شناسهٔ خبر: 58647856 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 19 بهمن

مرکز آمار ایران از محاسبه تورم منع شد

اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

صاحب‌خبر -

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

19 بهمن 1372؛ سکه های جدید 250 ریالی از فردا به جریان می افتد

سکه‌های جدید 250 ریالی از صبح فردا وارد بازار می شود.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایرا ن اعلام کرد، به مناسبت فرا رسیدن 22 بهمن سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، این بانک اقدام به ضرب و انتشار سکه جدید 250 ریالی کرده است که از تاریخ چهارشنبه (1372.11.20) برای استفاده عموم،‌ از طریق سیستم بانکی کشور به جریان گذاشته خواهد شد.

جنس سکه جدید آلیاژ مس، آلومینیوم و نیکل به قطر 28 میلی‌متر (2.8 سانتی‌متر) و وزن 10.7 گرم در دو رنگ سفید در وسط و زرد در حاشیه است.

روی سکه، طرح سنتی گل انار در وسط و مجموعه گل در اطراف آن ضرب شده است. در پشت سکه نیز مبلغ اسمی «250 ریال» در وسط عبارت جمهوری اسلامی ایران در بالا و سال ضرب «1372» و مجموعه گل در اطراف آن درج شده است.

مدرن‌ترین واحد تولید کفش در گروه صنعتی کفش ملی آغاز به کار کرد

دومین کارخانه شرکت کفش صنعتی وابسته به گروه صنعتی کفش ملی با ظرفیت روزانه چهار هزار زوج کفش در یک شیفت کاری با حضور مهندس نعمت‌زاده، وزیر صنایع و دکتر بانکی، مدیرعامل سازمان صنایع ملی ایران آغاز به‌کار کرد.

وزیر صنایع در مراسم بهره‌برداری از این کارخانه گفت: با توجه به اینکه مواد اولیه طبیعی و مصنوعی صنایع تولیدی در کشور ما وجود دارد، در این رشته می‌توانیم مزیت نسبی برای صادرات داشته باشیم.

در این مراسم دکتر احمد کراچی، مدیرعامل گروه صنعتی کفش ملی با ارائه گزارشی از روند احداث کارخانه شماره 2 شرکت کفش صنعتی گفت: برای احداث این کارخانه دو میلیارد ریال برای ساخت بنا و مبلغ 5 میلیون دلار برای خرید ماشین‌آلات هزینه شده است.

مدیرعامل گروه صنعتی ملی در مورد کاهش تولید سال گذشته این گروه گفت: به دلایل مشکلات ارزی و تک‌نرخی شدن ارز، کمبود شدید نقدینگی، مساعدت نکردن سیستم بانکی در تامین آن و فرسودگی ماشین‌آلات تولید سال گذشته در حدود 73 درصد ظرفیت اسمی بود.

دکتر احمد کراچی در مورد فروش گروه صنعتی ملی در سال‌مالی 72-71 گفت: فروش سال گذشته این گروه در حدود 164 میلیارد ریال بود که با حذف فروش‌های بین‌گروهی، فروش محصولات نهایی مبلغی در حدود یکصد میلیون ریال بوده است.

وی در مورد میزان اشتغال در گروه صنعتی ملی گفت: کل پرسنل شاغل در این گروه در حدود ده هزار و پانصد نفر است که با احتساب 200 نفر کارخانه شماره 2، این تعداد به 10 هزار و 700 نفر می‌رسد.

19 بهمن 1382؛ مرکز آمار ایران از محاسبه تورم منع شد

یک مقام مطلع در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از اقلام محمد ستاری‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای محدود کردن فعالیتهای مرکز آمار ایران که از نظر اداری، رئیس آن معاون ستاری فر محسوب می‌شود خبر داد. گزارشها حاکی از آن است پس از افزایش اختلاف بین مرکز آمار و بانک مرکزی در تعیین نرخ تورم، هیات وزیران خواستار عدم مداخله مرکز آمار در تعیین شاخص رشد قیمت‌ها شده و این تصمیم ازسوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به‌صورت غیرعلنی عباسعلی زالی، رئیس مرکز آمار ابلاغ شده است تا پیش از این ابلاغیه، مرکز آمار ایران براساس قانون برنامه سوم و بانک مرکزی براساس مصوبه هیات وزیران به صورت ماهانه، فصلی و سالانه اقدام به تعیین شاخص رشد قیمتها و نرخ تورم می‌کردند و هر بار نیز نرخ تورم اعلام‌شده توسط مرکز آمار بین 2 تا 5 واحد درصد بیشتر از رقم اعلام‌شده ازسوی بانک مرکزی بود. هرازگاهی نیز مرکز پژوهش‌های مجلس که به‌عنوان بازوی تحقیقاتی قوه مقننه عمل می‌کند، اقدام به محاسبه نرخ تورم می‌کند. در اکثر مواقع نیز رقم اعلام‌شده ازسوی مرکز پژوهشها با رقم اعلام‌شده توسط بانک مرکزی تفاوت فاحشی داشته و با آنچه مرکز آمار اعلام می‌کند قرابت بیشتری دارد.

این اختلاف در محاسبه نرخ تورم باعث بروز برخی اختلافها بین کارشناسان اقتصاد نیز شده است. درواقع برخی معتقدند بانک مرکزی آگاهانه تورم را کمتر از چیزی که هست اعلام می‌کند تا علاوه‌بر بزرگ‌تر جلوه دادن دستاوردهای دولت در حفظ و کاهش نرخ تورم، از اثرات روانی تورم بالا نیز بکاهد.

دفاع وزیر اقتصاد از فروش سهام دولتی به سرمایه‌گذارهای بانکی

خرید سهام شرکت‌های بزرگ به‌وسیله شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانکها به دولتی شدن آنها و اقتصاد کشور منجر نمی‌شود. طهماسب مظاهریٰ وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: خرید سهام شرکت‌های بزرگ به وسیله شرکتهای سرمایه‌گذاری بانکی خود، شرکت‌های سهامی عام به‌شمار می‌روند و تنها بخش اندکی از سهام آنها متعلق به بانکها است و بخش بزرگی از سهامشان متعلق به سهامداران آنها است. وی ادامه داد امیدواریم شرایطی در آینده پیش آید که برای خرید سهام درشتی چون شرکت صدرا که در بورس عرضه می‌شود بخش خصوصی بتواند وارد شود و قدرت خرید سهام این شرکتها را داشته باشد. مظاهری بیان کرد: ما در نظر داریم به غیر از سهام بانک ملی، سهام سایر بانکها را به بخش خصوصی واگذار کنیم. البته این تصمیم به دولت بستگی دارد.

19 بهمن 1392؛ درخواست 27 هیات تجاری اروپایی برای سفر به ایران

با توجه به اینکه طلسم سفرهای تجاری مقامات اقتصادی اروپایی به ایران شکسته شده پیش‌بینی می‌شود به‌زودی 27 هیات تجاری کشورهای اروپایی برای سفر به ایران درخواست جدیدی بدهند.

مهدی میرابوطالبی، معاون کل سازمان توسعه و تجارت درباره سفر هیات فرانسوی به ایران اعلام کرد: طلسم سفرهای تجاری مقامات اقتصادی اروپایی به ایران شکسته شد و این در حالی است که قراردادهای اولیه آماده است.

برچسب‌ها:

نظر شما