در ۵۰ نسخه منتشر شده ‌است.

انتهای پیام

نظر شما