شناسهٔ خبر: 58647738 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«ترافیک» کلاف سردرگم شهر سنندج/مُسکن‌هایی که کارساز نیست

ترافیک در سنندج به یک کلاف سردرگم و گره کوری تبدیل شده است که نیاز به یک نسخه اساسی با مدیریت صحیح و اجرای پروژه‌های عمرانی کلان‌شهری در حوزه ترافیک دارد که دیگر مسکن‌های مقطعی، این درد مضمن را درمان نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس استان کردستان؛ صدای ممتد و سرسام آور بوق ماشین‌ها همه را سخت کلافه کرده است، کشمکش‌های راننده خودرو و موتورسیکلت‌سوار و بوق‌های ممتد آنقدر ادامه دارد تا بار دیگر چراغ قرمز می‌شود و باز هم صدای بوق و بوق و بوق...
در این چند سال اخیر که موضوع ترافیک در مرکز استان کردستان به یک کلاف سردرگم تبدیل شده و همه اقدامات شهرداری، پلیس و... در این رابطه تاکنون نتیجه لازم نداشته است.

 این روزها ترافیک مردم مرکز استان کردستان را سخت کلافه کرده است و بیش از 6‌ برابر گنجایش معابر تردد در آنها صورت می‌گیرد، خودروهای تک‌سرنشین، برودت هوا، همزمانی شروع به کار ادارات، بانک‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و بازاریان و حضور وانت‌ها و دستفروشان کنار خیابان‌ها موجب شده تا گره ترافیک در سنندج محکم و محکم‌تر شود.

نه تنها خیابان‌های اصلی، بلکه معابر فرعی سنندج نیز امروزه شاهد ترافیک سرسام‌آوری است که مسوولان هم در بازکردن آن مانده‌اند.

قفل ترافیک سبب شده تا جدای از بروز ناراحتی‌های عصبی در رانندگان و مسافران درون‌شهری، روزانه میلیاردها تومان بنزین و گاز هدر می‌رود و این جدای از آلودگی‌های صوتی است که بوق‌های ممتد برخی رانندگان ایجاد می‌کنند.

هزینه‌های ترافیک

روزانه میلیون‌ها نفرساعت زمان در سنندج به دلیل ماندن در ترافیک از بین می‌رود، برای یک مسیر ۱۰ کیلومتری شهرک بهاران تا میدان آزادی که باید زمان کمتر از ربع‌ساعت را صرف کرد اما در پیک ترافیک طی این مسیر بیش از یک ساعت طول می‌کشد. 

در چنین شرایطی، درگیری‌های اجتماعی و نزاع‌های خیابانی و تنش‌های خانوادگی و کاری بیشتر است که اگر مورد بررسی دقیق قرار گیرد عمق فاجعه معلوم می‌شود. هزینه‌های اقتصادی تحمیل شده در این بخش هرچند به طور مستقیم قابل شناسایی نیست اما کاملا ملموس است.

 ترافیک از سوی دیگر موجب افزایش آلودگی هوا و به دنبال آن بیماری‌های مختلف تنفسی و در نهایت تحمیل هزینه‌های سنگین درمان به جامعه می‌شود.

مسکن‌های ترافیکی 

استاندار کردستان می‌گوید: یکی از مشکلات در مرکز استان به ویژه در هسته مرکزی شهر سنندج، موضوع ترافیک و گره‌های ترافیکی است.

اسماعیل زارعی‌کوشا افزود: رفع این معضل نیازمند تعریف برنامه‌های مختلف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است.

وی عنوان کرد: سال‌های اخیر اقداماتی برای رفع مشکل ترافیک انجام شده ولی کافی نبوده است.

وی ادامه داد: پیگیری‌های ویژه‌ای برای رفع مشکل ترافیک سنندج از سوی شورای ترافیک استان در حال انجام است و در حال حاضر راهکارهای کوتاه‌مدت مانند اصلاحات هندسی در خیابان‌ها و ورودی و خروجی معابر و محورها به عنوان مسکن مقطعی برای رفع این مشکل در حال انجام است.

استاندار کردستان اضافه کرد: در بخش اصلی کار که رفع گره‌های ترافیکی با اجرای پروژه‌های عمرانی است، 15 پروژه در سطح شهر و 3 پروژه کلان در محورهای ورودی سنندج تعریف شده و به زودی اجرا می‌شود.

اجرای پروژه‌های کلان ترافیکی

سیدانور رشیدی شهردار سنندج هم گفت: تلاش برای رفع مشکلات ترافیکی یکی از اولویت‌های مهم مدیریت شهری است و در همین راستا چند پروژه حوزه ترافیک شهری در ورودی‌های شهر سنندج شامل تقاطع غیرهمسطح ورودی نایسر، تقاطع همسطح میدان محمدی و تقاطع غیرهمسطح بلوار آزادگان ـ کردستان تعریف و کار مطالعاتی آنها انجام شده است.

به گفته وی، روان‌سازی ترافیک، ارتقای ایمنی حرکت سواره و پیاده، ارتقای کمی و کیفی فضای سبز، تعریف ظرفیت‌های اقتصادی و ...از اهداف اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح ورودی نایسر است.

رشیدی گفت: اجرای این پروژه نقش مهمی در کاهش ترافیک در این محدوده خواهد داشت و مشکلات ترافیکی موجود در ناحیه منفصل شهری نایسر با جمعیت 70 هزار نفری را رفع خواهد کرد.

وی گفت: تقاطع غیرهمسطح میدان محمدی هم در دست اقدام شهرداری است که کار مطالعات آن انجام شده است.

پیشنهاد رئیس پلیس راهور

رئیس پلیس راهور کردستان هم پیشنهاد کرد: برای کاهش بار ترافیکی هسته مرکزی سنندج، مسیر عبور خیابان مولوی برعکس شود و سیدقطب و فلسطین را بطور آزمایشی بصورت یکطرفه کرد که قطعا تراکم را کاهش می‌دهد.

مرادی افزود: اگر مردم سفرهای درون‌شهری خود را مدیریت نکنند معابر سنتی سنندج جوابگوی این همه وسیله نقلیه نخواهد بود.

و اما...

این روزها قلب شهر سنندج از شدت ترافیک به کندی می‌تپد و سردرگمی شهروندان برای تردد در شهر، کلافگی رانندگان و ترافیک سنگین، جای خالی اجرای طرح‌های ترافیکی را گوشزد می‌کند.

ترافیک در سنندج به یک کلاف سردرگم و گره کوری تبدیل شده است که نیاز به یک نسخه اساسی با مدیریت صحیح و اجرای پروژه‌های عمرانی کلان‌شهری در حوزه ترافیک دارد که دیگر مسکن‌های مقطعی، این درد مضمن را درمان نمی‌کند.

انتهای پیام/2330/71 

نظر شما