شناسهٔ خبر: 58647775 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

انتشار تصویر جدید از زخم های باستانی مریخ

فضاپیمای مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا نمایی جدید از سطح پیچیده سیاره سرخ را ثبت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از اسپیس، تصویر جدید منتشر شده از مریخ که با استفاده از دوربین استریوی با وضوح تصویری بالا (HRSC) گرفته شده، بر روی جناحین یک فلات آتشفشانی وسیع به نام Thaumasia Planum متمرکز است. شکستگی‌های سطحی عمیق و دره‌های حکاکی‌شده ناشی از عبور آب از کنار این منطقه آتشفشانی، سرنخ‌هایی درباره گذشته باستانی مریخ ارائه می‌دهند.

ویژگی‌های سطحی در این منطقه بسیار متنوع به نظر می‌رسد، به طوری که بلندترین قله‌ها با ارتفاع 4هزا ر و500 متری از پایین‌ترین نواحی فلات سر برافراشته اند. این قله‌ها و دره‌های شکل گرفته در نزدیک به چهار میلیارد سال پیش، تغییرات بسیار کمی را تجربه کرده‌اند، به همین دلیل است که بینشی درباره‌ مریخ آن زمان ارائه می‌دهند. اعتقاد بر این است که منطقه Thaumasia Planum در اولین روزهای مریخ شکل گرفته و عمدتاً از جریان‌های گدازه‌ای عظیم تشکیل شده است.

مقامات آژانس فضایی اروپا در بیانیه ای گفتند: «در آن زمان بسیاری از ویژگی‌های برجسته مریخ تازه شروع به شکل‌گیری کردند. آتشفشان‌های فلات تارسیس در نزدیکی Thaumasia Planum قرار دارند؛ بار و تنش ناشی از شکل‌گیری این آتشفشان‌ها ممکن است حتی قبل از قبل از اینکه فعال شوند باعث شکسته شدن این منطقه شود.»

در آن زمان، این سیاره احتمالاً تکتونیک فعالی را تجربه کرد که باعث جابجایی و حرکت زمین شد. زمین ناپایدار بعد ازجاری و سرد شدن گدازه روی سطح، با فشرده و کشیده شدن پوسته سیاره، برآمدگی های چین و چروک ایجاد کرد. تکتونیک فعال همچنین باعث ایجاد تنش‌های قابل توجهی در پوسته سیاره می‌شد که منجر به ایجاد شکستگی‌های عمیق است. این شکستگی‌ها که با نام Nectaris Fossae شناخته می‌شوند، در مرکز تصویر مشخص هستند.

 

اعتقاد بر این است که آب در حدود 3.8 میلیارد سال پیش در سطح مریخ جریان داشته و صخره‌ها را بریده و کانال‌های عمیقی را که امروزه به نام دره‌های پروتوا می‌شناسیم؛ ایجاد کرده است. این کانال‌ها از دره‌های وسیع و سطحی گرفته تا دره‌های عمیق، فرسایش‌یافته و مانند لکه متراکمی در سمت راست پایین تصویر جدید ثبت شده است.

با این حال، مقامات آژانس فضایی اروپا اعلام کردند که منشأ این جریان‌های آب نامشخص است؛ به نظر می‌رسد که آنها در ارتفاعات مختلف ظاهر می‌شوند؛ بنابراین شاید آب از لایه‌های زیرسطحی مریخ نفوذ کرده باشد.

پایان پیام/

نظر شما